Чемрат О.Р. Застосування флеш-карток у навчанні іншомовної лексики молодших школярів

Матеріал з PSYH.KIEV.UA -- Вісник психології і соціальної педагогіки

Перейти до: навігація, пошук

Чемрат О.Р. – студентка Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка, напрям підготовки «Початкова освіта», кафедра іноземних мов і методик їх навчання Київського університету імені Бориса Грінченка


Анотація: Стаття присвячена обґрунтуванню ефективності застосування флеш-карток у навчанні іншомовної лексики молодших школярів. Розглянуто шляхи залучення зазначеної технології навчання, визначено методологічні засади роботи з флеш-картками на уроках іноземних мов у початковій школі, представлено рекомендації до їх застосування, розроблено набори з німецької мови за допомогою ресурсу Quizlet.

Ключові слова: флеш-картки, іноземна мова, лексика, початкова школа, молодший школяр.


Аннотация: Статья посвящена обоснованию эффективности применения флэш-карт в обучении иноязычной лексики младших школьников. Рассмотрены пути привлечения указанной технологии обучения, определены методологические основы работы с флэш-картами на уроках иностранного языка в начальной школе, представлены рекомендации к их применению, разработаны наборы по немецкому языку с помощью ресурса Quizlet.

Ключевые слова: флэш-карты, иностранный язык, лексика, начальная школа, младший школьник.


Annotation: The article is devoted to the substantiation of the effectiveness of the use of flash cards in the foreign language vocabulary learning by primary schoolchildren. The ways of use this learning technology are considered, the methodological bases of work with flash cards at foreign language lessons in primary school are defined and recommendations for their application are presented, the examples of German language cards are created with the help of Quizlet.

Key words: flash cards, foreign language, vocabulary, primary school, primary schoolchild.


Зміст

Постановка проблеми

Важливою умовою інтеграції української системи освіти до європейського освітнього простору є максимальна інноватизація навчальної діяльності. Стан реформування, у якому перебуває сучасна українська освіта, інспірує потребу в імплементації модернізаційних чинників усіх аспектів підготовки сучасного педагога. Не є винятком у цьому аспекті й іншомовна підготовка вчителів, зокрема, педагогічних працівників початкової школи. Зазначені чинники зумовлюють необхідність застосування ними передових засобів оптимізації навчального процесу, одним із яких є аспект застосування флеш-карт у процесі оволодіння іноземною мовою, зокрема, її лексикою, оскільки вона є важливою складовою комунікативної компетенції учня.


Аналіз досліджень

Розробкою загальної методології досліджень із застосуванням інноваційних технологій навчання іноземних мов у початковій школі займалися О. Коломінова [7], Н. Майєр [5], С. Роман [6], Ю. Руднік [9], А. Соломаха [10] та ін. Проблему застосування Інтернет-ресурсів та карток на уроках іноземних мов у початковій школі розглядали у своїх дослідженнях О. Дутчак [2], О. Капінус [3], Є. Косинська [4] та ін.


Як бачимо, не зважаючи на наукові дослідження, присвячені проблемі застосування флеш-карток у процесі вивчення іноземної мови в початковій школі, цей аспект залишається малодослідженим. А необхідність удосконалення форм і методів педагогічної роботи з формування іншомовної компетенції, загальна орієнтованість освіти на глобалізаційні та інтеграційні цілі зумовлюють актуальність статті.


Постановка мети дослідження

Мета дослідження – визначити та обґрунтувати завдання і шляхи застосування флеш-карток у навчанні іншомовної лексики молодших школярів, на прикладі німецької мови створити власні приклади.


Виклад основного матеріалу

Загальновідомим фактом є те, що вивчення іноземної мови починається із запам’ятовування слів, їх графічного вираження, вимови та значення. Крім того, необхідно уміти правильно використовувати слово в мовленні.


На сьогодні, найбільш продуктивною вважається методика запам’ятовування слів за допомогою флеш-карток. Флеш-картки – це набір карток невеликого розміру (приблизно 3,5Х6 см), на яких розміщена інформація у вигляді слів, чисел, зображень. Частіше за все використовуються обидві сторони картки. На одній стороні картки розміщене питання (у зазначеному випадку – слово німецькою мовою, можливо, з транскрипцією), а на зворотному боці – відповідь (у вигляді перекладу слова, картинки чи його пояснення) [1, c. 65].


Таким чином, флеш-картки – це питально-відповідний спосіб розміщення інформації, необхідної для учня. Флеш-картки широко використовуються у світовій практиці як навчально-тренувальна техніка з метою запам’ятовування інформації шляхом кількаразового інтенсивного повторення. У контексті оволодіння іншомовною лексикою на флеш-картках можна пропонувати не лише лексичні одиниці з перекладом, але й варіації з дефініціями, або для молодших школярів це може бути з’єднання їх з малюнками.


Отримати необхідний набір карток можна кількома способами:

- придбати у книжкових крамницях та інтернет-крамницях (ці картки яскраво оформлені в одному стилі, об’єднані спільною тематикою);

- виготовити з паперу одного формату, куди вносяться відомості, необхідні для розгляду окремої теми, від руки, на одному боці пишеться слово, транскрипція, на іншому – переклад, приклади вживання;

- виготовити картки за допомогою комп’ютера, оскільки в мережі існує велика кількість сайтів, що містять програми, за допомогою яких можна створити флеш-картки. У програмі можна надрукувати ті слова, які необхідні на конкретному занятті, з транскрипцією, перекладом, прикладами вживання, обрати необхідний шрифт, колір тексту тощо.


Створити флеш-картку можна за допомогою програми Quizlet. Quizlet – це найбільш популярний ресурс такого роду в США, що представляє можливості для розробки та публікації навчальних матеріалів. На початку свого існування зазначений портал представляв собою дуже простий онлайн-засіб для навчання, а сьогодні він є ресурсом для створення карток, занять з правопису, тестування своїх знань, спільної роботи з іншими учнями та багатьох інших видів навчальної діяльності [1, c. 66].


Модулі Quizlet дозволяють вивчати навчальний матеріал у формі карток. Існує декілька способів налаштування роботи з картками, аби зробити їх більш ефективними. Меню «Параметри» дозволяє зробити так, щоб відображалися спочатку терміни, визначення або і те, й інше одночасно. Якщо одні й ті самі терміни позначені зірочками, то у тому ж меню можна обрати вивчення тільки цих термінів.


Широкого використання набули флеш-картки, створені за допомогою порталу Quizlet. Такі картки містять лексику, що вивчається на уроках, постійно оновлювану шляхом накопичення лексичних одиниць, які можуть бути створені викладачем для кожного класу. Особливо популярною є робота з флеш-картками для навчання молодших школярів, оскільки відчутно підвищує продуктивність зазначеного виду роботи з удосконалення та розширення словникового запасу.


Робота з флеш-картками є дуже цікавою та захоплюючою для молодших школярів. По-перше, це незвичний формат подання інформації. Молодшим школярам до вподоби перекладання та перегортання карток, запам’ятовування слів, віднаходження вже відомих лексичних одиниць, розкладання по стовпчиках нових та вже вивчених слів. По-друге, методика роботи із флеш-картками надає велику кількість варіантів роботи з ними на уроці:

1. Перекладання карток із переглядом їх перекладу;

2. Парна робота передбачає роботу двох учнів, один з яких керує процесом представлення карток іншому учневі;

3. Робота із завданнями (обрати картки на певну тему, розкласти в алфавітному порядку, вибрати слова з наголосом на перший склад, поєднати картки так, щоб вийшло словосполучення чи речення і т. ін.).

4. Робота з Інтернет-ресурсами.


Крім вищезазначених способів застосування флеш-карток, програмне забезпечення у вигляді мобільних додатків для смартфонів Quizlet, Anki та ін. дозволяють синхронізувати створені набори карток і у будь-який час продовжити вивчення лексичних одиниць, тим самим реалізуючи принцип «навчатись будь-де і у будь-який час». Це у свою чергу, значно розширює навчальний простір, а також дозволяє молодшим школярам самостійно створювати власні траєкторії навчання.


Дуже часто в роботі з картками використовується метод, запропонований німецьким науковцем та журналістом С. Лейтнером у 70-ті роки ХХ століття.


Ця система – просте застосування принципу інтервальних повторів, де картки повторюються через збільшувані інтервали. У цьому методі флеш-картки розсортовані за групами залежно від того, наскільки добре учень засвоїв інформацію на кожній картці. Наприклад, при вивченні німецької мови учень намагається згадати значення слова, що написане на флеш-картці. Якщо він згадує його, то картка перекладається до наступної групи. Якщо ж ні, то картка повертається до першої групи. Кожна наступна група повторюється через збільшуваний інтервал [8, c. 164].


Сортування карток відбувається за трьома групами: 1 група, 2 група і 3 група. До першої групи належать картки з новими словами та з тими словами, які учнем були засвоєні не досить добре. Третя група містить картки зі словами, які учень знає дуже добре. Учень може повторювати слова з першої групи щодня, слова з другої групи через кожні три дні, а слова з третьої групи кожні 5 днів. Якщо учень дивиться на слово з першої групи та згадує його значення, то картка переміщується до другої групи. За таким самим принципом картки з другої групи переміщуються до третьої групи. Якщо ж учень не може пригадати значення слова на картці з другої або третьої груп, то ця картка повертається до першої групи, і процес повторюється знову до міцного засвоєння інформації.


Існує й адаптована версія цього методу. Для цього необхідно взяти кілька флеш-карток, складених у стовпчик. Якщо слово на верхній картці відоме, то картка перекладається в кінець стовпчика. Якщо ж слово невідоме, то після перегляду його перекладу воно перекладається в середину стовпчика (ближче до початку), аби воно зустрічалося раніше та частіше, ніж слова, що вже відомі учневі. Таким чином можна досягнути більш частотного повторення необхідної складної лексики та її ретельнішого запам’ятовування [1, c. 65]. Саме на забезпечення такого інтервального повторювання іншомовних лексичних слів спрямована програма Anki.


Зазначена форма роботи може проводитися як аудиторно, так і вдома. Діти можуть працювати як з батьками, однокласниками так і самостійно. Цей різновид навчальної діяльності є ефективним в умовах початкової школи оскільки постає дуже простим у використанні та доступним у плані поповнення словникового запасу. Ця форма роботи розвиває моторику, короткочасну та довгу пам’ять, самостійність, творче мислення молодших школярів, а також дозволяє молодшим школярам керувати процесом вивчення іншомовних лексичних одиниць. Вищезазначене програмне забезпечення дозволяє створювати набори, як вчителеві, так і учню.


Для унаочнення варіативних можливостей Інтернет-ресурсу Quizlet, нами було розроблено декілька наборів флеш-карток. Перший приклад реалізує зразок «лексична одиниця-переклад» (тема: «Meine Familie» («Моя родина»)), другий – «лексична одиниця-переклад-зображення» (тема: «Bewegung in Raum» («Переміщення у просторі»)), третій – (тема: «Essen» («Їжа»)). Як уже зазначалось вище, у зв’язку з віковими особливостями молодших школярів, найефективнішим у процесі оволодіння іншомовною лексикою вважаємо третій варіант, оскільки яскраві зображення краще привертають увагу та допомагають завдяки створенню асоціацій.

Висновок

Таким чином, ефективність застосування флеш-карток у процесі вивчення іншомовної лексики молодших школярів не викликає сумніву. До того ж, завдяки застосуванню різного програмного забезпечення у процесі створення різноманітних тематичних наборів суттєво зменшується час на розробку і оволодіння лексичними одиницями, а варіативність вправ та ігор для запам’ятовування забезпечують мотивацію та диференціацію як матеріалу, що розміщений на флеш-картках, так і тренувальних вправ. У зв’язку з вищезазначеним така технологія навчання є дуже перспективною, оскільки активізує креативні індивідуальні можливості учнів. Безперечно, матеріал представлений у статті не вичерпує тему дослідження. Перспективою подальших досліджень є аспект застосування флеш-карток у навчанні іншомовної фонетики та граматики.


Список використаних джерел

  1. Гулая Т. М., Романова С. А. Социальные сетевые сервисы в изучении иностранных языков // Филологические науки: вопросы теории и практики. – Тамбов: Грамота, 2014. – № 2 (32): в 2-х ч. – Ч. II. – C. 64-67.
  2. Дутчак О.В. Використання лексичних карток як ефективного засобу навчання іноземної мови в молодшій школі / О.В. Дутчак // Таврійський вісник освіти. – 2015. – № 1 (49) – с. 124 – 128.
  3. Капінус О.Л. Інтернет-ресурси у навчанні вокабуляру англійської мови / О. Л. Капінус. // Науковий вісник Донбасу. - 2012. - № 3. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvd_2012_3_4.
  4. Косинская Е. В. Методы изучения иностранного языка // Территория науки. – 2013. – № 1. – С. 23-28.
  5. Майєр Н. Особливості формування методичної самостійності майбутніх викладачів французької мови / Н. Майєр // Молодь і ринок. - 2014. - № 8. - С. 58-63.
  6. Роман С. В. Методика навчання англійської мови у початковій школі: Навч. посібник. – К.: Ленвіт, 2005. – 208 с.
  7. Роман С. В., Коломінова О. О., Чекаль Г. С. Навчально-методичний комплекс «Wonderland»: Книжка для вчителя. – 3-е вид., доп. / С. В. Роман, О. О. Коломінова, Г. С. Чекаль. – К.: Ленвіт, 2000. – 2008 с.
  8. Романова С. А. Использование инструментов WEB 2.0 в процессе обучения переводу // Филологические науки: вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2013. – № 9 (27). – Ч. 2. – С. 163-167.
  9. Руднік Ю. В. Концептуальні засади підготовки майбутніх учителів початкової школи до застосування інноваційних технологій навчання іноземних мов // Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції (05.11.2015, м. Київ). – С. 151-158.
  10. Соломаха А. В. Актуальність впровадження комунікативно-ігрових форм навчання іноземним мовам у початковій школі // Наукові записки (99), 2011. – С. 193-198.


Особисті інструменти
Ми в мережі
Реклама