Челкак А.О. Формування іншомовних навичок учнів 1-го класу на уроках німецької мови

Матеріал з PSYH.KIEV.UA -- Вісник психології і соціальної педагогіки

Перейти до: навігація, пошук

Челкак А.О. – студентка Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка, спеціальність «Початкова освіта», кафедра іноземних мов і методик їх навчання Київського університету імені Бориса Грінченка

Анотація: У статті проаналізована проблема формування іншомовних навичок учнів першого класу на уроках німецької мови в початковій школі, розкрито особливості принципів, методів, шляхів іншомовного навчання учнів першого класу.

Ключові слова: мова, мовлення, мовленнєві уміння, німецька мова, початкова школа, молодший школяр, учень першого класу.


Аннотация: В статье проанализирована проблема формирования речевых навыков учащихся первого класса на уроках немецкого языка в начальной школе, раскрыты особенности принципов, методов, путей иноязычного обучения учащихся первого класса.

Ключевые слова: язык, речь, речевые умения, немецкий язык, начальная школа, младший школьник, ученик первого класса.


Annotation: The article analyzes the problem of formation of language skills of first grade students at German lessons in elementary school, features of principles, methods, ways of foreign language learning of students of the first class are revealed.

Key words: speech, speech, speech skills, German language, elementary school, junior schoolboy, first grade student.


Зміст

Постановка проблеми

Володіння іноземною мовою завжди вважалося престижним. З розвитком суспільства люди все більшого надавали значення вивченню іноземної мови. В наш час це вже не просто престиж – це необхідне вміння. Володіння іноземною мовою, зокрема німецької, може знадобитися у будь-яких сферах нашого життя. Головним аспектом у володінні іноземною мовою є усне мовлення та мовні навички, адже вони є ключем до порозуміння людей. Тому, важливо починати вже з першого уроку у 1 класі розвивати усне мовлення та формувати іншомовні навички.


Аналіз досліджень

Дослідженням проблеми формування іншомовних навичок займались займалися як вітчизняні, так і зарубіжні вчені. Науковці досліджують проблему формування іншомовних навичок учнів початкової школи як в педагогічній, так і в психо-фізіологічній та науково-методичній літературі. Серед вітчизняних вчених – це Н. Бабич (дослідження формування раннього мовлення дитини раннього дошкільного віку, особливості формування іншомовної комунікативної компетенції дитини старшого шкільного віку), А. Богуш (мовлення дитини дошкільного віку, а особливо формування іншомовної мовленнєвої компетентності дитини в умовах дошкільного навчального закладу), С. Боднар (дослідження формування іншомовної комунікативної компетенції дитини дошкільного віку на основі пісенного матеріалу та вплив пісенного матеріалу на формування правильної іншомовної вимови дитини), О. Бойко (розробила методичні принципи формування мовної компетенції дитини молодшого дошкільного віку, побудували методику навчання дошкільників) , Н. Гавриш (сформувала методичний комплект для вивчення іншомовної лексики дитиною дошкільного віку в умовах малокомплектного навчального закладу), О. Казачінер (розробила основні методичні принципи навчання іноземної мови дітей дошкільного віку та формування мовленнєвої компетентності), О. Космодем’янська (створила основні принципи та функціональні моделі перебігу освітньої навчальної системи в основній та загальній-середній школі з іноземної мови, С. Соколовська (сформувала системи мовленнєвого впливу на особистість дитини дошкільного віку іншомовного освітнього мовленнєвого середовища), Н. Шаркова та Т. Шкваріна (розробили базову методику навчання дітей дошкільного віку іноземній мові). Серед зарубіжних варто зазначити таких вчених: Л. Виготський, Д. Ельконін, І. Зимняя, Я. Коменський, В. Леопольд, В. Пенфілд, Ж. Ронже, А. Табуле-Келлер, А. Утєхіна, К. Ушинський (сформували базові методичні аспекти начання дитини дошкільного віку, аспекти розвитку артикуляційного апарату дитини).


Постановка мети дослідження

Проте дослідження особливостей формування іншомовних навичок в учнів саме першого класу мало досліджене та потребує більш глибоко дослідження.

Метою статті є аналіз проблеми формування іншомовних навичок учнів першого класу на уроках німецької мови, систематизація принципів, методів, шляхів, які треба застосовувати у навчанні учнів першого класу.


Виклад основного матеріалу

Найбільш сприятливим віковим періодом для формування іншомовних навичок є молодший шкільний вік, оскільки він є сенситивним для сприйняття іншомовних одиниць. Успішно сформовані мовленнєві навички у молодшому шкільному віці забезпечують якість володіння німецькою мовою, створюють базу для подальшого вивчення мови у старшій школі, а також формують в учня бажання вивчати іноземні мови в подальшому.


Розвиток мовленнєвої діяльності, формування її якісних характеристик реалізується в процесі мовленнєвого спілкування, що є елементом більш широкої, багатокомпонентної системи соціальної взаємодії членів суспільства. Поступове вдосконалення в учнів початкової школи іншомовленнєвих умінь і навичок згодом усе більше впливає на процес спілкування, істотно його збагачує та вдосконалює. Оволодіння учнями першого класу мовленнєвими навичками німецькою мовою не лише розвиває їхні індивідуальні іншомовленнєві здібності, але й створює передумови для подальшого засвоєння інших мов, виховує толерантне ставлення до носіїв іноземної культури, мови загалом. Тому навчання німецької мови в початковій школі, а зокрема у 1 класу мусить спрямовуватися на набуття дітьми молодшого шкільного віку елементарних навичок і вмінь усного спілкування, на підвищення рівня їхньої іншомовленнєвої активності [2, 32-33].


У процесі формування іншомовних навичок учень 1-го класу здобуває лише початкові мовленнєві уміння, що базуються на елементарних іншомовних знаннях, рецептивних слухових, лексичних, граматичних та продуктивних іншомовних, лексичних та граматичних навичках. Мовний матеріал дитина цього віку засвоює лише як засіб оформлення або розуміння висловлювань у процесі спілкування німецькою мовою.


Як відомо, мовне навчання спрямоване не тільки на засвоєння якомога більшої кількості лексичних одиниць, а на виховання зацікавленості до предмета, розвиток іншомовних комунікативних навичок дитини, вміння виразити себе. Навчання усному мовленню та формуванню іншомовних навичок передбачає індивідуалізації навчання мовленнєвої діяльності, тому під час навчання потрібно враховувати всі особливості учня першого класу як індивідуальності: його здібності, вміння здійснювати мовленнєву діяльність, його особистісні властивості, а також період адаптації дитини до умов життя в дошкільному навчальному закладі. Враховуючи індивідуальні особливості учня першого класу необхідно сформувати у ноьго інтерес, мотивацію та активність. Мовлення інозеною мовою – явище настільки індивідуальне, що навчати мовленню поза індивідуальністю неможливо [6, 138-142].


Для формування мовленнєвих навичок та розгалудження поняття доцільно окреслити саме поняття «мовлення» та «мовленнєві навички». За визначенням А. Богуш, мовлення – це процес використання конкретної мови, конкретною людиною за характерними для цієї мови законами та правилами [2, 58]. За Т. Шкваріною мовлення – це застосування мови у процесі спілкування, має індивідуальний, динамічний, ситуативно зумовлений характер. Мовлення – найуніверсальніший засіб комунікації [7, 26]. Мовленнєві вміння – це здатність належно виконувати мовленнєві дії, засновані на доцільному використанні набутих знань і навичок [7, 11]. Отже, при наявності мовленнєвих умінь та навичок комунікативна діяльність відбувається швидше і продуктивніше. Формуються навички на основі застосування знань про відповідний спосіб дії шляхом цілеспрямованих планомірних вправлянь. Навички є потрібними компонентами уміння.


Механізм формування іншомовної навички учнів першого класу розкрито на основі праці А. Г. Мокіна. Оскільки учні першого класу перебувають на початковій, дограматичній, стадії засвоєння іноземної мови, неспроможні усвідомити її граматичні закономірності, в них немає досвіду вивчення граматики рідної мови, формування граматичних навичок відбувається як наслідок, супутній процес формування лексичних навичок [5, 68-77]. На основі набутих навичок формуються уміння. Кожне уміння спирається на свою групу навичок, тобто групи навичок синтезуються у відповідні уміння. Тому надзвичайно важливо у процесі роботи з учнями 1-го класу сформувати навички усного мовлення, адже вони слугуватимуть основою якісного мовлення у подальшому. Іншомовленнєві навички й уміння формуються шляхом застосування вчителем певних моделей мовленнєвих зразків: спочатку в супроводі наочності, зовнішніх опор, а вже потім у внутрішньому плані. Іншомовну навчально-мовленнєву діяльність учнів складається з різноманітних видів говоріння (запитання, відповіді, розповіді, описи тощо) та слухання (мовлення педагога, товаришів, записів тощо) [7, 13].


Зміст, форми та методи формування іншомовних навичок учнів першого класу на уроках німецької мови обумовлюються завданнями навчання. Тому перш за все ми розглянемо завдання з навчання іноземної мови учнів першого класу на уроках німецької мови. Отож, перед нами стоять такі завдання:

- формування мотивації до вивчення німецької мови;

- виховання поваги до самої мови та до людей, що є її носіями;

- ознайомлення учнів із мовною системою та формування на цій основі базових фонетичних, лексичних і граматичних умінь і навичок;

- розвиток комунікативних здібностей учнів першого класу;

- забезпечення різнобічного розвитку учнів першого класу відповідно до їхніх нахилів, здібностей, індивідуальних, психічних і фізичних особливостей та культурних потреб [4, 18].


Зміст формування мовленнєвих навичок учнів 1 класу на уроках німецької мови полягає в тому, щоб навчити дітей цього віку спілкуватися іноземною мовою (німецькою) у типових міжкультурних ситуаціях у межах засвоєного програмного матеріалу. Зміст навчання іноземної мови у початковій школі складається з таких елементів:

1) сфери, теми, ситуації спілкування;

2) мовний, мовленнєвий, країнознавчий і лінгвокраїнознавчий матеріал;

3) знання, мовленнєві навички і мовленнєві вміння.


Слід пам'ятати, що формування мовленнєвих навичок учнів першого класу на уроках німецької мови зумовлюється віковими особливостями дітей 5-6-ти років, та специфікою оволодіння ними усним мовленням [5, 68-77].


Базовими навичками та уміннями учня першого класу під час формування іншомовних навичок з німецької мови є:

- брати участь в діалозі;

- ставити запитання і відповідати на них за змістом картин, художніх текстів;

- звертатись із вказівками, командами, проханнями;

- організовувати гру з текстом іноземною мовою;

- здатність розповісти про себе іншим;

- називати знайомі предмети, їх якості, ознаки, властивості;

- будувати висловлювання із двох-трьох речень [1, 23].


Зміст навчання мовленнєвим навичкам учням першого класу, за програмами навчання німецької мови, передбачає можливість дітьми цього віку брати участь у такими сферами спілкування:

- знайомство;

- моя сім’я;

- їжа;

- іграшки;

- робочий день;

- частини тіла;

- будинок та меблі;

- пори року;

- одяг [3,18-20].


Проаналізувавши форми і методи формування іншомовних навичок учнів 1-го класу на уроках з німецької мови, ми можемо сказати, що в процесі навчання найчастіше в процесі навчання іноземної мови і формування навичок усного німецькомовного мовлення в учнів першого класу як невід’ємної складової цього процесу використовуються словесні, ігрові, практичні, а також аудіолінгвальний та аудіовізуальний методи.


Висновок

Розвиток мовленнєвих умінь учнів 1-го класу на уроках німецької мови передбачає формування базових навичок та уміння поводитись в комунікативних ситуаціях та ситуаціях роздумів. Проаналізовані освітні технології, шляхи, форми та методи формування мовленнєвих умінь учнів 1-го класу передбачають методичне розуміння та правильність методичної навчальної роботи з учнями цього віку. Матеріал представлений у статті не вичерпує тему дослідження, що зумовлює подальшу перспективу наукових розвідок.


Список використаних джерел

  1. Богуш А. М. Дошкільна лінгводидактика / А. М. Богуш. – Запоріжжя: Просвіта, 2008. – 230 с.
  2. Бойко О. В. Навчання німецької мови як фактор активізації мовленнєвої діяльності дітей старшого дошкільного віку та молодшого шкільного віку / О. В. Бойко. // Педагогічний дискурс. – 2012. – №13. – С. 7
  3. Методика навчання іноземних мов у початковій школі: навч.посіб. для студ.вищ. навч. закл / О. В. Котенко, А. В. Соломаха. – Київ: Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2015. – 356 с.
  4. Мокіна А. Г. Зміст навчання англійського усного мовлення старших дошкільників / А. Г. Мокіна. // Вісник КНЛУ. Серія Педагогіка та психологія. – 2014. – №23. – С. 98.
  5. Мокіна А. Г. Старший дошкільник як суб'єкт навчання іноземної мови в Національна стратегія розвитку освіти в Україні на 2012 - 2021 рр [Електронний ресурс]. – 2013. – Режим доступу до ресурсу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/344/2013 .
  6. Черпанова С. Б. Навчання іншомовного спілкування молодших школярів засобами колективних форм роботи / С. Б. Черпанова. // Наука і освіта: науково-практичний журнал Південного наукового центру НАПН України. – 2011. – №4. – С. 497.
  7. Шкваріна Т. М. Англійська мова для дітей дошкільного віку: книга для вчителя / Т. М. Шкваріна. – Київ: Шкільний світ, 2009. – 160 с.


Особисті інструменти
Ми в мережі
Реклама