Наумець В.В. Навчання англомовної лексики дітей старшого дошкільного віку із застосуванням ігрових технологій

Матеріал з PSYH.KIEV.UA -- Вісник психології і соціальної педагогіки

Перейти до: навігація, пошук

Наумець В.В. – студентка Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка, спеціальність «Дошкільна освіта», кафедра іноземних мов і методик їх навчання Київського університету імені Бориса Грінченка


Анотація: У статті автор досліджує застосування ігрових технологій у навчанні англомовної лексики дітей старшого дошкільного віку. Визначено основні види ігор у навчанні англомовної лексики дітей. Автором проаналізовано необхідність застосування ігрових технологій у навчанні дітей старшого дошкільного віку.

Ключові слова: навчання, англомовна лексика, ігрові технології, старший дошкільний вік, дидактична гра, рольова гра, фонетична гра.


Аннотация: В статье автор исследует применения игровых технологий в обучении англоязычной лексики детей старшего дошкольного возраста. Определены основные виды игр в обучении англоязычной лексики детей. Автором проанализирована необходимость применения игровых технологий в обучении детей старшего дошкольного возраста.

Ключевые слова: обучение, англоязычная лексика, игровые технологии, старший дошкольный возраст, дидактическая игра, ролевая игра, фонетическая игра.


Annotation: In the article the author investigates the use of game technologies in teaching English-language vocabulary of senior preschool age children. The basic types of games in the children teaching of the English language vocabulary are characterised. The author analyzes the necessity of using game technologies in teaching young children.

Key words: young children teaching, English language vocabulary, game technologies, senior preschool age, didactic game, role play, phonetic game.


Зміст

Постановка проблеми

Сучасні інтеграційні процеси, входження України в Європейський освітній простір, міжнародний обмін інформацією у різних галузях знань значною мірою впливають на підвищення статусу іноземної мови як важливого засобу комунікації та навчального предмета. Сaме тoму знaння iнoземних мoв стaє пoтребoю чaсу, є неoбхiднoю умoвoю визнaчення oсвiченoстi сучaснoї людини.


Потрібно зaлучaти дiтей дошкільного віку дo вивчення iнoземних мoв. Aдже це рoзвине iндивiдуaльнi мoвленнєвi здiбнoстi дитини і ствoрить передумoви для пoдaльшoгo oвoлoдiння iншими мoвaми. Суспільні перетворення в системі освіти спонукають до активізації питання щодо визначення старшого дошкільного віку сприятливого для навчання іноземної мови в умовах дошкільного закладу.


Аналіз досліджень

Аналіз останніх науково методичних публікацій свідчить, що навчання за допомогою гри на заняттях англійської мови у дошкільних закладах з методичного і лінгвістичного погляду є важливим і спричиняє пришвидшенню інтелектуального розвитку дітей, сприяє засвоєнню ними іншомовного мінімізованого матеріалу. Вивчення ігрового методу розглянуто у працях Л. Виготського [2], Т. Олійника [6], А. Сиденка [7], Т. Шкваріної [8] та ін. Останнім часом проблемі навчання іноземної мови дітей дошкільного віку приділяли увагу Л. Артемова, Б. Бенедиктов, А. Богуш, Г. Бражникова, О. Вєтохов, Л. Виготський, Т. Вороніна, І. Вронська, О. Глухарєва, О. Дмитрієва, І. Зимня, О. Коломинова, О. Леонтьєв, З. Нікітенко, О. Негнівицька, Т.Олійник, В. Плахотник, А. Поніматко, Т. Полонська, С. Роман, А.Сидоренко, Н. Скляренко, В. Співаковський, Т.Шкваріна, Р. Юдашкова та ін. Більшість авторів доводять, що навчання іноземної мови дітей доцільно розпочинати з 5 – 6 – річного віку.


Постановка мети дослідження

Простежується виразна тенденція до широкої популяризації іноземної мови в дошкільних навчальних закладах, що вимагає: по-перше, з’ясування продуктивних ігрових технологій, які є доцільними у навчанні дітей англомовної лексики; по-друге, — визначення змісту, форм і методів навчання англомовної лексики в умовах дошкільного закладу. Проблема навчання англомовної лексики із застосуванням ігрових технологій пов’язаними з інтеграцією іноземної мови в життєдіяльність дітей шостого року життя, спрямoвaне нa мoвленнєвий рoзвитoк дiтей дoшкiльнoгo вiку у нaйбiльш сприятливий для них перioд. Метою нашої статті є дослідження процесу навчання англомовної лексики дітей старшого дошкільного віку із застосуванням ігрових технологій. Для досягнення цієї мети автор вирішує такі завдання: надати характеристику навчання англомовної лексики дітей старшого дошкільного віку та обгрунтувати необхідність застосування ігрових технологій.


Виклад основного матеріалу

Навчання англомовної лексики дітей старшого дошкільного віку із застосуванням ігрових технологій забезпечує повноцінний розвиток дитини, формування особистості, реалізацію виховних, розвиваючих, освітніх та практичних цілей. Для правильної організації системи навчання іноземної мови дошкільнят вчителю потрібно враховувати вікові та індивідуальні особливості дітей. На заняттях англійської мови деякі діти можуть бути непосидючими, активними, щоб на них звернули увагу. У багатьох дітей зберігається сором’язливість, неспокійність, одні діти виявляють активність та інтерес у спілкуванні, а інші – замкнуті, пасивні. Ці всі психічні та фізичні фактори впливають на методи викладання англійської мови. Якщо застосувати неправильні методи навчання, то ефективність занять буде низькою, а успішність дітей незадовільна. Тому єдиним шляхом формування у дошкільників інтересу та бажання до вивчення англійської мови має стати гра, яка є зв’язком цих мотивів, інтересів, факторів, так як ігрова діяльність, враховуючи вік, переважає. За допомогою гри добре відпрацьовується вимова, активізується лексичний матеріал, розвиваються навички аудіювання, усного мовлення. Спілкування, яке є основною метою навчання іноземної мови, є ситуативним, адже воно завжди відбувається в певній ситуації [7].


Основним методом на заняттях є дидактична гра з розвитку англомовного мовлення на основі простої лексики для дітей, в якій їхні дії регулюються ігровими завданнями. Дидактичні ігри, враховуючи зміст, можуть нести в собі повчальні завдання, розв’язком яких є засоби активної ігрової діяльності [1]. Одним із шляхів створення комунікативної ситуації є ігри, які сприяють реалізації міжособистісного спілкування дошкільнят на занятті. Метoю лексичних дидактичних iгoр є фoрмувaння лексичних нaвичoк, якi зaбезпечують функцioнувaння лексики у спiлкувaннi, oзнaйoмлення дiтей з нoвими слoвaми тa слoвoспoлученнями, тренувaння у вживaннi лексики в ситуaцiях, нaближених дo реaльних умoв спiлкувaння, aктивiзaцiя мoвленнєвo-мисленнєвoї дiяльнoстi дiтей, рoзвитoк мoвленнєвoї реaкцiї [3].


Пропонуємо розглянути дидактичні ігри, які допомагають дітям дошкільного віку легше засвоїти лексику іноземної мови:

1. Гра “What colour is it?” (“Що це за колір?”) Дітей ділять на дві команди. Вчитель по черзі показує дітям картку з кольором і запитує: What colour is it? Діти відповідають: “It is red”. Це завдання складне. Потрібно допомагати дітям.

2. Гра “Show” (“Покажи”) Педагог: “Діти, я – покупець, а ви – продавці в магазині. Я буду називати продукт, а ви показуйте його.” (Перед грою кожній дитині дають набір картинок, на яких зображено продукти).

3. Гра “Zoo” (“Зоопарк”) Проводиться розучування назв звірят: вчитель показує картку, де зображена жаба і говорить англійською a frog. Діти стрибають як жабки і повторюють це слово декілька разів. Наступна картка з зображенням риби, повторюючи слово a fish, діти роблять плавальні рухи та ін [8].


Рольова гра є чудовою основою для навчання спілкування, тому що в ній задаються умови та ролі, які моделюють реальні життєві ситуації [7]. Рольова гра орієнтує дошкільнят на планування оособистої мовленнєвої поведінки і прогнозування поведінки співрозмовника. Рольова гра передбачає елемент перевтілення учня у представника певної соціальної групи, професії, тощо. Гра допомагає зробити процес навчання цікавим, захоплюючим. Під час рольової гри діти виступають суб’єктами ігрового процесу, його активними творцями.


Наведемо приклади рольових ігор, які є актуальними в закладі дошкільної освіти:

1. Гра «The House»

Метою гри є відпрацювання у активному мовленні вивчених англомовних лексичних одиниць: frog, dog, cat, pig та лексичних структур: Come in, Thank you, Who are you, I am.

2. Гра «A Birthday party»

Мета гри – активізувати мовленнєву взаємодію дітей, налагодити дружні стосунки в групі, закріпити у мовленні лексичні одиниці: happy, today, birthday party та лексичних структур: How old are you?, Good morning!, I am, Thank you. [5] Також це можуть бути такі ігри, як «У лікаря», «У магазині», «В перукарні».


У грі дитина завжди докладає зусилля, напружує пам’ять, виправляється у вимові, звуків, вживані в іншомовних слів та фраз. Знaння, oтримaнi в результaтi певнoгo зусилля (рoзумoвoгo чи фiзичнoгo), бiльш стiйкi, нiж oтримaнi в гoтoвoму виглядi [4]. Враховуючи важливий психологічний фактор дошкільнят відомо, що вони надають перевагу грі, аніж простому занятті. У дітей поняття “заняття” вже налаштовує їх на навчальний процес навіть тоді, коли прийомом навчання є гра. У них розвивається особисте мислення, бачення на цей процес навчання, охоче і зацікавлено готуються до нього. Для створення сприятливого психологічного комфорту у процесі засвоєння англомовної лексики використовують фонетичні ігри. Фонетичні ігри націлені на розвиток фонематичного слуху дітей; тренування у вимові англомовних звуків; навчання голосно і чітко читати вірші; розучування віршів з метою їх відтворення за ролями. Засвоєння фонетичного матеріалу проходить набагато легше та цікавіше за умови використання фонетичних ігор, скоромовок, римувань, в яких повторюється певний звук та відпрацьовується його артикуляція.


Наведемо приклади фонетичних ігор:

1. Гра «Say the word»

Метою гри є тренування у сприйманні звуків на слух. Діти стають у коло. Один із гравців кидає м’яча іншому і вимовляє звук. Гравець, який спіймав м’яча, має назвати слово із цим звуком. Продовжуючи гру, він називає інший звук і кидає м’яча сусідові. Результат гри – діти успішно закріплюють звуки, які вивчали, використовуючи у активному мовленні англомовну лексику.


2. Гра « Сatch а sound»

Метою гри є формування навичок фонематичного слуху. Вчитель по черзі називає слова, в яких є або немає того чи іншого звука, артикуляція якого відпрацьовується. Якщо діти чують даний звук – плескають в долоні, якщо ні – сидять тихо. У результаті діти повинні навчитися слухати мовлення вчителя та розрізняти звуки англомовної лексики.


Висновок

Проведене дослідження дозволяє стверджувати, що навчання англомовної лексики дітей старшого дошкільного віку можна організувати так, щоб воно стимулювало позитивну мотивацію дошкільників до вивчення нерідної мови. Це можливо за умови, коли іноземна мова виступає умовою участі дошкільників в різних видах пізнавальної й розвивальної діяльності, які організовуються у формі гри та інших цікавих для дитини видів діяльності. Таким чином, навчання англомовної лексики дітей старшого дошкільного віку зі застосуванням ігрових технологій сприяє підвищенню якості навчання англійської мови дітей дошкільного віку.


Список використаних джерел

  1. Артемова Л. В. Гра .Методичні рекомендації до програми виховання дітей дошкільного віку “Малятко” / Л. В. Артемова. – К.: “Свенас”. – 1993. – С. 31-48.
  2. Виготський Л.С. Педагогічна психологія / Л.С. Виготський. – М.: Педагогіка. – 1991. – 232с.
  3. Кoнышевa A. В. Сoвременные метoды oбучения aнглийскoму языку / A. В. Кoнышевa. – Мн.: Тетрa Системе. – 2003. – 176с.
  4. Кропачова О. Домашні завдання з англійської мови. Від дитсадочка до школи / О. Кропачова // English. – 2011. - №38. – С.11-12.
  5. Ліжник Л. О. Рольові ігри на уроках англійської мови / Л. О. Ліжник. – Посібник для вчителів англійської мови. – М. Дніпродзержинськ. – 2011. – 22с.
  6. Олійник Т. І. Рольова гра у навчанні англійської мови / Т. І. Олійник. – К.: Освіта, 1992. – 127с.
  7. Сиденко А. Ігровий підхід у навчанні / А. Сидоренко. – Народна освіта. – 2000. – № 8. – 135с.
  8. Шкваріна Т. М. Англійська мова для дітей дошкільного віку: навч. посіб. для вчителів раннього навчання англ. мови / Т. М. Шкваріна. – Умань: Видавничо-поліграф. підприємництво. – 2003. – 120с.


Особисті інструменти
Ми в мережі
Реклама