Лященко К.В. Застосування сервісу YouTubeу навчанні англійської мови молодших школярів

Матеріал з PSYH.KIEV.UA -- Вісник психології і соціальної педагогіки

Перейти до: навігація, пошук

Лященко К.В. – студентка Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка, спеціальність «Початкова освіта», кафедра іноземних мов і методик їх навчання Київського університету імені Бориса Грінченка


Анотація: У статті обґрунтовано переваги застосування сервісу YouTube у навчанні англійської мови молодших школярів. Автор доводить доцільність застосування відео для розвитку вмінь аудіювання, говоріння, читання та письма.

Ключові слова: інформаційно-комунікаційні технології, хмарні сервіси, Google сервіси, YouTube, відео технології, навчання англійської мови.


Аннотация: В статье обосновано преимущества применения сервиса YouTube в обучении английскому языку младших школьников. Автор доказывает целесообразность применения видео для развития умений аудирования, говорения, чтения и письма.

Ключевые слова: информационно-коммуникационные технологии, облачные сервисы, Google сервисы, YouTube, видео технологи, обучение английскому язику.


Annotation: The article corroborates the advantages of service YouTube in teaching English in primary school. The author argues the necessity of using video for the development of listening, speaking, reading and writing skills.

Key words: information and communication technologies, cloud services, Google services, YouTube, video technologies, teaching English.


Зміст

Постановка проблеми

Особливістю навчання англійської мови в початковій школі є те, що від рівня сформованості слуховимовних, лексичних, граматичних та орфографічних навичок, а також розвитку вмінь аудіювання, говоріння, читання та письма, які визначені у програмі, залежить подальший успіх в оволодінні молодшими школярами іноземною мовою як засобом іншомовного спілкування [8]. Завданням вчителя англійської мови в початковій школі є сформувати вищезгадані вміння, зважаючи на те, що сучасне навчання англійської мови повинне базуватись на використанні досконаліших підходів, технологій навчання, з урахування потреб суспільства для досягнення високого результату [9].


Використання хмарних сервісів як різновиду інформаційно-комунікаційних технологій в освітньому процесі дозволить перейти на якісно новий рівень навчання англійської мови. Серед сервісів від компанії Google, особливу увагу привертає популярний сервіс відеохостингу YouTube. Тому актуальною стає проблема застосування вчителем початкової школи сервісу YouTube у навчанні англійської мови молодших школярів, адже це сприятиме досягненню мети навчання, а саме формуванню іншомовної комунікативної компетенції, розвитку вмінь аудіювання, говоріння, читання та письма [1].


Аналіз досліджень

Проблемі використання інформаційних технологій у навчанні іноземних мов учнів та студентів розглянуто у працях Азімова Е.Г. [5], Морської Л.І. [9] та інших.


Дидактичні проблеми та перспективи використання відео на уроках іноземної мови досліджували вітчизняні вчені Верисокін Ю.І. [6], Казачінер О. С. [7] та зарубіжні вчені Роудз Н., [3] Салаберрі М.І. [4] та інші.


Праці Берка Р.А. [1], Голдена Дж. [2] присвячені проблемі застосуванню сервісу YouTube у навчанні англійської мови.


Постановка мети дослідження

Проте, незважаючи на плідність запропонованих у перелічених наукових працях ідей, спеціальні дослідження щодо застосування сервісу YouTube у навчанні англійської мови саме молодших школярів вченими і практиками розкрито не достатньо. Тому, зважаючи на актуальність даної проблеми, метою нашої статті є представити можливості застосування відео сервісу YouTube для розвитку вмінь аудіювання, говоріння, читання та письма у навчанні англійської мови молодших школярів.


Виклад основного матеріалу

Проаналізувавши можливості та перспективи використання YouTube, нами було виокремлено ряд психолого-педагогічних та методичних особливостей застосування YouTube у навчанні англійської мови молодших школярів.


Активним процесом, який пов’язаний з думкою та спрямований на сприймання, розпізнавання та розуміння мовленнєвих повідомлень, є аудіювання. Метою навчання іншомовного аудіювання у початковій школі є навчання предметного змісту повідомлення, розуміння загальних ідей, мотивів, вчинків героїв, розуміння логіки викладу та характеру повідомлення. Перевагою застосування сервісу YouTube у навчанні англійської мови молодших школярів сприятиме формуванню навички підсвідомого розпізнавання граматичних форм мови на морфологічному та синтаксичному рівнях (граматична навичка аудіювання), навички неопосередкованого сприймання та розрізнення звукового боку мови (фонематичний та інтонаційний слух) [1;8].


Даний сервіс допомагає вчителю подолати труднощі формування навичок аудіювання, з якими можуть стикатись учні. Характерною психологічною особливістю дітей молодшого шкільного віку є образність та конкретність мислення. YouTube дозволяє візуалізувати навчальний матеріал та уточнювати зміст почутого повідомлення. Окрім цього, сервіс містить різноманітні освітньо-пізнавальні канали, які пропонують користувачам як монотематичні, так і сюжетно-фабульні автентичні тексти. Наявність зорової опори при сприйманні пісень, розповідей, казок, монологів та діалогів сприяє досягненню позитивного результату у володінні аудіюванням як видом мовленнєвої діяльності. Освітньо-пізнавальні YouTube-канали (наприклад, English Tree TV, MagicBox English ELS Kids Channel, English Singsing, Organic learning – educational videos for kids, Super simple songs і т.д) пропонують цікаві відео матеріали (уривки фільмів, навчальні відео, репортажі, музичні кліпи, реклами, мультфільми), які можуть бути побудовані на засвоєному попередньо в усному вигляді мовному матеріалі, наприклад, лексичні одиниці, граматичні конструкції, звуки та звукосполучення англійської мови. Це сприятиме ознайомленню учнів з автентичною вимовою, формуванню фонематичного слуху та інтонації [4].


Приклад вправи із застосуванням відео YouTube, яка спрямована на формування лексичних навичок аудіювання.


Мета: перевірити лексичні навички аудіювання слів з теми «Частини тіла».

Завдання: перегляньте відео https://goo.gl/6TP8Gg та покажіть частини тіла, про які співають діти.

Застосування YouTube сприяє і ефективному навчанню говорінню як виду мовленнєвої діяльності. Говоріння являє собою спілкування в діалогічній та монологічній формах. Для розвитку умінь монологічного мовлення вчитель може застосувати наступні прийоми [3].:

- Відсутність зображення при перегляді відео – учні прослуховують матеріал без наявності зорової опори, вчитель дає установку на опис передбачуваного місця розвитку подій, часу, зовнішності героїв, їх характеру, одягу і д.т. Після обговорення, вчитель демонструє відео із зображенням й учні визначають чи були їх здогадки правдивими.

- Застосування кнопки «Пауза» – вчитель пропонує учням висловити припущення про подальший хід розвитку подій.

- Відтворення побаченого у формі розповіді, повідомлення і т.д.


Застосовувати відео сервісу YouTube доцільно використовувати і для розвитку навичок діалогічного мовлення [7]. Для цього можна застосувати прийоми:

- Вимкнення звуку при збереженні зображення з подальшим відтворенням передбачуваного тексту – наявність таких елементів мовної ситуації як місця і часу подій, партнерів по спілкуванню, їх невербальній поведінці, дозволяє зробити певні припущення про зміст діалогу, особливо якщо ситуація є досить типовою (в магазині, в театрі, у лікаря і т.д.)

- Відновлення пропущеної репліки діалогу – вчитель може вимкнути з озвучування певну репліку, а учні, звертаючи увагу на зображення, мають вигадати власну версію. Авторське озвучування – учням пропонується переглянути відео матеріал, після чого вони мають озвучити мультфільм, казку чи фільм.


Приклад вправи із застосуванням відео YouTube, яка спрямована розвиток монологічного мовлення.

Мета: розвивати монологічне мовлення

Завдання: перегляньте відео про похід динозавра Gogo та його друзів до зоопарку https://goo.gl/3FDjXp; передайте зміст побаченого: яка буда погода, яких звірів побачили герої; розкажіть про свою улюблену тварину.

Важливим видом мовленнєвої діяльності та найбільш розповсюдженим способом іншомовної комунікації є читання іноземною мовою, яке включає техніку читання і розуміння того, що читається [8].


YouTube надає доступ до відео-тренажерів з читання англійською мовою: вивчення букв та буквосполучень (School of My Kid, Kids Reading Games, Kids TV123, First step reading, How tuts, Lotty learns та ін.), а також читання цілих текстів (iStoryBooks, Storytime, Children Library, Storytime Station and More!, T-Series Kids Hut, bookboxinc та ін..). Ці навчальні канали пропонують до перегляду казки та історії, де передбачено, окрім перегляду, ще і читання тексту. Таким чином, відео виконує функцію і книги, і «живої ілюстрації».


Окрім цього, вчитель може, використовуючи інші сервіси для створення електронних книг, завантажувати відео на YouTube і давати учням доступ до матеріалу.


Приклад вправи із застосуванням відео YouTube, яка спрямована ознайомлення учнів з буквами.

Мета: ознайомити учнів з алфавітом.

Завдання: звертайте увагу на слова, які з’являються в відео https://goo.gl/6TP8Gg й піднімайте картку із зображенням тієї букви, на яку вони починаються.


Застосування сервісу YouTube ефективно впливає і на розвиток іншого виду мовленнєвої діяльності. Важливими елементами у навчанні письма на початковому етапі вивчення англійської мови є навчання техніки письма, каліграфії та орфографії [8].


Враховуючи тісний зв’язок письма з читанням, вчитель може здійснювати навчання техніки письма паралельно з оволодіванням технікою читання. Таким чином, робота з відео-тренажерами з читання англійською мовою вдало поєднується з навчанням техніки письма (формування графічних, каліграфічних та орфографічних навичок). Молодші школярі із задоволенням будуть вивчати букви та їх писання, якщо разом з ними це виконують персонажі відео.


Приклад вправи із застосуванням відео YouTube, яка спрямована розвиток лексичної навички аудіювання та запису слів (диктант)

Мета: навчити учнів правильної орфографії

Завдання: переглядаючи відео про Тома https://goo.gl/xH0tHN, запишіть у зошит слова назви одягу, який вдягав на прогулянку хлопчик.

Процес подачі відео матеріалу для усіх видів мовленнєвої діяльності із застосуванням YouTube сервісу умовно можна поділити на три етапи: підготовка до перегляду, перегляд і виконання завдань, виконання завдань після перегляду [2].


Перший етап полягає у мотивації учнів до подальшої роботи та формулювання установки на первинний перегляд (завдання для заохочення та включення учнів у роботу).


Другий етап являє собою демонстрацію відео матеріалу та виконання завдань. Вчитель пропонує учням переглянути сюжет з метою отримання загального уявлення, отримати відповіді на основні питання. Потім здійснюється перегляд сюжету з зупинками. Під час пауз можливе виконання таких завдань: зробити помітки (з метою отримання фактичної інформації чи вивчення нової лексики), повторити за диктором, погодитись чи заперечити, прокоментувати події, заповнити пропуски, перевірити відповіді з попереднього перегляду.


Третій етап має за мету спрямувати інтереси та роботу молодших школярів на подальшій розвиток цієї теми. Вчитель може запропонувати написати переказ чи твір за змістом сюжету, завершити зміст сюжету, скласти діалог, знайти додаткову інформацію.


Головна перевага використання сервісу YouTube полягає у можливості створити канал англійської мови. Створюючи Youtube-канал вчитель отримує власне «інтернет-телебачення». Це чудова можливість зацікавити учнів у вивченні англійської мови: наповнювати канал власним відео, де учні обмінюються думками з приводу питання, ведуть діалоги, розповідають про себе та своїх друзів, читають або інсценізують казки. При перегляді відео учні можуть залишати коментарі, ставити запитання, надсилати однокласникам на електронну адресу або у соціальну мережу.


Висновок

Зважаючи на значущість ефективного навчання англійської мови в початковій школі, зростає необхідність пошуку досконаліших методів та підходів у навчанні. Ми вбачаємо доцільним застосовувати один з найбільш популярних сервісів від компанії Google, а саме YouTube, оскільки використання даного сервісу у навчанні англійської мови у початковій школі дозволить сформувати навички відповідно до чотирьох видів мовленнєвої діяльності: аудіювання, читання, говоріння та письма. А створення та наповнення власного YouTube-каналу дозволить зацікавити молодших школярів та підвищити їх мотивацію до вивчення англійської мови.


Список використаних джерел

  1. Berk R. A. Multimedia teaching with video clips: TV, movies, YouTube and mtvU in the college classroom/ R. A. Berk // International Journal of Technology in Teaching and Learning, №5(1). – 2009. – P.1–21.
  2. Golden, J. Reading in the dark: Using film as a tool in the English classroom/ J. Golden. – Urbana, IL: National Council of Teachers of English, 2001. – 199 p.
  3. Rhodes N. Language by Video: An Overview of Foreign Language Instructional Videos for Children/ N. Rhodes, I. Pufail. – Washigton DC: Center for Applied Linguistics and Delta Systems Co., 2004. – 235 p.
  4. Salaberry M.R. The Use of Technology for Second Language Learning and Teaching: A retrospective / M.R. Salaberry // Modern Language Journal. – 2001. – №85(i). – P. 30–65
  5. Азімов Е. Г. Матеріали Інтернету на уроках англ. мови / Е. Г. Азімов // Іноземні мови в школі. – 2001. – Січень (№ 1). – С. 14.
  6. Верисокін Ю.І. Відеофільм як засіб підвищення мотивації учнів // Іноземна мова в школі. – 2003. – №5-6. – С.31-34.
  7. Казачінер О. С. Використання відеокурсів на уроках англійської мови: методичний матеріал / О. С. Казачінер // Англійська мова та література. – Харків: Основа, 2007. – № 2. – С. 2.
  8. Котенко О.В. Методика навчання іноземних мов у початковій школі: навч.посіб.для студ.вищ.навч.закл./ О.В.Котенко, А.В. Соломаха [та ін..] – К.: Київ. ун-т ім. Б.Грінченка, 2015. – 365 с.
  9. Морська Л. І. Інформаційні технології у навчанні іноземних мов : [навч. посібник] / Морська Л. І. – Тернопіль : Астон, 2008. – 256 с.


Особисті інструменти
Ми в мережі
Реклама