Ткачук О.В. Застосування методу повної фізичної реакції у навчанні англійської мови дітей старшого дошкільного віку

Матеріал з PSYH.KIEV.UA -- Вісник психології і соціальної педагогіки

Перейти до: навігація, пошук

Ткачук О.В. – студентка Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка, напрям підготовки «Дошкільна освіта», кафедра іноземних мов і методик їх навчання Київського університету імені Бориса Грінченка


Анотація: У статті з’ясовано сутність поняття «метод повної фізичної реакції»; проаналізовано особливості означеного методу; представлено ефективність і доцільність застосування методу відповідно до вікових та психолого-педагогічних особливостями дітей старшого дошкільного віку.


Ключові слова: метод, повна фізична реакція, старший дошкільник, англійська мова.


Аннотация: В статье выяснено суть понятия «метод полной физической реакции»; проанализированы особенности данного метода; представлено эффективность и целесообразность применения метода в соответствии с возрастными и психолого-педагогических особенностями детей старшего дошкольного возраста.


Ключевые слова: метод, полная физическая реакция, старший дошкольник, английский язык.


Annotation: The article considers the concept of «Total Physical Response» method; the peculiarities of this method is analysed; the effectiveness and practicability of its usage according to the age and psychological and pedagogical characteristics of older age preschool children are presented.


Key words: method, total physical response, older age preschool pupil, English.


Зміст

Постановка проблеми

Сучасний розвиток педагогічної науки потребує не стільки теоретичних розробок, як фундаментальних та методичних досліджень, спрямованих на стимулювання самостійного, активного, творчого мислення. Перспективні тенденції розвитку мовної освіти України, пов’язані з її входженням в загальноєвропейську освітню спільноту, спонукали розширення функції навчального предмета «Іноземна мова» на всіх ланках освіти. Основна мета навчання іноземної мови полягає у формуванні комунікативної компетенції, необхідної для участі в діалозі культур і цивілізацій сучасного світу [1].


В наші дні відзначається висока затребуваність раннього навчання англійської мови. Це обумовлено тим, що багато освітніх установ (гімназії, ліцеї, спеціалізовані школи) включають в навчальні плани вивчення англійської мови вже з першого класу. Раннє начення іноземної мови дозволяє забезпечити більш комфортне входження дитини в навчальний процес початкової школи, дозволяє знизити рівень стресу, благотворно впливає як на процес навчання, так і на розвиток особистості дитини [2; 4].


Аналіз досліджень

Проаналізувавши наукові праці, дотичні до цієї проблеми, ми дійшли висновку, що процес підготовки дітей старшого дошкільного віку до навчання англійської мови є досить актуальним. Проблемою дошкільної освіти як особливої ланки в системі дошкільної освіти займалися А. Богуш, Г. Бєлєнька, Н. Гавриш; оволодіння дошкільників навчальною діяльністю Л. Виготський, П. Гончарук, Д. Ельконін, О. Леонтьєв та інші.

Проблемі періодизації найбільш сприятливого періоду до засвоєння іноземної мови присвячені роботи Н. Імідадзе, Р. Пенфілд. Окремі питання навчання дітей дошкільного віку іншомовного спілкування досліджували О. Бойко, Г. Матюха, Р. Мартинова, К. Оніщенко, С. Ніколаєва.

Серед відомих зарубіжних науковців, які першими звернули увагу на здатність дітей вивчати мову через виконання фізичних дій, були Ф. Гуен, Г. Палмер, Дж. Ашер. Упродовж багатьох років вони досліджували процес вивчення мов таким способом на різних вікових етапах. Кожен з них прагнув створити метод, який би не лише давав найкращі результати у вивчення мов, а й стимулював навчання. Саме таким методом і виявився метод повної фізичної реакції.


Постановка мети дослідження

Мета статті – проаналізуювати особливості методу повної фізичної реакції дітей старшого дошкільного віку у процесі навчання англійської мови.


Виклад основного матеріалу

Сучасне вивчення іноземної мови пропонує розмаїття форм та методів навчання. Одним із найсучасніших є метод повної фізичної реакції. Метод повної фізичної реакції (TPR – скорочено від повної назви методу англійською мовою «Total Physical Response») – це метод навчання іноземної мови через використання фізичних рухів, як реакції на усні стимули, команди, інструкції [5, c. 293].


Для дітей дошкільного віку цей метод реалізовується у вигляді рухливих ігор. Такий метод навчання ідеально підходить для даної вікової категорії, оскільки їм притаманне бажання постійно рухатися, імітувати, фантазувати. Метод TPR враховує вікові та психологічні особливості дошкільників. Перевагою використання даної методики на уроках іноземної мови є мотивація дитини до навчання за рахунок створення комфортних для неї умов. Реагуючи на вимоги викладача фізичними діями, учень «пропускає через себе» отриману інформацію. У такий спосіб досягається бажаний ефект застосування методики.


Навчальна мотивація старших дошкільників, їхній емоційний стан значною мірою залежать від наявності і рівня розвитку у них інтересу до навчальних предметів, зовнішніх мотивів до процесу навчання. Тому вчителю необхідно знаходити і використовувати будь-які можливості для підвищення інтересу дітей до іноземної мови. Цьому сприяють цікавість, новизна змісту та форми викладу матеріалу, різноманітність вправ для виконання, достатнє використання під час занять рольових та інших ігор, віршів, магнітофонних записів та діапозитивів, постійна зміна видів навчальної діяльності.


Метод повної фізичної реакції базується на узгодженні мовлення і дії: навчання мовлення здійснюється через фізичну (моторну) активність. Метод пов'язаний з теорією сліду пам'яті в психології, за якою: чим частіше та інтенсивніше фіксуються зв'язки в пам'яті, тим сильніші асоціації і більша ймовірність, що вони будуть відтворюватися. Відтворення може відбуватися вербально чи разом з моторною активністю. Поєднання вербальної і моторної активності підвищує ефект відтворення [3, с. 293]. Цей метод у найбільш загальному своєму вигляді використовується для навчання мови через команди і змушує показувати своє розуміння вивченого через фізичні рухи.


Метод TPR базується на природній біологічній властивості людського мозку засвоювати будь-яку мову. Відомо, що реально вивчити будь-яку мову при умові, що сприймання буде передувати продукуванню мовлення. Невідомо жодного випадку, щоб діти, навчаючись говорити, спочатку говорили, а потім розуміли. Розуміння завжди передує говорінню з різницею приблизно в один рік, як зауважують деякі методисти-практики [7; 8].


Автор методу повної фізичної реакції Джеймс Ашер подає класифікацію дій-реакцій учнів на мовленнєві та фізичні вказівки вчителя. Так, він виділяє наступні види вправ:

1. TPR-B ("TPR with body"), які включають все (рухи, дії, накази), що може бути виконано за допомогою загальних рухів тіла. Наприклад, вправа "Simon says": stand up, sit down, turn around, turn right, turn left, touch your nose, play football, ski, jump, run, play tennis, swim, play golf, go bowling, play volleyball, play basketball, play hockey, etc.


2. TPR-O ("TPR with objects"), які засновані не лише на вивченні окремих слів, а й на виконанні певних дій з предметами. Наприклад, вправа "At the shop": У вчителя на столі розкладено канцелярське приладдя. Вчитель, називаючи певний предмет, вказує на нього, бере його зі столу і показує дію, яку виконують саме з цим предметом. Діти мають повторити дії за наказом учителя.


3.TPR-P ("TPR with pictures"). Тематичні малюнки є надзвичайно ефективним засобом навчання ІМ, особливо на початковому ступені. Наприклад, вправа "Sunday dinner": На дошці розташовані тематичні малюнки із зображенням овочів / фруктів / напоїв. Учень має підійти, зняти з дошки певний малюнок з проханням дати йому те, що зображено на ньому.


4. TPRS (TPR-Storytelling), котрі включають розігрування нескладних історій та казок, що сприятиме швидкому та якісному засвоєнню учнями ЛО [6].


Висновок

Метод повної фізичної реакції має свої переваги порівняно з іншими методами навчання іноземної мови дітей старшого дошкільного віку, оскільки активізує іншомовне мовлення, приносить неймовірне задоволення від навчання, піднімає настрій, підтримує темп, сприяє розвитку у дошкільників пам’яті та уяви, може бути використаний під час навчання різних за розміром, віком та здібностями груп дітей, під час вивчення різних часових форм, а також частин мови, у класному мовленні (накази, інструкції), під час вивчення історій та казок, не вимагає великої підготовки чи матеріалів, а, отже, і часу, задіює до навчання як ліву, так і праву півкулі головного мозку.


Список використаних джерел

  1. Базовий компонент дошкільної освіти // [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://osvita.ua/legislation/doshkilnaosvita/30154/ .
  2. В’юнник В. О. Сучасні методи навчання дітей дошкільного віку іншомовного спілкування: від теорії до практики / В. О. В’юнник // [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.psyh.kiev.ua
  3. Коваленко О. Реалізація наступності дошкільної і початкової освіти / О.Коваленко // Реалізація наступності дошкільної і початкової освіти: збірник матеріалів [Редкол: К.І.Волинець, Г.Г.Кондратенко, Н.В.Кудикіна та ін.]. – К. : КМПУ імені Б.Д.Грінченка, 2009. – C.34-39
  4. Котенко О. В. Методика навчання іноземних мов у початковій школі: навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. /О. В. Котенко, А. В. Соломаха [та ін.].-К.: Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2013.- 356 с.
  5. Лобода О.В. Методика навчання англійської мови дітей дошкільного віку / О. Лобода // Методика навчання англійської мови дітей дошкільного віку: навч.-метод. посібник. – К.: Київ. Ун-т ім.. Б. Грінченка, 2013. – 100 с.
  6. Новікова Т.О. Метод повної фізичної реакції як один із ефективних методів формування іншомовної компетенції молодших школярів / Т.О. Новікова // [Електроний ресурс]. – Режим доступу : http://nauka.zinet.info/25/novikova.php
  7. Asher J. J. The Strategy of the Total Phуsical Response: An Application to Learning Russian / J. J. Asher // International Review of Applied Linguistics in Language Teaching. – 1965. – Vol.3, Issue 4. – P.291-300.
  8. Brewster J., Ellis G., Girard D. The Primary English Teacher’s Guide. – Penguin Books Ltd. 1992.
  9. Richards, Jack C., Rodgers, Theodore S. Approaches and Methods in Language Teaching (A description and analysis). – Cambridge : Cambridge University Press, 1998. – Р.168.


Особисті інструменти
Ми в мережі
Реклама