Франкова А.О. Використання інтернет-ресурсів та програм при навчанні лексики на уроках німецької мови у початковій школі

Матеріал з PSYH.KIEV.UA -- Вісник психології і соціальної педагогіки

Перейти до: навігація, пошук

Франкова А. О. – студентка Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка, спеціальність «Початкова освіта», кафедра іноземних мов і методик їх навчання Київського університету імені Бориса Грінченка


Анотація: У статті доводиться ефективності використання Інтернет — ресурсів та програм у процесі навчання німецької лексики у ПШ. Наведено приклади Інтернет -ресурсів та програм, які можна використовувати для навчання німецької лексики молодших школярів, що сприяє розвитку їхньої креативності та підвищує мотивації до вивчення німецької мови.

Ключові слова: 'іноземна мова, Інтернет-ресурси та програми, іншомовна лексика, молодший школяр, німецька мова, урок.


Аннотация: В статье приходится эффективности использования Интернет-ресурсов и программ в процессе обучения немецкой лексики в НШ. Приведены примеры Интернет-ресурсов и программ, которые можно использовать для обучения немецкой лексики младших школьников, что способствует развитию их креативности и повышает мотивации к изучению немецкого языка.

Ключевые слова: иностранный язык, Интернет — ресурсы и программы иноязычная лексика, младший школьник, немецкий язык, урок


Annotation: The article shows the effectiveness of using Internet resources and programs in the process of teaching German vocabulary in the primary school. Examples of Internet resources and programs that can be used to study the German vocabulary of junior pupils, promote the development of their creativity and increase motivation to study the German language are given.

Key words: Internet resources and programs, foreign language,foreig language vocabulary, German, junior pupil, lesson


Зміст

Постановка проблеми

Початкова школа — фундамент, від якості якого залежить подальше навчання дитини, вибір її професії та гармонійний розвиток. Довгий час початкова школа в системі освіти була «школою досвіду» [1], тобто розглядалася як щабель освіти, де учень повинен засвоїти такі основні навички як читання, письмо, рахунок. Сьогодні цілі початкової школи змінилися. До школи приходить нове покоління дітей, яке живе в інформаційному, динамічному, емоційно напруженому середовищі, і де володіння іноземними мовами є необхідною складовою освіченої людини. Сучасну модель навчання німецькій мові складно уявити без використання Інтернет-ресурсів та програм, тобто без використання мультимедійних засобів та технологій навчання, які перетворюють опанування німецькою мовою на живий творчий процес [2].


Використання Інтернет-ресурсів та програм у процесі навчання німецькій мові у ПШ відкриває доступ до автентичних джерел інформації, підвищують ефективність самостійної роботи, надає абсолютно нові можливості для творчості, дозволяє реалізовувати принципово нові форми і методи навчання. Саме їхнє використання сприяє формуванню в учнів ПШ навичок самостійної роботи в інформаційному середовищі, виховує інформаційну культуру засобами іноземної мови. Проте слід пам’ятати, що Інтернет-ресурси та програми – це не мета, а засіб навчання. Комп'ютеризація повинна стосуватися лише тієї частини навчального процесу, де вона справді необхідна [1].


Як відомо, знання іноземної мови асоціюється із знанням слів, в той час як володіння мовою – з лексичними навичками, які саме й забезпечують функціонування лексики у спілкуванні. Тому лексичні навички слід розглядати як найважливіший і невід'ємний компонент змісту навчання іноземної мови, а їх формування саме і є метою навчання лексичного матеріалу.


Аналіз досліджень

Проблема навчання іншомовної лексики весь час залишається актуальною, оскільки потребує сьогодні розгляду в контексті компетентнісного підходу, що дає можливість узгодити і синхронізувати формування іншомовної лексичної компетенції з іншими складовими іншомовної комунікативної компетентності. Вирішенням проблеми навчання іншомовної лексики займалися у своїх дослідженнях В.А. Бухбиндер, В.С. Цетлін, С.Ф. Шатілов, О.М. Соловова та інші.


Активно досліджують можливості використання мережі Інтернет при підготовці та проведенні уроків Н.Вовковінська, Л. Калиндрузь (спілкування в мережі Інтернет), В. Анака (електронна пошта), О. Войченко, А. Солопов (пошук у мережі Інтернет), В.Базурін, І. Закомірний (створення веб-сайтів), В.В. Іштуків (ефективне використання локальної мережі в навчальному процесі), О.Данилова, В. Манако, Д. Манако (створення та використання мультимедіа) [3].


Постановка мети дослідження

Проте систематизація наявних на сьогодні Інтернет-ресурсів та програм, які можна використовувати при навчанні лексики на уроках німецької мови у початковій школі, є недостатньо досліджена.


Тому метою нашої статті є систематизувати існучі Інтернет-ресурси та програми, які можна використовувати на різних етапах навчання лексики німецької мови у початковій школі.


Виклад основного матеріалу

Інтернет-ресурси та програми – це сукупність методів і технічних засобів реалізації інформаційних технологій на основі комп’ютерних мереж і засобів забезпечення ефективного процесу навчання взагалі [8], а іноземної мови зокрема.


Не викликає сумнів, що використання комп’ютерних технологій робить урок німецької мови у початковій школі привабливим та сучасним; таким, на якому відбувається індивідуалізація навчання, розвивається пізнавальна діяльність молодших школярів, а саме інтелектуальна активність, логічне мислення, увага, пам’ять, мова, уява, інтерес до вивчення німецької мови. З’являються нові можливості для розвитку гармонічної індивідуальності, здібної до колективної співпраці[5].


Застосовуючи Інтернет-ресурси та програми, вчителі німецької мови отримують більше можливостей для ефективної організації освітнього процесу. Безпосередньо на уроках німецької мови можна використовувати Інтернет-ресурси та програми при навчанні нового лексичного матеріалу (особливо в 3-4 класах), адже можна не просто перекласти слово, а продемонструвати автентичну вимову, й проілюструвати його значення у живому мовленні носіїв. Сьогодні кожен вчитель німецької мови має доступ до Інтернету, може використовувати універсальні сайти, що сприятимуть як його професійному зростанню, так і допоможуть зробити урок німецької мови цікавим сучасному молодшому школяру.


Розглянемо існуючі Інтернет-ресурси та програми й мультимедійні засоби, які, на нашу думку, необхідно застосовувати у процесі формування німецькомовних лексичних навичок молодших школярів:

1. Програма Publisher дозволє вчителю німецької мови розробити та створити наочний матеріал:

- Плакати та постери,

- Стіни газет,

- Листівки тощо.


2. Програма PowerPoint дозволяє створювати презентації, що робить урок німецької мови цікавим та захоплюючим. У процесі навчання німецької лексики презентація допоможе підібрати і у кращому вигляді презентувати картинки, які семантизують німецькі слова, та активізувати їх у процесі розвитку діалогічного мовлення на рівні реплікування. Такий вид роботи є не тільки цікавим, але й корисним, адже учні початкової школи вчаться підбирати влучний матеріал, правильно його застосовувати у мовденні та презентувати для однокласників, запам’ятовуючи німецьку лексику.


3. Електронні інтерактивні підручники. В останні роки одне з провідних місць у педагогічній практиці починають займати електронні інтерактивні підручники. Увага до них не безпідставна, оскільки вони комплексно акумулюють різноманітні функції, притаманні окремо іншим засобам навчання. Варто зазначити, що в зарубіжній практиці вже тривалий час електронні підручники активно застосовуються, у тому числі й у процесі навчання іноземних мов. У вітчизняній педагогічній науці також з’являються дослідження, пов’язані з використанням електронних навчальних матеріалів. Проте, зазвичай, вони стосуються лише окремих аспектів навчального процесу або окремих тем навчальних курсів [7].


На нашу думку, гарним прикладом є новий електронний підручник з німецької мови для початкової школи «Planetino», який складається з трьох частин. Це не просто електронна версія паперового варіанту книжки. Це дійсно електронний інтерактивний підручник, в якому є різноманітні ігри, вправи «Змайструй сам!», пісні з рухами, скоромовки, цікаві діалоги, комікси, що сприяє швидкому засвоєнню мовних одиниць, лексичних та граматичних структур, що сприяє успішному формуванню іншомовної лексичної компетенції. Незважаючи на те, що електроний інтерактивний підручник розрахований на початковий рівень, тобто на молодших школярів, усі навчальні матеріали автентичні, теми та лексика актуальні для молодших школярів.


4. Он-лайн словникові тренажери – це цікавий і ефективний спосіб вчити і запам’ятовувати слова на багатьох мовах. За допомогою он-лайн тренажерів можна відкрити для себе тисячі нових слів, з легкістю їх запам'ятовувати, також це можливість контролювати й перевіряти засвоєний матеріал, що робить заняття високо результативними. Можна використовувати як для фронтальної і групової роботи на уроках під час вивчення слів, так і вдома.


5. Он-лайн навчальні ігри – навчання на основі гри вона дозволяє не тільки отримати задоволення, але і вивчити необхідне: учень початкової школи може в цікавій ігровій формі поповнити словниковий запас іноземних слів, навіть з нуля, що є фундаментом до якісного усного та писемного мовлення. Як відомо, у початковій школі важливо сформувати базові іншомовні лексичні навички, необхідні для подальшого розвитку іншомовної комунікативної компетентності (ІКК) в основній та старшій школі. На цьому ступені здійснюється формування рецептивних і репродуктивних навичок у межах визначених сфер і ситуацій відповідно до вікових особливостей учнів і їхніх інтересів, на основі використання мовленнєвих зразків [4,c.119]. Для досягнення цієї мети застосовується хорова робота, лексичні ігри, зображальна і предметна наочність, широко використовуються письмові вправи.


Використання лексичної одиниці (далі - ЛО) на початковому ступені здійснюється в особистісній, публічній, освітній сферах спілкування[4, c.120]. Процес формування в учнів іншомовної лексичної компетенції на початковому ступені навчання відбувається у три етапи:

1. ознайомлення учнів з новим лексичним матеріалом, або семантизація лексичних одиниць;

2. автоматизація дій учнів з новими лексичними одиницями:

- на рівні словоформи, вільного словосполучення, фрази, речення;

- на надфразовому рівні діалогічної або монологічної єдності;

3. ситуативне вживання засвоєних лексичних одиниць у різних формах усного та писемного спілкування (при висловлю ванні. своїх думок у говорінні та на письмі, а також розуміння лексичних одиниць при читанні та аудіюванні в певному контексті) [4,c.125].


Використання Інтернет-ресурсів та програм є ефективним засобом формування лексичної компетенції учнів початкової школи як на етапі ознайомлення з новими лексичними одиницями (ЛО), на етапі автоматизації, так і на етапі ситуативного вживання засвоєних лексичних одиниць.


На етапі ознайомлення з новою ЛО сучасний вчитель німецької мови може використовувати не малюнки на карточках, а за допомогою ІКТ одночасно, демонструючи на екрані графічну форму нової ЛО, семантизує її зображенням та промовленням носієм німецької мови.


На етапі автоматизації вживання нової ЛО, Інтернет-ресурси та програми дозволяють учителю урізноманітнити тренувальні вправи, спрямовані на формування лексичної навички, враховуючи його значення і вживання у різних граматичних формах, що дозволяє підтримувати зацікавленість учнів та інтенсифікувати процес засвоєння лексики [6, с.76]. Наведемо кілька прикладів застосування Інтернет-ресурсів та програм на уроках німецької мови з нашої навчальної практики у школі № 128 м. Києва:

1. Гра «Sucht und findet»

Мета: повторення вивченихслів.

Хід гри: учитель пропонує на Smart-дошці учням «змійку» з букв, серед яких заховані слова. Перемагає той учень, який найшвидше знайде і скаже ці слова. За допомогою різних маневрів комп’ютер сам каже правильну відповідь, подає звук, якщо щось невірно. Це цікаво і продуктивно.

На етапі ситуативного вживання засвоєних лексичних одиниць, а також для домашньої роботи, для саморозвитку або для закріплення нових слів вчитель німецької мови використовує навчальні онлайн-ігри, вправи на пізнавання значень, онлайн-тренажери.

Наведемо кілька прикладів таких ігор і тренажерів:

1. «Слова бігом німецька мова» — зручний і ефективний спосіб вивчати німецьку лексику для дітей. Захоплюючі вправи в ігровій формі дозволяють дуже швидко запам’ятовувати нові слова, а також легко перевіряти себе, тренувати правопис, записувати і прослуховувати вимову.

2. «Вивчайте лексику, німецька» - лексичний тренажер для вивчення німецької мови. Багато слів із зображенням та якісним звуком. Цей додаток призначений для швидкого вивчення слів та фраз.

3. «Діти вивчають мови з Mondly» — навчальна гра, яка пропонує забавні та інтуїтивні вправи для читання, письма і говоріння, використовуючи дидактичні картки для дітей, що допомагає стимулювати уяву та пробудити креативність дитини.


Висновок

Доведено, що використання інформаційних технологій на уроках німецької мови є одним із сучасних засобів формування іншомовної комунікативної компетентності молодшого школяра. Використання Інтернет-ресурсів та програм безпосередньо у процесі навчання німецької лексики у ПШ дає вчителю широкі можливості для суттєвого підвищення якості навчального процесу, осучаснення традиційних методів навчання, що сприяє підвищенню рівня засвоєння нових слів німецької мови, поглиблює рівень сформованості лексичних навичок, також підвищує інтерес до навчання німецької мовив цілому. Існує багато Інтернет-ресурсів та програм, які можна використовувати для вивчення німецької лексики, серед яких програми Publisher, PowerPoint, електронні інтерактивні підручники, он-лайн словникові тренажери, он-лайн навчальні ігри. Проте потрібно не забувати про реальне спілкування з молодшими школярами німецькою мовою, а Інтернет-ресурси та програми застосувати на тих етапах навчання, де це доцільно і в межах норми.


Список використаних джерел

  1. Використання ІКТ в початкових класах [Електронний ресурс] - Режим доступу до ресурсу: http://myvchytel.dp.ua/index.php/uchytelska/94-vykorystannia-ikt-v-pochatkovykh-klasakh
  2. Використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках іноземної мови: тематичний збірник праць / Упоряд.: А. А. Волосюк; за заг. редакцією А. О. Лавренчука. – Рівне: РОІППО, 2013. – 29 с.
  3. Інформаційно-комунікаційні технології в наукових дослідженнях [Електронний ресурс]-Режим доступу до ресурсу: http://eprints.zu.edu.ua/23749/1/Minkovych_APSI2016.pdf
  4. Методика навчання іноземних мов у початковій школі: навч.посіб. для студ.вищ. навч. закл / О. В. Котенко, А. В. Соломаха. – Київ: Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2015. – 356 с.
  5. Особливості використання ІКТ та можливостей Інтернету [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: http://teacher.ed-sp.net/index.php?option=com_content&view=article&id=102%3A2013-05-21-09-26-45&Itemid=25
  6. Фоміних Н.Ю. Дидактичні можливості ІКТ щодо формування комунікативної компетенції учнів. – Горизонты образования. – № 1 (31). – 2011. – С. 74-79
  7. Харченко Ю. Ю. Використання ІКТ на уроках іноземної мови [Електронний ресурс]. – Режим доступу до статті: http://englishgerman75zp.blogspot.com/p/blog-page_9.html
  8. Шакотько В.В. Методика використання ІКТ у початковій школі: навч.-метод. посіб. — К.: ТОВ Редакція „Комп’ютер”, 2008. – 128 с.


Особисті інструменти
Ми в мережі
Реклама