Ломаченко Н.І. Особливості застосування технологій анімації у навчанні АМ дітей старшого дошкільного віку

Матеріал з PSYH.KIEV.UA -- Вісник психології і соціальної педагогіки

Версія від 08:01, 12 квітня 2016; Julia sabadash (Обговореннявнесок)
(різн.) ← Попередня версія • Поточна версія (різн.) • Новіша версія → (різн.)
Перейти до: навігація, пошук

Ломаченко Н.І. – студентка Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка, напрям підготовки «Дошкільна освіта», кафедра іноземних мов і методик їх навчання Київського університету імені Бориса Грінченка


Анотація: У статті обґрунтовано ефективність застосування технологій анімації на заняттях з англійської мови у дошкільному навчальному закладі. Охарактеризовано основні вимоги до застосування технологій анімації у навчанні дітей старшого дошкільного віку та розроблено приклади застосування анімації на занятті з англійської мови у контексті вивчення лексичних одиниць з теми рухи за допомогою програми «Scratch». Обґрунтовано ефективність вищезазначеного програмного забезпечення.

Ключові слова: технології анімації, англійська мова, діти старшого дошкільного віку, вимоги, Scratch.


Аннотация: В статье обоснована эффективность применения технологий анимации на занятиях английского языка в дошкольном учебном заведении. Охарактеризованы основные требования к применению технологий анимации в обучении детей старшего дошкольного возраста и разработаны примеры применения технологий анимации на занятии английского языка в контексте изучения лексических единиц по теме движения с помощью программы «Scratch». Обосновано эффективность вышеупомянутого программного обеспечения.

Ключевые слова: технологии анимации, английский язык, дети старшего дошкольного возраста, требования, Scratch.


Annotation: In the article the proof of the efficacy of animation technologies usage in English languages studies at preschool education establishment is given. Basic requirements to the animation technologies usage in the senior pre-school children teaching are characterized and examples of animation technologies usage at English class in the context of the moves lexical units study are created with the help of «Scratch» software. The effectiveness of above-mentioned soft is grounded.

Key words: animation technologies, English language, the senior pre-school children, requirements, Scratch.


Зміст

Постановка проблеми

У зв’язку з потребами суспільства, розвитком держави та новітніх технологій, володіння іноземними мовами (ІМ), зокрема, англійською, залишається однією з необхідних складових професійної компетентності фахівця будь-якої сфери. Тому, все більшої актуальності набувають тенденції раннього навчання ІМ. Це пояснюється тим, що дошкільний вік є сенситивним періодом для такого виду діяльності, оскільки саме в цьому віці відбувається формування пізнавальних процесів, легке та швидке запам’ятовування мовної інформації. До того ж останнім часом у дітей дошкільного віку все швидше розвивається нервова система. Виходячи з вищезазначеного, оволодіння іншомовним мовленням у цей віковий період виявляється ефективним, особливо за умови правильно підібраних методів, технологій навчання тощо. Сьогодні питання навчання ІМ із застосуванням мультимедійних технологій, зокрема технологій анімації потребує дослідження, оскільки їх навчально-виховний потенціал не вивчений до кінця, що й зумовлює актуальність представленої статті.


Аналіз досліджень

На сьогодні проблемам впровадження й ефективного застосування мультимедійних технологій в освіті присвячено ряд теоретичних і експериментальних праць вітчизняних і зарубіжних науковців. Так, аспектам застосуванню інноваційних технологій у навчанні ІМ, у тому числі мультимедійних, присвячені дослідження О. Комар, Л. Петрик, Ю. Руднік та ін. Різні аспекти навчання іноземної мови дітей дошкільного віку розглядали У. Вайнрайх, О. Лобода, М. Павлович, В. Плахотнік, Т. Шкваріна та ін.


Не зважаючи на наявність досліджень у контексті застосування мультимедійних технологій у навчанні АМ, аспект застосування технологій анімації у навчанні іншомовного матеріалу дітей дошкільного віку залишається малодослідженим.


Постановка мети дослідження

Метою статті є теоретично обґрунтувати ефективність застосування технологій анімації на заняттях з англійської мови (АМ) у дошкільному навчальному закладі (ДНЗ) та розробити приклади анімацій для вивчення лексичних одиниць з теми рухи.


Виклад основного матеріалу

Автор програми «Англійська мова в дошкільному закладі» Тетяна Шкваріна зазначає, що дошкільне навчання ІМ сьогодні набуло значного поширення. Оскільки, входження України в європейський освітній простір, міжнародний обмін інформацією у різних галузях знань значною мірою впливають на підвищення статусу ІМ як важливого засобу комунікації [7, 5]. У зв’язку з вищезазначеним, а також сприятливими психологічними особливостями спостерігаємо тенденції раннього вивчення ІМ, зокрема актуальним є їх опанування у дошкільному віці.


Розвиток психічних та фізіологічних процесів більшості старших дошкільників сягає рівня, який створює передумови для забезпечення системності їх іншомовного навчання. У дошкільному закладі навчання дітей англійської мови (АМ) доцільно розпочинати з п’ятирічного віку, що зумовлено їх інтелектуальною, вольовою, мотиваційною та емоційною готовністю вивчати другу мову у колективі. До того ж для дітей старшого дошкільного віку характерні достатній запас слів і правильна вимова звуків, вживання граматичних форм рідної мови відповідно до законів і норм граматики, прагнення і уміння орієнтуватися у ситуаціях спілкування, підтримати розмову та вести діалог, здатність зосереджуватись і концентрувати увагу в ігрових формах діяльності, виявляти інтерес до спілкування, прагнення добитися успіху, заохочення тощо. На шостому році життя діти легко засвоюють звукову форму морфем, їх мовленнєвий апарат характеризується гнучкістю, податливістю для формування іншомовної вимови. До того ж у них добре розвинута здатність до імітації [4, 13]. У зв’язку з вищезазначеним вивчення ІМ, зокрема, АМ у дошкільному віці набуває особливого значення. Для того, щоб цей процес був ефективним необхідно уважно ставитись до застосовуваних технологій.


Як відомо, пoняття «технoлoгія» зустрічається у багатьoх слoвoспoлученнях: «oсвітня технoлoгія», «педагoгічна технoлoгія», «технoлoгія навчання» та має пoнад три сoтні тлумачень залежнo від тoгo, як автoри визначають структуру й складoві oсвітньoгo прoцесу [6, 3]. У контексті представленої статті ми оперуємо поняттям «технологія навчання».


Проаналізувавши визначення поняття «технологія», погоджуємось з науковцем Н.Кузьміною, яка визначає цей термін як планування, організацію й оцінку процесу навчання відповідно до поставлених цілей, застосування людських і технологічних ресурсів для того, щоб підвищити ефективність навчання [5,10], а також розуміємо «технологію навчання» як шлях освоєння конкретного навчального матеріалу у рамках конкретного предмету та обраної технології [2,16]. Беручи за основу розуміння анімації, як процесу переміщення об’єктів на екрані [1,111] уточнюємо поняття «технологій анімації», як спеціальну організацію процесу навчання ІМ з метою ефективнішого формування іншомовних комунікативних навичок за допомогою застосування рухливих об’єктів. На нашу думку, найефективніше застосувувати технології анімації у процесі навчання іншомовної лексики АМ дітей старшого дошкільного віку, а саме для створення наочності у процесі вивчення лексичних одиниць.


Для наведення прикладу практичної реалізації застосування вищезазначених технологій нами було обрано тему рухи, а також програмне забезпечення «Scratch». Наш вибір обумовлюється простим інтерфейсом, доступністю і швидкістю створення рухливих об’єктів, а також легкістю встановлення та застосування програми. До того ж представлене програмне забезпечення є безкоштовним.


Пропонуємо зразок створеної анімації з вивчення теми рухи - https://drive.google.com/drive/folders/0B5UlpUhE5R2HQ0VIeHNibV92RW8. Для прикладу ми обрали такі лексичні одиниці: ходити (to walk), бігати (to run), плигати (to jump), сідати (to sit down), вставати (to stand up), плавати (to swim), танцювати (to dance). Зазвичай, на занятті з АМ під час оволодіння цими лексичними одиницями застосовуються звичайні малюнки, що зображають ці рухи, проте на нашу думку технології анімації є більш ефективними, оскільки спрощують процес сприймання, а також сприяють концентрації уваги дітей старшого дошкільного віку.


До того ж технології анімації дозволяють реалізувати принцип наочності. Їх ефективність полягає в тому, щоб зосередити увагу дошкільника на певному об’єкті, зацікавити його, стимулювати активність. Також вони сприяють швидкому запам’ятовуванню матеріалу. Тому така технологія навчання, на нашу думку, є продуктивним способом навчання АМ в старшому дошкільному віці.


Визначимо вимоги до застосування анімації на заняттях АМ в ДНЗ:

• доступність, простота застосування [3];

• дотримання методичних правил до кількості анімаційних зображень, часу виділеного на їх застосування;

• відповідність підібраних анімаційних зображень темі та дидактичним цілям і завданням заняття;

• відповідність анімаційних зображень віковим особливостям дітей;

• якість анімаційних зображень, обґрунтованість та раціональність застосування.


Необхідними умовами ефективного застосування технологій анімації у програмі Scratch є дотримання вищезазначених вимог а також врахування таких умов, як от:

• наявність технічного забезпечення (комп’ютера, SMART Board);

• наявність встановленого програмного забезпечення Scratch.


Технології анімації спрощують процес оволодіння АМ, оскільки крім рухливих об’єктів дозволяють створювати цілі казки, за допомогою накладання аудіо ряду на кожний графічний об’єкт. Це перетворює процес навчання АМ у гру, що є провідною формою діяльності дитини старшого дошкільного віку. До того ж їх застосування робить процес навчання АМ інтерактивним. У зв’язку з цим зазначимо, що застосування технологій анімації сприяє підвищенню ефективності вивчення АМ.


Висновок

Ураховуючи вищезазначене, можна зробити такий висновок, що застосування технологій анімації є одним з ефективних способів навчання АМ в ДНЗ, що зумовлено такими перевагами, як: зосередження уваги старшого дошкільника на певному об’єкті, швидке запам’ятовування матеріалу, наочність, розвиток креативності та асоціацій.


Обсяг статті не вичерпує матеріал дослідження, що зумовлює перспективу подальших наукових розвідок, зокрема, застосування програми Scratch у навчанні інших тем, а також різних видах мовленнєвої діяльності.


Список використаних джерел

  1. Буйницька О. П. Інформаційні технології та технічні засоби навчання. Навч. посіб. – К.: Центр учбової літератури, 2012. – 240 с.
  2. Буркова Л.В. Педагогічні інновації та їх діагностична експертиза: Теоретичний аспект /Л.В. Буркова. – К.: Науковий світ, 1999. – 37 с.
  3. Застосування анімації у навчанні [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://phys.ippo.kubg.edu.ua/?page_id=1497. - Назва з екрану.
  4. Казачінер О. С. К14 Усі заняття з англійської мови в ДНЗ (за базовим ком- понентом дошкільної освіти). — Х. : Вид. група «Основа», 2014. — 285 [3] c. — (Серія ДНЗ. Вихователю).
  5. Кузьмина Н. В. Методы системного педагогического исследования : учебное пособие / Н. В. Кузьмина. – Л. : ЛГУ, 1980. – 123 с.
  6. Руднік Ю.В. Іннoваційні технoлoгії навчання інoземних мoв / Ю.В. Руднік // Дoслідження мoлoдих учених у кoнтексті рoзвитку сучаснoї науки: матер. ІV щoрічнoї Всеукр. наук.-практ. кoнф. 27 березня 2014 р. / М-вo oсвіти і науки України, Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, Благoд. фoнд сприян. рoзв. oсвіти ім. Б.Грінченка; за заг. ред. Oгнев’юка В.O.; [редкoл.: В.O. Oгнев’юк, Л.Л. Хoружа, Н.М. Віннікoва, O.В. Дудар]. – К.: Київ. ун-т ім. Б.Грінченка, 2014. – 280 с.
  7. Шкваріна Т.М. Англійська мова для дітей дошкільного віку (програма, методичні рекомендації): навч. посібник для вчителів ран. навчання англ. мови, студентів вищ. пед. навч. закладів / Т.М. Шкваріна. – К.: Шкіл. світ, 2008. – 112 с.


Особисті інструменти
Ми в мережі
Реклама