Тарасевич О.В. Використання відеоматеріалів на уроках іноземних мов у початковій школі при формуванні навичок аудіювання

Матеріал з PSYH.KIEV.UA -- Вісник психології і соціальної педагогіки

Перейти до: навігація, пошук

Тарасевич О. В. – студентка Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка, напрям підготовки «Початкова освіта», кафедра іноземних мов і методик їх навчання Київського університету імені Бориса Грінченка


Анотація: У статті розглядається вплив застосування сучасних медіазасобів, зокрема, відео на формування навичок аудіювання. Автором наведено особливості процесу створення відеоматеріалів та специфіку їх використання для формування вище зазначеної навички на основі наукової та методичної літератури.

Ключові слова: медіазасоби, відеоматеріали, іншомовна комунікативна компетентність, молодший шкільний вік, аудіювання.


Аннотация: В статье рассматривается влияние применения современных медиасредств, в частности, видео на формирование навыков аудирования. Автором приведены особенности процесса создания видеоматериалов и специфика их использования для формирования выше указанного навыка на основе научной и методической литературы.

Ключевые слова: медиасредства, видеоматериалы, иноязычная коммуникативная компетентность, младший школьный возраст, аудирование


Annotation: In the article the effect of modern media tools, particularly video, on the formation of listening skills is considered. The author demonstrates the process of creating video features and specificity of their use for the formation of the above mentioned skills on the basis of scientific and methodological literature.

Key words: media tools, video, foreign language communicative competence, primary school age, listening.


Зміст

Постановка проблеми

В умовах глобалізації, демократизації та інформатизації суспільства знання іноземних мов стало необхідністю для здійснення досягнення професійних та особистісних цілей сучасної людини. Саме тому вивчення іноземних мов є вимогою держави та потребою кожної особистості. Велика увага приділяється розвитку умінь здійснення іншомовної комунікації ще у початковій школі відповідно до Державного стандарту початкової загальної освіти (2011). Учителі іноземних мов закладають фундамент для подальшого удосконалення іншомовної компетенції учнів. Підбираючи сучасні методи, форми організації роботи та засоби навчання, вони часто зупиняються на застосуванні відеоматеріалів у навчанні іноземних мов, при формуванні навичок аудіювання зокрема.


Аналіз досліджень

Аналіз останніх джерел та публікацій свідчить, що проблемою формування іншомовної комунікативної компетентності активно опікувались відчизняні та зарубіжні науковці, а саме: О. Зубченко, О. Котенко, Н. Кошарна, С. Ніколаєва, Л. Петрик, Ю. Руднік, А. Соломаха, О. Тарнопольський, Ю. Федоренко та багато інших. Процес формування навичок аудіювання яскраво висвітили в своїх роботах А .Скрипка, Т. Господинчик, Н. Ямшинська та інші. Над дослідженням ефективності використання відеоматеріалів на уроках іноземної мови працювали Н. Пшеняннікова, М. Руденко, О. Богданова та інші дослідники. Ефективність застосування медіазасобів, зокрема відео, на уроках іноземної мови розглянуто Л. Петрик. Проте, на нашу думку, аспекти застовування відеоматеріалів з метою формування навичок аудіювання молодших школярів потребує більш детального розгляду.


Постановка мети дослідження

Метою статті є розкриття особливостей створення та використання відеоматеріалів як засобу підвищення ефективності сприймання й розуміння іншомовного комунікативного матеріалу учнями молодшого шкільного віку. Відповідно до визначеної мети було висунуто ряд завдань, а саме: визначити відеоматеріали як один із видів медіазасобів, проаналізувати доцільність застосування відео на уроках іноземної мови в початковій школі, розкрити вимоги до відео як медіазасобу та навести практичні приклади роботи з відеотекстом.


Виклад основного матеріалу

Процес навчання іноземної мови молодших школярів нерозривно пов'язаний з реальним спілкуванням, взаємодією дітей між собою, знанням іншомовних структур та оволодінням комунікативними навичками.


Оновлений зміст початкової освіти висуває нові вимоги до рівня оволодіння знаннями, уміннями, навичками, формування іншомовної компетенції. Тому для того, щоб підвищити мотивацію молодших школярів до вивчення іноземної мови, збільшити їх словниковий запас, з одного боку, та збагатити знання про країну, мова якої вивчається, з іншого, постає необхідність застосовування нових форм, методів й засобів роботи на уроці. Одним з таких засобів є відео, оскільки з появою інтернету та відкритим інформаційним простором учитель та учні мають доступ до автентичних матеріалів, які надають модель мовлення, демонструють вербальне та невербальне мовлення носіїв мови, ознайомлюють з культурою країни тощо. Відео відносять до традиційних медіа, проте в сучасному світі відео є елементом нових медіазасобів (комп’ютерів, планшетів, мобільних телефонів, Інтернету), оскільви вони характеризуються своєю мультимедійністю [3].


Використання у навчальному процесі відеоматеріалів у процесі навчання іноземної мови значно полегшує розуміння матеріалу, дозволяє наочно і протягом відносно нетривалого часу подати цікаві факти, спостерігати й аналізувати правильну вимову слів носіями мови, сприяти розвитку психічних процесів, дає змогу задіяти одночасно декілька каналів сприймання інформації (під час слухового сприйняття засвоюється 15% інформації, зорового – 25%, а при слухозоровому – 60%), що в свою чергу підвищує ефективність розуміння учнями змісту навчального матеріалу.


Готуючись до уроку вчитель здійснює підготовчу роботу. Знайти матеріал відповідно до програми початкової освіти для використання відео на уроках іноземної мови досить легко. Для цього існують чимало інтернет-ресурсів, онлайн каналів та програм у вільному доступі. Наприклад, канали YouTube, National Geographic, Learn English Kids (сайт British Council), Kidsenglish, блоги вчителів-практиків; сайт вчителя англійської мови Ж.Дворецької (https://sites.google.com/site/sajtizannidvor/anglijska-mova-dla-ditej), Ю. Жадановської (http://yulia-zhadanovska.kupyansk.info) та В. Опанасенко http://sajt-vchitelya-anglijskoji-movi.webnode.com.ua/news/navchannya-doshkіlnyat-anglіjskіj-movі/)


Проте вчитель може створювати навчальні відео для уроку іноземної мови самостійно. Для цього використовують такі програми й ресурси: Windows Movie Maker, PlayPosit, Adobe Premiere Pro, Movavi Video Suite, Pinnacle Studio, Corel VideoStudio Pro, ZS4 Video Editor, Sony Vegas Pro, VSDC Free Video Editor, Avidemux, VirtualDub, ВидеоМОНТАЖ , ВидеоСТУДИЯ, magix video, Magix Movie Edit Pro, Avid Studio, Ulead Mediastudio Pro, Roxio Creator, Nero Video тощо.


Створені відеоматеріали можна використовувати на будь-якому етапі уроку. Наприклад, на початку уроку як фонетичну вправу, де учні можуть не лише почути чітку правильну вимову слів, а й для більш глибшого розуміння побачити сюжет, про який йде мова; на етапі пояснення нового матеріалу, де водночас можна повторити пройдені лексичні одиниці, прослухати текст для аудіювання, продемонструвати картинки для подальшого говоріння, створити уявну подорож новими лексичними одиницями, увімкнути невеличкий відеофільм про мовні структури, пояснення певного виду речень або часу; як фізкультхвилинку для переключення виду діяльності учнів та попередження втомлюваності; під час заключної частини уроку у вигляді гри на закріплення матеріалу тощо.


Робота з використання відеоматеріалів на уроці іноземної мови при формуванні навички аудіювання передбачає виконання ряду вимог:

− відеоматеріали повинні відповідати темі, передбаченій програмою;

− до перегляду відеоматеріалу попередньо чітко формулюється завдання з якою метою це відео застосовується;

− відео невеликі за часом, повинні займати не більше 5 хв (1 клас), до 7 хв (2 клас), до 10 хв (3-4 клас) або ділитися на змістові відрізки, які можна повторювати декілька разів за період уроку [2];

− вимова диктора має бути чітка та зрозуміла;

− відеоматеріали повинні відповідати віковим особливостям учнів;

− матеріал, який підібраний на відеозаписі, має спиратися на наявний рівень знань учнів та їх досвід;

− після перегляду відео обов’язково відбувається виконання завдань за змістом викладеного матеріалу [4].


В контексті написання цієї статті нас цікавить вплив використання відеоматеріалів на формування навичок аудіювання молодших школярів. Загалом, аудіювання це розуміння сприйнятого на слух усного мовлення [5].


До системи вправ для навчання аудіювання входять дві підсистеми: вправи для формування мовленнєвих навичок аудіювання та вправи для розвитку вмінь аудіювання. До першої підсистеми включаються 3 групи вправ: вправи для формування фонетичних навичок аудіювання (фонематичного та інтонаційного слуху); вправи для формування лексичних навичок аудіювання; вправи для формування граматичних навичок аудіювання. До другої підсистеми входять 2 групи вправ: вправи, що готують учнів до аудіювання текстів; вправи в аудіюванні текстів [1].


Виконання будь-якого завдання на аудіювання передбачає проходження трьох етапів:

- before listening або етап перед слуханням, на якому вчитель готує учнів до перегляду відео, попередньо наголошує на правилах поведінки під час перегляду, мотивує до активної участі під час виконання завдань, формулює мету використання даного відеоматеріалу, вказує, що після перегляду передбачено виконання завдання за його змістом;

- listening або власне етап слухання, під час якого відбувається перегляд учнями невеликого відеоматеріалу відповідно до теми, передбаченої програмою, яке відповідає віковим особливостям учнів, з чіткою виразною вимовою, зрозумілою лексикою;

- after listening або етап після слухання, який має на меті виконання посильних для учнів завдань різного виду за змістом переглянутого відео.


Пропонуємо зразок відео та різноманітні вправи на формування й розвиток навичок аудіювання. Відео було підібране відповідно до теми «Animals» (https://www.youtube.com/watch?v=y5pSL83c1ck), передбаченої програмою початкової школи з іноземної мови. Тема «Тварини» («Animals») вивчається в кожному класі початкової школи, проте для її засвоєння пропонуються завдання різного рівня складності.


Вправа №1. Однією з вправ на розуміння основної думки відеозасобу є «Дай відповідь на запитання». Проводиться безпосередньо в основній частині уроку. На відео зображені тварини різні за кольором, розміром, голосом. Учням пропонується переглянути відео, після чого відповісти на прості запитання за його змістом. Запитання до відео можна подати як традиційно, так і за допомогою інноваційних методів навчання. За традиційним способом можна заздалегідь роздрукувати запитання на листках і роздати кожному на парту, написати запитання на оберненій стороні дошки або озвучити усно по черзі кожне запитання. Використовуючи інновації, можна висвітлити питання на інтерактивній дошці, або надіслати документом кожному учню на комп’ютер за технологією «1 учень – 1 комп’ютер». Запитання задаються за головними моментами, а не маленькими деталями. Наприклад: What animals can you see in the video? What animal was the first? Who was an author? What question did the author ask?


Вправа №2. «Встанови правильну послідовність» (Range in order) (https://learningapps.org/watch?v=p6eoxrtot17) є однією з вправ на розуміння тексту без домислювань. Завдання учнів полягає у тому, щоб уважно переглянути відео й запам’ятати послідовність, в якій подають нові персонажі (тварини). Після перегляду потрібно назвати які тварини були зображені та вказати їх правильну послідовність. Використовуючи традиційний підхід, учні можуть написати тварин на дошці, в зошиті, або проговорити усно. Відповідно до інноваійного підходу можна створити заготовки схеми для запису тварин у різноманітних ресурсах і програмах. Наприклад, у ресурсі learningapps, який знаходиться у відкритому доступі мережі інтернет.


Вправа №3. Вправа «Встав пропущені слова» (Fill in the gaps) (https://learningapps.org/watch?v=prm2jy2f317) відноситься до виду вправ на розуміння тексту без домислювань. Вчитель залучає учнів до перегляду відео про тварин. Після перегляду учням дається перелік речень за змістом побаченого, в яких пропущено слова. Учням необхідно уважно прочитати подані речення, перекласти, щоб зрозуміти про що в них йдеться та заповнити пропуски словами, яких не вистачає. Традиційно можна подати речення на дошці, роздати на листочках, або озвучити усно. Інноваційних підхід передбачає використання сучасних ресурсів та програм для створення вправ іноземною мовою. Наводимо приклад подання речень з пропущеними словами, створених в ресурсі learningapps.


Вправа №4. Вправа «Знайди правильну відповідність» (Matching Task) (https://learningapps.org/watch?v=p7xkmounj17) належить до виду вправ для формування фонетичних навичок аудіювання. На відео зображено невеликі сюжети про декількох тварин. Учням треба уважно розглянути тварину і запам’ятати хто які звуки вимовляє. Після перегляду до уваги дітей пропонується завдання з’єднати малюнок тварини з відповідною назвою. Для цього необхідно знати переклад кожного із почутих слів і вміти виділити потрібне серед мовного потоку.


Вправа №5. «Знайди слова» (Wordsearch) (https://learningapps.org/watch?v=ppkjvonq517) належить до виду вправ для формування лексичних й граматичних навичок аудіювання. В процесі перегляду відеозапису учням необхідно зосередити увагу на назвах тварин, звернути увагу на їх вимову та знати правильний переклад назв кожної тварини, яка зображена. Запропоновані на відео тварини передбачені програмою початкової загальної освіти. Під час кожної сцени учні мають змогу не лише побачити самого персонажа, а й підпис до кожного іноземною мовою, що супроводжується озвучкою його назви й “голосу”. Після перегляду відео вчитель пропонує учням розгадати кросворд знайшовши назви тварин, яких учні побачили на відео. Завдання можна проводити за допомогою різних рівнів складності: складний – коли перед очима учнів знаходиться лише поле з буквами, середній – коли окрім поля з буквами учні отримують підказку з малюнком або “голосом” тварини, простий – учням дається поле з буквами і список слів, які треба знайти.


Вправа №6. «Обери одну правильну відповідь» (Choose a right answer) є однією з вправ на розуміння основної думки відеозасобу. Учням необхідно уважно переглянути відеоролик, зосередитись на ключових моментах. Після перегляду завдання учнів полягає у тому, щоб відповісти правильно на поставлені запитання по змісту побаченого. Учням пропонуються запитання закритого виду з декількома варіантами відповіді, з яких лише одна є правильною. Відповідно до традиційного підходу завдання роздаються учням на заздалегідь підготовлених листках. Проте, як показує практика, увага та зацікавленість учнів під час виконання завдань зростає при активному залученні медіазасобів. Тому ми радимо подавати тестування в різних програмах та ресурсах, які дозволяють для кращого розуміння значення питань використовувати малюнки, аудіо або застосування при потребі підказок тощо.


Висновок

Отже, можна зробити висновок, що застосування відео на уроках іноземної мови при формуванні навички аудіювання є надзвичайно ефективним. Для його реалізації існує багато можливостей. Використання відеоматеріалів значно підвищує мотивацію учнів до вивчення іноземної мови, дозволяє в цікавій та незвичайній формі подати навчальний матеріал, полегшити процес сприймання інформації та залучити учнів до активної роботи на уроці. У перспективах подальших розвідок маємо на меті проаналізувати та спробувати інтегрувати у навчання іноземних мов учнів початкової школи, зокрема у процес формування навичок аудіювання, інших відеоресурсів та розробити систему вправ із їх застосуванням.


Список використаних джерел

  1. Котенко О. В., Соломаха А.В. Методика навчання іноземних мов у початковій школі: Навч. посіб. Для студ. вищ. навч. закл. / О.В. Котенко, А.В. Соломаха [та ін.]. – К.: Київ, ун-т імені Бориса Грінченка, 2013. – 356 с.
  2. Куліченко Н. М. Використання відеоматеріалів на уроках англійської мови [Електронний ресурс] / Н. М. Куліченко. – 2015. – Режим доступу до ресурсу: http://dnz156.klasna.com/uk/article/vikoristannya-videomaterialiv-na-urokakh-angliisko.html.
  3. Петрик Л. В. Актуальність застосування медіазасобів на уроках іноземних мов в початковій школі / Л.В. Петрик // матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. [«Дослідження молодих учених у контексті розвитку сучасної науки»], (м. Київ, 09 квітня 2015 року) / М-во освіти і науки України, Київ, ун-т ім. Б. Грінченка; за заг. ред. Огнев’юка В.О.. – К. : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2015. – с. 122-129.
  4. Пшеняннікова Н. О. Використання відеофільмів на уроках англійської мови [Електронний ресурс] / Н. О. Пшеняннікова // Науковий вісник Донбасу. – 2012. – № 1. Режим доступу до ресурсу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvd_2012_1_13.
  5. Швець Є. С. Труднощі навчання аудіювання на початковому ступені та шляхи їх подолання / Є. С. Швець // Пед. науки : зб. наук. пр. – Херсон: Херсон. держ. ун-т. 2013. Вип. 63. – С. 156-159.


Особисті інструменти
Ми в мережі
Реклама