Чемрат О. Формування іншомовної граматичної компетенції учнів початкової школи з використанням комп’ютерних лінгвістичних ігор

Матеріал з PSYH.KIEV.UA -- Вісник психології і соціальної педагогіки

Перейти до: навігація, пошук

Чемрат О. – студентка Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка, напрям підготовки «Початкова освіта», кафедра іноземних мов і методик їх навчання Київського університету імені Бориса Грінченка


Анотація: У статті автор висвітлює особливості використання комп’ютерних лінгвістичних ігор у контексті навчання граматики та формування граматичної компетенції учнів початкової школи на уроках німецької мови. Проаналізовано сучасні класифікації комп’ютерних лінгвістичних ігор, визначено переваги та недоліки застосування комп’ютерних лінгвістичних ігор у формуванні граматичної компетенції учнів початкової школи.

Ключові слова: граматика, граматична компетенція, комп’ютерні ігри, комп’ютерні лінгвістичні ігри, німецька мова, початкова школа, молодший школяр.


Аннотация: В статье автор освещает особенности использования компьютерных лингвистических игр в контексте обучения грамматике и формирования грамматической компетенции учащихся начальной школы на уроках немецкого языка. Проанализированы современные классификации компьютерных лингвистических игр, определены преимущества и недостатки применения компьютерных лингвистических игр в формировании грамматической компетенции учащихся начальной школы.

Ключевые слова: грамматика, грамматическая компетенция, компьютерные игры, компьютерные лингвистические игры, немецкий язык, начальная школа, младший школьник.


Annotation: In the article the author highlights the peculiarities of using computer linguistic games in the context of teaching grammar and forming the grammatical competence of elementary school students in German lessons. The modern classifications of computer linguistic games are analyzed, the advantages and disadvantages of using computer linguistic games in the formation of grammatical competence of elementary school students are determined.

Key words: grammar, grammatical competence, computer games, computer linguistic games, German language, elementary school, junior schoolboy.


Зміст

Постановка проблеми

Вивчення іноземної мови та оволодіння іноземними мовними системами – запорука формування та розвитку високоосвіченої особистості, яка здатна сприймати та комунікувати різними мовами. Вище означені вимоги суспільства, будують відповідні вимоги до навчання та виховання дітей молодшого шкільного віку – навчання іноземним мовам з першого класу. Державний стандарт початкової освіти [1] передбачає створення навчального освітнього середовища з обов’язковою складовою – вивчення іноземної мови. Практичне вивчення іноземної мови передбачає оволодіння основними сферами: лексики, фонетики, граматики.


Дитина молодшого шкільного віку краще сприймає навчання у формі гри. У свою чергу модернізація навчально-виховного процесу сприяє реформатизації методів навчання іноземним мовам та вимагає використання освітньої навчальної гри із залученням сучасних інформаційних технологій, у нашому випадку комп’ютерних навчальних лінгвістичних ігор.


Аналіз досліджень

Дослідженням різних аспектів застосування навчальних ігор у сфері оволодіння іноземними мовами проводиться в роботах В. О. Артемова, Л. В. Банкевича, А. Є. Боковні, В. А. Бухбіндера, Н. Г. Вишнякова, О. П. Петращук. Питання застосування комп’ютерних лінгвістичних ігор у процесі навчання різним аспектам іноземної мови, розглядали Н.О. Борисенко, Н.К.Скляренко, О.В. Котенко, А.В.Соломаха, G. Stanley, R. Stannard та ін.


Постановка мети дослідження

Виділення не вирішених раніше частин загальної проблеми, яким присвячується означена стаття. Проте проблематика застосування комп’ютерних лінгвістичних ігор у процесі формування іншомовної граматичної компетенції учнів початкової школи мало досліджене.


Постановка мети та цілей дослідження. Метою статті є обґрунтування та аналіз ефективності застосування комп’ютерних навчальних лінгвістичних ігор для навчання граматики та формування іншомовної граматичної компетенції учнів початкової школи.


Виклад основного матеріалу

Інноваційні технології навчання та формування іншомовної комунікаційної компетентності на сучасному етапі розвитку методики навчання іноземної мови є одним цілим. Сучасні технології навчання потрібно використовувати на користь та оптимізацію навчально-виховного процесу на уроках іноземної мови. Застосування ігрових інноваційних технологій, а саме комп’ютерних лінгвістичних ігор є пріоритетним напрямом розвитку сучасної методики та підвищення мотивації молодших школярів до навчання.


Відома методист та вчена О.І. Вовк [2, с. 8] визначила, що формування граматичних навичок є важливим показником правильного оволодіння іноземною мовою та формування правильного усвідомлення інформаційних та комунікаційних мотивів співрозмовників.


Мeтa нaвчaння грaмaтичнoгo мaтeрiaлу iнoзeмнoї мoви, щo вивчaється, – цe oвoлoдiння грaмaтичними нaвичкaми мoвлeння: рeпрoдуктивними, тoбтo грaмaтичними нaвичкaми гoвoрiння i письмa, тa рeцeптивними, тoбтo грaмaтичними нaвичкaми aудiювaння i читання, а шкiльний грaмaтичний мiнiмум, який склaдaється з aктивнoгo тa пaсивнoг, нeoбхiдний для сприйняття i рoзумiння думoк iнших людeй [3, с. 67-88]. Сформованість іншомовної граматичної навички паралізується з поняттям «формування граматичної компетенції» - це здатність молодшого школяра до конкретного оформлення усних та письмових висловлювань та розуміння оформлення мовлення інших, яка базується на взаємодії різних процесів навчання та закріплення мовник навичок [4, с. 67-88].


Сфoрмoвaнiсть рeпрoдуктивнoї грaмaтичнoї нaвички – oднa з пeрeдумoв функцioнувaння вмiння вислoвлювaти свoї думки в уснiй тa письмoвiй фoрмi. Щoб здiйснити свiй кoмунiкaтивний вибiр, тoй, хтo гoвoрить/пишe, повинен спoчaтку вибрaти грaмaтичну структуру, якa б вiдпoвiдaлa конкретній ситуaцiї мoвлeння. Oбрaну граматичну структуру пoтрiбнo oфoрмити вiдпoвiднo дo нoрм певної мoви (синтaксичнi тa мoрфoлoгiчнi oсoбливoстi граматичну структуру). Вибiр тa oфoрмлeння граматичної структури здiйснюються пaрaлeльнo: зaсвoюючи фoрму, учeнь початкової школи пoвинeн мaти пeвний кoмунiкaтивний нaмiр (зaпитaти, пoпрoсити, зaпeрeчити тoщo). Ми погоджуємось із твердженнями авторів, адже формування правильної, усвідомленої граматичної компетентності у дитини молодшого шкільного віку веде до формування та використання правильної усної комунікативної мови. Процес формування іншомовної граматичної компетенції на основі нетрадиційних методів навчання іноземної мови надає цікавий, полегшений варіант усвідомлення учнем початкової школи основних особливостей іншомовної сфери.


До групи інноваційних сучасних методів навчання граматики іноземної мови ми можемо віднести – масові відкриті онлайн-курси, інтерактивні програмні завдання, комп’ютерні ігри [6]. Основною метою комп’ютерних лінгвістичних ігор є створення ігрової віртуально-освітньої ситуації для отримання чи закріплення іншомовних навичок, у нашому випадку граматичних [5, с. 7-8].


Серед найбільш поширеніших комп’ютерних лінгвістичних ігор, які використовуються з метою оволодіння граматичними навичками є:


• «Grammar games», «More grammar games» - граматичні комп’ютерні ігри, які розроблені Маріо Рінволукрі; ці ігри можна широко використовувати на уроках іноземної мови, адже інтерфейс програмного забезпечення дає можливість отримання навчальних граматичних знань, формування умінь та навичок трьома мовами – англійською, німецькою, французькою. Позитивними аспектами використання серії «Grammar games», «More grammar games» - це можливість придбання ліцензійного пакету для школи та використання на уроках англійської, німецької, французької мов. Їх можна використовувати для парної, групової, індивідуальної роботи, контролю та оцінювання вчителем рівня сформованості граматичних знань, умінь та навичок молодшого школяра. Є вільний доступ до журналу оцінок/журналу досягнень дитини молодшого шкільного віку. Негативними аспектами використання серії «Grammar games», «More grammar games» - можливість використання лише ліцензійного платного пакету, неможливість вільного доступу до навчальних завдань з дому чи з інших комп’ютерів, не можливість вчителю змінювати навчально-пізнавальні завдання.


• «QUIZLET» - комп’ютерна навчальна освітня гра, яка має багате віртуальне розширення та безліч візуальних ефектів. Сферою використання може бути, як навальна класна діяльність так і позаурочна діяльність. Позитивними аспектами використання комп’ютерної гри «QUIZLET» є можливість встановлення безкоштовного набору навчальних комп’ютерних ігор на будь-яку операційну систему, формування загального показнику сформованості іншомовної граматичної навички (під час переходу з рівня на рівень), можливість вчителем самостійної розробки завдань, відповідно до вікових показників. Негативними аспектами використання комп’ютерної гри «QUIZLET» є платне розширення: якщо необхідно використовувати всі навчальні блоки, які є в програмі, потрібно купити платну версію; а можливість виконання завдань вдома є не завжди ефективною.


• «Learningapps» - навчальна освітня платформа, яка дає можливість використовувати та розробляти навчальні освітні ігри, різного спрямування для освітніх потреб. Розробниками навчальних освітніх завдань можуть бути як вчителі, так і учні, адже програма має доступний інтерфейс. Позитивними аспектами використання «Learningapps» як навчальної комп’ютерної лінгвістичної гри є можливість вільного доступу з будь-якого пристрою до освітнього навчального ресурсу, можливість використання розроблених іншими користувачами завдань, можливість створення власного навчального ресурсу за допомогою готових шаблонів, безкоштовність використання навчального ресурсу. Негативними аспектами використання «Learningapps» як навчальної комп’ютерної лінгвістичної гри – неможливість працювати у парі, орієнтація на індивідуальну роботу з контентом, можливість вільного перегляду правильних відповідей у режимі «Редагування».


• Тренажери для формування граматичних понять з німецької мови – «Duolingo» та «Duolingo для шкіл» - тенажери розроблені на основі простої та універсальної платформи, наявні тренажери розроблені для систематичної роботи з формування мовленнєвих навичок дітей та дорослих. Тренажери мають різні рівні навчальних-освітніх ігор для вибору відповідно до рівня навчально-виховних досягнень. Позитивними аспектами використання тренажерів «Duolingo» та «Duolingo для шкіл» - використання розроблених навчальних комп’ютерних ігор для формування потрібних освітніх навичок, формування навчально-виховних самостійних розробок для дітей та дітьми самостійно, можливість вільного доступу до комп’ютерних лінгвістичних ігор з різних пристроїв (комп’ютера, телефону, планшету), безкоштовність використання навчальної освітньої програми. Негативними аспектами використання тренажерів «Duolingo» та «Duolingo для шкіл» - створення іншомовного інтерфейсу та відсутність навчально-розвальних показників.


У контексті формування граматичних навичок потужним сервісом є Web-сервіс LearningApps.org. У вище зазначеному сервісі нараховується більше 14 модулів інтерактивних вправ. Така варіативність дозволяє створювати вправи як на вивчення нового матеріалу, так і на закріплення та удосконалення набутих знань, умінь, навичок. Особливістю згаданого сервісу є можливість створення системи вправ певного циклу. На нашу думку, використання вище означених комп’ютерних лінгвістичних ігор з метою формування граматичної компетентності учнів початкової школи підвищує мотивацію до навчання іноземної мови, спрятимуть кращому засвоєнню навчального матеріалу, надають можливість підвищити самостійну навчальну діяльність учнів початкової школи, а також планомірний розвиток пам’яті, мислення, уваги, уяви, мовлення.


Висновок

Застосування комп’ютерних лінгвістичних ігор для формування іншомовної граматичної компетентності учнів початкової школи є ефективним методом навчання та новим кроком у розвитку методики навчання іноземної мови у початковій школі. Проаналізовані освітні інтерактивні ігрові ресурси підвищують загальну мотивацію учнів до навчально-виховного процесу, вивчення важкого граматичного матеріалу та корисного проведення часу. Матеріал представлений у статті не вичерпує тему дослідження, що зумовлює подальшу перспективу наукових розвідок, а саме аналіз можливостей застосування комп’ютерних лінгвістичних ігор у навчанні інших видів мовленнєвої діяльності.


Список використаних джерел

  1. Державний стандарт початкової загальної середньої освіти/ – [Електронний ресурс]. – Режим доступу:http://www.mon.gov.ua/images/files/doshkilna-cerednya/serednya/derzh-standart/derj_standart.doc
  2. Вовк О.І. Формування англомовної граматичної компетенції у майбутніх учителів в умовах інтенсивного навчання. Автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук. – К: 2008. – С.8.
  3. Методика навчання іноземних мов у початковій школі: навч.посіб. для студ.вищ. навч. закл / О. В. Котенко, А. В. Соломаха. – Київ: Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2015. – 356 с.
  4. Скляренко Н.К. Навчання граматичних структур англійської мови в школі. Посібник для вчителів. – К.: Рад. школа, 1982. – 103 с.
  5. Riabushko Svitlana. Interactive Training: New approaches to the foreign language teachers’ training // English. – 2003. – №8 (152). – Р. 7–8
  6. Соломаха, Анжеліка Вікторівна (2015) Комп’ютерна лінгводидактика та іншомовна освіта педагога: досвід та перспективи Іншомовна освіта педагога: виклики, проблеми, перспективи : матер. Міжнар. наук.-практ. конф., 5 листоп. 2015 р. - с. 158-163. / – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://elibrary.kubg.edu.ua/10925/1/A_Solomaha_05_11_2015_konf_PI.pdf


Особисті інструменти
Ми в мережі
Реклама