Машовець Н.С. Інтерактивна гра як засіб формування лексичної компетенції учня початкової школи

Матеріал з PSYH.KIEV.UA -- Вісник психології і соціальної педагогіки

Перейти до: навігація, пошук

Машовець Н.С. – студентка Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка, напрям підготовки «Початкова освіта», кафедра іноземних мов і методик їх навчання Київського університету імені Бориса Грінченка


Анотація: У статті розглянуто питання формування іншомовної лексичної компетенції учня початкової школи за допомогою інтерактивних ігор. Обґрунтовано важливість застосування ігор такого типу на уроках англійської мови. Наведено приклади інтерактивних ігор, які сприяють формуванню лексичної компетенції молодшого школяра.

Ключові слова: лексична компетенція, інтерактивна гра, учень початкової школи, урок англійської мови.


Аннотация: В статье рассмотрены вопросы формирования иноязычной лексической компетенции ученика начальной школы с помощью интерактивных игр. Обоснована важность применения игр такого типа на уроках английского языка. Приведены примеры интерактивных игр, которые способствуют формированию лексической компетенции младшего школьника.

Ключевые слова: лексическая компетенция, интерактивная игра, ученик начальной школы, урок английского языка.


Annotation: The article deals with the problem of primary school pupils’ foreign language lexical competence formation be means of interactive games. The importance of this type of games for English lessons is proved. Examples of interactive games that promote the pupils’ lexical competence formation are supplied.

Key words: lexical competence, interactive game, primary school pupil, English lessons.


Зміст

Постановка проблеми

На сучасному етапі вдосконалення змісту початкової освіти, використання комп’ютерних технологій оновлює методи та прийоми навчання. Комп’ютерна інтерактивна гра у процесі вивчення іноземних мов сприяє формуванню іншомовних умінь молодших школярів, лексичної компетенції зокрема, вмотивовує учнів до вивчення іноземних мов, робить процес навчання диференційованим.

Аналіз досліджень

Аналіз останніх джерел та публікацій засвідчив, що вивченням питання застосування інтерактивної грі як навчального методу на уроках займались Г.Ф.Крівчикова, Н.М. Коптюг, О.І. Пометун. Основним проблемам освітньої інноватики початкової школи в сучасній теорії і практиці також присвячені роботи І.Д. Беха, Н.М. Васильєвої, К.Д. Гончарової, І.М. Дичківської, В.І. Зінченко, О. Я. Савченко та ін. Ознайомлення із публікаціями на сайтах вчителів початкової школи показало, що застосовуванню інтерактивної ігри приділяється велика увага у процесі навчання іноземних мов [3; 4; 5]. Проте вважаємо за необхідне дослідити аспект застосування інтерактивних ігор у процесі формування іншомовної лексичної компетенції учні початкової школи.


Постановка мети дослідження

Мета статті – висвітлити ефективність методу інтерактивної гри та форм її організації в процесі вивчення англійської мови, зробити добірку інтерактивних ігор, що сприяють формуванню лексичної компетенції учня початкової школи.

Виклад основного матеріалу

Лексика – це той словесний матеріал, яким учні початкового етапу навчання повинні навчитися легко і швидко оперувати у процесі спілкування іноземною мовою. Тому оволодіння іншомовною лексичною компетенцією – необхідна передумова використання мови як засобу спілкування. Під лексичною компетенцією розуміють лексичні знання, навички та вміння, які передбачають здатність до розпізнавання, розуміння і відтворення лексичного матеріалу у різних видах мовленнєвої діяльності: аудіюванні, говорінні, читанні та письмі [1, с.119].


Центральною ланкою в роботі над засвоєнням та розумінням лексичного матеріалу є формування лексичних мовленнєвих умінь та навичок. Лексичні мовленнєві уміння та навички – це уміння та навички підсвідомо правильно уживати, розуміти та утворювати необхідні для навчання вирази, які базуються на основі отриманих знань та зв’язків між слуховою і графічною формами слова і його значенням в іноземній мові.


Лексична правильність мовлення учня визначається сталістю лексичних мовленнєвих умінь. У процесі навчання іноземних мов вчитель має на меті сформувати репродуктивні лексичні уміння (уміння правильного вживання лексичної одиниці активного мінімуму в говорінні та письмі згідно із ситуацією спілкування і метою комунікації), рецептивні лексичні уміння (уміння розпізнавання і розуміння лексичної одиниці активного і пасивного мінімумів при читанні та аудіюванні; уміння обґрунтованої здогадки про значення лексичної одиниці, що відносяться до потенціального словника, при читанні та аудіюванні [2].

У формуванні лексичної компетенції традиційно виділяють три основні етапи: ознайомлення; первинне закріплення; розвиток умінь використання лексичних одиниць у різних видах мовленнєвої діяльності.


Лексичну компетенцію можна розвивати різними методами, але у своїй роботі ми зосередимо увагу на інтерактивній грі. Інтерактивна гра – це нова форма традиційного методу навчання. Ігрова діяльність на заняттях англійської мови в навчальних закладах безперечно сприяє ефективності формування лексичної компетенції. Варто зазначити, що ігри дозволяють організувати цілеспрямовану мовленнєву комунікативну діяльність школярів, забезпечуючи тренування й активізацію навичок та вмінь монологічного і діалогічного мовлення, різних видів взаємодії партнерів зі спілкування. Під час гри дитина несвідомо, без напруги засвоює і закріплює надзвичайно багато інформації. Гра створює належні умови, коли іноземні слова засвоюються мимоволі за рахунок частого повторення. Вона обов’язково має бути цікавою, простою, жвавою, насиченою лексико-граматичними та фонетичними елементами.


Вчителю іноземної мови потрібно вміти правильно організувати процес гри, щоб кожний учень був задіяний і пробудити інтерес до цієї діяльності та активність. Важливо вміти підбирати інтерактивну гру, адже вона має відповідати темі уроку та вмотивувати дітей до отримання знань, також гра має відповідати можливостям дітей, але мати поступове ускладнення.


Наприклад, можна використовувати онлайн гру «Falling Clouds». Мета цієї гри навчити дітей правильно складати речення. В ній подається перелік слів, а дитині потрібно поставити ці слова в правильному порядку, щоб утворилось речення, якщо дитина не впорається з певним реченням, воно падає до низу. Під час цієї гри формується правильність побудови речення та запам’ятовуються сталі фрази та речення, що збагачують лексичний запас і застосовуватимуться в подальшому навчанні [4].


Навчання в русі – це одна з останніх тенденцій в педагогічній галузі. Данська ІТ-компанія розробила спеціальний інтерактивний килим «Wize Floor», який використовує рухи як метод запам’ятовування. Для прикладу: підлогу класної кімнати можна перетворити на велетенське піаніно. Розробники програмного забезпечення кажуть, що такий підхід найкраще підійде для навчальних програм для дітей з особливими потребами, особливо тих, що мають проблеми з засвоєнням матеріалу [5]. Такий підхід має право на існування, адже деякі діти засвоюють матеріал набагато швидше і краще під час руху. Вони повністю поринають в гру, зосереджують увагу на тому як грати і це сприяє кращому засвоєнні навчального матеріалу. Наприклад, можна використовувати для запам’ятовування нових слів, програма озвучує слово, а дитині потрібно перекласти його, та встигнути стати на потрібну клавішу, на якій знаходиться це слово англійською мовою в певний проміжок часу.


Мета гри «ABC Match» – підібрати літеру на картинці, з якої починається те, що зобpажується на малюнку, при цьому необхідно запам'ятовувати, де знаходиться та чи інша каpтинка і буква. Доступно два режими гри: з обмеженням і без обмеження часу. В результаті цієї гри в дітей закріплюється вивчений раніше вивчений лексичний запас слів та розвивається уважність та зосередженість [5].


Гpа «Construct a Word» спрямовується на pозвиток та збагачення словникового запасу. Головним принципом гpи є складання cлів. Гpавцеві пpопонується обрати одне із запpопонованих закінчень, піcля чого відкpивається cписок буквоcполучень, з яких потрібно обрати ті, які при додаванні до вибpаного pаніше закінчення створюють слово. Слід утворити всі можливі cлова на основі обраного закінчення із запропонованого списку буквоcполучень. Після cкладання всіх можливих варіантів cлів можна пpодовжити гру, обравши інше закінчення. У результаті цієї гри діти навчаться орієнтуватись в своєму словниковому запасі та вправляються у написанні іншомовних слів.


Інтерактивна гра «Drag and Drop», мета якої розташувати всі предмети по своїх місцях. Наводячи вказівник комп’ютерної миші на один з пpедметів, pозташованих знизу екрaну, і побачте опис того, де цей предмет чи об’єкт має находитись. Гpа спpямована на вправляння вживання прийменників. Як результат учні навчаться вживати прийменники, вивчать нові слова та по опису зможуть знаходити потрібне місце. Це збагачує словниковий запас, адже діти вивчають нові слова, якими потім зможуть оперувати при описі певних предметів під час навчання.


Гpа «Food and Drink» зосереджена на збільшені іншомовної лексичних одиниць по темі «Їжа та напої». Мета гpи – знайти на малюнку всі пункти, перелічені в cтовпчику зліва. Гравець отримує три спроби. На прикінці цієї гри учні можуть перевірити та закріпити свої знання з цієї теми [4]. Метою інтерактивної гpи "Which bag is Daisy's?» є підібpати кожній людині предмет, який їй належить. При запуску гpи потрібно послухати, що говорить кожен з персонажів (для цього потрібно натиснути кнопку в лівому верхньому кутку екрану гри), і зрозуміти, який з предметів належить певній людині, та провести лінію між цим предметом і мовцем. У разі, якщо учень не почує або не зрозуміє мовця, він може відтворити будь-яку запис кількість разів. Коли пошук відповідностей закінчено, необхідно натиснути на кнопку «OK» для отримання результатів. Вивчення лексики у цій грі супроводжується аудіюванням. Також дитина навчається правильно вимовляти слова та правильно будувати речення [4].


Гра «Matching Colors» надає можливість учням вивчити слова по темі «Кольори». Мета гри підібрати кожному кольору його назву. У грі доступний будь-який рівень складності. Чим вище рівень складності, тим більше кольорів необхідно підібрати [4].


Сенс гри «What's in the bag» – вгадати, що знаходиться в пакеті, прослухавши підказки, обравши правильний варіант із запропонованих. Всі пояснення і підказки промовляються вголос, що допомагає розвитку певних навичок мови. У результаті гри учні навчаються розуміти і власноруч робити опис предмета [4].


Висновок

Отже, існує велика кількість інтерактивних ігор у мережі Інтернет. Усі вони несуть навчальний характер, але задача вчителя іноземної мови правильно добирати їх згідно теми та цілей уроку в початковій школі. Інтерактивна гра дозволяє вчителеві зацікавити учнів, вмотивувати до навчання англійської мови, представляти, вправляти та контролювати іншомовні лексичні одиниці як на уроках, так і вдома.


Список використаних джерел

  1. Котенко О.В. Методика навчання іноземних мов у початковій школі: навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. / О. В. Котенко, А. В. Соломаха [та ін.]. – К. : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2013. – 356 с.
  2. Ніколаєва С.Ю Методика викладання іноземних мов у середніх навчальних закладах: Підручник. Вид. 2-е, випр. І перероб. / Колектив авторів під керів. С.Ю. Ніколаєвої. – К.: Ленвіт, 2002. – 328 с.
  3. Інтерактивна гра: нова форма традиційного навчання / Euronews. Режим доступу: http://ua.euronews.com/2016/01/27/move-to-learn-new-technology-in-the-classroom-on-show-at-the-bett-exhibition/
  4. Он-лайн ігри з англійської мови / Центр розважальної англійської Step up. Режим доступу: http://www.stepup.com.ua/english_online_games.html
  5. Флеш-гра «ABC Match» / Teaching.Info. Режим доступу: http://teacheng.info/games


Особисті інструменти
Ми в мережі
Реклама