Пугач А.Ю. Розвиток життєвої компетенції дітей дошкільного віку на заняттях німецької мови

Матеріал з PSYH.KIEV.UA -- Вісник психології і соціальної педагогіки

Перейти до: навігація, пошук

Пугач А.Ю. – студентка Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка, напрям підготовки «Дошкільна освіта», кафедра іноземних мов і методик їх навчання Київського університету імені Бориса Грінченка


Анотація: У статті уточнено сутність поняття «життєва компетенція». Обґрунтовано важливість розвитку життєвої компетенції дошкільника на заняттях німецької мови. Також запропоновано можливі організаційно-методичні прийоми розвитку життєвої компетенції на заняттях з німецької мови у ДНЗ та перелік тем інтегрованих занять з німецької мови.

Ключові слова: життєва компетенція, компетенція, діти дошкільного віку, заняття з німецької мови, інтегровані заняття.


Аннотация: В статье уточнено понятие «жизненная компетенция». Обоснована важность развития жизненной компетенции дошкольника на занятиях немецкого языка. Также предложены возможные организационно-методические приемы развития жизненной компетенции на занятиях по немецкому языку в дошкольном учебном заведении, перечень тем, интегрированных занятий по немецкому языку.

Ключевые слова: жизненная компетенция, компетенция, дети дошкольного возраста, занятия по немецкому языку, интегрированные занятия.


Annotation: The concept of "life competencies" is clarified in the article. It substantiates the importance of the development of vital competence of preschoolers in the classroom the German language. Also provided is the possible organizational and instructional techniques vital competence development on employment in the German language in preschool and a list of the integrated lessons in German language.

Key words: life-competence, competence, pre-school children, classes in German language, integrated classes.


Зміст

Постановка проблеми

Часто можливості дітей дошкільного віку не дооцінюють, вважаючи, що вони обмежені для набуття певних знань, вмінь або навичок. Проте вже доведено, що дошкілля є важливим періодом для розвитку майбутньої особистості людини та найсприятливішим часом, для опанування життєвою компетенцією.


Формування життєвої компетенції дітей дошкільного віку є актуальним питання освітніх технологій в усі часи, що пов’язано з особливостями когнітивної сфери дітей дошкільного віку.


У ХХІ ст. актуальним також є навчання іноземній мові у дитячому дошкільному закладі (далі ДНЗ) з одночасним формування життєвої компетенції засобами іноземної мови. Тому вчителі німецької мови в ДНЗ повинні організувати навчання таким чином, щоб дошкільники, опановуючи іноземну мову, поглиблювали свої знання про навколишній світ та своє місце в ньому. Не даремно ще Ф.М. Достоєвський сказав: «Для опанування мови більш важливою є вільна допитливість, ніж страшенна необхідність» [5, с.1].


Аналіз досліджень

Питанням формування життєвої компетенції (ЖК) взагалі та на заняттях з іноземної мови, зокрема, у дошкільному віці займалися численні вчені, серед яких І. Єрмаков, Д. Раб, Х. Дорон, Н.С. Болдирєва, Дж. Равен та інші.


Під життєвою компетенцією І. Єрмаков розуміє інтеграцією різних видів компетентностей, за допомогою яких розкриваються загальні здатності людини в певних сферах життєдіяльності [2, с.11-29].


У свою чергу І. Зимня та В. Нищета пропонують потрійне структурування компонентів ЖК: 1) компетентності до себе як особистості, як суб’єкта життєдіяльності, тобто здоров’язбереження, ціннісно-смислові орієнтації, інтеграції, громадянськості, самовдосконалення та саморозвитку; 2) компетентності щодо взаємодії з іншими людьми, тобто соціальна взаємодія, спілкування; 3) компетентності щодо діяльності в усіх її видах і формах, а саме пізнавальної, способів діяльності, інформаційних технологій [3, c.260].


Усі ці складові ЖК можна і потрібно розвивати на заняттях з іноземної мови з дошкільниками, адже, як стверджує Д. Раб, «чим раніше починається робота з дитиною, тим вище її шанси на повне оволодіння німецькою мовою. Найкращі результати спостерігаються тоді, коли зусилля вихователя спрямовані на розвиток і виховання дитини за допомогою формування життєвої компетенції на заняттях з іноземної мови. Завдання вихователя полягає в тому, щоб допомогти дитині виявити сильні сторони і навчити використовувати їх» [7, с.3].


Проте на сьогодні методичне забезпечення, що можуть використати вчителі іноземної мови в ДНЗ для формування життєвої компетенції дошкільників на заняттях з німецької мови є недостатнім, адже методичне забезпечення ДНЗ з німецької мови є недостатнім.


Провідні педагоги пов’язують тему формування життєвої компетенції з процесом навчання німецької мови у ДНЗ, але шляхи та прийоми формування життєвої компетенції дітей дошкільного віку на заняттях з німецької мови є недостатньо вивченим.


Постановка мети дослідження

Тому метою нашої статті є узагальнення шляхів формування життєвої компетенції дошкільників засобами німецької мови та інтеграція навчання німецької мови у загальну навчальну підготовку дітей цього віку.


Виклад основного матеріалу

Як відомо, компетенція – це готовність суб'єкта ефективно організувати внутрішні і зовнішні ресурси для постановки та досягнення мети [1, с.12]. Під внутрішніми ресурсами розуміються знання, вміння, навички, надпредметні вміння, компетенції, способи діяльності, психологічні особливості, цінності. Компетенції – це якості, придбані через проживання ситуацій, рефлексію власного досвіду [1, с.10].


Використання компетентнісного підходу при навчанні дітей будь-якого віку іноземної мови означає поступовий перехід від репродукції знань і навичок до самостійного конструювання цих знань. Тому сучасна педагогічна думка схиляється до організації навчання так, щоб сформувати у дошкільників основи ключових компетенцій, серед яких основною є життєва компетенція.


Основним завданням педагога ДНЗ на сучасному етапі є перенесення акценту з оцінки результатів навчання дітей з понять "освіченість", "навченість", "уміння", "знання" на поняття "компетенція", "компетентність" дитини [6, с.211].


У дітей дошкільного віку повинні бути сформовані наступні уміння:

1. Уміння слухати.

2. Уміння звертатися за допомогою.

3. Уміння висловлювати подяку.

4. Уміння слідувати отриманої інструкції.

5. Уміння доводити роботу до кінця.

6. Уміння вступати в обговорення.

7. Уміння пропонувати допомогу дорослому.

8. Уміння задавати питання.

9. Уміння заявляти про свої потреби.

10. Уміння зосереджуватися на своєму занятті.

11. Уміння виправити недоліки в роботі [6, с.28].


Саме з врахуванням цих умінь необхідно шукати шляхи навчання іноземної мови у ДНЗ. Слід пам’ятати, що специфіка оволодіння дошкільником іноземною мовою тісно пов’язана з безпосередністю його сприймання, відкритістю до спілкування, певною спонтанністю в опануванні нових знань.


Для розуміння того, як саме формувати життєву компетенцію засобами іноземної мови, розглянемо та порівняємо принципи та вміння, які поєднують іноземну мову з загальною життєвою компетенцією дошкільника.


Навчання іноземної мови у ДНЗ визначається як система спеціально організованої педагогічної діяльності з дітьми, що ґрунтується на інтересі та активності дошкільників, сприяє розвитку їхньої особистості, реалізації індивідуального досвіду кожної дитини та вияву якостей, необхідних для успішного засвоєння мінімізованого обсягу знань та вмінь.


Розглянемо, як ми повинні поєднати викладені вище аспекти. Для цього необхідно інтегрувати заняття з іноземної мови в інші заняття, що проводяться у ДНЗ:

I. Співаємо безліч пісень. Діткам пропонуємо вгадати різні звуки тварин, машин та інших природних явищ (музика + німецька мова; розвиток мовлення + німецька мова), наприклад: Kinderlieder - Haschen alle meine Entchen; Volker Rosin – Das singende Känguru; Michie Brause – Meine Oma Faehrt Im Huehnerstall Motorrad; Das neue Deutschmobil 2 – Ludwig das gespensterkind; Volksmusik – Morgen kommt der Nikolaus; Guten tag! Guten tag!; Rolf Zuckowski – Ich schaff das schon; Rolf Zuckowski – Wie schön, daß du geboren bist;


II. Вивчаємо орієнтування у просторі, а саме праву і ліву сторони, верх та низ, швидкий та повільний темп, біг та ходіння, стояння, підстрибування (математика + німецька мова; фізкультура + німецька мова), наприклад: die Regeln der Straße, die geometrische Formen, der Kompass, das Labyrinthe, die Applikationen;


III. Як і на інших заняттях, звертаємось до великої і дрібної моторики: діти складають пазли, які відповідають їх віку, із кубиків будують вежі, виконують різні рухи, танцюють, виконують різні вправи з м’ячем, розкладають картки (довкілля + німецька мова), наприклад: die Puzzles, das Baukasten, der Gymnastik; Kindergedicht: Schulreime, Die Feder, Frisch gewagt, Der kleine Fitzli, Das Hexen-Einmaleins, April, April, der weiß nicht was er will;


IV. Активізуємо логіку і уважність, за допомогою таких вправ як сортування предметів або тварин за кольорами, розміром, або за іншими характеристиками, збирання парами слів, що римуються, гра в рухливі словесні ігри (математика, довкілля, розвиток мовлення + німецька мова), наприклад: die Rätsel – «Im Hauslein mit fünf Stübchen Da wohnen braune Bübchen Nicht Tor, nicht Tür führt ein und aus Wer sie besucht, zerstört das Haus» (Apfel). «Er hat ein rotes Kleidchen. An mit vielen schwarzen Punkten dran» (Маrien Kafer). «Ich stampf' auf schweren Füssen Im fernen heissen. Land Hab' weisse lange Zähne Ich bin der...» (Elefant). «Ich lebe tief im Walde, Hab' Pfoten groß und schwer. Ich nasche gerne Honig, Ich bin der braune» (Bar);


V. Розвиток навичок аудіювання та активізація вивченого відбувається під час перегляду спеціально розроблених мультиплікаційних фільмів за тематикою уроку (на німецькій мові), наприклад: die Zeichentrickfilm - «Lehrreicher Zeichentrickfilm – Zeem Zoom Cartoon – Die Wippe», «Der kleine Eisbär», «Die Biene Maja», «Findus und Pettersson», «Piggeldy & Frederick», «Bruno Fortuno — Die Firma und die Kinder», «Bob der Baumeister», «Käpt'n Blaubär», « Kleines Arschloch»;


VI. Через прослуховування аудіо-матеріалів розвиваємо у дітей аудіювання німецької мови, наприклад: dasAudiomärchen«Hässliche Elsa», «Verdammt Runaway», «Gretel und Hänsel», «Als Landwirt Verkauf», «Gölcke», «Schneesturm», «Bremer Stadtmusikanten», «Auf dem weißen Schlange», «Patty Ausreißer», «Schmetterlinge», «Über der alten Sultan»,«Eulenspiegel»;


VII. Щодо соціальних моментів на заняттях відтворюємо штучно ситуації із життя, із залученням дітей і подальшим вирішенням (психологія + німецька мова). Наприклад: die Konversation – die Moral, die Ethik, die Güte, die Gutherzigkeit, die Freundlichkeit, die Freundlichkeit, die Menschenwürde, die Gerechtigkeit, die Ehrlichkeit, die Liebe, das Gewissen, die Ehre, die Verantwortung, die Pflicht, der Patriot, das Lachen, die Verspottung, die Unfreundlichkeit, der Lügner, der Prahler, der Verräter.


Отже, для того, щоб наочно зрозуміти, при опрацюванні яких краще розвивати ЖК, ми пропонуємо приблизний каталог тем занять з німецької мови у ДНЗ.

Компетенції Заняття
Соціальна «Die Familie»; «Der Freund», «Die Tiere»
Комунікативна «Der Kindergarten», «Die Emotion», «Das Spiel»
Інформативна «Der Transport», «Die Welt um uns herum», «Der Computer»
Когнітивна «Die Färbung», «Die Figur», «Die Jahreszeiten», «Die Zahlen»
Загальнокультурна «Das Theater», «Das Märchen», «Der Sport»
Самовдосконалення «Der Kosmos», «Die Natur», «Der Körper»


Безумовно, є певні норми, яких повинен дотримуватися вихователь, тому це тільки «основа», адже педагоги мають право на прояв творчості у виборі навчальних програм, варіативному розподілі навчального матеріалу й використанні різних форм, методів і прийомів, засобів навчання іноземної мови. Проте ми вважаємо, що вихователі повинні розробити програму навчання німецької мови так, щоб у дітей дошкільного віку формувалась життєва компетенція під час занять з іноземної мови.


Висновок

Отже, формування у дошкільників життєвої компетенції саме на заняттях з німецької мови важливе і необхідне, тому що це дуже важливий сенситивний період і діти все сприймають через призму особистого досвід, тому за допомогою одночасного оволодіння німецькою мовою та розвитку життєвої компетенції діти цього віку поповнюють розвиваються як особистості.


Список використаних джерел

  1. Дорон Х. Англійська для дошкільнят за методикою Хелен Дорон [Електронний ресурс]: методика навчання / Хелен Дорон. – Електронні дані (1 файл). – К., 2013. – [3 c.]. – Режим доступу до ресурсу: http://helendoron.com.ua.
  2. Єрмаков І. Г. Життєтворче моделювання та моделі компетентного випускника 12-річної школи / І. Г. Єрмаков, Д. О. Пузіков // Моделі компетентного випускника 12-річної школи: сутність, пріоритети, пошуки відповідей на виклики ХХІ століття : матеріали Всеукраїнської науково-пошукової конференції, 16–17 травня 2007 року. – Донецьк 2007. – С. 11–29
  3. Нищета В. А. Життєва компетентність особистості: до питання створення функціональної моделі / В. А. Нищета // Педагогіка і психологія формування творчої особистості: проблеми і пошуки : зб. наук. пр. / за ред. Т. І. Сущенко. – Запоріжжя, 2008. – Вип. 51. – С. 257–264.
  4. Українсько-німецький тематичний словник : [близько 15 000 термінів / уклад. Н. Яцко та ін.]. – К.: Карпенко, 2007. – 219 с.
  5. Цитати про навчання іноземної мови [Електронний ресурс]: енциклопедія мудрості. – К., 2014. – Режим доступу до ресурсу: http://linguis.net/quotes-about-language-learning/.
  6. Шкваріна Т.М. Методика навчання іноземної мови дошкільників: Навчальний посібник. / Т.М. Шкваріна. – К.: «Освіта України», 2007. – 300 с.
  7. Dorothea R. Vorschule. Vorubungen zum schreiben / Raab Dorothea. – Dortmund: «ВКP», 2001. – 25 с. – (Cornelsen Verlag Scriptor)


Особисті інструменти
Ми в мережі
Реклама