Панченко С.М. Дистанційна форма підвищення кваліфікації з позиції педагогів сумської області

Матеріал з PSYH.KIEV.UA -- Вісник психології і соціальної педагогіки

Перейти до: навігація, пошук

Панченко Світлана Миколаївна (Panchenko Svitlana Nikolayna) - проректор Комунального закладу Сумський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти, к. психол.н., доцент, м. Суми

Зміст

Вступ

У зв'язку із запровадженням дії карантину на усій території України науково-педагогічні працівники КЗ СОІППО забезпечують виконання освітніх програм підготовки студентів за трьома спеціальностями та програм курсів підвищення кваліфікації педагогічних працівників, що були заплановані протягом березня - червня 2020 року, шляхом організації освітнього процесу із використанням технологій дистанційного навчання з використанням системи MOODLE та MICROSOFT TEAMS, що не передбачає відвідування інституту викладачами, студентами та слухачами. Таке рішення прийнято на виконання: Постанов Кабінету Міністрів України [1,2,3]; наказів Міністерства освіти і науки України [4,5,6]; листів Міністерства освіти і науки України [7,8,9].

Аналіз результатів дослідження

Запровадження навчання за дистанційною формою для усіх слухачів і студентів в інституті виявилось для нас несподіваним челенджем, та мабуть, виклики ніколи не бувають очікуваними. Коли стало зрозуміло, що виконати освітні програми підготовки магістрів та провести за графіком курси підвищення кваліфікації шляхом ущільнення графіку освітнього процесу уже не вийде, ми почали визначати мету нашої освітньої інновації та вивчати ресурси, що допоможуть організувати навчання слухачів (студентів) за дистанційною формою. У першу чергу це наша відповідь на виклики карантину, вимоги самоізоляції, уникнення контактів між людьми, її мета:

  • утримання балансу між карантинними заходами та збереженням права і можливості викладачів здійснювати освітню діяльність згідно індивідуальних планів роботи;
  • виконання освітніх програм підготовки магістрів та підвищення кваліфікації педагогів, зокрема шляхом організації освітнього процесу із використанням технологій дистанційного навчання, що не передбачатиме відвідування інституту викладачами, слухачами (студентами);
  • задоволення запитів педагогів, які як ніколи раніше потребують професійної та методичної допомоги, оскільки самі знаходяться в процесі пошуку ефективних способів дистанційного навчання учнів в умовах карантину.

У КЗ СОІППО розроблені та здійснені заходи щодо підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників, їх самоосвіти з питання використання технологій дистанційного навчання в освітньому процесі підготовки магістрів та підвищення кваліфікації педагогічних працівників Сумської області, здійснені необхідні організаційні заходи щодо онлайн-реєстрації слухачів на курси.

Враховуючи висновки та рекомендації експертів стосовно можливостей і специфіки використання для вчителів різних сервісів дистанційного навчання, зокрема, Microsoft Teams, Google Classroom, Cisco Webex, Zoom, Class Dojo, Classtime та інших, для забезпечення безперервної освіти педагогів Сумщини під час карантину було прийнято рішення створити онлайн-аудиторії, які об’єднають онлайн-зустрічі, виконання завдань офлайн, обмін файлами та можливості відео- та аудіо-комунікації на єдиній платформі Microsoft Teams, доступній на мобільному пристрої, планшеті, ПК чи у браузері.

Розпочато навчання науково-педагогічних працівників інституту щодо можливостей використання Microsoft Teams як корпоративного інструменту дистанційної освіти студентів і слухачів, у ході якого стало зрозумілим, що цей інструмент дозволить об’єднати навчальні матеріали для реалізації освітніх програм курсів підвищення кваліфікації, магістерських програм, завдання для слухачів і студентів у різних форматах, оцінки (за потреби), оголошення тощо. Microsoft Teams — центр для командної роботи, який інтегруватиме користувачів, вміст і засоби, необхідні команді для забезпечення ефективної освітньої діяльності. Застосунок об'єднає все в спільному освітньому середовищі, яке містить чат для нарад, файлообмінник та корпоративні програми.

Протягом спеціально організованих курсів вдалося підвищити цифрові навички викладачів інституту, ознайомити з алгоритмами комунікації викладачів та студентів і слухачів курсів підвищення кваліфікації на період дистанційного навчання. Щоб уже з початку квітня 2020 року розпочати освітню діяльність, викладачі встановили Teams у себе на мобільних пристроях, планшетах, ПК чи у браузері, самі почали спілкуватися дистанційно, отримали можливість створювати свої власні команди і свої власні курси у Teams, додавати до них слухачів, ділитися своїми лекціями та презентаціями, створювати завдання, співпрацювати віртуально в режимі реального часу, а також оцінювати та надавати персоналізований зворотний зв’язок — все на одній платформі.

Навчання викладачів кафедр інституту продовжується. Серед практичних вправ, які допоможуть розпочати освітню діяльність зі слухачами і студентами були цікавими:

  • ведення інтерактивних дискусій зі своєю командою, презентування записів з екрана, постановка питань за допомогою функції чату.
  • модерування дискусій, обирання доповідачів, зміна статусу учасників;
  • запис заняття, щоб слухачі й студенти могли його переглянути самостійно;
  • показ фільмів, створення тестів для оцінювання за допомогою Microsoft Forms тощо.

Протягом квітня у спеціально створених віртуальних аудиторіях (командах) Microsoft Teams ефективну взаємодію з викладачами розпочали 766 слухачів курсів підвищення кваліфікації. Великою перевагою програмних інструментів для дистанційного навчання Microsoft Teams стала можливість згуртувати педагогів, швидко організувати командну роботу та миттєво отримати зворотній зв'язок від слухачів.

Завдяки відкритості та ініціативності учасників курсів підвищення кваліфікації (заступників директорів з навчально-виховної роботи та учителів музичного мистецтва та інтегрованого курсу «Мистецтво») вдалося сформувати позитивне ставлення освітян до пілотного впровадження технологій дистанційного навчання та зібрати перші враження від слухачів курсів щодо нового формату навчання. Відгуки слухачів курсів, заступників директорів з навчально-виховної роботи про дистанційну форму підвищення кваліфікації.

Учасники відмітили зручність дистанційної форми навчання, а також креативність і професіоналізм викладачів КЗ СОІППО, які працювали разом з групами.Протягом тижневої настановної сесії педагоги області опановували нові технології навчання, виконуючи практичні завдання та обговорюючи в онлайн-чатах можливості провадження інтерактивних та дистанційних методів у процесі викладання своїх предметів. Слухачі активно долучалися до проведення занять у створених онлайн-аудиторіях, де відповідали на питання викладачів, надавали поради одне одному та пропонували креативні рішення до поставлених завдань.

Зараз педагоги продовжують навчання в офлайн-режимі, де самостійно працюють над екзаменційними роботами (проектами статей) для їх майбутнього представлення і захисту на екзаменаційній сесії. Завдяки інструментам дистанційного навчання, слухачі курсів можуть швидко отримати відповіді на свої питання та консультації від команди викладачів КЗ СОІППО, які знаходяться завжди на зв’язку.

Висновки

Навчальним відділом інституту планується до кінця 2019-2020 навчального року забезпечувати якісну організацію освітнього процесу з виконання освітніх програм, у тому числі програм курсів підвищення кваліфікації керівних і педагогічних кадрів, навчально-допоміжного персоналу в галузі освіти за дистанційною формою навчання з використанням систем MOODLE та MICROSOFT TEAMS. Карантин закінчиться і, якщо апробація дистанційної освіти буде виправданою та ефективною, якщо вдасться сформувати позитивне ставлення освітян до пілотного впровадження технологій дистанційного навчання можливо, усьому колективу інституту разом потрібно визначати нові цілі. На мою думку, вони можуть бути такими:

  • розвивати створений віртуальний освітній простір, організований у спеціально створеному освітньому середовищі за допомогою використання сучасних інформаційно-комунікативних технологій;
  • підвищувати якість освітніх послуг шляхом використання викладачами навчальних web-ресурсів, надавати можливість слухачам і студентам отримувати електронні конспекти лекцій, інші навчально-методичні матеріали та використовувати їх у своїй професійній діяльності;
  • відкривати нові креативні можливості викладачів та робити освітній процес інноваційним;
  • сприяти особистісному розвитку, підвищенню рівня цифрової компетентності, комп’ютерної грамотності, самоорганізації і відповідальності викладачів комунального закладу Сумський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти.

Список використаних джерел

  1. Постанова Кабінету Міністрів України від 11.03.2020 р. №211 «Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2»щодо запровадження карантину для всіх типів закладів освіти з 12.03.2020 р. по 03.04.2020 р.
  2. Постанова Кабінету Міністрів України від 15.03.2020 р. №215 «Про внесення змін до Постанови Кабінету Міністрів України від 11 березня 2020 р. № 211».
  3. Постанова Кабінету Міністрів України від 25.03.2020 року №239 «Про внесення змін до деяких актів Кабінету Міністрів України».
  4. Наказ Міністерства освіти і науки України від 16.03.2020 №406 «Про організаційні заходи для запобігання поширенню коронавірусу COVID-19».
  5. Наказ Міністерства освіти і науки України від 25.04.2013 №466 про затвердження Положення про дистанційне навчання.
  6. Лист Міністерства освіти і науки України №1/9-154 від 11.03.2020 року; листа Міністерства освіти і науки України №1/9-173 від 23.03.2020 року «Щодо організації освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти під час карантину».
  7. Лист Міністерства освіти і науки України №1/9-176 від 25.03.20 року «Щодо особливостей організації освітнього процесу під час карантину».
  8. Лист Міністерства освіти і науки України №1/9-178 від 27.03.20 року «Щодо завершення 2019/20 навчального року».


Особисті інструменти
Ми в мережі
Реклама