Сензерліхт М.В. Методичні аспекти застосування інформаційно-комунікаційних технологій у процесі підготовки майбутніх вихователів

Матеріал з PSYH.KIEV.UA -- Вісник психології і соціальної педагогіки

Перейти до: навігація, пошук

Сензерліхт Марія Володимирівна, магістрантка Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка, м. Київ

У статті досліджуються методичні аспекти застосування сучасних інформаційно-комунікативних технологій в освітній процес професійної підготовки майбутніх вихователів дітей дошкільного віку.

Ключові слова: інформаційно-комунікативні технології, інформатизація освітнього закладу, електронне середовище освітнього процесу, конкурентоспроможність фахівця.

Зміст

Актуальність теми дослідження

У вітчизняній освітній галузі сьогодні розпочаті реформи, зумовлені поступовим переходом України на європейські стандарти якості освіти. Особливої актуальними є процеси модернізації дошкільної освіти та підготовки фахівців до її реалізації, адже саме у дошкільному віці відбуваються суттєві зміни у становленні особистості дитини, зокрема її розумовий і моральний розвиток, що забезпечує майбутній життєвий успіх людини.

У зв’язку з цим важливим є обґрунтування нових методологічних підходів щодо визначення змісту та впровадження організаційних форм, інноваційних технологій для забезпечення якості підготовки майбутнього фахівця дошкільної освіти. Ідеальна модель сучасного фахівця дошкільного навчального закладу – це професіонал, який орієнтується в освітніх інноваціях, володіє сучасними технологіями навчання, виховання і розвитку дітей; креативна, творча особистість, яка прагне до саморозвитку та самовдосконалення у професійній життєдіяльності. Реформування системи професійної підготовки конкурентоспроможного фахівця дошкільної освіти вимагає ефективного застосування сучасних інформаційних і комп’ютерних технологій, завдяки яким стає можливим поліпшення якості освітнього процесу і практичної професійної діяльності вихователя дітей дошкільного віку. Ефективне застосовування інформаційно-комунікаційних технологій у професійній підготовці студентів спеціальності «Дошкільна освіта» призводить до виникнення принципово нового освітнього середовища, яке якісно збагачує та доповнює систему традиційних методів і засобів вищої освіти. Про це йдеться, зокрема, в Законах України «Про освіту», «Про вищу освіту», «Про Національну програму інформатизації» та Державній програмі «Інформаційні та комунікаційні технології в освіті і науці» та ін.

Аналіз результатів дослідження

Фахову компетентність педагогічного працівника дошкільного навчального закладу у професійній діяльності визначають його здатність забезпечувати життєдіяльність дітей на основі інноваційних технологій, налагоджувати ефективну педагогічну взаємодію з ними, динамічно та творчо реагувати на вибір способів розв’язання професійно-педагогічних завдань, враховуючи вікові особливості дітей дошкільного віку.

Значну роль у підвищенні якості освіти, зокрема у вищих навчальних закладах, відіграють інформаційно-комунікаційні технології, що пронизують як сам процес навчання, так і процеси управління. У зазначеній галузі накопичено значний науковий потенціал, відображений у роботах В. Ю. Бикова, А. Гуржія, В. Дивака, Г. Єльникової, М. Жалдака, Л. Карташової, Т. Коваль, В. Лапінського, О. Ляшенка, Н. Морзе, Ю. Машбиця, В. Монахова, С. Ракова, О. Співаковського, О. Спіріна та ін.

Проблема підготовки майбутніх фахівців дошкільної освіти вивчалася достатньо активно в багатьох аспектах. У контексті нашого дослідження особливого значення набувають педагогічні засади підготовки майбутніх фахівців (Г.Балл, І.Бех, І.Зязюн, Г.Костюк, С.Максименко, О.Пєхота, А.Старєва та ін.), а також психолого-педагогічні передумови підготовки майбутніх педагогів (О.Абдулліна, Б.Андрієвський, Л.Артемова, Р.Гуревич, Н.Мойсеюк, О.Мороз, Л.Пєтухова, О.Пєхота, В.Сластьонін, М.Сметанський, Г.Тарасенко, О.Шестопалюк, В. Юрченко та ін.), а також питання інформатизації освіти та теоретичні засади використання інформаційно-комунікаційних технологій (В.Биков, Б.Гершунський, Р.Гуревич, М.Жалдак, Ю.Жук, М.Кадемія, В.Клочко, А.Коломієць, Л.Пєтухова, О.Співаковський, Є.Полат та ін.)

Мета статті

Мета статті: проаналізувати роль і значення інформаційно-комунікаційних технологій у процесі професійно-практичної підготовки майбутніх вихователів дітей дошкільного віку.

Виклад основного матеріалу

Словник іншомовних слів тлумачить поняття інформаційно-комунікаційних технології (ІКТ) — як сукупність програмних, технічних, комп'ютерних і комунікаційних засобів, а також способів та новаторських методів їхнього застосування для забезпечення високої ефективності й інформатизації освітнього процесу.

Інформатизація освітнього закладу - це впровадження інформаційних технологій в усі напрями і види освітньої діяльності.

До основних цілей інформатизації належать:

  • підвищення якості, доступності та гнучкості освіти;
  • підвищення ефективності управління;
  • формування інформаційної культури.

Сьогодні інформаційні технології стали невід’ємною частиною сучасного світу, вони великою мірою визначають подальший суспільний розвиток людства. Особливої актуальності набувають модернізаційні процеси у сфері дошкільної освіти, адже саме у дошкільному віці відбуваються суттєві зміни у становленні особистості дитини. У цей віковий період формується основа розумової й моральної культури людини, яка забезпечує їй у майбутньому життєвий успіх, саме тому сучасним фахівцем дошкільної освіти повинен бути професіонал, який орієнтується у наукових дослідженнях і освітніх інноваціях, володіє сучасними технологіями навчання, виховання й розвитку дітей, здатний до саморозвитку та самовдосконалення.

Для якісної підготовки фахівців надзвичайно важливою є реалізація концептуальних підходів, зокрема: гуманістичного (викладач моделює різні варіанти взаємодії вихователя з дітьми, викладача і студента, викладача і групи студентів, студента з однолітками); особистісно-орієнтованого (викладач передбачає вміння не тільки сприймати, а й розуміти особистість того, кого навчають, при цьому встановлюють тільки йому властиві особливості та прояви характеру для визначення сфер професійного впливу в кожному окремому випадку); технологічного (передбачає конструювання навчального процесу відповідно до освітніх орієнтирів, цілей і змісту освіти); контекстного (забезпечує пошук можливостей професійного й особистісного зростання; відкритість до подальшого оволодіння професією); аксіологічного (визначає специфіку педагогічної діяльності, її соціальну роль і особистісно-творчі можливості, утверджує цінності людського життя, виховання і навчання); рефлексивного (забезпечує опору на власний досвід і чуттєво-емпіричну сферу формування професійної позиції майбутнього педагога). Їхня реалізація у підготовці фахівців сприяє зростанню конкурентноспроможність педагогічного працівника на міжнародному ринку праці в сфері дошкільної освіти.

Саме ці концептуальні засади реалізуються в Київського університету імені Бориса Грінченка у процесі професійно-практичної підготовки майбутніх вихователів. Студенти широко використовують інституційний репозиторій, який дає можливість доступу до навчальних програм, дозволяє працювати з науковою, методичною, довідковою літературою; знайомить з найсучаснішими публікаціями. Для кожного зі студентів та викладачів створено особисту поштову скриньку (Gmail КУБГ), яка надає низку переваг. За допомогою корпоративної пошти викладачі та студенти можуть відстежувати та переглядати попередні обговорення — початкове повідомлення з ланцюжком відповідей на нього, автоматично зберігати на пошті копії для запобігання втрати даних; розвинений список контактів — адреса електронної пошти автоматично з'являється в рядку адресата за іменем користувача набраним навіть частково; система дозволяє швидко знаходити потрібний лист за ключовими словами, що надзвичайно важливе при великому доступному обсязі пошти; на корпоративній пошті повідомлення доставляються не тільки за допомогою поштових протоколів , але і через протокол jabber, завдяки чому користувачі можуть обмінюватися миттєвими повідомленями — вбудований чат. Чималої популярності серед студентів набула останнім часом платформа дистанційного навчання Moodle (Modular Object-Oriented Distance Learning Environment). Перевагами такого навчання є надання навчального матеріалу в дидактично уніфікованому й формалізованому вигляді та можливості його використання студентами різних форм навчання (денна, заочна, дистанційна).

При підготовці фахівців дошкільної освіти програму фахової підготовки складають: дошкільна психолінгвістика, дошкільна педагогіка, актуальні проблеми дошкільної освіти, методика викладання дитячої психології, управління педагогічною взаємодією з різними соціальними інститутами, методологія психолого-педагогічних досліджень,психолого-педагогічні основи роботи з обдарованими дітьми, порівняльна педагогіка, професійно-педагогічна іміджологія, методика викладання дошкільної педагогіки, сучасні інформаційно-комунікаційні технології у дошкільній освіті. До комплексу навчально-методичного забезпечення входять:

  • структуровані у вигляді електронного посібника матеріали лекцій, що відповідають змісту навчальної програми;
  • мультимедійні презентації, які містять гіперпосилання на презентації PowerPoint або з виходом в мережу Internet;
  • додаткові електронні навчальні матеріали, такі як електронні конспекти лекцій (у форматі Веб-сторінки), аудіо- і відеоматеріали, анімаційні навчальні ресурси;
  • плани семінарських занять;
  • рекомендації щодо самостійної роботи студентів, базова та допоміжна література;
  • адреси інтернет-сайтів, на яких знаходиться домоміжний матеріали для підготовки до семінарського, практичного заняття.
  • контрольні та тестові завдання тощо.

Викладачами розроблені та сертифіковані електронні навчальні курси призначені для студентів напряму підготовки дошкільна освіта.

У своїй педагогічній діяльності викладачами широко використовується програмне забезпечення SMART Notebook та SMART Technologies.

Для підвищення фахової компетентності в Університеті проводяться навчальні тренінги та майстер-класи.

Останнім часом однією з найпопулярніших тенденцій, яка трансформує світ визнано навчання в хмарі. Хмарні інструменти дають можливість студентам використовувати навчальні проекти для спільної роботи. Хмарний сервіс Microsoft Office 365 дає можливість забезпечувати студентам навчання із будь-якого місця та будь-якого пристрою (ПК, планшета, смартфону), використовуючи хмарну електронну пошту, календарі, портал та інструменти для відео-зустрічей. Office 365 для освіти включає звичний Office – пошту Outlook, програми Word, PowerPoint, а також комунікатор для обміну повідомленнями та онлайн зустрічей Microsoft Lync і портал для спільної роботи SharePoint. Студенти самі створюють та використовують електронні підручники та зошити у хмарі, записують лекції та діляться ними, спілкуються між собою, презентують самостійні опрацювання та практичні завдання як цілі проекти за допомогою аудіо- та відео- конференцій, ведуть у хмарі щоденники, в яких діляться враженнями від прослуханих лекцій та набутих знань, умінь та навичок.

Ці технології, які широко використовуються в Університеті Грінченка дають можливість підготувати конкурентноспроможного фахівця, сприяють модернізації навчальних методик й якісній підготовці до здійснення професійної діяльності.

Таким чином здійснюється підготовка ІКТ-компетентного вихователя дошкільної освіти. Саме вихователь повинен бути всебічно розвиненою особистістю, яка сприяє розкриттю творчих здібностей дітей, формує життєві компетентності, допомагає реалізувати їхній природній потенціал.

Використання інформаційно-комунікаційних технологій в навчанні не тільки збільшує швидкість передачі інформації дітям та підвищу рівень її засвоєння, а й сприяє розвитку таких процесів як пам'ять, мислення, уява, мовлення, розвиває почуття кольору, композиції, бере участь у інтелектуальному, емоційному та моральному розвитку дітей. Новизна інтерактивного обладнання відображається в розширенні та збагаченні змісту знань, вмінь та навичок дитини, в інтенсифікації створення структурних комплексів інтелектуального та мотиваційно-емоційного характеру, у зміні динаміки процесу психічного розвитку.

Важливо відзначити, що інформаційно-комунікаційні технології можна успішно використовувати як в освітній діяльності педагогів, психологів так і в управлінській та методичній роботі.

Застосування ІКТ докорінно змінює роль і місце педагога й дитини в навчальному процесі. У такій моделі вихователь перестає бути просто «ретранслятором» знань, а є співтворцем сучасних, позбавлених повчальності й проповідництва, технологій навчання. Більш того, уже з'явився новий напрям діяльності — розроблення ІКТ навчання в програмно — методичних навчальних комплексів, що базуються на широкому застосуванні інтерактивних методів навчання, мультимедійних засобів і віртуальних педагогічних технологій, які дають змогу суттєво підвищити рівень методичного забезпечення освітнього процесу, відкривають нові можливості для підвищення якості освіти.

Висновки

У результаті впровадження в роботу дошкільних навчальних закладів ІКТ-технологій можна очікувати такі результати:

  • підвищення рівня професійної майстерності педагогів;
  • створення єдиного інформаційного середовища;
  • підвищення ефективності процесу навчання;
  • активізація пізнавальної діяльності дітей;
  • виявлення рівня психолого-педагогічної компетенції батьків;
  • створення активної, працездатної системи підтримки сімейного виховання через використання ІКТ;
  • підвищення педагогічної культури членів родин вихованців;
  • забезпечення активної участі батьків в освітньо-виховному процесі ДНЗ.

Список використаних джерел

  1. Базовий компонент дошкільної освіти (нова редакція) // Дошкільне виховання. - 2012. - № 7. - С. 4-19.
  2. Воронковська М. О. Використання інформаційних технологій у дошкільній освіті / М. О. Воронковська, Т. А. Сиротенко, С. В. Панченко // Дошкільний навчальний заклад. - 2012. - № 3. - С. 2-12.
  3. Ільченко Т. В. Розширюємо можливості спілкування з батьками: електронні засоби інформування / Т. В. Ільченко // Вихователь-методист дошкільного закладу. - 2012. - № 3. - С. 20-23.
  4. Мотурнак Є. Упровадження інформаційно-комунікаційних технологій у навчальному закладі / Є. Мотурнак // Практика управління закладом освіти. - 2012. - № 5. - С. 21.
  5. Панченко А. Модернізація освітнього процесу у ДНЗ в умовах інформатизації освіти / А. Панченко // Вихователь - методист дошкільного закладу. - 2012. - № 1. - С. 11-15.
  6. Петрова О. Удосконалення інформаційно-комунікаційної компетентності педагогів дошкільного навчального закладу /О. Петрова, Л. Погорєлова // Вихователь-методист дошкільного закладу. - 2012. - № 5. - С. 71-77.
  7. Свириденко О. Навчання ХХІ століття: ІКТ-компетентність педагогів / О. Свириденко // Вихователь-методист дошкільного закладу. - 2012. - № 1. - С. 7-10.
  8. Стойко О. Інформаційно-комунікаційні технології в роботі дитсадка / О. Стойко, Є. Ліпанова // Палітра педагога. - 2012. - № 6. - С. 5-7.


Особисті інструменти
Ми в мережі
Реклама