Федосєєва І.О. Інтегровані заняття з АМ та математики як ефективний засіб формування іншомовних навичок говоріння дошкільників

Матеріал з PSYH.KIEV.UA -- Вісник психології і соціальної педагогіки

Перейти до: навігація, пошук

Федосеева І.О. – студентка Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка, напрям підготовки « Дошкільна освіта», кафедра іноземних мов і методик їх навчання Київського університету імені Бориса Грінченка


Анотація: У статті розглянуто ефективність використання інтегрованих занять з англійської мови та математики з метою формування у дітей старшого дошкільного віку іншомовних навичок говоріння. Представлена орієнтовна тематика інтегрованих занять та виокремленні можливі точки інтеграції англійської мови та математики.

Ключові слова: іноземна мова, іншомовні навички говоріння, інтегровані заняття, дошкільний навчальний заклад, дошкільник.


Аннотация: В статье рассмотрена эффективность использования интегрированных занятий по английскому языку и математике с целью формирования у детей старшего дошкольного возраста иностранных навыков говорения. Представлена ориентировочная тематика интегрированных занятий и выделены возможные точки интеграции английского языка и математики.

Ключевые слова: иностранный язык, иностранные навыки говорения, интегрированные занятия, дошкольное учебное заведение, дошкольник.


Annotation: In this article efficiency of integrated English and Math classes is considered in order to develop foreign language speaking skills for pre-school children. The indicative examples of topics of integrated classes are presented and the ways of integration of English and Math classes are highlighted.

Key words: foreign language, foreign language speaking skills, integrated classes, pre-school educational institution, pre-school child.


Зміст

Постановка проблеми

Навчання іноземної мові є важливим засобом гармонійного розвитку особистості, формування її життєвої компетенції. Це тісно пов'язане з вирішенням таких важливих завдань як повноцінний та своєчасний розвиток дитини, збагачення її інтелектуальної, вольової, емоційної, моральної та соціальної сфер у процесі оволодіння основами іншомовного спілкування. Саме тому, вчителю англійської мови, у дошкільному навчальному закладі, необхідно володіти методикою навчання дошкільників іноземною мовою, орієнтуватися у дошкільній педагогіці, використовувати загальнодидактичні та спеціальні принципи навчання і, звичайно, знати психологічні особливості розвитку дошкільників [6, c.47].


В процесі навчання дітей дошкільного віку англійській мові відбувається соціалізація дитини, розкривається її особистий потенціал з урахуванням індивідуальних особливостей, формується елементарна англомовна комунікативно-мовленнєва компетенція, складовою якої є формування іншомовних навичок говоріння [5, с.224].


Загально визнано, що навчання іноземної мови дошкільників – це насамперед навчання говорінню як провідного виду мовленнєвої діяльності дітей цього віку, тобто формування іншомовних навичок говоріння. А це передбачає насамперед оволодіння дітьми лексичними одиницями з різних сфер життя. Розроблено безліч методів і прийомів, способів організації навчального процесу на заняттях з іноземної мови в ДНЗ, які повинні полегшити процес оволодіння новими лексичними одиницями іноземної мови, і, як наслідок, сприяти формуванню іншомовних навичок говоріння. На нашу думку, одним із таких ефективних шляхів є використання інтегрованих занять, адже можливості для інтеграції змісту навчання іноземної мови з іншими предметами в дошкільному навчальному закладі досить широкі, а результативність формування іншомовних навичок говоріння на інтегрованих заняттях з англійської мови та інших навчальних дисциплін залежить від уміння вчителя іноземної мови правильно організувати цей процес [6, с.65].


На інтегрованому занятті з іноземної мови навички говоріння формуються безпосередньо у поєднанні навчального матеріалу заняття з англійської мови та іншої навчальної дисципліни, відбувається розуміння дитиною того, що іноземна мова є необхідною частиною повсякденного життя. Саме тому, проблема використання інтегрованих занять у процесі навчання англійської мови дітей дошкільного віку, а саме у процесі формування іншомовних навичок говоріння залишається актуальною.


Аналіз досліджень

Проблема інтеграції у навчанні дітей започаткована К. Ушинським та В. Сухомлинським, значно розширилася і поглибилася в дослідженнях українських вчених Л. Варзацької, М. Вашуленка, О. Савченко, Н. Світловської, І. Беха, І. Волкової, М. Іванчук та ін.


Особливу увагу проведенню інтегрованих занять на початковому етапі навчання англійської мови приділяли у свої працях Т. М. Шкваріна, О. Д. Карп’юк, Д. Стайнберг, В. Г.Куліш, О. О. Барташніков, І. А.Барташнікова, І. Я. Зелена, Н. Г. Люба та Т. І. Поніманська, Н. Басова, О. Коломінова, Г. Рогова.


Постановка мети дослідження

Проте проблема використання інтегрованих занять з іноземної мови з метою формування іншомовних навичок говоріння дітей дошкільного віку є недостатньо вивченою, а саме не розкрито потенціал поєднання занять з англійської мови та математики.


Тому метою нашої статті є обґрунтування необхідність використання інтегрованих занять з англійської мови та математики в дошкільному навчальному закладі з метою формування іншомовних навичок говоріння дітей дошкільного віку.


Виклад основного матеріалу

Однією з основних цілей у процесі формування іншомовної комунікативної компетентності є формування іншомовних навичок говоріння. Під іншомовними навичками говоріння, розуміють навички іншомовного спілкування в діалогічній та монологічній формах, що має мету, зміст, предмет і продукт. Метою формування іншомовних навичок говоріння в ДНЗ є здатність дошкільників спілкуватися іноземною мовою, встановлювати контакт, виражати свої думки, почуття та емоції [3, с.176].


Для ефективного формування іншомовних навичок говоріння доцільно, з нашої точки зору, використовувати інтегровані заняття, тобто заняття, які синтезують зміст кількох дисциплін за певною темою, розділів програми або видів діяльності навколо однієї теми. Таке об’єднання зумовлено пошуками шляхів формування у дитини цілісного світогляду, який важко розвивати в умовах предметної системи навчання. Метою інтегрованих занять є створення передумов для різнобічного розгляду певного об’єкту, поняття, явища, формування системного мислення, збудження уяви, позитивно-емоційного ставлення до пізнання [1, с.39].


На нашу думку, інтегрування занять з англійської мови та математики сприятиме формуванню іншомовних навичок говоріння дошкільників, адже зміст предмету математики є настільки універсальним, що можна знайти зв'язок майже з будь-якою дисципліною. Зокрема, інтеграція змісту навчальних дисциплін «Англійська мова» та «Математика» сприятиме:

− розвитку у дошкільника логічного мислення засобами іноземної мови;

− насиченню лексики дошкільника іншомовними словами-порівняннями, числами (порядковій та кількісній лічбі);

− формуванню здатності до автоматизованого пошуку певного логічного алгоритму дій на шляху вирішення проблемних ситуацій та формування навичок аргументованого висловлювання думок дошкільника іноземною мовою;

− вивченню дошкільником іншомовних слів еталонів кольору, форми, величини, що дозволить описувати та надавати характеристики певним об’єктам, предметам, явищам;

− вправлянню в орієнтуванні у часі, що активізує у іншомовному мовленні назв днів тижня, місяців та розвитку відчуття часу при виконанні завдань;

− вільному спілкуванню іноземною мовою, мимовільно вмотивує дошкільників до вивчення іноземній мові [2, с.251].


Отже, використання інтегрованих занять з іноземної мови та математики підвищить рівень сформованості іншомовних навичок говоріння дітей дошкільного віку, адже відбувається активізація словника дітей, формуються навички монологічного та діалогічного мовлення: діти слухають вихователя та один одного, навчаються сприймати іноземну мову на слух, наслідувати правильну вимову від вихователя, відповідати на запитання.


Визначимо точки інтеграції занять з англійської мови та математики. Ми пропонуємо наступні можливі теми інтегрованих занять:

− «Seasons» / «Пори року» (вправляння дітей у використання слів означень пір року: summer, autumn, winter, spring);

− «Colors» / «Кольори» (поглиблення уявлень про кольори, активізація у мовленні відповідних лексичних одиниць: red green, orange, yellow, blue, pink);

− «Numbers» / «Числа» (активізація в мовленні числівників від 1 до 10);

− «Time» / «Доба» (активізація в мовленні дітей слів означень часових проявів: morning, day, evening, night);

− «Size» / «Розмір» (активізація в мовлення лексичних одиниць, що означають розмір предмета: big, small, long, short, low, tall);

− «Shapes» / «Форми» (поглиблення уявлень про форми предметів, активізація у мовленні слів означень геометричних фігур:circle, triangle, square, oval, rectangle, diamond, star, heart);

− «Space» / «Простір» (активізація в мовленні дітей прийменників: in, on, between, behind, under, next to something), above, in front of (something).


Висновок

Отже, використання інтегрованих занять з англійської мови та математики є ефективним засобом формування іншомовних навичок говоріння в дітей дошкільного віку та одночасно доводиться практичне значення іноземної мови у повсякденному житті. Такі інтегровані заняття розширюються і поглиблюються міжпредметні зв’язки, підвищують мотивацію та інтерес дошкільника до вивчення іноземної мови.


Список використаних джерел

  1. Бігич. О. Б. Теорія і практика формування методичної компетенції вчителя іноземної мови початкової школи : Навч. посіб. / О. Б. Бігич. - К.: Ленвіт, 2006. - 200 c.
  2. Дитина: Освітня програма для дітей від двох до семи років/ наук. кер. Проекту В.О. Огнев’юк ; авт..кол.: Г.В.Бєлєнька, О.Л.Богініч. Н.І.Богданець-Білоскаленко [та ін.]; Мін.осв. і науки України. Київ.ун-т ім. Б. Грінченка. – К.: Київ. Ун-т ім.. Б.Грінченка, 2016. – 304 с.
  3. Методика навчання іноземних мов у початковій школі: навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. / Котенко О.В., Соломаха А.В.[та ін.]. – К.:Київ. Ун-т ім.. Б.Грінченка, 2013. – 356 с.
  4. Старченко В. А. Формування логіко-математичної компетентності у старших дошкільників: навч.-метод. посібник до Базової програми розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі» / В. А.Старченко. - К.: Світич, 2009. – 80с.
  5. Чувакова Т. Г. Формування іншомовних лексичних навичок дітей дошкільного віку як компонент професійної компетенції вчителя іноземної мови / Т. Г. Чувакова, А. М. Абрамович. // Психолого-педагогічні науки. – 2013. – С. 223–226.
  6. Шкваріна Т. М. Англійська мова для дітей дошкільного віку: книга для вчителя / Т. М. Шкваріна. – К.: Шк.світ, 2009. – 160 с.


Особисті інструменти
Ми в мережі
Реклама