Кривенко-Камінська О. Ю. Хюґе по-українськи або наскільки ми щасливі

Матеріал з PSYH.KIEV.UA -- Вісник психології і соціальної педагогіки

Перейти до: навігація, пошук

УДК 159.942

Кривенко-Камінська Олена Юріївна, практичний психолог, викладач психології КЗ ЛОР “Бродівський фаховий педагогічний коледж імені Маркіяна Шашкевича” (Львівська обл., м. Броди, Україна)

У дослідженні задаємося питаннями: Що таке щастя? Яким воно є для української молоді? Що нам необхідно для щастя? Аналізуємо дані опитування студентської молоді педагогічного коледжу. Наводимо приклади розробок тренінгів для того, щоб вчитися бути щасливим.

In this research we ask the questions: What is happiness? What is it like for Ukrainian youth? What do we need for happiness? We analyze the survey data of student youth of the pedagogical college. This research contains some examples of training developments to learn to be happy.

“Життя – це серія хвилин: успіх приходить лише тоді, коли ми живемо всіма тими хвилинами сповна”. [6, с. 97]

Постановка проблеми

Cьогодні, у період карантину, напевне кожен все частіше задумується про “щастя”. Яке воно, в чому полягає? Чи ми щасливі? На скільки? Що треба зробити, щоб українці, як нація були більш задоволені? Щоб не посідати щоріч 132 чи 133 місце за рівнем задоволення життя і розташовувалися між Ганою та Уґандою… Якось років 10 тому ми не дуже то й задумувалися, що ж таке щастя. Та з появою такої постаті як Мік Вікінг (керівника центру щастя у Данії) та його книг про Хюґе та Люке, ми почали замислюватися над феноменом “ЩАСТЯ”. Чому Скандинавські країни щороку посідають перші місця у світовому рейтингу щастя? Що є в них такого, чого немає у нас? Чи може у нас є все і навіть більше для щастя, просто нас ніколи не вчили радіти життю… Спробуємо проаналізувати, на прикладі студентів 1-4 курсів педагогічного коледжу вивести кількісний показник щастя нашої молоді; визначимо чи ми щасливі за допомогою експрес-тесту; з’ясуємо, що ж необхідно більшості із нас для щастя та вчитимемось бути щасливими.

“Щастя – це вибір. Ми можемо бути щасливими, просто приймаючи речі, які не можемо змінити, а зусилля скеровуючи на те, що в нашому колі впливу” [5, с. 101].

Розпочнемо із тесту Наскільки Ви щасливі?

1. Якщо Вас атакують похмурі думки, а на душі кішки скребуть, то Ви:

А) Оплакуєте свою нещасну долю.

Б) Намагаєтеся знайти в житті щось хороше.

В) Вирішуєте потішити себе якоюсь приємною дрібничкою.

2. Коли Ви повертаєтесь додому із роботи чи навчання, то зазвичай:

А) Почуваєте себе, як вичавлений лимон.

Б) Ніяк не можете абстрагуватися від питань та проблем.

В) Радієте з того, що попереду вільний вечір.

3. Прокинувшись зранку, Ви:

А) Відчуваєте незрозуміле роздратування.

Б) Обдумуєте плани на сьогоднішній день.

В) Радієте прийдешньому дню і очікуєте від нього лише хороше.

4. Коли Ви згадуєте минуле, то:

А) Думаєте, що Ваше життя було нелегким.

Б) Частіше пригадуєте приємні моменти.

В) Вам здається, що Ви улюбленець долі.

5. Роздивляючись свої фотографії, Ви зазвичай:

А) Вважаєте, що цього разу вийшли просто жахливо.

Б) Думаєте, що в житті Ви симпатичні, проте цього разу фотограф вибрав невдалий ракурс.

В) Захоплюєтесь тим, наскільки Ви прекрасні.

6. Коли хтось із близьких знайомих розповідає Вам, наскільки він/вона щасливі, то Ви:

А) Заздрите їм з думкою чому: “Одним все, а іншим – нічого”.

Б) Перебиваєте розповідями про свої успіхи.

В) Щиро радієте за них – прекрасній людині повинно везти!

Результати: А – 1 бал; Б – 2 бали; В – 3 бали.

6-8 балів. Світ навколо себе Ви розфарбували у сіро-чорні кольори. Чому Ви вважаєте себе невдахою??? Повірте, Ви унікальна особистість, яка ще не знайшла свого призначення у житті. Окресліть хоча б одну ціль і починайте до неї рухатися.

9-12 балів. Ви знайшли золоту середину – у Вашому житті сумних та веселих подій приблизно порівно. Вміння більше цінувати те, що Ви маємо приведе Вас до істинного відчуття щастя.

13-18 балів. Ви вмієте радіти життю і очікуєте від майбутнього лише найкращого! Вам повезло: оптимістичні та життєрадісні люди притягують ЩАСТЯ!

Як стверджує вікіпедія: хюґе – “так звучить щастя по-данськи. Це настрій затишку та комфортного спілкування із відчуттям задоволення та гармонії” [10]. А люке – “скандинавське слово, яке використовується для позначення філософії життя данців” [7]. Детальніше про ці два нові поняття читайте у книгах Міка Вікінга [2; 3].

Між стимулом і реакцією є вільне місце, проміжок, і ключ до зростання й щастя – це те, як ми цей інтервал використовуємо [5, с. 328]. Деякі вчені стверджують, що “чим краще матеріальне становище, тим важче віднаходити почуття радості щодня, у дрібницях” [4]. Ця думка підштовхнула мене до проведення опитування та прагнення для себе встановити чи так це, і взагалі, яке воно щастя по-українськи.

Дослідження на предмет встановлення, що потрібно сучасній українській молоді для щастя пройшло 166 студентів І-ІІ курсів (15-16 років) та 169 студентів ІІІ-ІV курсів (17-18 років) КЗ ЛОР “Бродівський фаховий педагогічний коледж ім. Маркіяна Шашкевича”. Як видно із діаграм, які наведені нижче, що підліткам (рис. 1), що юнакам (рис. 2), для відчуття щастя необхідні схожі обставини, а саме “здорові близькі, які поруч; порозуміння в родині та гарний настрій”. Проте є й відмінності: якщо для підлітків для щастя потрібне здійснення мрій, то для юнаків вже більшу вартість мають матеріальні блага.

Також метою дослідження було з’ясувати наскільки щасливі студенти педагогічного коледжу. Середній показник щастя в обох досліджуваних групах = 7,4. Цікавим є ще й той факт, що варіативність приводів для щастя значно більша у підлітків (45), аніж у юнаків (34).

Рисунок 1 Кривенко Камінська.jpg

Рисунок 1. Що потрібно підліткам щоб бути щасливими

Рисунок 2 Кривенко Камінська.jpg

Рисунок 2. Що таке "щастя" для юнаків

Поодинокими були і наступні відповіді на запитання: “Щастя – це…” наших майбутніх педагогів:

І-ІІ курс: “відчуття безтурботності”, “гітара”, “ коли вчитель розуміє студента”, “натхнення”, “канікули”, “здати ЗНО”, “хороша погода”, “злагода в крані”, “короткі моменти, які швидко зникають”, “щось”, “мати стипендію”, “посмішка на обличчі”, “відсутність негараздів” та ін.

ІІІ-ІV курс: “немає поганих думок”, “здійснення мрій”, “стан самонавіювання”, “природа”, “мати трактор”, “впевненість у завтрашньому дні”, “спілкування”, “що тебе цінують” тощо.

Із емоційних реакцій студентів на запитання про щастя було зрозуміло, що не часто вони задумуються на тим, що для них щастя. І прикро що лише п’ятеро із 335 опитаних вказали, що щастя – це ЖИТТЯ!

Для того, щоб вчитися бути щасливим і культивувати фонове відчуття щастя завжди, мною були розроблені тренінг на тему: “Щастя по-данськи” та бесіда з елементами тренінгу “Хюґе по-українськи”.

Щастя по-данськи або пошук гармонії та внутрішніх ресурсів (тренінг)

Мета: розкрити глибину розуміння поняття щастя кожного з учасників, допомогти студентам глибше засвоїти поняття “щастя” та сприяти розвитку унікального вміння володіти ним; розвивати відчуття, сприймання, уяву, творче мислення.

Обладнання: відеофрагмент про щастя у Данії та Україні, ватман, бланки з тестовими запитаннями, бланки оцінювання щастя, смайлики, мультимедійна презентація, свічки, аркуші паперу, фарби, олівці.

На дошці цитати: “Найвище благо – це щастя” (Арістотель), “У житті є тільки одне безперечне щастя – жити для іншого” (Л.Толстой), “Щасливий не той, хто таким кому-небудь здається, а той, хто себе таким відчуває” (Публій Сір), “Оце і є бути щасливим – знайти самого себе” (Г. Сковорода), “Якщо хочеш бути щасливим, будь ним” (К. Прутков), “Щастя можна втримати, лише передаючи його далі” (Міч Вернер), “Не ганяйся за щастям: воно завжди знаходиться у тобі самому” (Піфагор), “Перший твій обов'язок полягає в тому, щоби зробити щасливим себе самого” (Л. Фейєрбах), “Щасливий той, хто вважає себе щасливим” (Г. Філдінг), “Людину створено для щастя, як птаха для польоту” (В. Короленко).

Психолог просить озвучити правила, за якими студенти хотіли б працювати на цьому занятті. Наприклад:

1. Повага до присутніх

2. “Тут і зараз”

3. Відвертість

4. Висловлювати власну думку

5. Конфіденційність

6. Доброзичливість

7. Активність

Вступне слово

Сьогодні ми з вами зробимо спробу з’ясувати, що ж таке щастя? Дехто вважає, що щастя взагалі не існує, інші – що щастя – це відсутність нещасть. Загалом розуміння поняття “щастя” для кожної людини дуже суб’єктивне. Якщо щастя це звичайне задоволення своїх потреб і бажань – тоді воно може полягати для кожної людини у чому завгодно. Для спраглої людини – це ковток води, для голодної – кусень хліба, для змерзлої – місце біля вогнища. Давайте спробуємо кожен відповісти на це питання.

Асоціативна вправа “Щастя – це…”

Інструкція: студентам роздаються картки з запитаннями “Щастя – це…”, “На скільки Ви щасливі?” (від 1 до 10).

Потім по черзі зачитують, ключові поняття щастя записуються на дошці (друзі, здоров’я, успіх, матеріальні блага, міцна родина, приносити користь людям тощо).

Перегляд відео фрагментів про щастя в Україні та Данії.

На запитання, що таке щастя, пробували відповідати історики, письменники і філософи, залишивши нам перлини своїх геніальних думок.

Існують формули щастя:

1 формула – найщасливіша та людина, яка потрібна всім.

2 формула – щастя у праці.

3 формула – щастя коли маєш багато грошей.

4 формула – щастя в коханні.

5 формула – щастя у подоланні себе, у самовдосконаленні.

6 формула – щастя в дітях.

7 формула – якщо хочеш бути щасливим – будь ним.

Щастя – це вічна дорога земна,

Щастя – це літо, весна і зима,

Щастя – це сонце, злива і сніг,

Щастя – це пісню ділити на всіх.

Щастя – це віра в добро і любов,

Щастя – це музика вільних дібров,

Щастя – це друзі і рідний твій дім.

Щастя – це світ, подарований всім. (А. Матвійчук)

Щастя – це стан цілковитого задоволення життям; вияв радості від спілкування з рідними, близькими; успіх, удача. А я б доповнила – це процес.


Вправа “Намалюю щастя групи”

Мета: створити малюнок щастя. Усвідомити, що кожен має право на щастя і воно завжди реальне.

Інструкція: “Кожен заплющує очі на хвилинку і запам’ятовує той образ, картинку, колір, яких виникає в уяві, коли я кажу слово “щастя”. Тоді, по черзі, підходять по-одному до ватману і фарбами зображають свою картину”.

Вправа “Рецепти щастя”

Мета: дати можливість студентам відчути власні сили у побудові свого життя та створенні щастя.

Перед Вами чисті аркуші паперу. Кожен з Вас запише рецепт свого щастя та загнете аркуш, щоб не було видно Ваш запис іншому учаснику тренінгу.

Після того, як закінчите всі писати – ми відкриємо і прочитаємо кожну Вашу пораду.

Вправа “Усмішка”

Мета: психоемоційна розрядка, зняття напруження та втоми.

Психолог. У цій скринці лежить один із найважливіших засобів, необхідних людині для спілкування. Спробуйте відгадати що це. Ось декілька підказок:

  • Вона збагачує тих, хто її отримує, не збіднює тих, хто її дарує.
  • Вона нічого не коштує, але багато дає.
  • Вона триває мить, а в пам’яті залишається іноді назавжди.
  • Вона приносить щастя в дім і є паролем для друзів.
  • Її не можна купити, позичити чи вкрасти.
  • Це річ, з якою я прийшла до Вас на заняття.
  • Це те без чого вихована людина не може обійтися.
  • Вона є тільки у щасливих людей!

Дорога до щастя починається з Вашої усмішки! Усім студентам психолог дарує аплікацію усмішки (смайлик).

Вправа “В твоїх руках щастя”

Мета: викликати відчуття особистого щастя, потребу в ньому та залежність щастя від самої особистості.

Психолог: Де знаходиться щастя? Чи можемо його побачити? Чи можемо на всі легені вигукнуть: “Я щасливий!” Давайте попробуємо відповідати на ці запитання. Почнемо з мене. Ось моє щастя – воно в моїх руках. Таке гарненьке та кудлатеньке. Я щаслива. І щастя моє в моїх батьках, чоловікові, синові, в улюбленій роботі і у Вас, моїх студентах. Я передаю його ніжно Вам, а Ви до мого щастя додайте свого частиночку, щоб вийшло одне велике щастя нашого колективу (передають з рук в руки уявне щастя та називають свої арґументи щасливої людини).

Підведення підсумків

Мета: усвідомлення учасниками отриманого на занятті досвіду.

Психолог. Наше заняття завершується. Так що ж таке щастя? Це вічне запитання напевне завжди буде хвилювати людство. Не секрет, що багатство, розкіш і популярність не завжди тішать тих, хто цього досягнув. Величезну кількість стресів, які руйнують здоров’я сучасної людини, провокує навіть не так напружений ритм життя, як ставлення до того, що відбувається, й мета, до якої ми прагнемо. Якщо життя перестало тішити – замисліться, чи дуже важливо для вас те, що ви робите? Чи задовольняє це заняття саме вас, чи просто так склались обставини? Можливо, настав час по-новому розставити життєві пріоритети.

Сьогодні ми шукали відповіді на запитання про щастя українців, шукали способи бути щасливими, вирішували ситуативні завдання, досліджували наскільки ми щасливі. Кожен з нас набув сьогодні якогось нового досвіду. Що це було для Вас? Що Вас схвилювало?

На завершення послухайте, будь ласка, притчу про щастя.

Вітаю, щастя!

- Тук-тук!

- Хто там?

- Це щастя твоє! Мерщій відчиняй!

- Щастя? До мене?

- Так, зустрічай!

- Щастя моє! Заходь, не минай!

У домі моєму господарем будь!

Скажи мені, де ти так довго блукало?

Чому не з’являлось, коли я гукала?

Чому мандрувало чужими світами?

Чому не лишалось назАвжди із нами?

- Ну, знаєш! Не в звичці у мене тікати!..

Я поруч – лиш треба мене помічати…

Я – в радощах чистих,

Я – в лагіднім слові,

Я – у пісні дзвінкій,

Я – у затишку ночі.

Я – у щирих зусиллях

До справи охочих.

Я – в маминім погляді,

В мудрому слові,

У мріях крилатих

І снах кольорових.

Крокую з тобою, мандрую в світи.

Чому ж нереальним зовеш мене ти?

- Агов, дійсно так! Звісно, я помилялась,

Бувало, на тебе дарма ображалась.

Пробач мені, Щастя! Лишись назавждИ! [9, с. 121-124]

Хай збуваються всі Ваші мрії, бажаю Вам бути щасливими.

Д/з. Практика на щодень “5 питань”

Щовечора письмово давайте відповіді на наступні 5 запитань:

1. Що нового я сьогодні дізнався?

2. Які неприємні переживання були у мене сьогодні?

3. Як я почуваюся?

4. Як почуваються мої близькі?

5. Що змусило мене сьогодні посміхнутися? [8]

Виконуючи цю техніку впродовж 21 дня (саме стільки часу потрібно для вироблення звички!), Ви побачите, як непомітно для себе почнете помічати, що щастя поруч!

Щастя в нас самих або Хюґе по-українськи! (бесіда з елементами тренінгу за мотивами книги Тала Бен-Шахара “Бути щасливіше. Сьогодні. Зараз. Завжди”)

Те, що позаду нас, і те, що попереду нас, - ніщо порівняно з тим, що всередині нас. Ралф Волдо Емерсон

Мета: надати інформацію про значення свідомого вибору у житті людини.

Психолог. Кожна людина сама створює своє майбутнє, щодня здійснюючи вибір. Хотілося б щоб вибір, який ми зробимо сьогодні, був усвідомленим. Усі люди мріють про щасливе майбутнє. Якщо хочете прожити своє життя повноцінно і щасливо, не можна покладатися лише на щасливий випадок. Кожен сам творить своє щастя. Про це ми й поговоримо на сьогоднішньому занятті.

Опитування “Хто хоче бути щасливим?”

Психолог. Зараз я хочу провести невеличке соціологічне опитування. Підніміть руку ті, хто хоче бути щасливим.

Отже, всі ми хочемо бути щасливими. А що ж таке щастя? І як навчитися бути щасливими? Спробуємо в цьому розібратися.

Статистика. У США сьогодні кількість депресій удесятеро вища, аніж у 60-х роках минулого століття, а середній вік настання депресії – 14 років. У 1957 році жителі Великої Британії заявили, що вони дуже щасливі, а у 2005 таких залишилося 36%, а сьогодні і ще менше. Навіть завжди щасливі китайці сьогодні занепокоєні “душевним здоров’ям дітей”. Девід Маєрс виявив, що кореляція між рівнем достатку та щастям дуже низька, окрім випадків крайньої бідності, коли задовольнялися мінімальні потреби людини у їжі, одязі та житлі.

Люди, які живуть за принципом щурячих перегонів

Учасники щурячих перегонів плутають полегшення від виконаної роботи зі щастям, проводять все життя в гонитві за своїми цілями, вважаючи, що для щастя достатньо просто досягти чогось. Вони вірять, що якщо досягнуть великої цілі, то будуть щасливі до кінця своїх днів.

Люди, які живуть за принципом гедонізму

Гедоніст шукає насолоди й уникає страждань. Він дбає лише про задоволення власних бажань і не зважає на майбутні наслідки. Повноцінне життя, на його думку, зводиться до послідовності приємних відчуттів. Гедоніст живе тут і тепер. Він припускається помилки, путаючи зусилля із стражданням, а насолоду – зі щастям. Та ми не можемо знайти щастя, якщо шукаємо лише насолоди і уникаємо страждань. Проведений експеримент із студентами коледжу – студентам платили гроші (задовольняли всі їхні матеріальні потреби), але забороняли їм працювати. За 4-8 годин студенти вогнем палилися, попри те, що заробляли вони значно більше, ніж деінде. Їм потрібен був азарт подолання труднощів, і вони вважали за краще швидше відмовитися від цієї добре оплачуваної роботи. Гедоніст потерпає від “облудності поточного моменту”.

Люди, які живуть за принципом нігілізму

Нігіліст в даному контексті – це людина, яка розчарувалася у самій можливості щастя і покірно змирилася з тим, що в житті немає жодного сенсу.

Людина щурячих перегонів живе заради світлого майбутнього, гедоніст – живе сьогоденням, а нігіліст всеціло прикутий до минулого. Якщо нам не вдається досягнути бажаного результату, ми часто робимо висновок, що у нашому житті нічого не зміниш або над якимись його аспектами ми не владні. Такий спосіб мислення неминуче призводить до розпачу. Нігіліст переконаний, що хай би що не робив, а щастя все одно тобі не досягти.

І учасник щурячих перегонів, і гедоніст, і нігіліст – усі вони кожен на свій лад, помиляються – неправильно тлумачать дійсність, не розуміють істинну природу щастя і не знають, що потрібно для повноцінного життя.

Архетип Щастя. Для того, щоб стати щасливим надовго, треба насолоджуватися власне дорогою до мети, яку ми вважаємо гідною. Щастя не в тому, щоб піднятися на вершину гори, і не в тому, щоб безцільно блукати горами; щастя – це те, що ми відчуваємо, коли пнемося на вершину.

Щастя – це насолода одночасно з відчуттям сенсу життя. Щаслива людина відчуває позитивні емоції і разом з тим сприймає своє життя як сповнене особливого сенсу. Така людина може відчувати душевний біль, але при тому фоново вона залишається щасливою. Людина, за А. Маслоу, “не здатна зробити розумний вибір у житті, якщо їй бракує відваги щохвилини дослухатися до себе, до власного Я”. Щастя – це зовсім не розкіш, і для того, щоб зажити щасливо, не треба чекати, поки будуть розв’язані всі наші особисті та суспільні негаразди. Як кажуть психологи: “Будь-яка річ, у яку ми віримо – це здійснене пророцтво”.

Єдиний спосіб стати щасливішим, підвищити базовий рівень свого духовного добробуту – це зменшити кількість “треба”, і збільшити кількість “хочу”, і застосовувати цей принцип у всіх справах і великих, і дрібних. Життя занадто коротке, щоб робити лише необхідне; його заледве вистачає на справи, які хочеться робити.

Рисунок 3 Кривенко Камінська.jpg

Ми повинні самі спростити собі життя, просто сповільнити темп. Наявність вільного часу – надійний гарант духовного добробуту. Брак часу – це відчуття, що Ви весь час живете “під напругою”, поспішаєте, перевтомлюєтесь, спізнюєтесь.

Якщо ми навчимося сприймати працю і навчання як привілей, а не як обов’язок – ми станемо щасливішими. Психолог Емі Вжесневські встановила, що люди сприймають працю та навчання трьома можливими способами: як роботу, як кар’єру, як покликання. У першому варіанті люди на роботу ходять як на повинну, нічого не чекає від роботи лише зарплатні, вихідних та відпустки.

У другому варіанті спрацьовують зовнішні чинники – гроші і просування по службі, бо це дає владу і престиж.

А от коли навчання і праця є покликанням – людині хочеться це робити, вона відчуває особисте задоволення, її цілі максимально узгоджуються із її внутрішнім “Я”.

Психологи встановили (Соня Любомирські, Кеннон Шелдон, Девід Шкаде) три чинники щастя:

1. Це генетично обумовлена константа, яка визначає рівень щастя.

2. Випадкові чинники, через які ми щасливі або нещасні.

3. Наші дії та звички, що сприяють нашому щастю або роблять його неможливим.

Якщо ми справді хочемо знайти щастя, нам доведеться присвятити себе наполегливій роботі над ним, адже є простіший шлях до нещастя – нічого не робити, а от простих шляхів до щастя не існує. Спокій має бути всередині Вас. Якщо Ви справді щасливі, то щастя завжди разом з Вами. Де Ви, там і щастя, – куди б Ви не йшли, Ви завжди берете його із собою. Не те, щоб зовнішнє було несуттєвим, але воно не робить нас щасливими.

Вправа “В твоїх руках щастя”

Мета: викликати відчуття особистого щастя, потребу в ньому та залежність щастя від самої особистості.

Пам’ятайте, як сказав Будда: “Тисячі свічок можна запалити від єдиної свічки, і її життя від цього не скоротиться. Щастя ніколи не зменшиться від того, що ним поділилися”. На відміну від матеріального майна, розмір якого зазвичай обмежений, щастя не має меж.

Вправа-притча “Усе у твоїх руках”

Мудрець передавав своєму учню всі таємниці буття. Це тривало багато років. Одного разу учень вирішив перевірити мудреця, наскільки той мудрий. Учень підійшов до вчителя зі стиснутими долонями, в яких був живий метелик, і запитав: “У мене в руках живе чи мертве?”. Учень вирішив, що якщо мудрець скаже, що живе, він стисне долоні, й метелик помре. Якщо скаже, що мертве, – він розкриє долоні, й метелик полетить.

Мудрець відповів: “Усе у твоїх руках”.

Отже, лише від Вас залежить, чи буде Ваша кожна хвилина життя щасливою чи ні.

Більшість людей щасливі настільки, наскільки вони вирішили бути щасливими.Авраам Лінкольн

Метафорична історія “Четвертий тунель”

Людина конструює свою реальність через власні переконання та висновки, часто десятилітньої давності.

Є дуже показовий приклад зі щуром та тунелями.

Якщо ми посадимо щура в лабіринт з чотирма тунелями і завжди будемо класти сир у четвертий тунель, тварина скоро навчиться шукати сир у четвертому тунелі. Хочеш сир? Бігом у четвертий тунель – ось і сир! Знову хочеш сиру? В четвертий тунель – маєш сир. Через деякий час великий Бог у білому халаті кладе сир у інший тунель. Щур захотів сир, побіг у четвертий тунель, а сиру немає. Щур вибігає. Знову в четвертий тунель – сиру немає. Вибігає. Через деякий час щур перестає бігати в четвертий тунель і пошукає в іншому тунелі.

Різниця між щуром і людиною проста – людина бігатиме в четвертий тунель вічно! Людина повірила в четвертий тунель. Щури ні в що не вірять, їм потрібен сир. А людина, повіривши в четвертий тунель вважає правильно бігати туди, є там сир чи нема. Людині важливіше відчувати себе правим, ніж мати сир. І ми продовжуватимемо ходити по одному і тому ж шляху, навіть якщо давно не отримували сиру і наше життя погано працює. Людина схильна вірити у свої “четверті тунелі”.

Людина надає перевагу бути правою і дотримуватись своїх переконань, ніж бути щасливою. Ми можемо все життя бігати по “четвертим тунелям” аби не зраджувати своїм переконанням та доказувати свою правоту. І це для нас важливіше, ніж бути щасливим. А великий Бог життя не забуває перекладати сир.

І Ви ніколи не будете щасливі, намагаючись отримати щастя, якщо керуєтесь вірою в те, що ви знаєте, де знаходиться сир.

Вправа “Щастя – це...”

Мета: усвідомлення, що розуміння щастя у кожного своє, яке є частиною вселюдського; розкрити глибину розуміння поняття щастя учасників та в процесі обговорення сприяти розвитку унікального вміння володіти ним та робити все можливе для утвердження на Землі вселюдського щастя.

Психолог. Намалюйте своє щастя. Зображення щастя заберіть із собою. Розмістіть там, де найбільше Вам імпонує.

Вправа “Аплодисменти”

На завершення поаплодуйте собі та іншим за плідну працю.

Д/з: Метод “Сенс, насолода, сильні сторони”

Поставте собі три ключові запитання:

1. “Що надає моєму життю сенс?”

2. “Що приносить мені задоволення?”

3. “У чому мої сильні сторони?”

Коли Ви уважно вивчите відповіді, тоді визначите сферу перетину, а, відтак, буде легше визначити, яка робота (сфера діяльності) зробить Вас найщасливішими. Іноді потрібен час, для того, щоб усвідомити відповіді на поставлені запитання. Іноді переліки відповідей може бути занадто довгими, або ж збіги не кидатимуться у вічі. Зачекайте, дайте собі час. Розгляньте все написане Вами за день, два, тиждень, а то й місяць.

Та як би ми не намагалися, як би не старалися, проте в ментальності українців – постійно скаржитися на життя. Як сказав Мерелін Фергюсон: “Нікого не можна примусити змінитися. Кожен із нас охороняє браму змін, яка відчиняється лише з середини. Браму ж іншого ми відчинити не зможемо – ні аргументами розуму, ні засобами почуттів”. Тому щасливим стане лише той, хто захоче бути ним. “Людина може творити власне життя у “діапазоні мети та метушні”. Лише від самої людини залежить, яким буде її життя, які цінності вона обере, чи буде щасливою, які ролі гратиме тощо” [1].

Як стверджував Піфагор: “Не женіться за щастям: воно у Вас самих”. Радійте життю та живіть щасливо!

Список використаних джерел

  1. Бен-Шахар Т. Бути щасливіше. Сьогодні. Зараз. Завжди. Харків : Клуб сімейного дозвілля, 2016. 192 с.
  2. Вікінг Мік. Маленька книга люке. Секрети найщасливіших людей світу. Харків : Клуб сімейного дозвілля, 2018. 288 с.
  3. Вікінг Мік. Маленька книга хюґе. Як жити добре по-данськи. Харків : Клуб сімейного дозвілля, 2017. 288 с.
  4. Глазами ребенка // Психология и Я. 2020. Київ. № 1(106). С. 41.
  5. Кові Стівен. 7 звичок надзвичайно ефективних людей. Харків : Клуб сімейного дозвілля, 2012. 384 с.
  6. Костриця Л. Дитина в кризовому соціумі. Київ : Шкільний світ, 2016. 136 с.
  7. Люке (Філософія життя). URL : https://uk.wikipedia.org/wiki/Люке_(філософія_життя) (дата звернення: 03. 02. 2020).
  8. Малько Т. В. Рецепт щастя! Щасливий педагог – щасливі діти : вебінар. URL : https://vseosvita.ua/webinar/recept-sasta-saslivij-pedagog-saslivi-diti-83.html (дата звернення: 23. 03. 2020).
  9. Попова О., Мушниський В., Бондар О. Адаптація учнів і випускників. Київ : Шкільний світ, 2015. 168 с.
  10. Хюге. URL : https://uk.wikipedia.org/wiki/Хюґе (дата звернення: 03. 02. 2020).


Особисті інструменти
Ми в мережі
Реклама