Павлюк А.Л. Сучасні технології навчання англійської мови дітей дошкільного віку у конексті сучасних освітніх тенденцій

Матеріал з PSYH.KIEV.UA -- Вісник психології і соціальної педагогіки

Версія від 10:29, 30 березня 2018; Julia sabadash (Обговореннявнесок)
(різн.) ← Попередня версія • Поточна версія (різн.) • Новіша версія → (різн.)
Перейти до: навігація, пошук

Павлюк А. – студентка Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка, спеціальність « Дошкільна освіта», кафедра іноземних мов і методик їх навчання Київського університету імені Бориса Грінченка


Анотація: Стаття висвітлює аспекти використання сучасних технологій навчання дітей дошкільного віку іноземної мови у контексті сучасних освітніх тенденцій. На основі теоретичного аналізу, узагальнення і систематизації наукових джерел, проаналізовано важливість навчання та застосування сучасних технологій у навчанні дітей дошкільного віку іноземної мови та полі функціональності викликів, що ставить суспільство перед навчанням англійської мови дітей дошкільного віку сьогодні.

Ключові слова: іноземна мова, діти дошкільного віку, методика TPR, сугестивний метод, навчання англійської мови дітей дошкільного віку.


Аннотация: Статья освещает аспекты использования современных технологий обучения детей дошкольного возраста иностранному языку в контексте современных образовательных тенденций. На основе теоретического анализа, обобщения и систематизации научных источников, проанализированы важность обучения и применения современных технологий в обучении детей дошкольного возраста иностранному языку и поле функциональности вызовов, которые ставит общество перед обучением английскому языку детей дошкольного возраста сегодня.

Ключевые слова: иностранный язык, дети дошкольного возраста, методика TPR, суггестивная метод, обучение английскому языку детей дошкольного возраста.


Annotation: The article highlights aspects of using modern technologies at preschool children`s teaching to a foreign language in the modern educational trends context. On the basis of theoretical analysis, generalization and systematization of scientific sources, the importance of teaching and applying modern technologies in teaching preschool age children of a foreign language and the field of functionality challenges that society poses before today`s preschool children`s teaching of English language are analyzed.

Key words: foreign language, preschool children, TPR technique, suggestive method, teaching English to preschool children.


Зміст

Постановка проблеми

Іноземна мова — це ціла галузь знань, оскільки розкриває перед людиною скарбницю іншомовної культури, нові стилі життя. Інтеграція України у світову спільноту потребує досконалого володіння громадянами іноземними мовами, як нагальної вимоги сучасної світової спільноти, досконалим шляхом навчання англійської мови, зокрема впроваждженням інноваційних освітніх технологій. Саме тому, ми можемо констатувати, що у нормативно-правовій базі нашої держави, так і европейської спільноти їх використання визначене, як один з пріоритетних напрямів реформування перманентної освіти.


Сучасні технології допомагають реалізувати особово-орієнтований підхід у навчанні, забезпечують індивідуалізацію та диференціацію навчання з урахуванням здібностей дітей, їхнього рівня знань.


Аналіз досліджень

Численні дослідження у галузі раннього навчання іноземної мови українських (П.Бех, Л. Біркун, Н.Гальскова, Н.Клевченко, В.Колечко, О.Коломінова, Н.Колтко, О.Першукова, О.Рейпольська, С.Роман, Т. Шкваріна) і зарубіжних (М.Білолєтова, І. Бім, І. Верещагіна, І Вронська, Дж.Голдернс, Ф.Гопкінс, Д.Лазер, Е.Джонсон, Н.Доунсон, М.Маглиш, Н.Малкіна, А.Майер, А.Сушкевич, Д.Стрейндж, К.Хастінгс та інші) вчених демонструють, що науково-теоретичні та методичні засади щодо оптимізації, доцільності і ефективності дошкільної англомовної освіти дітей, кристалізування та посилення позитивного впливу даного аспекту на інтелектуальний розвиток особистості та підготовку дитини до школи є колом наукових інтересів сучасної наукової спільноти [3]. Тим не менш, сьогодні серед значної кількості методів, прийомів, технологій, стратегій та способів здійснення навчання англійської мови дітей дошкільного віку є необхідність виявлення та виокремлення успішного досвіду використання, поєднання та міксування сучасних освітній інноваційних технологій на різних ланках вивчення англійської мови дітьми.


Постановка мети дослідження

Метою статті є визначення серед сучасних технологій навчання англійської мови дітей дошкільного віку тих, що дозволяють оптимізувати навчальних процес у контексті сучасних освітніх тенденцій і реалій українського освітнього простору.


Виклад основного матеріалу

Дошкільний період результативний не стільки для навчання, скільки для розвитку, загальної освіти дитини. Метою вивчення іноземної мови в цей період має бути сприяння повноцінному, своєчасному розвитку дитини, її адаптації до життя в суспільстві. Тому важливо формувати саме іншомовну комунікативну компетентність.


Діти дошкільного віку мають певні особливості психофізіологічних характеристик, які необхідно враховувати в процесі навчання англійської мови. Т.Шкваріна виокремлює такі особливості:

• На четвертому році життя: дитина здатна сприймати спілкування з носієм іноземної мови, поступово привчатися відповідати йому цією мовою. Найдоцільнішими є прості мовленнєві ігри, основою яких є ігрові вправи: сенсо-моторні, тактильні, спрямовані на контакт учасників одне з одним, пов’язані з рухами тіла (пальчикові). Діти охоче виконують однакові спільні дії, рухаються разом із дорослим, розігрують пантоміму, промовляють хором.

• На п’ятому році життя: дитина усвідомлює, що іноземна мова відрізняється від рідної, і бере участь у складніших за попередні іграх, сприймає пояснення рідною мовою іншомовних ситуацій, засвоює ігрові правила. Вона добре почувається в уявних ситуаціях, режисерських іграх та в іграх-драматизаціях, обмінюється простими репліками іноземною мовою з однолітками; оцінює мовленнєву поведінку інших, порівнює власні висловлювання з репліками інших, використовує засвоєні слова, досить легко сприймає послідовність реплік;

• На шостому році життя: у старшому дошкільному віці дитина здатна поставитися до іноземної мови як до предмета вивчення – запитує про неї, в рольовій грі характеризує персонажів, планує свої дії, індивідуалізує власні репліки, комбінує елементи, зіставляє рідну мову з іноземною. За сприятливих умов текст монологу старшого дошкільника може складатися з 10 речень, у діалозі він здатний підтримати бесіду близько 20 реплік. [1, с.365-366].


Класифікація методів навчання іноземних мов розподіляє методи навчання іноземних мов на традиційні та сучасні.

Традиційні: а) безпосередній / прямий метод; б) граматично-перекладний метод; в) аудіо-лінгвальний метод; г) когнітивний метод;

Сучасні: а) метод повної фізичної реакції; б) сугестивний; в) комунікативний.


Метод повної фізичної реакції (TPR - скорочено від повної назви методу “Total Physical Response") це метод вивчення іноземної мови через використання фізичних рухів як реакції на усні стимули, команди й інструкції. Для дитини дошкільного віку цей метод застосовують у вигляді виконання команд, рухливих ігор, відтворення певних дій, ситуацій за допомогою жестів і міміки. Такий метод навчання ідеально підходить для дітей, оскільки їм притаманне бажання постійно рухатися, імітувати, фантазувати [2]. Метод повної фізичної реакції базується на узгодженні мовлення та дії: навчання мовлення здійснюється через фізичну (моторну) активність. Метод, під час застосування якого що інтенсивніше фіксуються зв'язки в пам'яті, то сильніші асоціації та більша ймовірність їх відтворення. Відтворення може відбуватися вербально чи разом із моторною активністю. Поєднання вербальної та моторної активності підвищує ефект відтворення. Цей метод у всій його повноті використовують для вивчення мови через команди. Він змушує демонструвати, проявляти своє розуміння вивченого через фізичні рухи [2].


Метод TPR базується на природній біологічній властивості людського мозку засвоювати будь-яку мову. Відомо, що реально вивчити будь-яку мову за умови, що сприймання буде передувати продукуванню мовлення. Невідомо жодного випадку, щоб діти, навчаючись говорити, спочатку говорили, а потім розуміли. Як зауважують методисти-практики, розуміння приблизно на один рік передує говорінню [2].


Відділи мозку, які відповідають за розуміння і говоріння, розміщені в різних півкулях мозку. Для прикладу, за говоріння відповідає зона Брока, яка знаходиться у лобовій частині лівої півкулі. Якщо ця частина мозку травмована, то людина розуміє, що їй кажуть, але по може говорити. За розуміння або сприймання відповідає зона Верніке, що знаходиться у правій півкулі головного мозку. Коли пошкоджена ця частина мозку, людина не розуміє, що їй говорять, але може розмовляти. Отримавши завдання: "Listen and repeat after me!”, дитина виконує його - відразу дві частини мозку починають працювати, а це уповільнює вцілому діяльність головного мозку.


Під час використання методу TPR такої ситуації не виникає, адже реагуючи на отриману команду чи почуте слово/фразу фізичною реакцією, в дитини включаються спочатку одна, а потім інша півкуля головного мозку. Саме цей факт діяльності мозку стимулює вміння та робить вивчення матеріалу ефективнішим [2].


Перелічені вище психологічні характеристики дітей дошкільного віку дозволяють нам стверджувати, що метод TPR відповідає її віковим, фізіологічним та психолого- педагогічним особливостям. Тому ми можемо впевнено говорити про ефективність використання ТРR під час формування мовленнєвої компетенції у дітей дошкільного віку. Особливості методу повної фізичної реакції:

• слухання має передувати говорінню, що дає змогу дітям розуміти багато мовних конструкцій;

• більшість іншомовних структур, що їх діти сприймають на занятті англійською мовою в перші роки її вивчення, складаються з рухів. сприймання й засвоєння інформації через рухи підштовхує дитину до самостійного вираження своїх думок спочатку за допомогою рухів, а вже потім через мову.

Прослідкувавши особливості пізнавальної діяльності дошкільників. можемо стверджувати, що підхід до навчання на основі методу ТРR зменшує стрес від навчання, адже робить цей процес цікавим та захопливим: прийнятний для вивчення будь-якої мови світу, навіть мови глухих; сприяє засвоєнню знань на довгий час [2].


Сугестивний метод має на увазі створення умов які є ключовими у оволодінні усним мовленням; особистісно-орієнтоване навчання; емоційно-позитивні стосунки; навчання у двох планах свідомому та підсвідомому. Під час занять з іноземної мови з дітьми дошкільного віку весь час використовуються різні види ігор, які ґрунтуються на таких самих принципах, що і цей метод. А саме, основна увага приділяється емоційній стороні процесу навчання, усно мовленнєвій комунікації, поповненню словника, засвоєння та активізація проходить у грі та з використанням мови та рухів, драматизації. Велика кількість ігор робить процес навчання іноземних мов цікавим, радісним і бажаним. Дидактичні ігри, як зазначає Т.М. Шкваріна, покликані своїм змістом здійснювати навчання, нести в собі навчальні за- вдання, розв’язання яких має реалізовуватися засобами активної, захоплюючої ігрової діяльності [4, c. 45].


Висновок

На наш погляд, використання сучасних технологій у навчанні дітей є нагальною вимогою сучасного освітнього середовища як у національному так і світовому вимірі і серед різномаїття запропонованих шляхів вибудовування, налаштування та оптимізування освітнього процесу надзвичайно важливо виокреслити для себе ті інноваційні технології, що відповідають релазації освітньої мети. Сучасні технології дозволяють нам розвивати саме ті психофізіологічні особливості дітей дошкільного віку, які є доцільними у контексті вивчення іноземної мови, а зокрема англійської мови. Методики охоплюють у собі цілу ланку особливостей, які дозволяють нам розвивати всебічно розвинену особистість, що і є метою навчання та вихованя у дошкільному віці. Виходячи із зазначених вище позицій перспективою подальших наукових розвідок ми вбачаємо апробацію завершених систем використання освітніх інноваційних технологій у навчанні англійської мови дітей дошкільного віку.


Список використаних джерел

  1. Базова програма розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі» / М-во освіти і науки України, Акад. пед.. наук України; наук. ред. та упоряд. О.Л. Кононко. – К.: Світич, 2008. – 430с.
  2. Кулікова І.А. Англійська мова для дітей дошкільного віку: програма та методичні рекомендації / Кулікова І.А. Т. М. Шкваріна, за заг. ред. О.В. Низьковської. – 3-тє вид., зі змін. та доповн. – Тернопіль: Мандрівець, 2015. – 48с.
  3. Лобода О.В. Методика навчання англійської мови дітей дошкільного віку (навчально-методичний посібник) / Упорядник О. В. Лобода .- К.: Київ.ун-т Б.Грінченка. 2013. – 100 с.
  4. Шкваріна Т.М. Англійська мова для наймолодших [Текст]: програма, методичні рекомендації, розробки занять / Т.М. Шкваріна. – Х. : Видавнича група "Основа", 2005. – 176 с.


Особисті інструменти
Ми в мережі
Реклама