Левченко І.В. Методи та форми застосування мультимедійних засобів у навчанні англомовної лексики дітей старшого дошкільного віку

Матеріал з PSYH.KIEV.UA -- Вісник психології і соціальної педагогіки

Перейти до: навігація, пошук

Левченко Інна Василівна – студентка Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка, напрям підготовки «Дошкільна освіта», кафедра іноземних мов і методик їх навчання Київського університету імені Бориса Грінченка


Анотація: У статті актуалізовано проблему застосування мультимедійних засобів (комп’ютера, проектора, аудіо та відео програвачів, Smart Board) у навчанні англомовної лексики дітей старшого дошкільного віку. Проаналізовано мультимедійні засоби, а також основні методи (словесний, наочний, практичний), форми (індивідуальна, групова), що використовуються у навчанні лексики дітей дошкільного віку. Схарактеризовано переваги застосування даних засобів, а також умови, що зроблять процес навчання ефективним.

Ключові слова: мультимедійні засоби навчання, комп’ютер, Smart Board, аудіо, відео програвач, мультимедійна презентація, форми навчання (групова та індивідуальна), методи навчання (словесні, наочні, практичні), англомовна лексика, діти старшого дошкільного віку.


Аннотация: В статье рассмотрено применение мультимедийных средств в обучении англоязычной лексики детей старшего дошкольного возраста. Проанализированы мультимедийные средства, а также основные методы, формы, используемые в обучении лексики детей старшего дошкольного возраста; охарактеризованы положительные стороны применения данных средств и условия, которые сделают процесс обучения эффективным.

Ключевые слова: мультимедийные средства обучения, компьютер, Smart Board, аудио, видео проигрыватель, мультимедийная презентация, групповая и индивидуальная формы обучения, словесные, наглядные, практические методы обучения, англоязычная лексика, дети старшего дошкольного возраста.


Annotation:The article deals with the use of multimedia means in preschool children English vocabulary training. The multimedia and basic techniques, forms used in the process of preschool children vocabulary training are аnalyzed. The advantages of these tools’ application and conditions that make the learning process more effective are described.

Key words: multimedia tools, computer, Smart Board, audio and video player, multimedia presentation, group and individual forms, verbal, visual, practical teaching methods, the English language, preschool children.


Зміст

Постановка проблеми

Інноваційні процеси, що відбуваються сьогодні в освіті, сприяють модернізації структури і змісту дошкільної освіти. Це значно підвищує вимоги до організації раннього навчання іноземної мови. У контексті реалізації цих вимог особливої уваги набуває використання та розробка сучасних технологій навчання, які дають можливість вчителю впроваджувати в освітній процес нові форми та методи навчання, що зроблять його більш цікавим та захоплюючим для дітей дошкільного віку.


Навчання дошкільників іноземної мови пов’язане з її стрімкою інтеграцією у суспільне життя. Наразі опанування іноземної мови є необхідністю для сучасної людини. Особливо актуальним стало це питання з рішенням про оголошення наступного року роком англійської мови в Україні. І хоча заходи спрямовані на активізацію та популяризацію вивчення англійської мови стосуються здебільшого вищих навчальних закладів та загальноосвітніх шкіл, не можна ігнорувати необхідність оволодіння іноземною мовою вихованців дошкільних навчальних закладів.


Про актуальність та доцільність запровадження іноземної мови у дошкільному віці визначається сьогодні в Базовому компоненті дошкільної освіти та у державних навчальних програмах: «Дитина», «Я у світі». Зокрема у програмі «Дитина» зазначено, що навчання іноземної мови в дошкільних навчальних закладах має на меті сприяти повноцінному і своєчасному розвиткові дітей[1].


Аналіз досліджень

Проблемами впровадження й ефективного застосування мультимедійних засобів в освіті займалися багато зарубіжних і вітчизняних науковців. Заслуговують на увагу роботи вчених, що займаються вивченням ефективності використання мультимедійних засобів у навчанні дошкільників (С. Новосьолова, Ю. Горвиць, Є. Зворигіна, О. Кореганова, Л. Марголіс, В. Моторін та інші).


Широко досліджуються проблеми впровадження й ефективного застосування мультимедійних технологій в освіті (В. Агеєв, В. Безпалько, Б. Гершунський, А. Єршов, П. Жданович, Г. Кєдрович, К. Колін, С. Свириденко, Т. Сергєєва). Педагогічні і методичні аспекти використання мультимедійних технологій у навчанні англійської мови висвітлено у наукових працях (Ю. Галон, В. Ляудіс, О. Суховірський, О. Шиман).


Дослідження процесу вивчення англійської мови дітьми дошкільного віку ведуться багатьма науковцями, однак питання ефективного використання мультимедійних засобів на заняттях англійської мови та впровадження нових форм і методів у дошкільних освітніх закладах потребують подальшого дослідження і розробки.

Постановка мети дослідження

Метою нашої статті є обґрунтування ефективності використання мультимедійних засобів на заняттях з англійської мови в ДНЗ, а також визначення основних форм та методів навчання англомовної лексики дітей старшого дошкільного віку на основі аналізу науково-методичної літератури.


Виклад основного матеріалу

Основною метою навчання іноземної мови дітей дошкільного віку є формування у дитини елементарних навичок спілкування цією мовою. Процес спілкування завжди асоціюється зі знанням слів, а володіння мовою з лексичними навичками. Засвоєння англомовної лексики дітьми старшого дошкільного віку відбувається на основі чуттєвого досвіду, за допомогою різних аналізаторів (зорового, слухового, смакового, дотикового тощо). А тому навчання англійської мови в ДНЗ потребує пошуку якісно нових форм і методів подачі лексичного матеріалу, що зможе задовольнити всі ці вимоги, при мінімальній витраті часу та зробить процес засвоєння дітьми нових лексичних одиниць цікавим і захоплюючим.


На сучасному етапі розвитку системи іншомовної освіти в Україні популярності набувають мультимедійні засоби її оволодіння. Тлумачення терміну «мультимедіа» вирізняється своєю багатоманітністю. З англійської «мультимедіа» поєднує у собі два слова: «multi», тобто множинний, що складається з частин та « media», що у перекладі означає середовище, засіб. Тож «мультимедіа» - це «багато середовищ». О.П. Пінчук радить розглядати цей термін у контексті використання і пропонує свою класифікацію. Мультимедійні засоби (ММЗ) включають в себе апаратні та програмні засоби. До апаратних він відносить комп’ютер з монітором та динаміками як основний засіб. Також автор виділяє спеціальні засоби, а саме: графічні прискорювачі, приводи CD\DVD-ROM, TV- тюнери та інші [3].


Програмними засобами мультимедіа називають диспетчер-програми, що враховують їх особливості .


Інші науковці, які займаються вивченням цієї теми, пропонують свій варіант визначення терміну «мультимедійні засоби». До них відносять як саму апаратуру (комп’ютер, колонки, проектори, диски, програвачі), так і спеціально створені дидактичні матеріали: мультимедіа-презентації, комп’ютерні навчальні програми та ігри, відеофільми, аудіо записи[2].


Практикуючі вчителі, які навчають іноземних мов дітей дошкільного віку важливого значення надають пошуку різноманітних форм і методів, що сприятимуть ефективності навчання іноземних мов, загалом, та формуванню лексичної компетенції дітей, як однієї з базових у процесі оволодіння виучуваною іноземною мовою, зокрема.


Як відомо, метод (грец. Methodos - спосіб пізнання) навчання – це упорядкована сукупність методичних прийомів, дій та операцій, за допомогою яких організовується навчальна діяльність учнів і процес засвоєння знань.


Існує класифікація методів навчання іноземної мови, яка поділяється на дві групи: традиційні (прямий метод, граматично-перекладний, аудіо-лінгвальний, когнітивний) та сучасні (повної фізичної реакції, сугестивний, комунікативний)[3].


Використання мультимедійних засобів (ММЗ) у навчанні англійської мови в ДНЗ має свої особливості. Навчання з використанням ММЗ є методом, що сам по собі може бути описаний як спосіб передачі.


Можна виділити такі методи застосування мультимедійних засобів навчання на заняттях англійської мови: наочно-пізнавальний та наочно-дидактичний.


Наочно-пізнавальний метод є засобом розвитку пізнавальних здібностей дітей. Тобто виконує функцію демонстрації та ілюстрації наочності.


Наочно-дидактичний метод призначений для здобуття учнями знань і вмінь з англійської мови, закріплення вивченого матеріалу у формі гри [4].


Ми пропонуємо розглянути мультимедійні засоби крізь призму загально дидактичних методів і схарактеризувати способи їх використання на заняттях англійської мови з дітьми старшого дошкільного віку. Упевнені, що застосування цих засобів значно полегшить процес засвоєння дітьми англійської лексики, оскільки це зумовлено психолого-педагогічними особливостями старших дошкільників: у них уже сформований достатній запас слів і вимова звуків, здатні зосереджувати свою увагу в ігрових формах, а використання мультимедійних засобів сприяє формуванню інтересу до англійської мови та заохочує до навчання.


До першої групи відносять словесні методи. Ми пропонуємо використовувати аудіо програвачі для прослуховування пісень, віршів, автентичних текстів, вимови нових слів.


Як варіант наочних методів, можна застосовувати монітор, проектор, Smart Board, що дозволять ілюструвати наочність, яка є важливою у вивченні лексики старшими дошкільниками, оскільки у 5-6 річних дітей відбувається перебудова нервової системи, перш за все, головного мозку. Тому у цьому віці відбувається становлення механізмів зорового сприймання. А використання мультимедійних засобів сприяє активізації зорового аналізатора.


Щодо практичних методів, ми пропонуємо розробку дидактичних мультимедійних ігор. Основне їх завдання – розширити словник дітей старшого дошкільного віку новою лексикою, а також закріпити уже вивчений матеріал. Використання такого методу робить навчальний процес динамічним та ефективним, оскільки гра є провідною діяльністю дітей дошкільного віку і дає можливість дитині самостійно вивчати нову лексику та здійснювати контроль знань.


Ми вважаємо, що мультимедійна презентація - універсальний засіб передачі інформації, яку легко використовувати на заняттях в ДНЗ з дітьми старшого дошкільного віку. Перевагою її використання є те, що там можна поєднати відео, аудіо, ігри, наочність, що стосуються однієї теми і все це зберігається в одному файлі. Це дуже зручно для вчителя. Все, що йому необхідно для роботи – флешка з готовим мультимедійним проектом, який треба завантажити на комп’ютер і можна працювати з дітьми. Також варто зазначити інші переваги використання мультимедійних презентацій у навчанні англомовної лексики дітей старшого дошкільного віку: - презентації можна використати не лише для показу на екрані в навчальному закладі, а й також для спільної роботи з батьками вдома, що значно збільшить продуктивність навчання, бо у вивченні іноземної мови результат залежить від систематичності повторень .

- дані презентації – інтерактивні. Ми можемо їх змінювати, доповнювати, підбирати матеріал, залежно від того, на який аналізатор хочемо вплинути (слух, зір);


- презентації можуть демонструватися на будь-якому комп’ютері і являють собою корисний засіб аудіовізуальної підтримки будь-якого заняття[4].


Комп’ютерні мультимедійні презентації, окрім дидактичних переваг, мають ряд переваг, пов’язаних з тиражуванням та розповсюдженням. Створені слайди, відеокліпи, звукові фрагменти компактно зберігаються в цифровому вигляді.


Але варто зазначити, що використання такого засобу на заняттях вимагає дотримання певних вимог:

-перша вимога – це доступ до комп’ютера. Найкращий варіант –забезпечення кожної дитини комп’ютером, можливо одного на двох (якщо завдання виконується індивідуально, а якщо фронтально – достатньо одного.

- для демонстрації великій групі потрібно мати спеціальні пристрої – мультимедійний проектор.


Використання мультимедійних засобів в ДНЗ з метою засвоєння англомовної лексики дітьми старшого дошкільного віку може відбуватися в індивідуальній та груповій формах.


Індивідуальна форма передбачає виконання дітьми завдань самостійно на комп’ютері. Як варіант, це можуть бути створені мультимедійні ігри на повторення, закріплення або перевірку знань з певної теми.


Групова форма роботи здійснюється частіше ніж індивідуальна. Це може бути прослуховування відео та аудіо записів, інсценізація якогось твору, танці, виконання англомовних пісень, а також – це чудовий спосіб подачі наочності.


Важливо пам’ятати, що застосування мультимедійних засобів на заняттях з англійської мови в ДНЗ, повинно враховувати навчальну, освітню, виховну та розвивальну функції. Лише за такої умови заняття буде забезпечувати ефективне оволодівання англійською лексикою дітьми старшого дошкільного віку[4].


Висновок

Отже, мультимедійні засоби навчання – це вимога сучасної освіти. Вони роблять навчальний процес цікавим і захоплюючим для дітей, тому що можуть поєднувати в собі всі види інформації: аудіо, відео, графіку, ігри. Застосування даних засобів на заняттях робить процес засвоєння англомовної лексики невимушеним та продуктивним, адже поєднує у собі матеріал, який впливає на різні органи чуття (зір, слух). Окрім того, використання цих засобів дає можливість працювати в груповій та індивідуальній формах, а також повторювати вивчений матеріал вдома разом з батьками, що сприятиме ефективному засвоєнню знань.


Список використаних джерел

  1. Дитина. Програма виховання і навчання дітей від двох до семи років/ наук. кер. проекту: О.В. Огнев’юк, К.І. Волинець. – К.:Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2012.-492с.
  2. Мультимедійні системи як засоби інтерактивного навчання: посібник/ ав.: Жалдак М. І., Шут М. І., Жук Ю. О., Дементієвська Н. П., Пінчук О. П., Соколюк О. М., Соколов П. К. / За редакцією: Жука Ю. О. – К.: Педагогічна думка, 2012. – 112 с.
  3. Пінчук О. П. Проблема визначення мультимедіа в освіті: технологічний аспект /О.П. Пінчук // Нові технології навчання: наук – метод. б./[Кол.авт.].- К.: Інститут інноваційних технологій і змісту освіти, 2007. –Вип.46. –С.55-58.
  4. Форми та методи застосування мультимедійних засобів навчання на уроках української мови в старших класах / Ю. В. Балуєва // Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. [Електронний ресурс] Режим доступу: http://bo0k.net/index.php?p=achapter&bid=8727&chapter=1


Особисті інструменти
Ми в мережі
Реклама