Рябоконь Т.В. Використання онлайн-ігор при вивченні алфавіту в першому класі

Матеріал з PSYH.KIEV.UA -- Вісник психології і соціальної педагогіки

Перейти до: навігація, пошук

Рябоконь Т.В. – студентка Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка, напрям підготовки «Початкова освіта», кафедра іноземних мов і методик їх навчання Київського університету імені Бориса Грінченка


Анотація: У статті систематизовано існуючі навчальні онлайн-ігри для вивчення німецького алфавіту та обґрунтовано доцільність їхнього використання на уроках німецької мови в початковій школі.

Ключові слова: першокласник, онлайн-ігри, німецька мова, алфавіт, початкова освіта.


Аннотация: В статье систематизируются существующие обучающие онлайн-игры для изучения немецкого алфавита и обосновываються целесообразность их использования на уроках немецкого языка в начальной школе.

Ключевые слова: первоклассник, онлайн-игры, немецкий язык, алфавіт, начальная школа.


Annotation: The purpose of our article is to systematize the existing educational online game for learning the German alphabet and to justify the appropriateness of their use on lessons of the German language in elementary school.

Key words: grader, online-games, the German language, alphabet, primary education.


Зміст

Постановка проблеми

Алфавіт є невід'ємною частиною розвитку цивілізації та культури будь-кого народу, адже саме завдяки мові та вмінню читати та писати людина може пізнавати навколишній світ не тільки той, що спостерігає поряд із собою.


Завдяки писемності людство почало передавати свої знання нащадкам, тобто суспільний розвиток та технічний прогрес неможливий без алфавіту.


Алфавіт є базою для вивчення будь-якої мови. Звичайно, навчитися говорити можна і без знання алфавіту, доказом чого є діти, які оволодівають іноземними мовами у ДНЗ, не вивчаючи алфавіту. Але навчитися говорити – це лише один з аспектів володіння іншою мовою, адже іншомовна комунікативна компетентність складається з чотирьох видів мовленнєвої діяльності, адже читання та письмо неможливе без вивчення алфавіту як необхідної частини опанування іноземної мови.


Слід зазначити, що і з методичної точки зору, розвиток навичок читання та письма є важливими аспектами навчання німецької мови в початкових класах. Не секрет, що для першачків ці види мовленнєвої діяльності навіть рідною мовою вважають важкими, тому інтерес до читання та письма німецькою мовою також необхідно викликати. А читання і письмо починається з вивчення алфавіту.


Аналіз досліджень

Слід зазначити, що над проблемою навчання абетки учнів початкової школи працювала низка науковців та методистів. Аналіз букварів з огляду на особливості засвоєння української абетки здійснювали такі науковці, як Н. Богданець-Білоскаленко [1], Н. Дзюбишина-Мельник [3], Т. Люріна [5], В Мироненко [7]. Питання навчання іншомовної абетки розглядалося в роботах Н. Зайцева, який пропонує використовувати таблиці та кубики [6]; Т.Б Клементьева, яка розробила агоритм вивчення абетки за спільними звуками у букві [6]; Т. В. Крижановска, Є. В. Бедич, Т.Ю Коті [6] пропонують введення абетки класичним шляхом – в алфавітному порядку.


Постановка мети дослідження

Слід зазначити, що більшість науковців пропонують навчати алфавіту в першому класі через дидактичні ігри. Проте питання застосування навчальних онлайн-ігор як сучасного та ефективного засобу навчання алфавіту у першому класі мало досліджене та потребує систематизації та аналізу доцільності їхнього використання.


Тому метою нашої статті є систематизація існуючих навчальних онлайн-ігор для вивчення алфавіту німецької мови та обґрунтування необхідності їхнього застосування як сучасного засобу навчання у першому класі.


Виклад основного матеріалу

Враховуючи психологічні та фізіологічні особливості дітей молодшого шкільного віку, головним мотивуючим фактором, що сприяє міцності запам'ятовування матеріалу, є ігрова діяльність.


Слід пам’ятати, що письмо та читання іноземною мовою викликають у молодшого школяра певні труднощі, тому навчання алфавіту необхідно перетворити у захоплюючу гру, проте метою якої є навчання.


Традиційно при вивченні алфавіту німецької мови використовуються специфічні вправи, мета яких закріпити графічний образ і назви німецьких літер, алфавітний порядок букв, сформувати вміння працювати з німецько-українським словником. Наведемо приклади таких завдань:


1) Повторити алфавіт.

Кожен учень називає по одній букві. При цьому в алфавіт заглядати не можна!


2) Незнайомі слова.

- Визначте, які слова написані німецькою мовою, а які – ні. Випишіть номери слів іншими мовах, поясніть своє рішення. Завдання учнів – побачити «сторонні» знаки з інших іноземних мов, а також кирилицю.

- Назвати літеру, розташовану в алфавіті до або після наступних...

Букви називаються в досить швидкому темпі. Більш складний варіант – учень повинен назвати літеру, розташовану в алфавіті, перед і після заданої літери.

Якщо змагаються команди, то завдання дається по черзі, гравці вибираються довільно.


3) Гра «Знайди своє місце».

До дошки виходять чотири учні. Перший тримає в руках аркуш паперу з крупно написаної буквою А, другий - з літерою G, третій – N, четвертий – Z. Інші учні по черзі «перетворюються» в інші букви і повинні правильно зайняти своє місце, а перед цим написати «свою» літеру на аркуші паперу.


4) Зашифроване слово.

Учні отримують зашифрований список слів, де число позначає порядковий номер букви в алфавіті. Завдання – розшифрувати слова швидко і правильно. Бажано, щоб слова були незнайомі учням.

Традиційні вправи, безперечно, необхідно використовувати, проте сучасний першокласник багато часу проводить в інформаційному Інтернет-просторі. Це сприяє розвитку його інформаційної компетентності, адже дитина, розширює коло свого спілкування, знайомиться з різними думками, набуває вміння порівнювати і оцінювати інформацію тощо. Молодші школярі вступають в дистанційне спілкування, ведуть електронні щоденники, вільно працюють в інформаційному середовищі. І завдання вчителя німецької мови використати їхню ІКТ-компетентність у навчанні алфавіту німецької мови. Тому, на нашу думку, ефективним навчальним інструментом на уроках іноземної мови в початковій школі можуть стати навчальні онлайн-ігри. Зазначимо, що онлайн-іграми називають ігри, які вимагають постійного підключення до Інтернету [11]. Ігровий процес заснований на взаємодії з іншими гравцями та ігровим світом в режимі онлайн. Онлайн-гра стала частиною життя сучасної дитини. Саме зацікавленість в ігровому процесі дозволяє мотивувати молодшого школяра вчити алфавіт німецької мови, а процес навчання перетвориться у цікаве заняттям, знайомство з літерами – на пам’ятну подорож у світ німецької мови, що дарує першокласнику позитивні емоції. Навчальна онлайн-гра захоплює з першої хвилини і заснована не тільки на вивченні алфавіту.


На сьогодні існує достатня кількість навчальних онлайн-ігор, метою яких є навчання німецького алфавіту. Систематизуймо їх:

1) Навчальні онлайн-ігри на впізнання німецької літери, наприклад, «Знайди пару»: необхідно відкривати по дві картки та знаходити пару до кожної літери. Мета гри – запам’ятати графічний образ кожної літери, навчитися розпізнавати літери між собою [12].

2) Навчальні онлайн-ігри на розташування літер в алфавіті.

- «Розташуй літери в алфавітному порядку»

Мета гри – зформувати навичку орієнтації в німецькому алфавіту. Перший і останній символ зміниться на кожному рівні.. [13].

- «Повітряні кульки»

Кожній бульбашці відповідає літера з алфавіту. Завдання: зловити літери в правильному (алфавітному) порядку [14].


3) Навчальні онлайн-ігри на набір запропонованого слова. Завдання ввести 20 запропонованих слів, якомога швидше, метою якого є навчити дітей писати (набирати) слова з вивчених букв [15]. Серед дітей формується автоматичний рейтинг.


Висновок

Навчальні онлайн-ігри для вивчання алфавіту німецької мови в першому класі – це сучасний засіб навчання, який мало застосовуються в українських школах, хоча таких ігор існує вже достатня кількість. Тому завдання сучасного вчителя, враховуючи психологічні та фізіологічні особливості дітей молодшого шкільного віку, застосовувати навчальні онлайн-ігри з метою зробити процес опанування німецьким алфавітом не тільки ефективним, а й сучасним, цікавими та позитивним для першокласників.


Список використаних джерел

  1. Богданець-Білоскаленко Н. І. Проблема формування особистості у змісті підручників з читання для початкової школи (50-ті роки ХІХ ст. – 50-ті роки ХХ ст.) : дис. ... канд. пед. наук: за спец. 13.00.01 / Н. І. Богданець-Білоскаленко. – К., 2007. – 216 с.
  2. Гурова Н.В. Ігри та ігрові прийоми на уроці німецької мови / Н.В.Гурова // Німецька мова в школі. – 2009. – №2. – С. 6 – 11.
  3. Дзюбишина-Мельник Н.Я. Український буквар. Історія і сучасність. / Н. Я. Дзюбишина-Мельник// ІІІ Міжнародний конгресс україністів. – Х. – 1996. – С. 44–50
  4. Зайчикова Л. Значення гри у навчанні іноземних мов / Л. Зайчикова // Рідна школа. – 2009. – №7. – с. 68–70.
  5. Люріна Т. І. Український буквар Софії Русової як чинник формування в учнів початкової школи концептосфери національної культури[Електронний ресурс] / Т. І. Люріна— Режим доступу: http : //www.psyh.kiev.ua.
  6. Методика навчання іноземних мов у початковій школі: навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. / О.В. Котенко, А.В. Соломаха [та ін.]. – К.: Київ. ун-т ім. Б.Грінченка, 2013. – 356 с.
  7. Мироненко В. В. Азбука І. П. Декачова як педагогічна система навчання в початковій школі [Електронний ресурс] /В.В.Мироненко – Режим доступу: sevntu.com.ua/jspui/bitstream/123456789/2319/1/105-27.pdf
  8. Поняття і види мотивації / Режим доступу: http://pidruchniki.com/15341220/menedzhment/motivatsiya_menedzhmenti
  9. Рекомендації щодо формування мотивації / Режим доступу: http://zosh7-nizhyn.ho.ua/Psiholog_pedagog.htm
  10. Соломаха А.В. До питання гейміфікації навчання іноземних мов/ А.В.Соломаха // Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університети імені Григорія Сковороди»- Додаток 1 до Вип. 36, Том ІV(64) : Тематичний випуск «Вища освіта України у контексті інтеграції до європейського освітнього простору». – с. 440-448.
  11. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://ru.wikipedia.org/wiki/Онлайн-игра
  12. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.cyberkidz.de/cyberkidz/Lernspiel.php?spelUrl=library/taal/groep2/taal2/&spelNaam=Character%20Speicher%202&groep=2&vak=taal
  13. [Електронний ресурс]. – Режим доступу:http://www.cyberkidz.de/cyberkidz/Lernspiel.php?spelUrl=library/taal/groep2/taal1/&spelNaam=Alphabet%20&groep=2&vak=taal
  14. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.cyberkidz.de/cyberkidz/Lernspiel.php?spelUrl=library/taal/groep1/taal1/&spelNaam=Buchstaben&groep=1&vak=taal
  15. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.cyberkidz.de/cyberkidz/Lernspiel.php?spelUrl=library/taal/groep3/taal2/&spelNaam=schnelle%20Eingabe%203&groep=3&vak=taal


Особисті інструменти
Ми в мережі
Реклама