Мандриченко М.С. Метод проектів як засіб реалізації сучасних технологій в опануванні іноземними мовами

Матеріал з PSYH.KIEV.UA -- Вісник психології і соціальної педагогіки

(відмінності між версіями)
Перейти до: навігація, пошук
(Створена сторінка: Мандриченко М.С. – студентка [[Уманський державний педагогічний університет імені Пав...)
 
 
Рядок 1: Рядок 1:
[[Мандриченко М.С.]] – студентка [[Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини| Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини]], напрям підготовки «[[Філологія. Українська мова та література]]»
+
[[Мандриченко М.С.]] – студентка [[Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини| Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини]], напрям підготовки «Філологія. Українська мова та література»
 
+
  
 
''Анотація'': ''' У статті досліджено метод проектів, розкрито його мету, сутність та принципи. Описано типи проектів; встановлено значення цього методу як засобу реалізації сучасних технологій в опануванні іноземними мовами. Як висновок стверджено, що використання методу проектів сприятиме підвищенню самостійності учнів, повноцінному прояву їх здібностей та реалізації прагнень спільної роботи з однолітками.'''
 
''Анотація'': ''' У статті досліджено метод проектів, розкрито його мету, сутність та принципи. Описано типи проектів; встановлено значення цього методу як засобу реалізації сучасних технологій в опануванні іноземними мовами. Як висновок стверджено, що використання методу проектів сприятиме підвищенню самостійності учнів, повноцінному прояву їх здібностей та реалізації прагнень спільної роботи з однолітками.'''
 
  
 
''Ключові слова'': ''' метод проектів, проектна робота, інноваційні технології, комунікативна компетенція.'''
 
''Ключові слова'': ''' метод проектів, проектна робота, інноваційні технології, комунікативна компетенція.'''
 
  
 
''Аннотация'': ''' В статье исследован метод проектов, раскрыта его цель, сущность и принципы. Описаны типы проектов; установлено значение этого метода как средства реализации современных технологий в овладении иностранными языками. Как вывод утверждено, что использование метода проектов будет способствовать повышению самостоятельности учеников, полноценному проявлению их способностей и реализации стремлений совместной работы со сверстниками.'''
 
''Аннотация'': ''' В статье исследован метод проектов, раскрыта его цель, сущность и принципы. Описаны типы проектов; установлено значение этого метода как средства реализации современных технологий в овладении иностранными языками. Как вывод утверждено, что использование метода проектов будет способствовать повышению самостоятельности учеников, полноценному проявлению их способностей и реализации стремлений совместной работы со сверстниками.'''
 
  
 
''Ключевые слова'': ''' метод проектов, проектная работа, инновационные технологии, коммуникативная компетенция.'''
 
''Ключевые слова'': ''' метод проектов, проектная работа, инновационные технологии, коммуникативная компетенция.'''
 
  
 
''Annotation'': ''' The article deals with project-based learning, its aim, content and principles. It describes the types of projects, defines the value of this method as means of modern technologies realization in the process of foreign languages mastering. As a conclusion it is stated that the use of this method will assist the increase of students` independence, full-fledged display of their skills and realization of aspirations for cooperative work with the pupils of the same age.'''
 
''Annotation'': ''' The article deals with project-based learning, its aim, content and principles. It describes the types of projects, defines the value of this method as means of modern technologies realization in the process of foreign languages mastering. As a conclusion it is stated that the use of this method will assist the increase of students` independence, full-fledged display of their skills and realization of aspirations for cooperative work with the pupils of the same age.'''
 
  
 
''Key words'': ''' project-based learning, project work, innovative technologies, communicative competence.'''
 
''Key words'': ''' project-based learning, project work, innovative technologies, communicative competence.'''
  
 +
== Постановка проблеми ==
  
== Постановка проблеми ==
 
 
Розвиток освіти на сучасному етапі зазнає реформування, одним із аспектів якого є впровадження інноваційних технологій. Використання нових методів, ідей та підходів розглядають в контексті виявлення індивідуальних, духовних та творчих здібностей учня.
 
Розвиток освіти на сучасному етапі зазнає реформування, одним із аспектів якого є впровадження інноваційних технологій. Використання нових методів, ідей та підходів розглядають в контексті виявлення індивідуальних, духовних та творчих здібностей учня.
 
  
 
Сьогодні вивчення іноземної мови є невід’ємною складовою національної безперервної освіти. Сучасні концепції щодо опанування мов мають на меті не лише досягнення високого рівня володіння мовою, а й проникнення в іншомовну культуру, виховання духовних цінностей, притаманних носіям мови.
 
Сьогодні вивчення іноземної мови є невід’ємною складовою національної безперервної освіти. Сучасні концепції щодо опанування мов мають на меті не лише досягнення високого рівня володіння мовою, а й проникнення в іншомовну культуру, виховання духовних цінностей, притаманних носіям мови.
 
  
 
Одним з важливих завдань, що постають перед педагогом в оновленні методики викладання у школі, є впровадження інноваційних технологій, які підвищують ефективність освітнього процесу, допомагають дітям реалізувати завдання розвитку мовлення. Важливим засобом впровадження інноваційних підходів в опануванні іноземними мовами, спрямованим на розкриття творчого потенціалу учнів, є проектна робота, широко відома як «метод проектів».
 
Одним з важливих завдань, що постають перед педагогом в оновленні методики викладання у школі, є впровадження інноваційних технологій, які підвищують ефективність освітнього процесу, допомагають дітям реалізувати завдання розвитку мовлення. Важливим засобом впровадження інноваційних підходів в опануванні іноземними мовами, спрямованим на розкриття творчого потенціалу учнів, є проектна робота, широко відома як «метод проектів».
  
 +
== Аналіз досліджень ==
  
== Аналіз досліджень ==
 
 
Метод проектів набуває все більшого поширення у застосуванні і залишається предметом дослідження багатьох вчених, котрі висвітлюють різні аспекти методу. Дослідженням проектної діяльності займалися наступні американські та вітчизняні педагоги: Ю. Бегьюлі, Дж. Дьюї, В. Кілпатрик, А. Моісеєв, А.Флітнер, О.Макаренко,  В. Сухомлинський, Л. Переверзев, Є. Бехтенова, Є. Полат, М.Бухаркіна.
 
Метод проектів набуває все більшого поширення у застосуванні і залишається предметом дослідження багатьох вчених, котрі висвітлюють різні аспекти методу. Дослідженням проектної діяльності займалися наступні американські та вітчизняні педагоги: Ю. Бегьюлі, Дж. Дьюї, В. Кілпатрик, А. Моісеєв, А.Флітнер, О.Макаренко,  В. Сухомлинський, Л. Переверзев, Є. Бехтенова, Є. Полат, М.Бухаркіна.
 
  
 
Є. Бехтенова приділяла увагу впливу методу проектів на формування мотивації до навчання. Зокрема, Є. Полат надавала перевагу застосуванню інформаційних методів, використанню міжнародних телекомунікаційних проектів задля залучення учнів з інших країн. Дж. Дьюї пропонував будувати навчання на активній основі із залученням колективної діяльності учнів.
 
Є. Бехтенова приділяла увагу впливу методу проектів на формування мотивації до навчання. Зокрема, Є. Полат надавала перевагу застосуванню інформаційних методів, використанню міжнародних телекомунікаційних проектів задля залучення учнів з інших країн. Дж. Дьюї пропонував будувати навчання на активній основі із залученням колективної діяльності учнів.
 
  
 
Вітчизняні педагоги розглядали цінність методу проектів у розвитку суспільнозначущих якостей особистості (працьовитість, колективність). Американські педагоги здебільшого робити свою акцентуацію на можливості індивідуалізації навчання, спираючись на досвід учня [4].
 
Вітчизняні педагоги розглядали цінність методу проектів у розвитку суспільнозначущих якостей особистості (працьовитість, колективність). Американські педагоги здебільшого робити свою акцентуацію на можливості індивідуалізації навчання, спираючись на досвід учня [4].
 
  
 
Дослідженнями проектної діяльності займаються сучасні вчені, що намагаються знайти підхід до якнайкращого застосування проекту у навчальній діяльності.
 
Дослідженнями проектної діяльності займаються сучасні вчені, що намагаються знайти підхід до якнайкращого застосування проекту у навчальній діяльності.
  
 +
== Постановка мети дослідження ==
  
== Постановка мети дослідження ==
 
 
Метою нашого дослідження є висвітлення методу проектів як засобу реалізації сучасних технологій в опануванні іноземними мовами. Для досягнення поставленої мети визначено такі завдання:
 
Метою нашого дослідження є висвітлення методу проектів як засобу реалізації сучасних технологій в опануванні іноземними мовами. Для досягнення поставленої мети визначено такі завдання:
 
  
 
1) розкрити мету, сутність та принципи проектної роботи;
 
1) розкрити мету, сутність та принципи проектної роботи;
Рядок 53: Рядок 41:
 
3) встановити значення методу проектів як засобу реалізації сучасних технологій в опануванні іноземними мовами.
 
3) встановити значення методу проектів як засобу реалізації сучасних технологій в опануванні іноземними мовами.
  
 +
== Виклад основного матеріалу ==
  
== Виклад основного матеріалу ==
 
 
«Проект – це робота, яку виконують протягом певного проміжку часу; вона спрямована на опрацювання конкретної теми й розв’язання проблеми. Розв’язання цієї проблеми краще за все покласти на учнів, а  вчителю – виступати в ролі координатора та помічника» [3; с. 7].
 
«Проект – це робота, яку виконують протягом певного проміжку часу; вона спрямована на опрацювання конкретної теми й розв’язання проблеми. Розв’язання цієї проблеми краще за все покласти на учнів, а  вчителю – виступати в ролі координатора та помічника» [3; с. 7].
 
  
 
Проектна робота передбачає об’єднання учнів у мікрогрупи, де демонструються їх мовленнєві навички та вміння, відбувається обмін досвідом. Вона не являє собою зазубрювання текстів, вирішення тематичних проблем, а базується на обговоренні  та вираженні учнем власної думки щодо питань, які є для нього важливими.
 
Проектна робота передбачає об’єднання учнів у мікрогрупи, де демонструються їх мовленнєві навички та вміння, відбувається обмін досвідом. Вона не являє собою зазубрювання текстів, вирішення тематичних проблем, а базується на обговоренні  та вираженні учнем власної думки щодо питань, які є для нього важливими.
 
  
 
Провідною ідеєю є самовдосконалення та самореалізація учня. Учні, а саме категорія підлітків, прагнуть до вираження думки, переконання; наполегливість надасть їм більші можливості в опануванні іноземними мовами, що допоможе у реалізації мовленнєвої та пізнавальної діяльності як групи, так і окремої особистості. Вивчення мов не має бути припинене на засвоєнні певного тексту, а повинно полягати у формуванні вміння використовувати його у практиці.
 
Провідною ідеєю є самовдосконалення та самореалізація учня. Учні, а саме категорія підлітків, прагнуть до вираження думки, переконання; наполегливість надасть їм більші можливості в опануванні іноземними мовами, що допоможе у реалізації мовленнєвої та пізнавальної діяльності як групи, так і окремої особистості. Вивчення мов не має бути припинене на засвоєнні певного тексту, а повинно полягати у формуванні вміння використовувати його у практиці.
 
  
 
Кожен проект допомагає учневі реалізуватися як особистість. Він може тривати протягом 2 годин на тиждень або декілька тижнів поспіль. Відповідно до цього розрізняють декілька типів проектів:
 
Кожен проект допомагає учневі реалізуватися як особистість. Він може тривати протягом 2 годин на тиждень або декілька тижнів поспіль. Відповідно до цього розрізняють декілька типів проектів:
  
інформаційні та дослідні проекти (письмові доповіді, класна виставка);
+
* інформаційні та дослідні проекти (письмові доповіді, класна виставка);
  
оглядові проекти (класні виставки, що супроводжуються фотографіями, графіками, схемами, картами, різноманітними доповідями оглядового характеру);
+
* оглядові проекти (класні виставки, що супроводжуються фотографіями, графіками, схемами, картами, різноманітними доповідями оглядового характеру);
  
production project (випуск стіннівок, постановка п’єси);
+
* production project (випуск стіннівок, постановка п’єси);
 
+
– організаційні проекти, проекти-презентації (організація англійського клубу, проведення тематичних вечорів, КВК тощо) [5; с. 9].
+
  
 +
* організаційні проекти, проекти-презентації (організація англійського клубу, проведення тематичних вечорів, КВК тощо) [5; с. 9].
  
 
Застосування методу проектів як інноваційної технології надасть більше можливостей для практики мовлення учнів. Початковим етапом роботи щодо створення нового проекту є обрання теми та узгодження її з учителем. На цьому етапі ведеться обговорення щодо виду інформації, презентації та поточного ходу роботи. Основною частиною проекту є саме збір матеріалу, використання джерел, наукових праць та досліджень. Заключний етап – презентація, яка може бути у вигляді слайдів, буклетів, фотомонтажів.
 
Застосування методу проектів як інноваційної технології надасть більше можливостей для практики мовлення учнів. Початковим етапом роботи щодо створення нового проекту є обрання теми та узгодження її з учителем. На цьому етапі ведеться обговорення щодо виду інформації, презентації та поточного ходу роботи. Основною частиною проекту є саме збір матеріалу, використання джерел, наукових праць та досліджень. Заключний етап – презентація, яка може бути у вигляді слайдів, буклетів, фотомонтажів.
 
  
 
Зазвичай, окрім головної проектної частини, існує інша – творча (святкова) частина, яка охоплює творчий напрям підготовки. Вона передбачає вибір пісень, інсценівок, віршів та танців [2; с. 6].
 
Зазвичай, окрім головної проектної частини, існує інша – творча (святкова) частина, яка охоплює творчий напрям підготовки. Вона передбачає вибір пісень, інсценівок, віршів та танців [2; с. 6].
Рядок 82: Рядок 65:
 
Проектна робота ставить на меті відповідні завдання, що допоможуть у реалізації роботи над обраною темою:
 
Проектна робота ставить на меті відповідні завдання, що допоможуть у реалізації роботи над обраною темою:
  
розвивати мовленнєві та лінгвістичні компетенції учнів, в межах теми демонструвати набутті навички з попереднього досвіду;
+
розвивати мовленнєві та лінгвістичні компетенції учнів, в межах теми демонструвати набутті навички з попереднього досвіду;
  
формувати вміння використовувати інформацію з різних джерел, використовувати інтернет для пошуку інформації;
+
* формувати вміння використовувати інформацію з різних джерел, використовувати інтернет для пошуку інформації;
  
розвивати креативність;
+
* розвивати креативність;
  
брати участь у парній роботі;
+
* брати участь у парній роботі;
  
навчитися застосовувати свої вміння в подальшому опануванні мовою.
+
* навчитися застосовувати свої вміння в подальшому опануванні мовою.
  
 
Під час впровадження проектної методики вчитель намагається розкрити дітям суть комунікативної компетенції.
 
Під час впровадження проектної методики вчитель намагається розкрити дітям суть комунікативної компетенції.
Рядок 98: Рядок 81:
 
Проектні технології мають певні переваги:  
 
Проектні технології мають певні переваги:  
  
одночасне поєднання індивідуальної та колективної діяльності, можливість самореалізації, робота в команді;  
+
* одночасне поєднання індивідуальної та колективної діяльності, можливість самореалізації, робота в команді;  
  
реалізація вікових потреб у самостійній і практичній діяльності;
+
* реалізація вікових потреб у самостійній і практичній діяльності;
  
оцінювання результатів, їх суспільна значущість;  
+
* оцінювання результатів, їх суспільна значущість;
 +
 +
* можливість бачити результати своєї діяльності;  
  
можливість бачити результати своєї діяльності;  
+
* можливість застосування в процесі роботи над проектом сучасних технологій учителями та учнями;  
  
– можливість застосування в процесі роботи над проектом сучасних технологій учителями та учнями;  
+
* використання всесвітньої мережі Інтернет;  
  
використання всесвітньої мережі Інтернет;  
+
* використання різноманітних форм взаємодії, в тому числі інтерактивних, що дає змогу практично реалізовувати педагогіку співробітництва;  
  
– використання різноманітних форм взаємодії, в тому числі інтерактивних, що дає змогу практично реалізовувати педагогіку співробітництва;  
+
* глобалізація освітнього процесу, спрямованість на конкретний результат;  
  
– глобалізація освітнього процесу, спрямованість на конкретний результат;
+
* можливість реальної міжпредметної інтеграції;
 
+
можливість реальної міжпредметної інтеграції;
+
 
   
 
   
нові можливості для неформального контролю за рівнем досягнень учнів [4].
+
* нові можливості для неформального контролю за рівнем досягнень учнів [4].
  
 
Для ефективного застосування методу проектів не можна не враховувати вікові особливості дитини, адже потрібно на кожному етапі прораховувати діяльність учнів. Важливим чинником успішної роботи є створення дружної атмосфери, яка сприятиме подальшому розвитку теми, обраної учасниками.
 
Для ефективного застосування методу проектів не можна не враховувати вікові особливості дитини, адже потрібно на кожному етапі прораховувати діяльність учнів. Важливим чинником успішної роботи є створення дружної атмосфери, яка сприятиме подальшому розвитку теми, обраної учасниками.
 
  
 
Груповий метод проектів має такі правила та принципи: усі члени команди рівні; усі члени групи отримують задоволення від спілкування, адже вони виконують завдання разом; усі повинні виявляти активність та зробити певний внесок у спільну справу; відповідальність за кінцевий результат – на всіх членах команди [1].
 
Груповий метод проектів має такі правила та принципи: усі члени команди рівні; усі члени групи отримують задоволення від спілкування, адже вони виконують завдання разом; усі повинні виявляти активність та зробити певний внесок у спільну справу; відповідальність за кінцевий результат – на всіх членах команди [1].
  
 +
== Висновок ==
  
== Висновок ==
 
 
Отже, мета проектної роботи полягає у прояві умінь та навичок учнів, накопичених впродовж минулих років; формуванні вміння співпрацювати з однолітками у колективі; виробленні власного погляду на проблеми і готовності відстоювати його; розвитку здатності прислухатися до думки інших і поважати її. Використання цього методу сприятиме підвищенню самостійності учнів, повноцінному прояву їх здібностей та реалізації прагнень спільної роботи з однолітками.  
 
Отже, мета проектної роботи полягає у прояві умінь та навичок учнів, накопичених впродовж минулих років; формуванні вміння співпрацювати з однолітками у колективі; виробленні власного погляду на проблеми і готовності відстоювати його; розвитку здатності прислухатися до думки інших і поважати її. Використання цього методу сприятиме підвищенню самостійності учнів, повноцінному прояву їх здібностей та реалізації прагнень спільної роботи з однолітками.  
 
  
 
== Список використаних джерел ==
 
== Список використаних джерел ==
Рядок 137: Рядок 118:
 
# Хвас Н. В. Використання проектної технології в процесі навчання /            Н. В. Хвас // Англійська мова та література: науково-методичний журнал. – Харків: Основа, 2014. – № 31/32. – С. 77 – 79.   
 
# Хвас Н. В. Використання проектної технології в процесі навчання /            Н. В. Хвас // Англійська мова та література: науково-методичний журнал. – Харків: Основа, 2014. – № 31/32. – С. 77 – 79.   
 
# Хортіва О. В. Використання проектних технологій для формування естетичної культури з досвіду дослідницько-експериментальної роботи /          О. В. Хортіва // Англійська мова та література: науково-методичний журнал. – Харків: Основа, 2014. – № 6. – С. 27 – 29.  
 
# Хортіва О. В. Використання проектних технологій для формування естетичної культури з досвіду дослідницько-експериментальної роботи /          О. В. Хортіва // Англійська мова та література: науково-методичний журнал. – Харків: Основа, 2014. – № 6. – С. 27 – 29.  
 
  
  

Поточна версія на 07:25, 3 листопада 2018

Мандриченко М.С. – студентка Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини, напрям підготовки «Філологія. Українська мова та література»

Анотація: У статті досліджено метод проектів, розкрито його мету, сутність та принципи. Описано типи проектів; встановлено значення цього методу як засобу реалізації сучасних технологій в опануванні іноземними мовами. Як висновок стверджено, що використання методу проектів сприятиме підвищенню самостійності учнів, повноцінному прояву їх здібностей та реалізації прагнень спільної роботи з однолітками.

Ключові слова: метод проектів, проектна робота, інноваційні технології, комунікативна компетенція.

Аннотация: В статье исследован метод проектов, раскрыта его цель, сущность и принципы. Описаны типы проектов; установлено значение этого метода как средства реализации современных технологий в овладении иностранными языками. Как вывод утверждено, что использование метода проектов будет способствовать повышению самостоятельности учеников, полноценному проявлению их способностей и реализации стремлений совместной работы со сверстниками.

Ключевые слова: метод проектов, проектная работа, инновационные технологии, коммуникативная компетенция.

Annotation: The article deals with project-based learning, its aim, content and principles. It describes the types of projects, defines the value of this method as means of modern technologies realization in the process of foreign languages mastering. As a conclusion it is stated that the use of this method will assist the increase of students` independence, full-fledged display of their skills and realization of aspirations for cooperative work with the pupils of the same age.

Key words: project-based learning, project work, innovative technologies, communicative competence.

Зміст

Постановка проблеми

Розвиток освіти на сучасному етапі зазнає реформування, одним із аспектів якого є впровадження інноваційних технологій. Використання нових методів, ідей та підходів розглядають в контексті виявлення індивідуальних, духовних та творчих здібностей учня.

Сьогодні вивчення іноземної мови є невід’ємною складовою національної безперервної освіти. Сучасні концепції щодо опанування мов мають на меті не лише досягнення високого рівня володіння мовою, а й проникнення в іншомовну культуру, виховання духовних цінностей, притаманних носіям мови.

Одним з важливих завдань, що постають перед педагогом в оновленні методики викладання у школі, є впровадження інноваційних технологій, які підвищують ефективність освітнього процесу, допомагають дітям реалізувати завдання розвитку мовлення. Важливим засобом впровадження інноваційних підходів в опануванні іноземними мовами, спрямованим на розкриття творчого потенціалу учнів, є проектна робота, широко відома як «метод проектів».

Аналіз досліджень

Метод проектів набуває все більшого поширення у застосуванні і залишається предметом дослідження багатьох вчених, котрі висвітлюють різні аспекти методу. Дослідженням проектної діяльності займалися наступні американські та вітчизняні педагоги: Ю. Бегьюлі, Дж. Дьюї, В. Кілпатрик, А. Моісеєв, А.Флітнер, О.Макаренко, В. Сухомлинський, Л. Переверзев, Є. Бехтенова, Є. Полат, М.Бухаркіна.

Є. Бехтенова приділяла увагу впливу методу проектів на формування мотивації до навчання. Зокрема, Є. Полат надавала перевагу застосуванню інформаційних методів, використанню міжнародних телекомунікаційних проектів задля залучення учнів з інших країн. Дж. Дьюї пропонував будувати навчання на активній основі із залученням колективної діяльності учнів.

Вітчизняні педагоги розглядали цінність методу проектів у розвитку суспільнозначущих якостей особистості (працьовитість, колективність). Американські педагоги здебільшого робити свою акцентуацію на можливості індивідуалізації навчання, спираючись на досвід учня [4].

Дослідженнями проектної діяльності займаються сучасні вчені, що намагаються знайти підхід до якнайкращого застосування проекту у навчальній діяльності.

Постановка мети дослідження

Метою нашого дослідження є висвітлення методу проектів як засобу реалізації сучасних технологій в опануванні іноземними мовами. Для досягнення поставленої мети визначено такі завдання:

1) розкрити мету, сутність та принципи проектної роботи;

2) описати типи проектів;

3) встановити значення методу проектів як засобу реалізації сучасних технологій в опануванні іноземними мовами.

Виклад основного матеріалу

«Проект – це робота, яку виконують протягом певного проміжку часу; вона спрямована на опрацювання конкретної теми й розв’язання проблеми. Розв’язання цієї проблеми краще за все покласти на учнів, а вчителю – виступати в ролі координатора та помічника» [3; с. 7].

Проектна робота передбачає об’єднання учнів у мікрогрупи, де демонструються їх мовленнєві навички та вміння, відбувається обмін досвідом. Вона не являє собою зазубрювання текстів, вирішення тематичних проблем, а базується на обговоренні та вираженні учнем власної думки щодо питань, які є для нього важливими.

Провідною ідеєю є самовдосконалення та самореалізація учня. Учні, а саме категорія підлітків, прагнуть до вираження думки, переконання; наполегливість надасть їм більші можливості в опануванні іноземними мовами, що допоможе у реалізації мовленнєвої та пізнавальної діяльності як групи, так і окремої особистості. Вивчення мов не має бути припинене на засвоєнні певного тексту, а повинно полягати у формуванні вміння використовувати його у практиці.

Кожен проект допомагає учневі реалізуватися як особистість. Він може тривати протягом 2 годин на тиждень або декілька тижнів поспіль. Відповідно до цього розрізняють декілька типів проектів:

  • інформаційні та дослідні проекти (письмові доповіді, класна виставка);
  • оглядові проекти (класні виставки, що супроводжуються фотографіями, графіками, схемами, картами, різноманітними доповідями оглядового характеру);
  • production project (випуск стіннівок, постановка п’єси);
  • організаційні проекти, проекти-презентації (організація англійського клубу, проведення тематичних вечорів, КВК тощо) [5; с. 9].

Застосування методу проектів як інноваційної технології надасть більше можливостей для практики мовлення учнів. Початковим етапом роботи щодо створення нового проекту є обрання теми та узгодження її з учителем. На цьому етапі ведеться обговорення щодо виду інформації, презентації та поточного ходу роботи. Основною частиною проекту є саме збір матеріалу, використання джерел, наукових праць та досліджень. Заключний етап – презентація, яка може бути у вигляді слайдів, буклетів, фотомонтажів.

Зазвичай, окрім головної проектної частини, існує інша – творча (святкова) частина, яка охоплює творчий напрям підготовки. Вона передбачає вибір пісень, інсценівок, віршів та танців [2; с. 6].

Проектна робота ставить на меті відповідні завдання, що допоможуть у реалізації роботи над обраною темою:

розвивати мовленнєві та лінгвістичні компетенції учнів, в межах теми демонструвати набутті навички з попереднього досвіду;
  • формувати вміння використовувати інформацію з різних джерел, використовувати інтернет для пошуку інформації;
  • розвивати креативність;
  • брати участь у парній роботі;
  • навчитися застосовувати свої вміння в подальшому опануванні мовою.

Під час впровадження проектної методики вчитель намагається розкрити дітям суть комунікативної компетенції.

Комунікативне навчання іноземних мов має діяльнісний характер, оскільки мовне спілкування здійснюється за допомогою «мовленнєвої діяльності», яка, в свою чергу, слугує вирішенню завдань продуктивної людської діяльності в умовах «соціальної взаємодії» людей, що спілкуються (І. О. Зимняя, Г. А. Китайгородська, A.A. Леонтьев).

Проектні технології мають певні переваги:

  • одночасне поєднання індивідуальної та колективної діяльності, можливість самореалізації, робота в команді;
  • реалізація вікових потреб у самостійній і практичній діяльності;
  • оцінювання результатів, їх суспільна значущість;
  • можливість бачити результати своєї діяльності;
  • можливість застосування в процесі роботи над проектом сучасних технологій учителями та учнями;
  • використання всесвітньої мережі Інтернет;
  • використання різноманітних форм взаємодії, в тому числі інтерактивних, що дає змогу практично реалізовувати педагогіку співробітництва;
  • глобалізація освітнього процесу, спрямованість на конкретний результат;
  • можливість реальної міжпредметної інтеграції;
  • нові можливості для неформального контролю за рівнем досягнень учнів [4].

Для ефективного застосування методу проектів не можна не враховувати вікові особливості дитини, адже потрібно на кожному етапі прораховувати діяльність учнів. Важливим чинником успішної роботи є створення дружної атмосфери, яка сприятиме подальшому розвитку теми, обраної учасниками.

Груповий метод проектів має такі правила та принципи: усі члени команди рівні; усі члени групи отримують задоволення від спілкування, адже вони виконують завдання разом; усі повинні виявляти активність та зробити певний внесок у спільну справу; відповідальність за кінцевий результат – на всіх членах команди [1].

Висновок

Отже, мета проектної роботи полягає у прояві умінь та навичок учнів, накопичених впродовж минулих років; формуванні вміння співпрацювати з однолітками у колективі; виробленні власного погляду на проблеми і готовності відстоювати його; розвитку здатності прислухатися до думки інших і поважати її. Використання цього методу сприятиме підвищенню самостійності учнів, повноцінному прояву їх здібностей та реалізації прагнень спільної роботи з однолітками.

Список використаних джерел

  1. Бондаренко А. А. Використання проектних технологій на уроках англійської мови / А. А. Бондаренко // Англійська мова та література: науково-методичний журнал. – Харків: Основа, 2013. – № 14. – С. 10–12.
  2. Войцеховська, Тетяна. Проектна робота мотивує вивчати мови / Т. Войцеховська // English language & culture. Weekly. – К.: Шкільний світ, 2013. – December, № 23. – p. 6.
  3. Дьоміна О. М. Метод проектів як засіб розвитку творчої особистості та ефективної співпраці учнів і вчителя / О. М. Дьоміна // Англійська мова та література: науково-методичний журнал. – Харків: Основа, 2012. – № 3. – С. 7–10.
  4. Новые педагогические и информационные технологии в системе образования: учеб. пособие для студентов пед. вузов и системы повышения квалификации пед.кадров / Е. С. Полат, М. Ю. Бухаркина, М. В. Моисеева, А. Е. Петров. – М.: Академия, 2000. – 272 с.
  5. Пришляк Я. Я. Активізація навчального процесу на уроках у середніх класах та використання методу проектів / Я. Я. Пришляк // Англійська мова та література: науково-методичний журнал. – Харків: Основа, 2011. – № 11. – С. 9.
  6. Хвас Н. В. Використання проектної технології в процесі навчання / Н. В. Хвас // Англійська мова та література: науково-методичний журнал. – Харків: Основа, 2014. – № 31/32. – С. 77 – 79.
  7. Хортіва О. В. Використання проектних технологій для формування естетичної культури з досвіду дослідницько-експериментальної роботи / О. В. Хортіва // Англійська мова та література: науково-методичний журнал. – Харків: Основа, 2014. – № 6. – С. 27 – 29.


Особисті інструменти
Ми в мережі
Реклама