Скляр А.А. Використання тренінгових систем на заняттях з англійської мови у дошкільних навчальних закладах

Матеріал з PSYH.KIEV.UA -- Вісник психології і соціальної педагогіки

Перейти до: навігація, пошук

Скляр А.А. – студентка Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка, напрям підготовки «Дошкільна освіта», кафедра іноземних мов і методик їх навчання Київського університету імені Бориса Грінченка


Анотація: У статті доведено необхідність використання тренінгових систем та елементів тренінгу на заняттях з англійської мови у процесі навчання дітей дошкільного віку в ДНЗ. Обґрунтовано дієвість занять-тренінгів. Наведено приклади застосування елементів тренінгу, які можна використати на заняттях з англійської мови, що сприятиме підвищенню мотивації дошкільників до вивчення англійської мови, удосконаленню іншомовних навичок та вмінь, розвитку творчих здібностей засобами англійської мови.

Ключові слова: діти дошкільного віку, тренінгові системи, тренінг, іншомовні навички, іноземна мова, іншомовна комунікативна компетентність.


Аннотация: В статье доказана необходимость использования тренинговых систем и элементов тренинга на занятиях с английского языка в процессе обучения детей дошкольного возраста в ДОУ. Обоснована действенность занятий-тренингов. Приведены примеры применения элементов тренинга, которые можно использовать на занятиях с английского языка, что будет способствовать повышению мотивации дошкольников к изучению английского языка, совершенствованию иностранных навыков и умений, развития творческих способностей средствами английского языка.

Ключевые слова: дети дошкольного возраста, тренинговые системы, применение элементов тренинга, иноязычные навыки, иностранный язык, иноязычная коммуникативная компетентность.


Annotation: The article substantiates the need for training systems and elements of learning in the classroom with the English language in the learning process of preschool children in preschool. Examples of applications of educational elements, which may be used in the classroom with the English language, which will increase the motivation of preschool children for learning English, improve foreign skills, development of creative abilities with the help of the English language are listed.

Key words: pre-school children, training system, the use of the training elements, foreign language skills, foreign language, foreign language communicative competence.


Зміст

Постановка проблеми

Відомо, що дошкільний вік є особливо сприятливим для початку навчання іноземної мови, адже діти цього віку відрізняються особливою чуйністю до мовних явищ. Освітня складова «Іноземна мова» входить до варіативної частини Базового компоненту дошкільної освіти в Україні [1].


Проблема навчання дошкільників іноземної мови, а саме англійської, вимагає пошук нових форм, методів, прийомів та технологій, що сприяли б успішному вихованню та навчанню. Одним з ефективних прийомів навчання англійської мови дітей дошкільного віку є використання тренінгових систем.


Аналіз досліджень

На думку багатьох дослідників дошкільний вік є сенситивним для оволодіння дітьми основами іноземного мовлення. Вивченням процесу формування навичок іншомовного спілкування як різновиду мовленнєвої діяльності дітей дошкільного віку займалася такі учені, як А.М. Богуш, С. Філанчук, Т. Шкваріна [3].


Аналіз наукових досліджень свідчить, що питання використання тренінгових систем у роботі з дітьми дошкільного віку, а саме на зайняттях з англійської мови, не майже не досліджувалося. Проте, О. О. Чаплигіна вказує, що елементи тренінгу доцільно використовувати в роботі з дітьми молодшого шкільного віку для кращого розвитку іншомовної комунікативної компетентності, а також для того, щоб заняття з іноземної мови було цікавим та продуктивним [4].


Проте, на нашу думку, використання тренінгових систем або деяких їхніх елементів на заняттях англійської мови у ДНЗ, дозволить не тільки підвищити мотивацію дошкільника до вивчення іноземної мови, а й зробить таке заняття сучасним та динамічним.


Постановка мети дослідження

Тому, метою нашої статті є теоретичне обґрунтування доцільності використання тренінгових систем на заняттях з англійської мови з дітьми старшого дошкільного віку.


Виклад основного матеріалу

Для забезпечення результативного оволодіння дошкільниками іноземною мовою необхідно враховувати в освітній роботі з ними психофізіологічні особливості дітей цього віку. Без цього неможливо правильно визначити терміни початку навчання, обрати найбільш доцільні методи, форми, прийоми, засоби навчання, дозувати матеріал.


На етапі старшого дошкільного віку головним завданням навчання іноземної мови є розвиток елементарних іншомовленнєвих навичок, насамперед, розвиток усного мовлення та сприйняття англійської мови на слух. Безсумнівно велика увага приділяється також комплексному розвитку дітей, а саме розвитку їхньої пам’яті, уваги, образного мислення, дрібної моторики та творчих здібностей засобами англійської мови.


З метою підвищення мотивації дітей дошкільного віку на заняттях з англійської мови, вихователі повинні шукати шляхи для заохочування до активної пізнавальної діяльності засобами англійської мови, стимулювати їх до спілкування іноземною мовою без побоювань помилитися, формувати ініціативність та самостійність у застосуванні іноземної мови у процесі спілкування. Успішність навчального процесу, висока якість заняття з англійської мови досягається завдяки використанню різноманітних нестандартних технологій, однією із яких є тренінгові системи.


Передові вчителі англійської мови використовують елементи тренінгу на своїх уроках в загальноосвітніх навчальних закладах, адже тренінги є технологією, яка сприяє розвитку творчості дітей. Тренінги направлені також на розвиток здібностей, які покращують навчальну діяльність дітей та призводять до модернізації навчально-виховного процесу.


Тому ми вважаємо, що для розвитку іншомовної комунікативної компетентності вихователь також повинен організовувати заняття з англійської мови з урахуванням сучасних інноваційних прийомів, серед яких можуть бути і елементи тренінгових систем.


Наведемо приклади застосування елементів тренінгових систем, які можна вводити як один з структурних елементів традиційного заняттях з англійської мови для дітей старшого дошкільного віку в дошкільному навчальному закладі.


1. Елемент тренінгу при опрацюванні теми «Знайомство».

Першим починає вихователь My name is ..., і виконує простий хореографічний елемент. Перша дитина називає своє ім’я, повторює ім’я вихователя і повторює рух. І так продовжується по колу, доки черга знову не дійде до вихователя. Діти міняються місцями. Вихователь повторює своє ім’я, додає ще один хореографічний елемент. І коло починається знову. Таким чином, тренуються структури My name is... Her name is... His name is… Цей приклад має виражені ознаки тренінгової вправи, адже багаторазове повторення пов’язане з дією.


Традиційно тема «Знайомство» у ДНЗ проходить наступним чином: вихователь використовує іграшку та звертається до всіх дітей по черзі від імені іграшки:

- My name is ….

- What is your name? (відповідь дитини)

- What is his name? (відповідь дитини)

- What is her name? (відповідь дитини)


Цей приклад демонструє опрацювання тих ж самих структури, але вони не пов’язані з діями дітей.

2. Інший приклад елементу традиційного заняття це фізкультхвилинка: «I am coach»

(Гра проводиться під ритмічну мелодію)

I am coach!

Stand up, children.

Sit down, children.

Up, up, up. (діти поступово встають)

Down, down, down. (діти поступово сідають)

Up – down.

Stand up – sit down [2, с. 17].


Діти виконують фізичні вправи під вказівки вихователя, що він вимовляєя англійською мовою, але не промовляють їх. А елемент тренінгу з фізичними вправами передбачає промовляння англійською мовою, супроводжуючи діями, що сприяє кращому засвоєнню теми.

На приклад:

One, one, one (показати вказівний палець)

I can run ! (біг на місці)

Two, two, two (показати 2 пальці)

I can jump too! (стрибки на місці)

Three, three, three (показати 3 пальці)

Look at me ! (дитина завмирає в смішній позі)


Наведені приклади демонструють, що присутня певна схожість між елементами традиційних занять в дошкільних закладах та елементами тренінгових систем. Проте слід зазначити, що елементи тренінгу ґрунтуються саме на поєднанні багаторазового повторення та супроводження слів дією.


Висновок

Отже, можна зробити висновки, що ефективність заняття з англійської мови в дошкільному навчальному закладі підвищиться, якщо використовувати елементи тренінгових систем. Адже дитина старшого дошкільного віку набагато краще оволодіє іноземною мовою, якщо її вивчення пов’язане з багаторазовим повторенням, що супроводжується діями. Використання елементів тренінгових систем дозволить дошкільникам вільно почуватися на заняттях, що забезпечить більш ефективне засвоєння матеріалу, адже навчання іноземній мові неможливе без зацікавленості, тому важливо урізноманітнювати заняття в дошкільних закладах, а це може бути реалізовано за допомогою використання елементів тренінгових систем.


Список використаних джерел

  1. Базовий компонент дошкільної освіти (нова редакція) [Електронний ресурс] Режимдоступу : http://osvita.ua/legislation/doshkilna-osvita/30154
  2. Шкваріна Т.М. Англійська для дошкільнят / Шкваріна Т.; ред – Стеценко І.// Вид-во «Шкільний світ», 2007. – 126 с.
  3. Шкваріна Т.М. Місце іноземної мови в освіті дошкільнят [Текст] / Т. Шкваріна // Дошкільне виховання. -¬ 2010. -¬ № 1. -¬ С. 12¬-14.
  4. Чаплыгина О.О. Идеи для открытого урока «Применение элементов тренинга на уроках английского языка» // Режим доступу: http://osvita.ua/school/lessons_summary/edu_technology/38317/


Особисті інструменти
Ми в мережі
Реклама