Шевченко І.О. Застосування мобільних додатків Taboo та Alias для розвитку іншомовних навичок говоріння молодших школярів

Матеріал з PSYH.KIEV.UA -- Вісник психології і соціальної педагогіки

Перейти до: навігація, пошук

Шевченко І.О. – студентка Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка, спеціальність «Початкова освіта», кафедра іноземних мов і методик їх навчання Київського університету імені Бориса Грінченка


Анотація: У статті теоретично обґрунтовано доцільність застосування мобільних додатків Taboo та Alias для розвитку іншомовних навичок говоріння молодших школярів; визначено основні переваги та недоліки застосування додатків Taboo та Alias.

Ключові слова: мобільні додатки, Taboo, Alias, іноземна мова, навички говоріння, молодші школярі


Аннотация: В статье теоретически обоснована целесообразность применения мобильных приложений Taboo и Alias для развития иноязычных навыков говорения младших школьников; определены основные преимущества и недостатки применения приложений Taboo и Alias.

Ключевые слова: мобильные приложения, Taboo, Alias, иностранный язык, навыки говорения, младшие школьники.


Annotation: The article grounds theoretically the feasibility of using Taboo and Alias mobile applications for the development of primary school students` foreign language speaking skills; the main advantages and disadvantages of Taboo and Alias applications are determined

Key words: mobile applications, Taboo, Alias, language skills, speaking skills, primary school students.


Зміст

Постановка проблеми

У наш час іноземна мова – це важливий засіб міжнародного спілкування. Сьогодні, інтеграція України в європейський освітній простір обумовлює пошук нових підходів до навчання іноземної мови молодших школярів, зокрема, застосування інноваційних технологій, що підтверджується змістом нормативних документів.


Відтак, новий Державний стандарт початкової загальної освіти (від 21 лютого 2018 р. № 87) актуалізує вивчення іноземної мови з першого класу, (введення якої відбулося ще за попередньою версією 2012 року). У вищезазначеному документі вказано, що метою іншомовної освіти є формування іншомовної комунікативної компетентності для безпосереднього та опосередкованого міжкультурного спілкування, що забезпечує розвиток інших ключових компетентностей та задоволення різних життєвих потреб молодшого школяра, який сприймає інформацію, висловлену іноземною мовою в умовах безпосереднього та опосередкованого міжкультурного спілкування, розуміє прочитані іншомовні тексти різних видів, критично оцінює таку інформацію, висловлює думки, почуття та ставлення, взаємодіє з іншими особами усно, письмово та в режимі реального часу, використовуючи іноземну мову [5].


Як відомо, мовна компетенція передбачає розвиток мовленнєвих умінь у чотирьох видах мовленнєвої діяльності: аудіюванні, говорінні, читанні та письмі. [4, 40]. Уміння говорити конкретною іноземною мовою має на меті здатність здійснювати монологічне висловлювання, а також брати участь у діалогічному спілкуванні на міжтематичній основі; вміння адекватно й доречно, практично користуватися мовою в конкретних ситуаціях (висловлювати свої думки, бажання, наміри, міркування тощо), використовувати для цього як мовні, так і позамовні засоби (невербальну знакову систему) та інтонаційні засоби виразності мовлення. А для цього необхідно розвивати навичку говоріння в учнях [3, 120].


У найближчі п'ятнадцять років мобільне навчання, безсумнівно, стане більш інтегрованим до загальної освіти. Так само, як комп'ютери тепер розглядаються як найважливіший засіб навчання в XXI столітті, мобільні технології незабаром стануть звичайним явищем як у формальній, так і неформальній освіті [7,17].


Унікальність мобільного навчання (зокрема використання додатків Taboo та Alias) полягає в тому, що суб’єкти навчання передусім не прив'язані до певного часу і місця, не потребують підключення до Інтернету - навчальний матеріал завжди під рукою, вивчається в будь-який час - це дозволяє молодшим школярам звикнути до думки, що вчитися потрібно і можна завжди, будь-де та будь-коли.


Аналіз досліджень

Розвиток навичок іншомовного спілкування в процесі вивчення іноземної мови досліджували Г. Борецька, Л. Гапоненко, А. Гринчишин, І. Онуфрієва, Л. Панова, В. Скалкiн.


Дослідженням різних аспектів застосування інноваційних технологій у навчанні ІМ займались О. Котенко, Л. Морська, Л. Петрик, Ю. Руднік. У наукових дослідженнях останніх років теоретичні аспекти мобільного навчання розв’язують такі науковці, як В. Кухаренко, С. Литвинова, Н. Рашевська.


В Україні проблему мобільного навчання досліджували В. Биков, І. Голіцина, Т. Калуга, В. Куклєв, О. Семеріков, О. Тихомірова та інші. Ними було встановлено, що застосування мобільних засобів навчання в процесі вивчення іноземної мови допомагає зруйнувати комунікативний бар’єр, формує навички дослідницької діяльності, підвищує мотивацію до опановування мовленнєвими навичками та використання їх у реальному житті.


Постановка мети дослідження

Незважаючи на те, що науковцями здійснена значна кількість досліджень з проблеми застосування інформаційно-комунікаційних технологій в освітньому процесі загальноосвітньої школи, такий її аспект як використання мобільних додатків з метою формування іншомовної комунікативної компетентності молодших школярів залишається не достатньо вивченим.


Метою статті є обґрунтування застосування технології мобільного навчання, а саме використання додатків Taboo та Alias для розвитку іншомовних навичок говоріння молодших школярів.


Виклад основного матеріалу

У зв’язку з актуальністю комунікативного підходу у процесі навчання іноземної мови велике значення надається формуванню навичкам говоріння у молодших школярів. Під навичками говоріння розуміють навички озвучування висловлювань, навички оперування лексичними одиницями та навички граматичного оформлення речень. Всі ці аспекти мовлення слід трактувати комплексно, оскільки лише такий підхід дає можливість забезпечувати повноцінний процес їх формування [2,1].


Засвоїти навички говоріння під час навчання учням допомагає ігрова діяльність, оскільки вона робить навчання цікавим та захоплюючим.


Ігрова діяльність впливає на розвиток уваги, пам’яті, мислення, уяви, всіх пізнавальних процесів. Гра – це не просто колективна розвага. Це основний спосіб виконання багатьох завдань навчання, тому необхідно точно знати, яка навичка і уміння потрібні, що дитина не уміла і чому навчиться в ході гри. Гра – рід діяльності, вільної та свідомої, яка дає дитині не тільки насолоду, але й дозволяє самостверджуватись у заняттях, які її цікавлять [1,4].


Саме через те, що ігрова діяльність та застосування мобільного телефону є невід’ємною частиною життя молодших школярів, ефективне їх поєднання забезпечить якість процесу формування їх іншомовних навичок. Прикладами ігор, що спрямовані на вдосконалення мовлення та навичок говоріння є Taboo та Alias. Як відомо, сьогодні, ці традиційні настільні ігри можна легко завантажити в якості мобільних додатків на iOS та Android, що суттєво розширює їх освітні можливості.


Taboo (Рис.1.) - це весела та цікава гра для молодших школярів, які хочуть практикувати розмовну майстерність та збагатити словниковий запас. Гравці двох команд намагаються пояснити слова своїм товаришам-партнерам, не використовуючи табу-слова та жести.

Правила гри:

1. Учні діляться на дві команди.

2.Обирають першого гравця, щоб описати слово.

3. Протилежна команда обираює учня для перевірки: використання заборонених слів, жестів та імітації звуку.

4. Коли учасники гри відгадують слово, перевіряюча людина натискає кнопку "Correct" [+1 бал], у разі порушення правил - він натискає кнопку Taboo або кнопку Pass, якщо слово – складне; при цьому бал команді не знімається і не додається.


Shevchenko I 1.png

Рис.1. Інтерфейс програми Taboo

5. Коли встановлений час закінчиться, протилежна команда починає грати згідно з тими ж правилами.


Перемагає та команда, яка набрала більшу кількість балів.


В залежності від різних версій вчитель або учні мають змогу встановлювати час для пояснення слів (від 60 секунд до 10 хвилин), рівень складності (від легкого до складного), тематику (тварини, частини тіла, одяг…) та кількість команд від (2 до 4).


Наприклад гравцю необхідно пояснити лексичну одиницю «Egg», проте заборонено застосовувати при поясненні слова: scramble, yolk, breakfast, fry. Тому можливий такий варіант: You can do omelet from this product. Або пояснити лексичну одиницю «London», проте заборонено застосовувати при поясненні слова: Britain, England, Big Ben, Monarch. Тому можливий такий варіант: Itʾs a capital of Great…


Метою гри Alias (Рис 2.) є пояснити товаришам по команді якомога більше слів показаних на екрані пристрою, за обмежений час, без використання однокореневих слів.

Правила гри:

1. Учні діляться на команди.

2. Обирають першого гравця, щоб описати слово.

3. Після натискання кнопки Start, учень починає пояснювати слово, яке з’являється на екрані пристрою, коли гравці твоєї команди вгадали слово - треба натиснути кнопку "Correct" [+1 бал], якщо слово важке для пояснення учень натискає кнопку Pass, після чого з’явиться нове слово; бал не зараховується.


Shevchenko I 2.png

Рис.1. Інтерфейс програми Alias

5. Коли встановлений час закінчується, протилежна команда починає гру згідно з тими ж правилами.


В залежності від різних версій вчитель або учні мають змогу встановлювати час для пояснення слів (від 60 до 120 секунд), кількість слів на пояснення для перемоги (від 5 до 100) та рівень складності (від легкого до складного). Назва команди обирається з переліку запропонованих додатком.


Також існує правило, що після того, як вийшов час – останнє слово, яке ще не відгадано, можуть називати гравці з протилежної команди. Відповідно бал зараховується тій команді, що вгадала слово першою.

Приклади слів: fish, angel, woman, quarter, subject, literature, morning, poet, lamp…

Наприклад слово fish можна пояснити так: It lives in river or ocean.


Великий плюс обох додатків полягає в тому, що інтерфейс – повністю англійською мовою, що допомагає входженню школярів в іншомовне середовище. Тематика розділів, які пропонуються у грі, відповідає заявленій в навчальних планах учнів початкової школи, такі як Food, Body parts, Clothes…[6]. До переваг також відноситься: розвиток навичок говоріння, вдосконалення навичок працювати в команді, подолання мовного бар’єру, доступність додатків та задоволення вікових (навіть сучасних) потреб дитини.


Недоліком обох додатків є те, що користувач не може регулювати слова, тому деякі із запропонованих – є незрозумілими для дітей.


Додатки Taboo та Alias є сучасними, суголосними дидактичним засадам мобільного навчання, та досить простими в користуванні. Молодші школярі залюбки будуть грати на перервах та на уроці. Найкращий етап для використання цих додатків - це під час мовленнєвої розминки, або в кінці уроку, як додаткове завдання. Також ці ігри доречно використовувати при нетрадиційних формах роботи: уроки змагання, уроки – подорожі.


Висновок

Ігри допомагають спілкуванню, сприяють передачі, накопиченню досвіду, одержанню нових знань, розвитку комунікативних навичок молодшого школяра, сприйняття, пам’яті, мислення, уяви та емоцій [1,30]. Ігри адаптовані до мобільних додатків мають величезну методичну та дидактичну цінність, вони допомагають зробити процес навчання легким та невимушеним як для вчителя, так і для учнів; сприяють ефективному засвоєнню та закріпленню матеріалу, поліпшенню загального настрою в класі, а також усуненню психологічних бар’єрів.


Використовуючи мобільні додатки Taboo та Alias, молодші школярі розвивають навички говоріння. Також учні застосовують в мовленні лексичні одиниці, як з активного так і з пасивного словників; до того ж ці мобільні додатки сприяють мимовільному запам’ятовуванню написання вищезазначених слів. Безумовно, безпосередньо на уроці, у разі не коректного застосування граматичної побудови речень – вчитель розбере помилки учнів і потім, граючи в позашкільний час; діти можуть вправлятися у правильному вживанні, тої чи іншої граматичної конструкції самостійно, використовуючи мобільні додатки Taboo та Alias.


Матеріал викладений у статті не вичерпує дослідження окресленої проблематики, тому перспективою подальших досліджень вважаємо дослідження інших мобільних додатків, спрямованих на формування навичок говоріння.


Список використаних джерел

  1. Миць К.М. Play and study: навч. посіб. ігрових вправ для вивчення англійської мови у молодшій школі / К.М. Миць. – Тахтаулове. – 2017. – С.33
  2. Почепінська О.Ю. Я роблю це так… Навички говоріння й основні передумови їх успішного формування / О.Ю. Почепінська, Г.О. Пономарьова// Видавництво педагогічної преси та літератури. – 2015. – с.8.
  3. Кабанова М. В. Розвиток мовленнєвої компетенції на уроках англійської мови як умова соціалізації учнів / М. В. Кабанова // Таврійський вісник освіти. - 2014. - № 1(1). - С. 119-124.
  4. Методика навчання іноземних мов у початковій школі: навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. /Котенко О.В., Соломаха А.В.[та ін.]. – К.:Київ. Ун-т ім. Б.Грінченка, 2013. – 356 с.
  5. Державний стандарт початкової загальної середньої освіти/ – [Електронний ресурс]. – Режим доступу:https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/pro-zatverdzhennya-derzhavnogo-standartu-pochatkovoyi-osviti
  6. Іноземні мови навчальна програма для загальноосвітніх та спеціалізованих навчальних закладів 1-4 класи/ – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-1-4-klas/inozemna-mova-poyasnyuvalna-znz-sznz-1-4-klas-belyaeva-xarchenko-finalna-zv.pdf
  7. Shuler С. The future of mobile learning/ C. Shuler, N. Winters, M. West. – Paris: UNESCO, 2013. – 44 p.


Особисті інструменти
Ми в мережі
Реклама