Свець М.А. Врахування психол.-фізіолог. особливостей застосування технології «Flipped Classroom» у навчанні англомовної граматики учнів 4 класів

Матеріал з PSYH.KIEV.UA -- Вісник психології і соціальної педагогіки

Перейти до: навігація, пошук

Свець М.А. – студентка Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка, спеціальність «Початкова освіта», кафедра іноземних мов і методик їх навчання Київського університету імені Бориса Грінченка


Анотація: У статті досліджено психолого-фізіологічні особливості застосування технології «Flipped Classroom» у навчанні англомовної граматики учнів 4 класів; наведено основні напрями управління увагою учнів 4 класів у навчанні англомовної граматики при застосуванні технології «Flipped Classroom».

Ключові слова: технологія «Flipped Classroom», психолого-фізіологічних особливості, англомовна граматика, учні 4 класів.


Аннотация: В статье исследованы психолого-физиологические особенности применения технологии «Flipped Classroom» при обучении англоязычной грамматики учащихся 4 классов; представлены основные направления управлением вниманием учащихся 4 классов при обучение англоязычной грамматики при применении технологии «Flipped Classroom».

Ключевые слова: технология «Flipped Classroom», психолого-физиологические особенности, англоязычная грамматика, учащиеся 4 классов.


Annotation: In the article it is investigated the illustration of psychological and pedagogical characteristics of technology «Flipped Classroom» in teaching the English grammar to pupils of the 4th grade; it is presented main approaches of managing the 4th grade pupils’ attention in teaching the English grammar with using the technology «Flipped Classroom».

Key words: technology «Flipped Classroom», psychological and pedagogical characteristics, the English grammar, pupils of 4th grade.


Зміст

Постановка проблеми

Актуальність дослідження даної теми визначається потребує сучасної початкової школи у створенні нових, абсолютно інших освітніх умов. Вони повинні враховувати швидкість інформаційного потоку, бути націленими на розвиток в учнів навичок критичного аналізу інформації, планування своєї діяльності. З пасивного отримувача знань дитина має перетворитися в їх активного здобувача, шукача істини, першовідкривача, мислителя, розробника ідей. Зміна принципів організації освітнього процесу передбачає, що тепер в центрі знаходиться учень, а вчитель при цьому перетворюється на організатора навчально-виховного процесу, партнера, помічника, фасилітатора.


Провідний міжнародний педагогічний досвід диктує освітянам нові віяння, що заключаються в адаптації новітніх технологій та найефективніших методик викладання іноземних мов. Так виникла дистанційна та електронна системи освіти, які потягнули за собою створення концепції «змішаного» навчання. Вона передбачає поєднання традиційних і дистанційних засобів та методів навчання іноземній мові, які, доповнюючи та збагачуючи один одного, дозволяють зробити процес навчання максимально ефективним. Дана концепція, в свою чергу, зумовила створення технології «Flipped Classroom», яка і є однією з таких новинок у світі навчання іноземним мовам.


Аналіз досліджень

Проблема навчання англійської мови в початковій школі знаходить відображення в роботах вітчизняних науковців: О. Котенко, С. Ніколаєвої, Н. Скляренко, О. Паршикова. Так, психологічні основи навчання іноземної мови в початковій школі стають предметом дослідження С. Роман.


Велику кількість робіт присвячено аналізу суті й особливостям навчання в електронному освітньому середовищі та аспектам застосування технологій змішаного навчання. Тема широко висвітлена в працях зарубіжних (М. Хорн, Дж. Фриленд, Є. Патаракін, Ю. Капустін Є. Полат) та українських вчених (І.Воротникова, О.Кузьмінська, Н. Морзе О.Рафальска Н.Рашевська, Н. Дементієвська Н.Балик, В.Биков та ін.).


Особливості впровадження технології «Flipped Classroom» у навчальний процес досліджують зарубіжні науковці (Д.Бергман, А.Самс, М.Курвітс, Г.Маршал) та українські (В.Кухаренко, К. Бугайчук).


Не зважаючи на наявність певної кількості публікацій присвячених цьому питанню, у вітчизняних дослідженнях все ще існують невивчені аспекти.


Постановка мети дослідження

Важливість та актуальність досліджуваної проблеми, її недостатня теоретична та практична розробленість, необхідність подолання означених протиріч зумовили вибір теми статті: «Урахування психолого-фізіологічних особливостей застосування технології «Flipped Classroom» у навчанні англомовної граматики учнів 4 класів».


Метою статті є зосередити увагу на врахуванні психолого-фізіологічних особливостей застосування технології «Flipped Classroom» у навчанні англомовної граматики учнів 4 класів.


Виклад основного матеріалу

Останнім часом за кордоном набирає популярність технологія навчання, що, зазвичай, позначається як Flipped Classroom [7]. Орієнтовний переклад – «перевернута класна кімната».


Коротко суть цієї технології зводиться до заміни традиційної схеми навчання: «пояснення теоретичного матеріалу на уроці – домашні практичні завдання» до схеми «домашнє освоєння теоретичного граматичного матеріалу, представленої у вигляді динамічного відео – практична робота вчителя з учнями в класі».


Проте, важливим є аспект застосування технології при навчанні англійської мови, зокрема граматики, учнями 4 класів.


Вивчення англійської мови із психологічної точки зору – це складний процес формування в корі головного мозку нової мовної системи, що починає співіснувати й постійно взаємодіяти із виробленою системою рідної мови. У рідній мові всі компоненти мовного комплексу вже становлять єдину програму нервових зв’язків. Досягнення ж подібних результатів в іноземній мові можливе лише при створенні умов, які забезпечать інтенсивне функціонування мовнорухових подразників у перші роки засвоєння мови.


Знання індивідуально-вікових особливостей учнів 4 класів є важливим завданням у психолого-педагогічній діяльності вчителя іноземних мов, запорукою її ефективності. Це дозволяє учителю правильно змоделювати урок, зокрема передбачити межу працездатності дітей, за якою настає гальмування їхньої діяльності, допомагає в доборі навчального матеріалу і використанні прийомів, засобів роботи з ними, у визначенні стратегії планування уроку.


Учні 4-их класів допитливі і дуже емоційні. При сприйнятті навчального матеріалу вони схильні звертати увагу на яскраве, емоційно-забарвлене. Однак увага їх відрізняється нестійкістю: вони вміють зосередитися лише на кілька хвилин. Діти не сприймають тривалих (більше 3-5 хвилин) монологічних пояснень учителя щодо часів у англійській мові, тому будь-яке пояснення потрібно урізноманітнювати різними видами діяльності. Наприклад, при вивченні майбутнього часу, використовуючи технологію можна запропонувати вдома переглянути коротке відеоповідомлення, записане вчителем, в якому будуть коротко висвітлені питання щодо теми, що вивчається. А в класі вже виконувати цікаві завдання, вправи, спрямовані на розвиток комунікативних здібностей.


Чим молодші школярі, тим яскравіше в них виражені процеси збудження, проявляється їх пріоритетна роль над гальмівними процесами. Проте, вже у 4-му класі відбувається помітна переорієнтація цих процесів.


Оволодіння мовою є не стільки пам’ять, тим більше механічна, як мовна вроджена функція кожної дитини. І саме ця функція й дозволяє вирішити первісну й саму головну проблему в оволодінні дитиною мовою. Вона синтезує в собі всі необхідні психічні властивості для обробки мовного потоку. Ця мовна функція наділена специфічними особливостями. Перша особливість полягає в тому, що її діяльність обмежена в часі (приблизно до 9-10 років життя дитини мовна функція припиняє свою роботу). Ось чому з такою легкістю сприймає дитина мову, й чому так важко їй засвоїти другу мову уже після того, як мовна функція припинила свою діяльність. Друга особливість мовної функції: учень 4 класу має можливість на базі мовної функції й при наявності різномовних середовищ, кожне з яких стає для неї життєво важливим, опанувати кілька мов, не змішуючи їх одна з одною, якщо люди, які спілкуються з дитиною самі не роблять цього [3].


Однією із перешкод у вивченні англомовної граматики учнями 4 класів є те, що вони думають українською мовою, і лише потім перекладають слова іноземною мовою, зіставляють з правилами граматики і лише потім говорять речення. А це дуже стомлює школярів. Тому, необхідно прагнути створити в учнів звичку мислити і говорити англійською мовою відразу. Саме так вчаться говорити рідною мовою діти, вони буквально вбирають в себе мову. Адже ніяких граматичних правил вони не знають. Теорію мови вони осягатимуть набагато пізніше. На перший погляд це може здатися складним, але такі методики вивчення англійської мови існують. Найголовнішою умовою при вивченні англомовної граматики в учнів 4-их класів є саме практика спілкування. На нашу думку, технологія «Flipped Classroom» дає змогу повністю зануритись в англомовне середовище і втілити комунікативний підхід у життя.


Важливо пам’ятати, що в молодшому шкільному віці відбувається поступова зміна провідної діяльності, перехід від ігрової діяльності до навчальної. При цьому гра зберігає свою провідну роль. Діти продовжують гратися до 10 років. Отже, можливість опори на ігрову діяльність дозволяє забезпечити природну мотивацію до вивчення іноземної мови, зробити цікавими й осмисленими елементарні висловлення. Пропонуємо вивчення конструкції умовного способу «I’d like» у супроводі гри «В магазині». Завдання, яке вчитель запропонує учням 4 класів може звучати так: «Уявіть, що ви пішли в магазин за дорученням мами зі списком продуктів. Попросіть продавця, що б ви хотіли придбати, вживаючи I’d like…» . Така гра в навчанні англійської мови не суперечить навчальній діяльності, а органічно пов’язана з нею. За допомогою гри, руху в ній легше здійснюється включення в навчальну діяльність та покращує фізіологічний стан учнів 4 класів.


«Золотим» правилом для учителя англійської мови в 4 класах має стати положення про те, що урок англійської мови, в якому застосовується технологія «Flipped Classroom» обов’язково повинен оснащуватися унаочненням. Адже пріоритетним в цьому віці є образне мислення. А тому дане унаочнення, доцільне і з дидактичного, і з методичного поглядів. Вважаємо обов’язковим при вивченні граматичної теми прикметник, ступені порівняння прикметників використовувати якомога більше картинок, зображень, замальовок тощо. Це психологічний принцип є ефективним засобом впливу на пам’ять і процес усвідомлення значення будь-якої англомовної одиниці учнями 4 класів.

Svets 17.png


Значення уваги у пізнавальній діяльності учнів 4 класів надзвичайно важливе, адже увага – це єдині двері нашої душі, через які входять у неї всі почуття і всі образи, а тому вчитель англійської мови 4 класів повинен добре ознайомитися з цією здібністю, щоб уміти діяти на неї, щоб уміти держати розкритими ці душевні двері.


Увага – це особлива форма психічної діяльності, яка виявляється у спрямованості та зосередженості свідомості на значущих для особистості предметах, явищах навколишньої дійсності або власних переживаннях [6].


Навчання в школі вимагає високої концентрації уваги, здатності зосереджуватись на змісті навчальної діяльності та одночасно відволікатися від сторонніх стимулів, що потребує вольових зусиль. Найменша неуважність протягом короткого часу може спричинити нерозуміння всього подальшого пояснення, оскільки засвоєння певних частин навчального матеріалу можливе лише на основі розуміння та усвідомлення попередніх суджень.


Необхідною умовою успішного навчання є тренування властивостей, розвиток уваги. Але тут можуть виникнути труднощі пов'язані з певним типом нервової системи, а також з рівнем обізнаності учня, з індивідуальними особливостями учнів. Одним з найважливіших факторів, що прискорює становлення ролі уваги є зацікавленість учнів 4 класу в навчанні.


Основні напрями управління увагою учнів 4 класів при вивченні англомовної граматики при застосуванні технології «Flipped Classroom», шляхи формування уваги й уважності такі:

1. Організація навчального матеріалу (його структурування, добір яскравих прикладів).

2. Використання технічних засобів навчання.

3. Організація діяльності учнів на уроці (темп, ритм, зміна діяльності).

4. Організація діяльності вчителя (організація усного і писемного мовлення вчителя, методи педагогічного впливу, оцінювання тощо).

5. Формування в учнів навичок навчальної діяльності й наукової організації праці (дія, контроль).

6. Формування в учнів мотивації учіння, стійкого інтересу до навчання, спільної трудової діяльності [2].


Висновок

Отже, вивчення англомовної граматики за допомогою технології «Flipped Classroom» сприяють підвищенню успішності учнів 4 класів, стимулюють розвиток самостійної роботи та забезпечують оптимізацію навчального процесу.


Підсумовуючи, необхідно зазначити, що застосування технології «Flipped Classroom» створює сприятливе підґрунтя для формування англомовної граматики учнів 4 класів, забезпечує їх активність та особисту зацікавленість на уроках.


Список використаних джерел

  1. Котенко О. Методика навчання іноземних мов у початковій школі: навч.посіб. для студ. вищ. навч. закл. / О.В. Котенко, А.В. Соломаха [та ін.]. -К.: Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2015. – 356 с.
  2. Панова Л.С. Методика навчання іноземних мов у загальноосвітніх навчальних закладах / Панова Л.С., Андрійко І.Ф.,Тезікова С.В., Потапенко С.І., Чекаль Г.С. та ін. - Підручник. – К.: Академія, 2010. – 328 с.
  3. Рашевська Н. В. Змішане навчання як психолого-педагогічна проблема / Н. В. Рашевська // Вісник Черкаського університету. Серія "Педагогічні науки" – Черкаси: ЧНУ, 2010. – Вип. 191. – С. 89-96.
  4. Bergmann, Jon Sams, Aaron Flipped learning: Maximizing Face Time // T+D. Feb2014, Vol. 68 Issue 2, p28-31. 4p., ISSN: 1535-7740. – URL: http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=f5h&AN=94004879&site=ehost-live
  5. Marshall, H. Three reasons to flip your classroom // Bilingual Basics. August, 2013. URL: http://newsmanager.commpartners.com/tesolbeis/issues/2013-08-28/6.html


Особисті інструменти
Ми в мережі
Реклама