Сараєва Т.О. Мобільне навчання як технологія формування іншомовної комунікативної компетентності молодших школярів

Матеріал з PSYH.KIEV.UA -- Вісник психології і соціальної педагогіки

Перейти до: навігація, пошук

Сараєва Т.О. – студентка Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка, спеціальність «Початкова освіта», кафедра іноземних мов і методик їх навчання Київського університету імені Бориса Грінченка


Анотація: У статті теоретично обґрунтовано доцільність застосування технології мобільного навчання в освітньому процесі загальноосвітньої школи; уточнено поняття «компетентність», «іншомовна комунікативна компетентність», «мобільне навчання»; здійснено дискурсивний огляд технології мобільного навчання як засобу формування іншомовної комунікативної компетентності молодших школярів; визначено основні переваги та недоліки застосування технології мобільного навчання.

Ключові слова: інноваційна технологія, мобільне навчання, мобільні пристрої, мобільний телефон, іноземна мова, компетентність, іншомовна комунікативна компетентність, молодші школярі.


Аннотация: В статье теоретически обоснована целесообразность применения технологии мобильного обучения в образовательном процессе общеобразовательной школы; уточнены понятия «компетентность», «иноязычная коммуникативная компетентность», «мобильное обучение»; осуществлен дискурсивный обзор технологии мобильного обучения как средства формирования иноязычной коммуникативной компетентности младших школьников; определены основные преимущества и недостатки применения технологии мобильного обучения.

Ключевые слова: инновационная технология, мобильное обучение, мобильные устройства, мобильный телефон, иностранный язык, компетентность, иноязычная коммуникативная компетентность, младшие школьники.


Annotation: The article theoretically proves the feasibility of the mobile learning technology application into the educational process of comprehensive school; the concepts of “competence”, “foreign language communicative competence”, and “mobile learning” are specified; the discourse review of the mobile learning technology as a means of primary school students’ foreign language communicative competence forming is made; the main advantages and disadvantages of the mobile learning technology application are identified.

Key words: innovative technology, mobile learning, mobile devices, mobile phone, foreign language, competence, foreign language communicative competence, primary school students.


Зміст

Постановка проблеми

Законом України «Про освіту», Національною доктриною розвитку освіти в ХХІ столітті та положеннями сучасних концепцій мовної освіти в Україні передбачено формування мовної особистості, яка здатна вільно орієнтуватись у різноманітних комунікативних ситуаціях та успішно вирішувати комунікативні завдання. Таким чином, одним з першочергових завдань, що стоїть перед системою освіти, як соціальним інститутом, є формування іншомовної комунікативної компетентності тих, хто навчається, що у недалекому майбутньому допоможе їм стати конкурентоспроможними на ринку праці та бути успішними в здійсненні міжкультурної комунікації з представниками різних соціокультурних спільнот [4].


Відтак, формування іншомовної комунікативної компетентності учнів загальноосвітньої школи, зокрема молодших школярів, є надзвичайно актуальним питанням сьогодення. Визнання важливості набуття означеної компетентності актуалізує необхідність пошуку і впровадження у практику початкової школи ефективних засобів її формування. Нам видається, що одним із таких засобів може стати технологія мобільного навчання.


Аналіз досліджень

Аналіз джерел свідчить, що багатоаспектна та складна проблема навчання іноземної мови учнів початкової школи є невичерпним джерелом для досліджень, свідченням чого є праці досить значної кількості вітчизняних (М. Аріян, О. Бігич, А. Гергель, Н. Жеренко, О. Коломінова, О. Петренко, В. Плахотник, В. Редько, В. Куліш) та зарубіжних (Ш. Амонашвілі, Н. Імідадзе, І. Бім, Л. Виготський, І. Зимня, І. Верещагіна, Г. Вороніна, І. Захарченко, О. Ленська, Р. Фройденштайн) учених.


На теренах України проблему мобільного навчання досліджували В. Биков, І. Голіцина, Т. Калуга, В. Куклєв, О. Семеріков, О. Тихомірова та інші. Науковці підкреслюють, що застосування мобільних засобів навчання в процесі навчання іноземної мови сприяє подоланню комунікативного бар’єру, формуванню навичок дослідницької діяльності, підвищенню мотивації до оволодіння мовленнєвими навичками та використання їх у реальних міжособистісних контактах.


Незважаючи на те, що вченими проведена значна кількість досліджень з проблеми застосування інформаційно-комунікаційних технологій в освітньому процесі загальноосвітньої школи, такий її аспект як впровадження технології мобільного навчання з метою формування іншомовної комунікативної компетентності молодших школярів залишається відкритим для вивчення.


Постановка мети дослідження

Метою статті є обґрунтування доцільності застосування технології мобільного навчання в освітньому процесі загальноосвітньої школи та здійснення дискурсивного огляду означеної технології як засобу формування іншомовної комунікативної компетентності молодших школярів.


Виклад основного матеріалу

Сучасні тенденції створення і розширення функціональності портативних електрoнних пристроїв змушують світову спільноту замислюватися прo їх застосування з освітньoю метою.


Відомо, що проблема застосування мобільних технологій в освіті виникла ще у XX столітті. Відправним пунктом стали роботи Алана Кея, який запропонував концепцію пристрою Dynabook, що надавав можливості доступу до електронних навчальних ресурсів. Саме цей пристрій став прототипом перших ноутбуків і планшетів. Сучасні ж мобільні прилади багатофункціональні, однією з важливих функцій яких є доступ до контенту та навчання.


Розглядаючи проблему застосування технології мобільного навчання у формуванні іншомовної комунікативної компетентності молодших школярів, перш за все, з’ясуємо, що ми вкладаємо в поняття «компетентність», «іншомовна комунікативна компетентність» і «мобільне навчання».


«Енциклопедія освіти» під ред. В. Кременя визначає «компетентність» як «коло питань, в яких молода людина добре розуміється та які вона набуває не лише під час вивчення предмета, групи предметів, а й за допомогою засобів неформальної освіти, внаслідок впливу середовища тощо». Крім того, спільним для всіх є розуміння компетентності як «набутої характеристики особистості, що сприяє успішному входженню молодої людини в життя сучасного суспільства». Компетентність розглядається як інтегрований результат, що передбачає зміщення акцентів з накопичення нормативно визначених знань, умінь і навичок до формування і розвитку в учнів здатності практично діяти, застосовувати досвід успішної діяльності в певній сфері [3, с. 408].


Зважаючи на світові тенденції у вивченні іноземних мов, що акцентують увагу практикуючих вчителів не просто на наданні знань з іноземних мов, а формуванні іншомовленнєвих умінь, основною метою навчання іноземних мов на сьогодні є іншомовна комунікативна компетентність. В структуру іншомовної комунікативної компетентності входить ряд компетенцій, що складають зміст навчання іноземної мови. Такими компетенціями визначені мовна (лексичні, фонетичні та граматичні знання і відповідні навички), мовленнєва (уміння в аудіюванні, говорінні, читанні та письмі), соціокультурна, полікультурна, лінгвокраїнознавча та країнознавча. Сформована іншомовна комунікативна компетентність виражається в умінні учня висловлювати свої думки в усному мовленні та на письмі на рівні А1 (згідно із Загальноєвропейськими рекомендаціями з мовної освіти) і у здатності розуміти іншомовне мовлення при слуханні й читанні [2, с. 37].


А тепер спробуємо визначити, що ж означає поняття «мобільне навчання». Термін «мобільне навчання» («М-навчання») відноситься до застосування мобільних і портативних ІТ-приладів, таких як мобільні телефони, кишенькові комп’ютери, смартфони та планшетні ПК в процесах навчання та вивчення. Відповідно до проекту Mole Net, мобільне навчання – це використання зручних портативних мобільних пристроїв, доступних завжди з метою полегшення, підтримки, оптимізації та розширення процесів навчання та вивчення. Технологія М-навчання є наступною стадією розвитку технології електронного навчання (E-навчання). Дж. Тракслер стверджує, що М-навчання змінює повністю сам процес навчання, оскільки мобільні пристрої модифікують форми подачі матеріалу, доступу до нього та сприяють створенню нових форм пізнання та менталітету, що є важливим у процесі формування іншомовної комунікативної компетентності молодших школярів [5].


Зазначимо основні засоби навчання, що можуть застосовуватися як елементи М-навчання молодших школярів:

– адаптовані електронні підручники, навчальні курси з відповідною інформацією для фомування навичок іншомовної комунікативної компетентності;

– довідники, словники, бази даних та інші довідкові джерела інформації;

– системи тестування;

– мультимедійні засоби;

– пошукові системи, хмарні сховища, Wiki, відеохостінги;

– спеціальні програми, що здатні відкривати файли офісних програм, таких як ОfficeWord, PowerPoint, Excel, текстові документи у різних форматах (txt, doc, pdf);

– офіційні додатки мобільних версій соціальних мереж, завдяки яким вчитель може поширювати різноманітні документи та файли для організації самостійної роботи учнів, здійснювати контроль граматичних навичок, умінь аудіювання, проводити тестування та контрольні роботи на уроках та обговорювати з учнями результати освітнього процесу у будь-який зручний момент [1, с.117].


Нині існують спеціальні програми, що сприяють вивченню іноземної мови та розвитку комінукативних навичок, як от Fun English Learning Games, iCan ABC By Monkeybin Studios, Words, Lexicon By Like Thought, LinguaLeo, LingQ та інші. Вони мають яскраве унаочнення, цікаву форму подання інформації та приголомшливі звукові ефекти. Кожен учень може знайти доцільну для себе програму, щоб покращити свої знання, вміння та навички. Встановлено, що більшість мобільних додатків саме через свою практичність у користуванні, дружелюбний інтерфейс та інтерактивність стали результативними засобами оволодіння іноземною мовою.


Одним з найпоширеніших мобільних приcтроїв є мобільний телефон, який має практично кожен учасник освітнього процесу. Але, як правило, учні, особливо молодші школярі, використовують мобільні телефони для спілкування та розваг. Проте, функціональність сучасних мобільних телефонів переважає можливості персональних комп’ютерів 90-х років XX століття.


Який же мобільний телефон підходить для використання у М-навчанні? Це пристрій, що має налаштоване GPRS-підключення до Інтернету, Інтернет-браузері може завантажувати та виконувати Java-програми, також працювати з мультимедійною інформацією. При цьому, бажаним є наявність вбудованої камери з високою роздільною здатністю (1,3-2 мегапікселі), програми електронної пошти, обміну швидкими повідомленнями (чату) та інших мультимедійних та телекомунікаційних додатків.


На мобільному телефоні можна відкривати та створювати мультимедійні файли, виконувати програми, створені на основі Java-технологій. Все це у поєднанні з тим, що в Україні практично 90% території покрито мобільним зв’язком, робить перспективним застосування мобільних технологій в освіті. Адже, за допомогою мобільного телефона можна одержати доступ до навчальних та довідкових ресурсів. А спеціалізоване програмне забезпечення забезпечить підтримку навчальних курсів, особливо під час самостійної підготовки


Буде дoцільним зазначити основні переваги та недоліки застосування технології М-навчання. До переваг можна віднести:

– явну інноваційність означеної технології;

– можливість використання «легких» переносних пристроїв в освітніх цілях;

– можливість застосування технології в якості додаткового засобу навчання іноземної мови поряд з традиційним процесом;

– підвищену ефективність у навчанні осіб з обмеженнями по здоров’ю;

– можливість одночасної взаємодії як з однією особою, так і з групою осіб;

– відсутність обмежень за часом, місцем і розкладом навчання та відсутність вікових обмежень.


До недоліків впровадження технології М-навчання належать:

– висока вартість означеної технології для користувачів;

– несумісність деяких мобільних пристроїв з іншими програмами та пристроями;

– неможливість поєднання двох мереж різної архітектури для зв’язку того, хто, навчається, через мобільний пристрій з джерелами освітнього контенту;

– фрагментація навчання;

– обмежені розміри і ємність мобільних пристроїв;

– обмеження освітньої інформації по візуалізації;

– обмеження по швидкості передачі інформації на мобільні пристрої;

– часті зміни в моделях, технологіях і функціональних можливостях мобільних пристроїв;

– відсутність в учнів добре розвинених навичок самоконтролю та самокерування власною пізнавальною діяльністю;

– труднощі в оцінці якості навчання за означеною технологією;

– стирання кордонів між особистим життям і навчальною діяльністю учнів [1, с.114-115].

– недостатня «технічна» підготовка вчителів початкової школи у галузі створення мобільного контенту.


Висновок

Узагальнюючи все вищезазначене, можна зробити висновок, що проблема формування іншомовної комунікативної компетентності молодших школярів є надзвичайно актуальним питанням сьогодення і потребує впровадження у практику початкової школи ефективних засобів її формування. Одним із таких засобів є інноваційна технологія М-навчання, що при науково обґрунтованому використанні може значно полегшити і якісно поліпшити роботу вчителя іноземної мови, підняти рівень іншoмовної комунікативної компетентності молодших школярів, зробити процес навчання іноземної мови цікавим, динамічним та ефективним. Завдяки мобільному навчанню взаємодія «вчитель – учень» здійснюється у високошвидкісному середовищі, яке забезпечує високий ступінь інтерактивності, що має вирішальне значення для успішного навчання.


Перспективи подальших розвідок з означеної проблеми ми вбачаємо у дослідженні інших інноваційних педагогічних технологій, що сприятимуть успішному навчанню іноземної мови молодших школярів.


Список використаних джерел

  1. Гуревич Р. С. Мобільне навчання – нова технологія професійної освіти ХХІ століття / Р. С. Гуревич // Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки. – № 20 (255), 2012. – 184 с. – С. 113-119.
  2. Загальноєвропейські Рекомендації з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання / Науковий редактор українського видання доктор пед. наук, проф. С. Ю. Ніколаєва. – К.: Ленвіт, 2003. – 273 с.
  3. Енциклопедія освіти / Акад. пед. наук України; головний ред. В. Г. Кремень. – К.: Юрінком Інтер, 2008. – 1040 с.
  4. Сінельник І. П. Виховання толерантності як компоненту полікультурної компетенції майбутніх учителів початкової школи засобами ІМ [Електронний ресурс] / І. П. Сінельник // Вісник психології і педагогіки: Збірник наук. праць / Педагогічний інститут Київського університету імені Бориса Грінченка, Інститут психології і соціальної педагогіки Київського університету імені Бориса Грінченка. – Випуск 13. – К., 2013. – Режим доступу до збірника: http://www.psyh.kiev.ua/Збірник_наук._праць._-_Випуск_13
  5. Traxler J. Defining, Discussing, and Evaluating Mobile Learning: The moving finger writes and having writ… / J. Traxler // International Review of Research in Open and Distance Learning. – 2007. – June. Volume 8. – Number 2.


Особисті інструменти
Ми в мережі
Реклама