Франкова А.О. Використання методу проектів на уроках німецької мови в 4 класі

Матеріал з PSYH.KIEV.UA -- Вісник психології і соціальної педагогіки

Перейти до: навігація, пошук

Франкова А.О. – студентка Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка, напрям підготовки «Початкова освіта», кафедра іноземних мов і методик їх навчання Київського університету імені Бориса Грінченка

Анотація: У статті обґрунтовується ефективність використання методу проектів на уроках німецької мови в 4 класі. Уточнено зміст цього методу, доведено, що він сприяє творчості та мотивації молодших школярів до вивчення німецькій мові, заохочує їх до дослідницької діяльності.

Ключові слова: метод проектів, молодший школяр, урок, іноземна мова німецька мова.


Аннотация: В статье обосновывается эффективность использования метода проектов на уроках немецкого языка в 4 классе. Уточнено содержание этого метода, доказано, что он способствует творчеству та мотивации младших школьников к изучению немецкому языку, поощряет их к исследовательской деятельности.

Ключевые слова: метод проектов, младший школьник, урок, иностранный язык, немецкий язык


Annotation: In the article it is argued the efficiency of using method of projects on the lessons of German in 4th form. Maintenance of this method is specified, proved, that he assists work and motivation of junior pupils to study. German, encourages them to research activity.

Key words: method of projects, junior pupil, lesson, foreign language, German.


Зміст

Постановка проблеми

На сучасному етапі розвитку та глобалізації суспільства володіння іноземними мовами є необхідною складовою освіченої людини. Ефективність та результативність процесу навчання залежить від його правильної організації, поєднання традиці та інновацій. Одним із ефективних сучасних методів навчанняє метод проектів.


Використання методу проектів на уроках німецької мови допомогає молодшим школярам використовувати іноземну мову як засіб спілкування, а саме: спонукати співрозмовника ставити питання і відповідати на них, висловлювати згоду чи незгоду, небажання або бажання, схвалення або несхвалення тощо [2, с.28].


Метод проектів також є засобом підвищення інтересу учнів молодших класів до навчання в цілому і до вивчення іноземної мови зокрема, адже його застосування розвиває внутрішню мотивації за допомогою перенесення центру процесу навчання з учителя на учня. А позитивна мотивація – це запорука успішного вивчення будь-якої іноземної мови [1, с.38].


Аналіз досліджень

Метод проекту не є надновою технологією, а швидше це актуалізація та осучаснення старого.


Проектна технологія навчання зародилася в кінці XIX ст. як «метод проектів». Ідея впровадження проектної діяльності саме в освітній процес була запропоновата американським педагогом і філософом Джоном Дьюї більше століття тому [3]. Учень та послідовник Дж. Дьюї В. Кілпатрик у 1918 р. здійснив змістове обґрунтував цього методу. В. Кілпатрик увів ідею дитиноцентристської орієнтації в освіті, а метод проектів трактувався як цілеспрямована діяльність для вирішення певної проблеми, яка може виникнути в реальному житті. Ця діяльність учнів відбувається переважно самостійно [3].


Вже багато десятиліть учителі, що викладають різні дисципліни в єврпейських країнах та США, практикують проекту діяльність з учнями як на уроках, так і в позакласній діяльності [3].


У вітчизнній педагогіці вперше цим методом зацікавився О. Макаренко, який в результаті власної новаторської педагогічної діяльності дійшов висновку про проектування особистості як суб’єкту педагогічної праці [3].Таку думку не раз висловлював В. Сухомлинський, багатогранну спадщину якого проймає ідея проектування людини [3]. Німецький педагог А. Флітнер характеризує проектну діяльність як навчальний процес, в якому обов’язково беруть участь розум, серце і руки, тобто осмислення самостійно добутої інформації здійснюється через призму особистого відношення до неї і оцінку результатів в кінцевому продукті [3].


Метод проектів на сьогодні є актуальним і тому, що замість засвоєння готових знань потрібно розвивати навички і вміння дитини, її творчих здібносте, самостійне мислення і почуття особистної відповідальності, готовність співпрацювати з людьми з інших країн, а для цього необхідно володіти німецькою мовою.


Постановка мети дослідження

Проте проблема використання методу проектів на уроках німецької мови у початковій школі взагалі, а зокрема у 4 класі, є недостатньо досліджена.


Тому метою нашої статті є обґрунтування необхідності використання методу проектів на уроках німецької мови у 4 класі як ефективного засобу розвитку іншомовної комунікативної компетентності молодших школярів.


Виклад основного матеріалу

Девізом проектної діяльності може буди китайське прислів’я: «Скажи – і я забуду. Покажи – і я запам’ятаю. Залучи – і я навчуся», адже така діяльність передбачає постійне спілкування, а на уроках німецька мова – це спілкування німецької мовою. 


Саме у процесі підготовки проекту є можливість учнів висловлювати свої власні ідеї в зручній для них творчопродуманій формі: виготовлення колажів, плакатів, оголошень, досліджень з подальшим оформленням, презентацією тощо. У процесі проектної роботи на уроках німецької мови відповідальність за навчання покладається на самого учня. Найважливіше, що дитина, а не вчитель визначає, що буде містити проект, в якій формі і як пройде його презетація. Вчитель німецької мови лише дає тему та координує дільність молодших школярів.


Проте при організації проектної діяльності на уроках німецької мови у 4 класі необхідно враховувати вікові та психолого-фізіологічні особливості своїх учнів. На нашу думку, саме в 4 класі учнів початкової школи вже готові до роботи над проектами з німецької мови за умови, що відбувалося поступове, з першого класу, введеня елементів проектної діяльності у процес навчання. Спочатку дітям 1-2 класів пропонуються доступні творчі завдання, у 3 класі вони виконують міні-проекти, розв’язуються проблеми разом з учителем німецької мови, таким чином розвиваються навички самостійного мислення та правильної організації роботи над проектами, використовуючи одночасно знання з різних дисциплін, а вже на прикінці 3-го і у 4 класі молодші школярі готові виконувати самостійно проекти з німецької мови.


При організації занять з німецької мови в початковій школі вчителі можуть застосовувати такі види проектів:

1. Інформаційні: спрямовані на навчання цілеспрямованого збирання інформації, її аналізу та використання.

2. Дослідницькі: вимагають чіткого визначення загальної проблеми дослідження, його головної мети, конкретних задач та методів їх розв’язання.

3. Ігрові: передбачають виконання ігрових ролей у моделях/ситуаціях, що об’єднуються загальною ідеєю.

4. Творчі: діяльність учасників спрямована на створення оригінальних есе або віршів, вигадування казок або оповідань, малюнків, колажу тощо.

5. Практичні (практично-орієнтовані): кінцевим продуктом таких проектів може бути газета, Web-сторінка, оформлений стенд, суспільна акція тощо [4, с.34].

На нашу думку, на уроках німецької мови у 4 класі можливо використовувати творчі, практичні та ігрові проекти.

Метод проектів на уроках німецької мови у 4 класах можна реалізовувати за такими навчальними темами:

1. «Das Essen» : Проект «Мастер шеф» (DerMasterChief).

Основна ідея полягає в тому, що німецькі кухарі хочуть дізнатися рецепти українських страв. Вони звертаються до учнів 4 класів з проханням запропонувати декілька рецептів німецькою мовою. При перекладі рецептів українських страв молодші школярі повинні використати раніше вивчені лексичні одиниці з теми «Das Essen»: назви фруктів та овочів, дієслова разом з прийменниками, що необхідні для опису способів приготування страв. Проводиться пошукова робота: робота зі словником, в Інтернеті, а також з батьками для написання старовинних родинних рецептів. В кінці проекту проводиться захід «Майстер-шеф», на якому команди дітей готують страви. Необхідно використовувати назви посуду та сервірувати стіл, коментуючи все німецькою мовою.

2. «DieFeiertag»: Проект «Свята в Німеччині та Україні». Вчитель і четвертокласники збирають інформацію, розглядають ілюстрації, порівнюють німецькі та українські традиції. Результатом проекту є створення буклетів та презентацій.

3. «Landsekunde Deutschland»: Проект «Німецькі казки» (Deutsche Märchen). Перед четверокласниками ставиться проблема: які німецькі казки ми знаємо і хто їх автори? У чому схожість і відмінність з нашими історіями?

Далі відбувається знайомство дітей з німецькими казками, читаються, порівнюються казки, вивчаються уривки з них, малюються ілюстрації.


Слід зазначити, що особливістю будь-якого проекту є те, що вчитель формулює проблему, проте кожна проблема змушує дитину діяти, тому тема проекту додається в загальних рисах, діти її обговорять, домислять, можуть переформулювати або дозволяється обирати підтему проекту самостійно.


До роботи над проектами можна залучати також і батьків, які протягом роботи мотивують та підтримуються своїх дітей, радять, спостерігають, допомагають у зборі інформації та у оформленні. Однак одночасно важливо, щоб батьки не робили частину роботи дітей над проектами замість них. З цією метою вчитель німецької мови може проводити батьківські збори, на яких пояснює батькам сутність методу проектів, його значущості для розвитку іншомовної комунікативної компетентності дітей; а надалі для батьків, діти яких вже беруть участь у проекті, проводити спеціальні консультації.


Безсумнівно можна стверджувати, що метод проекту засобами іноземної мови навчає молодшого школяра досягати поставленої мети через виконання конкретних творчих завдань. Слід зазначити, що метод проектів вже широко використовується в сучасних освітніх закладах України. Він довів свою ефективність, як один з творчо-пізнавальних методів, як такий, що підвищує мотивацію учнів до вивчення іноземної мови, розвиває у молодших школярів іншомовну комунікативну компетенцію у невимушеній формі.


Висновок

Отже,проектна робота на уроках німецької мови – це вид спільної діяльності вчителя та учнів, завдяки чому розвиваються творчі здібності, навички дослідження, вміння виразити себе, робота в командах, тобто ті компетентності, які необхідні людині у сучасному світі. Застосування цього методу дозволяє змістити акцент з різного типу нецікавих молодшим школярам вправ на активну розумову діяльність, що вимагає володіння певними іншомовними та мовленнєвими засобами та їхнього творчого застосування.


Метод проекту дозволяє вирішити також низку дидактичних задач і, відповідно, перетворити уроки іноземної мови в дискусійний, дослідницький клуб, у якому вирішуються дійсно цікаві, практично значимі і доступні учням 4-го класу проблеми з урахуванням особливостей культури країни і на основі міжкультурної взаємодії.


Список використаних джерел

  1. Душеина Т. В. Проектная методика на уроках иностранного языка / Т. В. Душеина // Иностранные языки в школе. – 2009. –№5. – С. 38-41.
  2. Інтерактивні прийоми у вивченні німецької мови / Упоряд. Л. Горбач, К. Шкільний світ. – 2011р. – С.12-15.
  3. Метод проектів в американській педагогіці [Електронний ресурс] - Режим доступу до ресурсу: http://teacher.at.ua/publ/innovacijni_tekhnologiji_navchannja/metod_proektiv_v_konteksti_suchasnoji_osviti/63-1-0-7752.
  4. Солоха Н.В. Використання ігрових моментів на уроках німецької мови / Н.В. Солоха // Німецька мова в школі. – 2012 . – № 5. – С. 24-26.


Особисті інструменти
Ми в мережі
Реклама