Рухницька П.В. Роль мовленнєвої гри у навчанні усного англомовного мовлення дітей старшого дошкільного віку

Матеріал з PSYH.KIEV.UA -- Вісник психології і соціальної педагогіки

Перейти до: навігація, пошук

Рухницька П.В. – студентка Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка, напрям підготовки «Дошкільна освіта», кафедра іноземних мов і методик їх навчання Київського університету імені Бориса Грінченка


Анотація: У статті розглядається місце та роль мовленнєвої гри у навчанні усного англійського мовлення дітей старшого дошкільного віку. Автор виокремлює мовленнєву гру як важливий фактор у навчанні усного англомовного мовлення дітей старшого дошкільного віку, досліджує вплив мовленнєвої гри на розвиток усного мовлення дітей старшого дошкільного віку та надає характеристику поняття «мовленнєва гра». Окреслюючи особливості різних груп мовленнєвих ігор, надано перелік зразків-інструкцій до кожної з них, що забезпечують розвиток усного англомовного мовлення дітей старшого дошкільного віку.

Ключові слова: мовленнєва гра, дидактична гра, діти старшого дошкільного віку, усне англомовне мовлення, класифікація мовленнєвих ігор.


Аннотация: В статье рассматривается место и роль речевой игры в обучении устной англоязычной речи детей старшего дошкольного возраста. Автор выделяет речевую игру как важный фактор в обучении устной англоязычной речи детей старшего дошкольного возраста, исследует влияние речевой игры на развитие устной речи детей старшего дошкольного возраста и предоставляет характеристику понятия «речевая игра». Изучая особенности различных групп речевых игр, автор предлагает ряд игр и образцов-инструкций к каждой из них, что способствует развитию устной англоязычной речи детей старшего дошкольного возраста.

Ключевые слова: речевая игра, дидактическая игра, дети старшего дошкольного возраста, устная англоязычная речь, классификация речевых игр.


Annotation: The paper deals with the place and role of speech game in teaching English speaking to senior preschool children. The author distinguishes the speech game as an important factor in teaching English speaking, examines the impact of speech game on development senior preschoolers’ English speaking, describes the concept of “speech game”. Highlighting the features of different groups of speech games, the author gives a list of examples with instructions to each game, which provides the development of senior preschoolers’ English speaking.

Key words: speech game, didactic game, children senior preschool age, verbal English-speaking speech, classification of speech games.


Зміст

Постановка проблеми

З розвитком суспільства вивчення іноземної мови набуває все більшого значення. На сьогоднішній день знання англійської мови – не просто бажання – це вимога. Володіння іноземною мовою збільшує можливості людини, оскільки розширює межі спілкування, навчання та професійної діяльності. Раннє започаткування основ володіння іноземними мовами є ключем до успіху в майбутньому, саме тому навчання дітей дошкільників англійської мови набуло широкого розповсюдження. Усне мовлення – це одна з основ, що допоможе дитині старшого дошкільного віку в сучасному полікультурному середовищі, тому надзвичайно важливо починати навчання англійської мови з дитячого садочку. Мовленнєва гра є одним із засобів такого навчання.


Аналіз досліджень

Проблемою навчання усному мовленню як англійської, так і рідної мови та впливом мовленнєвої гри на його розвиток займалися такі вчені: Л. Артемова, А. Богуш, Г. Китайгородська, Н. Луцан, Т. Шкваріна та інші. Серед вчених, що досліджували вплив дидактичної гри на розвиток дошкільного віку можна виділити таких як: Л. Виготський, Є. Тихєєва, О. Усова та інші.


Постановка мети дослідження

Метою нашої статті є дослідження мовленнєвої гри, її ролі та впливу на розвиток усного англомовного мовлення дітей старшого дошкільного віку в процесі навчання англійської мови.


Відповідно до мети визначено такі завдання: дослідити поняття «мовленнєва гра» та проаналізувати її місце в процесі навчання усного англомовного мовлення дітей старшого дошкільного віку; розглянути класифікацію мовленнєвих ігор та зразки-інструкції.


Виклад основного матеріалу

Мовленнєва гра є важливим засобом навчання усному англійському мовленню дітей старшого дошкільного віку. Використовуючи мовленнєві ігри педагог створює на занятті атмосферу, що сприяє запам’ятовуванню нового матеріалу. Під час гри діти з легкістю засвоюють нові лексичні одиниці, навчаються правильній вимові, набувають елементарних навичок спілкування англійською мовою. Тому мовленнєва гра є невід’ємною і обов’язковою складовою в роботі вихователя в процесі навчання усному англомовному мовленню дітей старшого дошкільного віку.


Одним із завдань навчання дитини старшого дошкільного віку англійської мови є навчити спілкуватись в межах комунікативного мінімуму, що відповідає характеру дитячого спілкування, а саме: активно застосовувати монологічне та діалогічне мовлення відповідно до ігрових ситуацій.


Працюючи з дітьми старшого дошкільного віку одним із завдань постає навчання монологічному мовленню (самостійному промовлянню англомовного тексту), діти мають вміти розповідати про себе, членів своєї родини, улюблену іграшку, описувати предмет (з допомогою 4-5 фраз), складати коротенькі розповіді, декламувати віршики, лічилки, співати пісеньки. Діалогічне мовлення, в свою чергу, включає постановку запитання співрозмовникові, вміння робити уточнення та продовжувати розмову [2, с.258-265].


Говоріння є складним процесом. Усне мовлення містить такі компоненти, як мотив, мета, засіб, умови. Це стане можливим за умови організації на заняттях нових для дітей ігор, у які можна гратися лише засобами іноземної мови. Після того як у дитини виникне бажання гратися, а звідси – щось повідомити, відповісти на запитання (мовленнєва дія), чи бажання виконати чиєсь прохання, сформульоване іноземною мовою (немовленнєва дія), у дитини виникає мотив як потреба реалізації цього бажання. Метою говоріння у кожному випадку є очікуваний результат: слово, речення (стверджувальне, запитальне), кілька пов’язаних між собою речень (опис, повідомлення тощо), тобто мовленнєва дія. Щоб висловити думку мовою, необхідно вибрати слова, які зберігаються у пам’яті (процес аналізу) і об’єднати їх у висловлювання (процес синтезу). Отже, у процесі навчання усному мовленню нам допоможе гра, оскільки вона допомагає створити необхідну ігрову ситуацію [7, с.72].


Т. Шкваріна в основу своєї програми закладає положення про те, що у процесі занять діти мають зрозуміти і засвоїти певну кількість лексико-граматичних структур – зразків мовлення, так званих «мовних кубиків», і певну кількість найчастіше вживаних у спілкуванні дієслів та іменників (понять). Розуміння сутності зразків мовлення та засвоєння мінімізованого запасу слів-понять дасть змогу дитині на практиці реалізувати елементарні мовленнєві функції [6, с.5].


Гра є провідним видом діяльності у старшому дошкільному віці. Через це в процесі навчання усному мовленню дітей ми спираємося на гру як один з провідних засобів навчання. Використання ігор під час занять з англійської мови забезпечує психологічні потреби дошкільників, а також зумовлює активне засвоєння матеріалу і розвиток пізнавальних процесів [4, с.253].


Існує велика кількість ігор, які ми використовуємо в процесі навчання та виховання дітей старшого дошкільного віку. Сюди ми відносимо дидактичні, рухливі, сюжетно-рольові, театралізовані тощо. Однією з основних груп у навчанні старших дошкільників усному англомовному мовленню є дидактичні ігри.


Дидактична гра – гра, спрямована на формування у дитини потреби в знаннях, активного інтересу до того, що може стати їх новим джерелом, удосконалення пізнавальних умінь і навичок [5, с.118].


Своєрідність дидактичної гри на заняттях з англійської мови полягає в тому, що вона дає можливість педагогу здійснювати: навчання фонетичної, лексичної, граматичної сторони іноземної мови; вправляння комунікативних навичок; розвиток інтелекту; формування цінних рис особистості і взаємин дітей у доступній і привабливій для них ігровій формі. Діти залюбки виконують ігрові дії, дотримуються правил, досягають бажаного виграшу чи результату, не помічаючи наскільки збагачуються їхні знання з визначеного педагогом розділу програми [4, с.253].


В методиці викладання іноземної мови дітям дошкільного віку дидактичні ігри поділяють на такі групи:

– мовні (фонетичні, лексичні, граматичні);

– мовленнєві (розвиток аудіюванні, говоріння);

– комунікативні (формування навичок спілкування) [8, с.27].


Як ми бачимо, мовленнєва гра є різновидом дидактичних ігор. Вона покликана своїм змістом здійснювати навчання та нести навчальні завдання. Мовленнєва гра сприяє мовленнєвій активності дітей, а також допомагає сформувати необхідні мовленнєві уміння та навички, при цьому не перенавантажуючи дітей [6, с.53].


Мовленнєва («словесна гра» за А. Богуш) – це гра, змістом якої виступає мовленнєве висловлювання; засобом реалізації ігрової дії та ігрового задуму є слово; результат гри – це породження нового висловлювання – тексту (слово, фраза, речення, судження, розповідь) [1, с.45].


Мовленнєві ігри є найскладнішими, оскільки змушують дітей оперувати уявленнями, мислити про речі, з якими на той час вони не діють, використовувати набуті знання у нових ситуаціях і зв’язках. Зокрема у старшому дошкільному віці словесні ігри розвивають самостійність мислення, активізують розумову діяльність дітей. У словесних іграх реалізується важливий методологічний принцип єдності мови, мислення і мовлення. Крім розумових завдань, у словесних іграх вирішуються такі мовленнєві завдання, як виховання звукової культури мовлення, формування граматичної правильності мовлення, збагачення, уточнення і активізація словника дітей, розвиток зв’язного мовлення. Отже, мовленнєва гра – це природний спосіб організації спілкування дітей дошкільного віку, оскільки вона невимушено залучає дітей у міжособистісне спілкування [1, с.45].


А. Ейрамджян у своїх дослідженнях поділяє мовленнєві ігри на чотири групи: фонетичні, лексичні, синтаксичні, ігри-діалоги. Кожна запропонована група ігор переслідує певну мету: фонетичні ігри сприяють виробленню правильної вимови; лексичні ігри – збагаченню словникового запасу; синтаксичні – закріплюють уміння будувати речення різної складності; ігри-діалоги – сприяють розвитку діалогічного мовлення [1, с.46].


Розглянемо зразки-інструкції мовленнєвих ігор до кожної з цих груп.


Фонетичні ігри. З допомогою цих ігор ми формуємо у дітей правильну вимову. Граючи дошкільники вправляються у вимові звуків, складів та слів.


Гра «Зіпсований телефон»

Мета: вправлятися у правильній вимові слів.

Хід гри: діти сідають колом або у рядок. Вихователь пошепки говорить одній дитині слово, гравець повторює пошепки почуте слово сусідові і так по черзі. Останній гравець уголос промовляє почуте. Якщо гравець промовив неправильне слово, значить телефон був зіпсованим.


Гра «Заховані звуки»

Мета: вправлятися у правильній вимові слів та звуків, диференціація звуків.

Обладнання: конверти, в яких знаходяться картинки зі словами.

Хід гри: вихователь роздає дітям конверти з картинками, після цього називає звук. Діти повинні віднайти картинку з зображенням предмету, що починається на такий же звук і назвати що намальовано. Потім можна ускладнити завдання і обирати звуки, що містяться в середині або кінці слова.


Гра «Знайди звук»

Мета: вправлятися у диференціації звуків.

Хід гри: вихователь називає звук, який діти повинні будуть віднайти у словах. Після цього він промовляє по черзі слова, якщо діти чують слово з таким звуком, то вони плескають в долоні [3, с.8-9].


Лексичні ігри. Використовуючи цю групу ігор ми збагачуємо словниковий запас дітей. Такі ігри полегшують засвоєння нового лексичного матеріалу дітьми, оскільки нові лексичні одиниці засвоюються у безпосередній дії з ними.


Гра «Неіснуюча тварина»

Мета: закріпити лексичний матеріал з теми «Тварини» та «Частини тіла».

Обладнання: аркуші паперу та олівці або фломастери.

Хід гри: вихователь ділить дітей на дві команди. Кожній команді дається аркуш паперу та олівці. Вихователь пропонує намалювати частини тіла різних тварин (наприклад “Draw cat's eyes \ dog’s tail \ elephant feet \ parrot’s wings etc.”) Діти кожної команди по черзі малюють частини тіла на аркуші. По завершенню діти придумують назву для їх тварини. Вихователь перевіряє правильності дотримання його інструкцій під час малювання.


Гра «Бінго»

Мета: закріплення лексичного матеріалу.

Обладнання: бланки 4 на 4, в яких знаходяться зображення з словами, які діти вже знають, фішки для того, щоб закривати картинки (можуть бути виготовлені з звичайного білого картону).

Хід гри: вихователь роздає дітям бланки. Після цього називає слова. Діти мають закрити картинку фішкою, якщо вихователь її назвав. Перемагає той, хто першим закрив всі чотири картинки по вертикалі або по горизонталі. Гра триває до визначення трьох переможців. Серед них влаштовують конкурс для визначення абсолютного переможця: діти повинні назвати по черзі англійською мовою, що зображено на картинках, які вони закрили.


Гра «Кольори»

Мета: закріпити назви кольорів.

Обладнання: різнокольорові картки та картинки з зображенням різних предметів.

Хід гри: вихователь роздає дітям різнокольорові картки. Після цього він показує дітям зображення предмету і запитує: “What color is it?”, діти мають знайти необхідний колір та назвати його [3, с.46-47].


Синтаксичні ігри та ігри-діалоги. Синтаксичні ігри допомагають дітям навчитися правильно будувати словосполучення та речення різних видів. Ігри-діалоги сприяють розвитку вміння вести розмову, тобто розвивають діалогічне мовлення. Обидві групи сприяють закріпленню граматичних конструкцій у мовленні дошкільників.


Гра «Відгадай, що заховано»

Мета: вправлятися у постановці запитань.

Обладнання: предмети, назви яких діти вже знають, іграшки тощо.

Хід гри: вихователь ховає за спиною якийсь предмет, діти ставлячи запитання мають відгадати, що заховано (наприклад “Is it an apple?” Is it a banana? Is it a pear?” . Назви предметів повинні стосуватися теми, що ви з дітьми зараз вивчаєте [3, с.10-11].


Гра «У цирку»

Мета: розвиток діалогічного мовлення; вправлятися у постановці запитань та відповіді на них.

Обладнання: шапки-маски з зображенням тварин.

Хід гри: когось із дітей призначають директором. До нього приходить найнятися на роботу, наприклад, рибка. Відвідувач одягає шапку-маску. Директор запитує, а рибка відповідає:

– Who are you?

– I am a fish.

– What can you do?

– I can swim, jump.


Гра «Зоопарк».

Мета гри: навчити дітей використовувати структури: «Have you got...? Yes, I have. No, I haven’t».

Обладнання: табличка «The zoo», картинки з тваринами. Хід гри: Дитину призначають директором зоопарку. Вчитель кладе на килим табличку з написом «The zoo». Він говорить: «This is the zoo. This is a director. This is a dog, a snake, a monkey, etc.». Вчитель перелічує звірів, яких малюки вже знають. Діти повторюють. Директор розкладає перед собою звірів: «(This is) a dog…» Відвідувачі (партнери по грі) запитують: «Have you а..?» Директор відповідає: «Yes, I have» або «No,I haven’t», — залежно від того, чи є така тваринка [6, с.72-74].


Висновок

Навчання дітей старшого дошкільного віку усному англомовному мовленню є однією з вимог сьогоденності. Гра є провідною діяльністю у дошкільному віці, тому її використання в процесі навчання дітей англійській мові є основою успішного засвоєння дітьми матеріалу. Мовленнєва гра як різновид дидактичної гри спрямована на:

- формування у старших дошкільників навичок усного англомовного мовлення;

- вправляння у правильній вимові;

- збагачення активного та пасивного словникового запасу дитини новими лексичними одиницями;

- навчання будові речень різної складності;

- розвиток навичок діалогічного та монологічного мовлення.


Використання мовленнєвих ігор є важливою і невід’ємною частиною процесу навчання старших дошкільників усному англомовному мовленню.


Список використаних джерел

  1. Богуш А.М., Луцан Н.І. Мовленнєво-ігрова діяльність дошкільників: мовленнєві ігри, ситуації, вправи. Навч.- метод. посібник / А.М. Богуш, Н.І. Луцан – К.: Видавничий дім «Слово»,2008 – 256 с.
  2. Дитина: Освітня програма для дітей від двох до семи років / наук. кер. проекту В. О. Огнев’юк; авт. кол.: Г.В. Бєлєнька, О.Л. Богініч, Н.І. Богданець-Білоскаленко та ін.; наук. Ред.: Г.В. Бєлєнька, М.А. Машовець; Мін. Осв. І науки України, Київ. ун-т ім. Б. Грінченка – К.: Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2016. – 304 с.
  3. Камінська Н.Ю. Ігрові моменти на уроках англійської мови / Н.Ю. Камінська – Тернопіль: Підручники і посібники – 2008 – 80 с.
  4. Онищенко А.С. Вплив дидактичних ігор з англійської мови на розвиток інтелекту дошкільників / А.С. Онищенко // Педагогічна освіта: теорія і практика : зб. наук. пр. / Кам'янець-Поділ. нац. ун-т ім. Івана Огієнка. – Кам'янець-Подільський : Зволейко Д. Г., 2011. – Вип. 9. – С. 250-255.
  5. Поніманська Т.І. Дошкільна педагогіка: Навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів / Т.І. Поніманська – К.: Академвидав», 2004. – 456 с.
  6. Шкваріна Т.М. Англійська мова для дітей дошкільного віку / Т.М. Шкваріна – К.: Шкільний світ, 2008 – 112 с.
  7. Шкваріна Т.М. Англійська мова для дітей дошкільного віку: книга для вчителя / Т. М. Шкваріна – К.: Шкільний світ – 2009 – 160 с.
  8. Шкваріна Т.М. Сім законів ефективного навчання іноземної мови / Т.М. Шкваріна // Дошкільне виховання – 2010 – №7. – С. 32.


Особисті інструменти
Ми в мережі
Реклама