Пінігіна Ю.Г. Застосування методу проектів у викладанні іноземної мови як засіб створення навчального середовища

Матеріал з PSYH.KIEV.UA -- Вісник психології і соціальної педагогіки

(відмінності між версіями)
Перейти до: навігація, пошук
 
Рядок 1: Рядок 1:
[[Пінігіна Ю.Г.]] – студентка [[Педагогічний університет|Педагогічного університету]] [[МДПУ|Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького]], напрям підготовки «[[Філологія, українська мова і література(англійська)]]»
+
[[Пінігіна Ю.Г.]] – студентка Педагогічного факультету Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького, напрям підготовки «Філологія, українська мова і література(англійська)».
 
+
  
 
''Анотація'': ''' У статті узагальнено результати досліджень щодо поняття, сутності, ознак і педагогічних можливостей методу проектів; наведено їх класифікацію згідно різних ознак; розглянуто типи проектів, структура, особливості організації та їх значення в індивідуальної освітньої роботи навчальних закладів різних рівнів.'''
 
''Анотація'': ''' У статті узагальнено результати досліджень щодо поняття, сутності, ознак і педагогічних можливостей методу проектів; наведено їх класифікацію згідно різних ознак; розглянуто типи проектів, структура, особливості організації та їх значення в індивідуальної освітньої роботи навчальних закладів різних рівнів.'''
 
  
 
''Ключові слова'': ''' метод проектів, проективна освіта, модернізація, системно-діяльнісний підхід, творчі здібності.'''
 
''Ключові слова'': ''' метод проектів, проективна освіта, модернізація, системно-діяльнісний підхід, творчі здібності.'''
 
  
 
''Аннотация'': ''' В статье обобщены результаты исследований относительно понятия, сущности, признаков и педагогических возможностей метода проектов; приведена их классификация согласно различных признаков; типы проектов, структура, особенности организации и их значение в индивидуальной образовательной работе учебных заведений разных уровней. '''
 
''Аннотация'': ''' В статье обобщены результаты исследований относительно понятия, сущности, признаков и педагогических возможностей метода проектов; приведена их классификация согласно различных признаков; типы проектов, структура, особенности организации и их значение в индивидуальной образовательной работе учебных заведений разных уровней. '''
 
  
 
''Ключевые слова'': ''' метод проектов, проективное образование, модернизация, системно-деятельностный подход, творческие способности.'''
 
''Ключевые слова'': ''' метод проектов, проективное образование, модернизация, системно-деятельностный подход, творческие способности.'''
 
  
 
''Annotation'': ''' The article summarizes the results of researches concerning the notion, essence, peculiarities and pedagogical abilities of the method of projects; their classification is given according to the various features, types of projects, structure, peculiarities of organization and their meaning in the individual educational work of establishments of various levels.'''
 
''Annotation'': ''' The article summarizes the results of researches concerning the notion, essence, peculiarities and pedagogical abilities of the method of projects; their classification is given according to the various features, types of projects, structure, peculiarities of organization and their meaning in the individual educational work of establishments of various levels.'''
 
  
 
''Key words'': ''' method of projects, project education, modernization, system-activity approach, creativity.'''
 
''Key words'': ''' method of projects, project education, modernization, system-activity approach, creativity.'''
 
  
 
== Постановка проблеми ==
 
== Постановка проблеми ==
  
 
Проектна діяльність – одна з найперспективніших складових освітнього процесу, тому що створює умови творчого саморозвитку та самореалізації учнів, формує всі необхідні життєві компетенції: полікультурні, мовленнєві, інформаційні, політичні та соціальні.
 
Проектна діяльність – одна з найперспективніших складових освітнього процесу, тому що створює умови творчого саморозвитку та самореалізації учнів, формує всі необхідні життєві компетенції: полікультурні, мовленнєві, інформаційні, політичні та соціальні.
 
  
 
== Аналіз досліджень ==
 
== Аналіз досліджень ==
  
 
Німецький педагог А. Флітнер характеризує проектну діяльність як навчальний процес, в якому обов`язково беруть участь розум, серце і руки ( “Lernen mit Kopf, Herz und Hand”). Неабияке значення для розробки теоретичних основ проектної діяльності мають праці таких науковців в Україні, як: О.Коберник, С.Ящук , О.Пєхота; в Росії – В.Гузєєв, Є.Полат, Н.Пахомова. На сучасному етапі розвитку освіти проектна методика детально досліджується як  зарубіжними, так і вітчизняними авторами: І. Бім, І. Зимня, Т.Сахарова, О. Моїсєєва, Є.Полат, І.Чечель.
 
Німецький педагог А. Флітнер характеризує проектну діяльність як навчальний процес, в якому обов`язково беруть участь розум, серце і руки ( “Lernen mit Kopf, Herz und Hand”). Неабияке значення для розробки теоретичних основ проектної діяльності мають праці таких науковців в Україні, як: О.Коберник, С.Ящук , О.Пєхота; в Росії – В.Гузєєв, Є.Полат, Н.Пахомова. На сучасному етапі розвитку освіти проектна методика детально досліджується як  зарубіжними, так і вітчизняними авторами: І. Бім, І. Зимня, Т.Сахарова, О. Моїсєєва, Є.Полат, І.Чечель.
 
  
 
Нові умови життя вимагають від учня добре орієнтуватися в інформаційних потоках, приймати самостійні рішення при виборі тих чи інших варіантів поведінки та діяльності. Тому, актуальність досліджуваної проблеми, її  практична значущість зумовили вибір теми статті: «Застосування методу проектів у викладанні іноземної мови як засіб створення навчального середовища».  
 
Нові умови життя вимагають від учня добре орієнтуватися в інформаційних потоках, приймати самостійні рішення при виборі тих чи інших варіантів поведінки та діяльності. Тому, актуальність досліджуваної проблеми, її  практична значущість зумовили вибір теми статті: «Застосування методу проектів у викладанні іноземної мови як засіб створення навчального середовища».  
 
  
 
== Постановка мети дослідження ==
 
== Постановка мети дослідження ==
  
 
Метою статті є дослідження особливостей використання методу проектів і обґрунтування переваги його впровадження на уроках англійської мови.
 
Метою статті є дослідження особливостей використання методу проектів і обґрунтування переваги його впровадження на уроках англійської мови.
 
  
 
== Виклад основного матеріалу ==
 
== Виклад основного матеріалу ==
  
 
Метод проектів — це система навчання, за якою учні здобувають знання у процесі планування й виконання практичних завдань — проектів, які поступово ускладнюються [9, с. 806].
 
Метод проектів — це система навчання, за якою учні здобувають знання у процесі планування й виконання практичних завдань — проектів, які поступово ускладнюються [9, с. 806].
 
  
 
Проект — це комплекс пошукових, дослідницьких, графічних та інших видів робіт, що виконуються з метою практичного і теоретичного розв'язання значущої проблеми;
 
Проект — це комплекс пошукових, дослідницьких, графічних та інших видів робіт, що виконуються з метою практичного і теоретичного розв'язання значущої проблеми;
 
  
 
Основа методу проектів — розвиток пізнавальних навичок учнів, умінь самостійно конструювати свої знання, орієнтуватися в інформаційному просторі, а також розвиток критичного й творчого мислення, формування вмінь співпраці в групі.
 
Основа методу проектів — розвиток пізнавальних навичок учнів, умінь самостійно конструювати свої знання, орієнтуватися в інформаційному просторі, а також розвиток критичного й творчого мислення, формування вмінь співпраці в групі.
 
  
 
Планування проекту ознпчає визначення мети та обсягу завдань, терміну виконання проекту, а також розвитку певних навичок дитини, яких вона набуває під час виконання проекту.
 
Планування проекту ознпчає визначення мети та обсягу завдань, терміну виконання проекту, а також розвитку певних навичок дитини, яких вона набуває під час виконання проекту.
  
 
Можна виділити наступні види проектів:
 
Можна виділити наступні види проектів:
 
  
 
1. Навчальний проект — форма організації занять, яка передбачає комплексний характер діяльності всіх його учасників з отримання освітньої продукції за певний проміжок часу.
 
1. Навчальний проект — форма організації занять, яка передбачає комплексний характер діяльності всіх його учасників з отримання освітньої продукції за певний проміжок часу.
Рядок 63: Рядок 48:
  
 
5. Творчий проект — проект не має детально опрацьованої структури спільної діяльності учасників, вона розвивається, підпорядковуючись інтересам учасників проекту; результати можуть бути оформлені у вигляді журналу, збірника, програми свята, альбому тощо.
 
5. Творчий проект — проект не має детально опрацьованої структури спільної діяльності учасників, вона розвивається, підпорядковуючись інтересам учасників проекту; результати можуть бути оформлені у вигляді журналу, збірника, програми свята, альбому тощо.
 
 
  
 
Проектна технологія — одна з інноваційних технологій навчання й виховання. Суть проектної технології полягає в стимулюванні інтересу учнів до певних проблем, які передбачають оволодіння певною базою знань, і через проектну діяльність, що передбачає розв'язання однієї або цілої низки проблем, показати практичне застосування набутих знань.
 
Проектна технологія — одна з інноваційних технологій навчання й виховання. Суть проектної технології полягає в стимулюванні інтересу учнів до певних проблем, які передбачають оволодіння певною базою знань, і через проектну діяльність, що передбачає розв'язання однієї або цілої низки проблем, показати практичне застосування набутих знань.
 
  
 
Мета проектної діяльності – розуміння і вживання знань, умінь і навиків, придбаних при вивченні різних предметів (на інтеграційній основі).
 
Мета проектної діяльності – розуміння і вживання знань, умінь і навиків, придбаних при вивченні різних предметів (на інтеграційній основі).
  
 
Завдання проектної діяльності передбачає:
 
Завдання проектної діяльності передбачає:
 
  
 
- формування навичок збору й обробки інформації, матеріалів (учень повинен уміти вибрати відповідну інформацію і правильно її використовувати)
 
- формування навичок збору й обробки інформації, матеріалів (учень повинен уміти вибрати відповідну інформацію і правильно її використовувати)
  
 
- навчання плануванню (учень повинен уміти чітко визначити мету, описати основні кроки по досягненню поставленої мети, концентруватися на досягненні мети, впродовж всієї роботи).
 
- навчання плануванню (учень повинен уміти чітко визначити мету, описати основні кроки по досягненню поставленої мети, концентруватися на досягненні мети, впродовж всієї роботи).
 
 
  
 
Метод проектів дозволяє творчо застосувати мовний матеріал, перетворити уроки іноземної мови на  дискусію, дослідження. Розробляючи проект, учні опановують різні соціальні ролі, інтегруються в мовне середовище при пошуку інформації в Інтернеті та при обговорені листів. Працюючи над проектом, учні можуть підвищити культуру усної і письмової мови, реалізовувати можливість проявити себе, самостійно добуваючи інформацію, у тому числі, через мережу Інтернет. Основна ідея подібного підходу до вивчення мови полягає в тому, щоб перенести акцент з різного вигляду вправ на активну розумову діяльність учнів, що вимагає для свого оформлення володіння певними мовними засобами.  
 
Метод проектів дозволяє творчо застосувати мовний матеріал, перетворити уроки іноземної мови на  дискусію, дослідження. Розробляючи проект, учні опановують різні соціальні ролі, інтегруються в мовне середовище при пошуку інформації в Інтернеті та при обговорені листів. Працюючи над проектом, учні можуть підвищити культуру усної і письмової мови, реалізовувати можливість проявити себе, самостійно добуваючи інформацію, у тому числі, через мережу Інтернет. Основна ідея подібного підходу до вивчення мови полягає в тому, щоб перенести акцент з різного вигляду вправ на активну розумову діяльність учнів, що вимагає для свого оформлення володіння певними мовними засобами.  
 
  
 
Розвиток творчої ініціативи, здібностей, пізнавальних інтересів учнів шляхом використання різноманітних засобів і прийомів роботи на уроках, активних форм організації навчального процесу – провідна педагогічна ідея.
 
Розвиток творчої ініціативи, здібностей, пізнавальних інтересів учнів шляхом використання різноманітних засобів і прийомів роботи на уроках, активних форм організації навчального процесу – провідна педагогічна ідея.
 
 
  
 
Розвитку творчих здібностей учнів сприяють наступні фактори:
 
Розвитку творчих здібностей учнів сприяють наступні фактори:
 
  
 
- використання різноманітних засобів і прийомів роботи ;
 
- використання різноманітних засобів і прийомів роботи ;
Рядок 97: Рядок 72:
  
 
- упровадження проектної методики та модульно-рейтингової системи;
 
- упровадження проектної методики та модульно-рейтингової системи;
 
 
  
 
Організація роботи з розвитку творчих здібностей учнів стимулює розвиток комунікативних можливостей, забезпечує гармонійне поєднання різних видів мовленнєвої діяльності, допомагає всім учням працювати дружно і ділитись своїми вміннями і досвідом. Організація роботи з розвитку творчих здібностей дітей буде ефективною за умови постійної групової підготовки вчителя до уроків, створення сприятливого психологічного клімату на уроці.
 
Організація роботи з розвитку творчих здібностей учнів стимулює розвиток комунікативних можливостей, забезпечує гармонійне поєднання різних видів мовленнєвої діяльності, допомагає всім учням працювати дружно і ділитись своїми вміннями і досвідом. Організація роботи з розвитку творчих здібностей дітей буде ефективною за умови постійної групової підготовки вчителя до уроків, створення сприятливого психологічного клімату на уроці.
 
  
 
Формування в учнів умінь і навичок іншомовного спілкування передбачає досягнення ними такого рівня комунікативної компетенції, який би був достатнім для здійснення спілкування у певних комунікативних сферах, тобто формування здатності та готовності спілкування в чотирьох його видах розуміння: аудіювання, читання, говоріння, письмо.
 
Формування в учнів умінь і навичок іншомовного спілкування передбачає досягнення ними такого рівня комунікативної компетенції, який би був достатнім для здійснення спілкування у певних комунікативних сферах, тобто формування здатності та готовності спілкування в чотирьох його видах розуміння: аудіювання, читання, говоріння, письмо.
 
  
 
Таким чином, необхідно забезпечити дуже високу позитивну мотивацію учнів, стихійний інтерес до оволодіння англійською мовою.
 
Таким чином, необхідно забезпечити дуже високу позитивну мотивацію учнів, стихійний інтерес до оволодіння англійською мовою.
 
  
 
Засобами іноземної мови можна і треба розвивати навички творчого мислення дітей. Але творче мислення не є самоціллю, а лише інструментом розвитку мовленнєвих знань, умінь та навичок, коли учні інтерактивно працюють з будь-якою інформацією, вони вчаться мислити, тренують інтелектуальні здібності не помічаючи, що їхнім інструментом є саме іноземна мова.
 
Засобами іноземної мови можна і треба розвивати навички творчого мислення дітей. Але творче мислення не є самоціллю, а лише інструментом розвитку мовленнєвих знань, умінь та навичок, коли учні інтерактивно працюють з будь-якою інформацією, вони вчаться мислити, тренують інтелектуальні здібності не помічаючи, що їхнім інструментом є саме іноземна мова.
 
  
 
Впровадження інтерактивних та проектних технологій при вивченні іноземної мови є дуже актуальними на сьогодні, оскільки вони передбачають моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор,спільне вирішення проблем на основі аналізу обставин та відповідної ситуації. Інтерактивні та проектні технології ефективно сприяють формуванню навичок і вмінь, виробленню цінностей,створенню атмосфери співробітництва і взаємодії.
 
Впровадження інтерактивних та проектних технологій при вивченні іноземної мови є дуже актуальними на сьогодні, оскільки вони передбачають моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор,спільне вирішення проблем на основі аналізу обставин та відповідної ситуації. Інтерактивні та проектні технології ефективно сприяють формуванню навичок і вмінь, виробленню цінностей,створенню атмосфери співробітництва і взаємодії.
 
  
 
Технологія виконання проекту подається українською мовою, а сам проект здійснюється англійською мовою. Спочатку визначають, який проект виконуватиметься: індивідуальний, парний або груповий. Якщо проект парний або груповий, то відбувається формування мікрогруп за інтересами, розподіл ролей завдань відповідно до рівня знань, бажаної практичної діяльності в рамках проекту. У творчий союз при виконанні проектів учні залучаються поступово.
 
Технологія виконання проекту подається українською мовою, а сам проект здійснюється англійською мовою. Спочатку визначають, який проект виконуватиметься: індивідуальний, парний або груповий. Якщо проект парний або груповий, то відбувається формування мікрогруп за інтересами, розподіл ролей завдань відповідно до рівня знань, бажаної практичної діяльності в рамках проекту. У творчий союз при виконанні проектів учні залучаються поступово.
 
  
 
Для цього їм необхідно ознайомитися з додатковою літературою із заданої теми, розробити план відповіді. Основним принципом навчання іноземній мові за проектною методикою є особова орієнтація навчального процесу на інтереси і цілі учнів. Завдання вчителя полягає в тому, щоб допомогти їм засвоїти інформацію, виразити своє відношення до світу, подій.
 
Для цього їм необхідно ознайомитися з додатковою літературою із заданої теми, розробити план відповіді. Основним принципом навчання іноземній мові за проектною методикою є особова орієнтація навчального процесу на інтереси і цілі учнів. Завдання вчителя полягає в тому, щоб допомогти їм засвоїти інформацію, виразити своє відношення до світу, подій.
 
  
 
Тематика проекту обирається вчителем з урахуванням нових освітніх завдань, педагогічних концепцій та парадигм, реалій сучасного життя, навчальної ситуації зі свого предмету, зацікавленостей і здібностей учнів (на основі діагностики) тощо. Обґрунтування вибору проблеми висвітлює концептуальність, актуальність, необхідність, новизну обраної тематики.
 
Тематика проекту обирається вчителем з урахуванням нових освітніх завдань, педагогічних концепцій та парадигм, реалій сучасного життя, навчальної ситуації зі свого предмету, зацікавленостей і здібностей учнів (на основі діагностики) тощо. Обґрунтування вибору проблеми висвітлює концептуальність, актуальність, необхідність, новизну обраної тематики.
 
  
 
Назва проекту включає узагальнену назву проблеми, відтворює основний зміст діяльності і визначається її кінцевим результатом.
 
Назва проекту включає узагальнену назву проблеми, відтворює основний зміст діяльності і визначається її кінцевим результатом.
Рядок 129: Рядок 94:
  
 
Результати проекту можуть бути матеріальними (моделі, програми, плани, колекції, створення об’єднань, центрів, громадських організацій тощо) та ідеальними (нові способи дій, оригінальні доведення теорем, методи дослідження).  
 
Результати проекту можуть бути матеріальними (моделі, програми, плани, колекції, створення об’єднань, центрів, громадських організацій тощо) та ідеальними (нові способи дій, оригінальні доведення теорем, методи дослідження).  
 
  
 
Оформлення результатів проекту може бути найрізноманітнішим – рукописні та друковані матеріали, відеофільм, фотографії, альбоми, бортжурнали, комп’ютерні програми, настінні газети, альманахи, моделі, таблиці тощо.  
 
Оформлення результатів проекту може бути найрізноманітнішим – рукописні та друковані матеріали, відеофільм, фотографії, альбоми, бортжурнали, комп’ютерні програми, настінні газети, альманахи, моделі, таблиці тощо.  
 
  
 
Насамкінець, після реалізації та захисту проекту робляться (самими учасниками, експертом чи консультантом) загальні висновки, де в узагальненому вигляді визначається ступінь досягнення мети, якість, перспективність, надаються рекомендації щодо подальшого використання кінцевого продукту.
 
Насамкінець, після реалізації та захисту проекту робляться (самими учасниками, експертом чи консультантом) загальні висновки, де в узагальненому вигляді визначається ступінь досягнення мети, якість, перспективність, надаються рекомендації щодо подальшого використання кінцевого продукту.
 
  
 
== Висновок ==
 
== Висновок ==
  
 
Використання методу проектів є важливим засобом організації самостійної роботи суб’єктів навчання, оскільки в основі даного методу лежить розвиток їх пізнавальних навичок, умінь самостійно набувати знань, орієнтуватися в інформаційному просторі та розвивати критичне мислення.
 
Використання методу проектів є важливим засобом організації самостійної роботи суб’єктів навчання, оскільки в основі даного методу лежить розвиток їх пізнавальних навичок, умінь самостійно набувати знань, орієнтуватися в інформаційному просторі та розвивати критичне мислення.
 
  
 
Вміння педагога ефективно організувати та впровадити проектну діяльність в навчальний процес є показником високого рівня його професійної компетентності.  
 
Вміння педагога ефективно організувати та впровадити проектну діяльність в навчальний процес є показником високого рівня його професійної компетентності.  
 
  
 
== Список використаних джерел ==
 
== Список використаних джерел ==

Поточна версія на 07:49, 3 листопада 2018

Пінігіна Ю.Г. – студентка Педагогічного факультету Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького, напрям підготовки «Філологія, українська мова і література(англійська)».

Анотація: У статті узагальнено результати досліджень щодо поняття, сутності, ознак і педагогічних можливостей методу проектів; наведено їх класифікацію згідно різних ознак; розглянуто типи проектів, структура, особливості організації та їх значення в індивідуальної освітньої роботи навчальних закладів різних рівнів.

Ключові слова: метод проектів, проективна освіта, модернізація, системно-діяльнісний підхід, творчі здібності.

Аннотация: В статье обобщены результаты исследований относительно понятия, сущности, признаков и педагогических возможностей метода проектов; приведена их классификация согласно различных признаков; типы проектов, структура, особенности организации и их значение в индивидуальной образовательной работе учебных заведений разных уровней.

Ключевые слова: метод проектов, проективное образование, модернизация, системно-деятельностный подход, творческие способности.

Annotation: The article summarizes the results of researches concerning the notion, essence, peculiarities and pedagogical abilities of the method of projects; their classification is given according to the various features, types of projects, structure, peculiarities of organization and their meaning in the individual educational work of establishments of various levels.

Key words: method of projects, project education, modernization, system-activity approach, creativity.

Зміст

Постановка проблеми

Проектна діяльність – одна з найперспективніших складових освітнього процесу, тому що створює умови творчого саморозвитку та самореалізації учнів, формує всі необхідні життєві компетенції: полікультурні, мовленнєві, інформаційні, політичні та соціальні.

Аналіз досліджень

Німецький педагог А. Флітнер характеризує проектну діяльність як навчальний процес, в якому обов`язково беруть участь розум, серце і руки ( “Lernen mit Kopf, Herz und Hand”). Неабияке значення для розробки теоретичних основ проектної діяльності мають праці таких науковців в Україні, як: О.Коберник, С.Ящук , О.Пєхота; в Росії – В.Гузєєв, Є.Полат, Н.Пахомова. На сучасному етапі розвитку освіти проектна методика детально досліджується як зарубіжними, так і вітчизняними авторами: І. Бім, І. Зимня, Т.Сахарова, О. Моїсєєва, Є.Полат, І.Чечель.

Нові умови життя вимагають від учня добре орієнтуватися в інформаційних потоках, приймати самостійні рішення при виборі тих чи інших варіантів поведінки та діяльності. Тому, актуальність досліджуваної проблеми, її практична значущість зумовили вибір теми статті: «Застосування методу проектів у викладанні іноземної мови як засіб створення навчального середовища».

Постановка мети дослідження

Метою статті є дослідження особливостей використання методу проектів і обґрунтування переваги його впровадження на уроках англійської мови.

Виклад основного матеріалу

Метод проектів — це система навчання, за якою учні здобувають знання у процесі планування й виконання практичних завдань — проектів, які поступово ускладнюються [9, с. 806].

Проект — це комплекс пошукових, дослідницьких, графічних та інших видів робіт, що виконуються з метою практичного і теоретичного розв'язання значущої проблеми;

Основа методу проектів — розвиток пізнавальних навичок учнів, умінь самостійно конструювати свої знання, орієнтуватися в інформаційному просторі, а також розвиток критичного й творчого мислення, формування вмінь співпраці в групі.

Планування проекту ознпчає визначення мети та обсягу завдань, терміну виконання проекту, а також розвитку певних навичок дитини, яких вона набуває під час виконання проекту.

Можна виділити наступні види проектів:

1. Навчальний проект — форма організації занять, яка передбачає комплексний характер діяльності всіх його учасників з отримання освітньої продукції за певний проміжок часу.

2. Педагогічний проект — це змістовно обґрунтована й документально оформлена ініціатива, спрямована на досягнення освітніх цілей у межах певного часу; технологічно забезпечений, цілісний, соціально значущий, інноваційний освітній продукт.

3. Ігровий проект — учасники беруть на себе певні ролі, обумовлені характером і змістом проекту; наявним є високий ступінь творчості, але домінантним видом діяльності є гра.

4. Інформаційний проект спрямований на збір інформації про який-небудь об'єкт, її аналіз і узагальнення фактів; потребує чіткої структури, можливості систематичної корекції під час проектної діяльності.

5. Творчий проект — проект не має детально опрацьованої структури спільної діяльності учасників, вона розвивається, підпорядковуючись інтересам учасників проекту; результати можуть бути оформлені у вигляді журналу, збірника, програми свята, альбому тощо.

Проектна технологія — одна з інноваційних технологій навчання й виховання. Суть проектної технології полягає в стимулюванні інтересу учнів до певних проблем, які передбачають оволодіння певною базою знань, і через проектну діяльність, що передбачає розв'язання однієї або цілої низки проблем, показати практичне застосування набутих знань.

Мета проектної діяльності – розуміння і вживання знань, умінь і навиків, придбаних при вивченні різних предметів (на інтеграційній основі).

Завдання проектної діяльності передбачає:

- формування навичок збору й обробки інформації, матеріалів (учень повинен уміти вибрати відповідну інформацію і правильно її використовувати)

- навчання плануванню (учень повинен уміти чітко визначити мету, описати основні кроки по досягненню поставленої мети, концентруватися на досягненні мети, впродовж всієї роботи).

Метод проектів дозволяє творчо застосувати мовний матеріал, перетворити уроки іноземної мови на дискусію, дослідження. Розробляючи проект, учні опановують різні соціальні ролі, інтегруються в мовне середовище при пошуку інформації в Інтернеті та при обговорені листів. Працюючи над проектом, учні можуть підвищити культуру усної і письмової мови, реалізовувати можливість проявити себе, самостійно добуваючи інформацію, у тому числі, через мережу Інтернет. Основна ідея подібного підходу до вивчення мови полягає в тому, щоб перенести акцент з різного вигляду вправ на активну розумову діяльність учнів, що вимагає для свого оформлення володіння певними мовними засобами.

Розвиток творчої ініціативи, здібностей, пізнавальних інтересів учнів шляхом використання різноманітних засобів і прийомів роботи на уроках, активних форм організації навчального процесу – провідна педагогічна ідея.

Розвитку творчих здібностей учнів сприяють наступні фактори:

- використання різноманітних засобів і прийомів роботи ;

- організація парної і групової роботи;

- створення проблемних ситуацій, введення елемента новизни;

- упровадження проектної методики та модульно-рейтингової системи;

Організація роботи з розвитку творчих здібностей учнів стимулює розвиток комунікативних можливостей, забезпечує гармонійне поєднання різних видів мовленнєвої діяльності, допомагає всім учням працювати дружно і ділитись своїми вміннями і досвідом. Організація роботи з розвитку творчих здібностей дітей буде ефективною за умови постійної групової підготовки вчителя до уроків, створення сприятливого психологічного клімату на уроці.

Формування в учнів умінь і навичок іншомовного спілкування передбачає досягнення ними такого рівня комунікативної компетенції, який би був достатнім для здійснення спілкування у певних комунікативних сферах, тобто формування здатності та готовності спілкування в чотирьох його видах розуміння: аудіювання, читання, говоріння, письмо.

Таким чином, необхідно забезпечити дуже високу позитивну мотивацію учнів, стихійний інтерес до оволодіння англійською мовою.

Засобами іноземної мови можна і треба розвивати навички творчого мислення дітей. Але творче мислення не є самоціллю, а лише інструментом розвитку мовленнєвих знань, умінь та навичок, коли учні інтерактивно працюють з будь-якою інформацією, вони вчаться мислити, тренують інтелектуальні здібності не помічаючи, що їхнім інструментом є саме іноземна мова.

Впровадження інтерактивних та проектних технологій при вивченні іноземної мови є дуже актуальними на сьогодні, оскільки вони передбачають моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор,спільне вирішення проблем на основі аналізу обставин та відповідної ситуації. Інтерактивні та проектні технології ефективно сприяють формуванню навичок і вмінь, виробленню цінностей,створенню атмосфери співробітництва і взаємодії.

Технологія виконання проекту подається українською мовою, а сам проект здійснюється англійською мовою. Спочатку визначають, який проект виконуватиметься: індивідуальний, парний або груповий. Якщо проект парний або груповий, то відбувається формування мікрогруп за інтересами, розподіл ролей завдань відповідно до рівня знань, бажаної практичної діяльності в рамках проекту. У творчий союз при виконанні проектів учні залучаються поступово.

Для цього їм необхідно ознайомитися з додатковою літературою із заданої теми, розробити план відповіді. Основним принципом навчання іноземній мові за проектною методикою є особова орієнтація навчального процесу на інтереси і цілі учнів. Завдання вчителя полягає в тому, щоб допомогти їм засвоїти інформацію, виразити своє відношення до світу, подій.

Тематика проекту обирається вчителем з урахуванням нових освітніх завдань, педагогічних концепцій та парадигм, реалій сучасного життя, навчальної ситуації зі свого предмету, зацікавленостей і здібностей учнів (на основі діагностики) тощо. Обґрунтування вибору проблеми висвітлює концептуальність, актуальність, необхідність, новизну обраної тематики.

Назва проекту включає узагальнену назву проблеми, відтворює основний зміст діяльності і визначається її кінцевим результатом.

Мета та завдання проекту повинні бути сконкретизовані й спрямовані на реальний результат.

Результати проекту можуть бути матеріальними (моделі, програми, плани, колекції, створення об’єднань, центрів, громадських організацій тощо) та ідеальними (нові способи дій, оригінальні доведення теорем, методи дослідження).

Оформлення результатів проекту може бути найрізноманітнішим – рукописні та друковані матеріали, відеофільм, фотографії, альбоми, бортжурнали, комп’ютерні програми, настінні газети, альманахи, моделі, таблиці тощо.

Насамкінець, після реалізації та захисту проекту робляться (самими учасниками, експертом чи консультантом) загальні висновки, де в узагальненому вигляді визначається ступінь досягнення мети, якість, перспективність, надаються рекомендації щодо подальшого використання кінцевого продукту.

Висновок

Використання методу проектів є важливим засобом організації самостійної роботи суб’єктів навчання, оскільки в основі даного методу лежить розвиток їх пізнавальних навичок, умінь самостійно набувати знань, орієнтуватися в інформаційному просторі та розвивати критичне мислення.

Вміння педагога ефективно організувати та впровадити проектну діяльність в навчальний процес є показником високого рівня його професійної компетентності.

Список використаних джерел

  1. Баханов К.О. Життєтворчі проекти в навчанні історії України, Посібник для вчителів./ К.О.Баханов, В.А.Нищета. – Х.: Вид.група «Основа», 2008. – 109 с.
  2. Енциклопедія педагогічних технологій та інновацій/ Автор-укладач Н.П. Наволокова. – Х.: Вид. група «Основа», 2009. – 176 с.
  3. Забродська Л.М., Онопрієнко О.В., Цимбалару А.Д., Хоружа Л.Л. Ініормаційно-методичне забезпечення проектно-технологічної діяльності вчителя: Науково-методичний посібник / За ред. А.Д.Цимбалару, О.В.Онопрієнко. – Х.: Вид.група «Основа», 2007. – 208 с.
  4. Кондратова Л.Г. Організація проектної діяльності учнів у позаурочний роботі школи / Л.Г. Кондратова. – Х.: Вид. група «Основа», 2009. – 112с.
  5. Окул М., Пашковська Н. Метод проектів у дії / М. Окул, Н. Пашковська // Завуч. – 2005. - № 9. – С.11-14.
  6. Педагогічна енциклопедія / Москва, 1965. – С. 806.
  7. Пометун О., Пироженко Л. Інтерактивні технології навчання: теорія, практика, досвід / О. Пометун, Л. Пироженко. – К.: «А.П.Н.» 2002. – 136с.
  8. Супрун Т.В. Проектна діяльність у початковій школі / Т.В. Супрун // Зб.метод.проектів:традиції, перспективи, життєві результати – К.: Департамент, 2003. – 500 с.
  9. Сучасні шкільні технології / Ч.2. – Упоряд. І. Рожнятовська, В. Зоц. – К.: Ред. загальнопед. газ., 2004. – 128 с.


Особисті інструменти
Ми в мережі
Реклама