Шапченко В. Оповідання Ю. Старостенко «І трапиться ж таке»

Матеріал з PSYH.KIEV.UA -- Вісник психології і соціальної педагогіки

(відмінності між версіями)
Перейти до: навігація, пошук
(Створена сторінка: Шапченко Віра - магістрантка Педагогічного інституту [[КМПУ|К...)
 
Рядок 29: Рядок 29:
 
== Хід уроку ==
 
== Хід уроку ==
  
І. До читання.
+
'''І. До читання.'''
  
1. Організація класу (слайд 1).  
+
''1.Організація класу'' (слайд 1).  
  
 
Знову день почався, діти!
 
Знову день почався, діти!
 +
 
Всі зібрались на урок.
 
Всі зібрались на урок.
 +
 
Тож пора нам поспішати –  
 
Тож пора нам поспішати –  
 +
 
Личе в подорож дзвінок.
 
Личе в подорож дзвінок.
  
2. Чистомовка (сл. 2).
+
''2.Чистомовка'' (сл. 2).
  
 
Ят-ят-ят – у нас багато хороших ... (свят).
 
Ят-ят-ят – у нас багато хороших ... (свят).
 +
 
Яр-яр-яр – я уже ... (школяр).  
 
Яр-яр-яр – я уже ... (школяр).  
 +
 
Як-як-як – до нас приїхав ... (моряк).
 
Як-як-як – до нас приїхав ... (моряк).
 +
 
Ян-ян-ян – вирвемо весь ... (бур`ян).
 
Ян-ян-ян – вирвемо весь ... (бур`ян).
 +
 
Яч-яч-яч – забив у ворота ... (м`яч).
 
Яч-яч-яч – забив у ворота ... (м`яч).
Ящ-ящ-ящ – спіймався великий ... (лящ).
 
 
  
3. Складіть речення за малюнками (сл. 3-5).
+
Ящ-ящ-ящ – спіймався великий ... (лящ).
4. Розповідь про автора (сл. 6).
+
 
 +
''3. Складіть речення за малюнками'' (сл. 3-5).
 +
 
 +
''4.Розповідь про автора'' (сл. 6).
  
 
Народився Юрій Семенович Старостенко в Білорусії. Батько його був лікарем, а мати — медсестрою. Юрко мало не щодня навідувався до лісу, милувався його красою і непомітно для себе переймався глибокою любов'ю до рідної природи...
 
Народився Юрій Семенович Старостенко в Білорусії. Батько його був лікарем, а мати — медсестрою. Юрко мало не щодня навідувався до лісу, милувався його красою і непомітно для себе переймався глибокою любов'ю до рідної природи...
 +
 
Коли Юрію виповнилось 11 років, родина Старостенків переїхала до нової столиці України — Києва. Краса зустріла його і тут. Скільки близького, спорідненого до білоруської природи побачив хлопець у цьому краї, і скільки нового, небаченого потрапило в око пильного природолюба! Тут закінчив Юрій десятирічну школу. Під час війни хлопець весь час працював на полі, збираючи жнива.
 
Коли Юрію виповнилось 11 років, родина Старостенків переїхала до нової столиці України — Києва. Краса зустріла його і тут. Скільки близького, спорідненого до білоруської природи побачив хлопець у цьому краї, і скільки нового, небаченого потрапило в око пильного природолюба! Тут закінчив Юрій десятирічну школу. Під час війни хлопець весь час працював на полі, збираючи жнива.
 +
 
Пізніше Юрію Старостенкові випало служити у військах . Але коли Юрію Старостенкові виповнилося всього тридцять літ, його спіткало непоправне горе — він тяжко захворів.
 
Пізніше Юрію Старостенкові випало служити у військах . Але коли Юрію Старостенкові виповнилося всього тридцять літ, його спіткало непоправне горе — він тяжко захворів.
 +
 
Довгими безсонними ночами згадувалось життя, наповнене багатьма незабутніми подіями, марились білоруські бори, українські ліси — в пам'яті, виявляється, не згасли малюнки природи. То чому б не розповісти про все це людям?  
 
Довгими безсонними ночами згадувалось життя, наповнене багатьма незабутніми подіями, марились білоруські бори, українські ліси — в пам'яті, виявляється, не згасли малюнки природи. То чому б не розповісти про все це людям?  
 +
 
Твори письменника лаконічні та щирі. Автор часто вдається до персоніфікації — надає явищам природи, тваринам та рослинам людських властивостей. Письменник любив повторювати: «Коли я пишу для дітей про нашу прекрасну природу, я відчуваю, що знайшов своє місце в житті».
 
Твори письменника лаконічні та щирі. Автор часто вдається до персоніфікації — надає явищам природи, тваринам та рослинам людських властивостей. Письменник любив повторювати: «Коли я пишу для дітей про нашу прекрасну природу, я відчуваю, що знайшов своє місце в житті».
  
5. Прочитайте заголовок та подивіться на малюнок. Як ви думаєте, про що буде оповідання?
+
''5.Прочитайте заголовок та подивіться на малюнок''.
6. Як ви думаєте, чому ведмідь біжить за сорокою? (сл. 7)
+
 
7. Рольова гра «Чому ведмідь біжить за сорокою».  
+
* Як ви думаєте, про що буде оповідання?
Після обговорення питання чому ведмідь біжить за сорокою,  учні обирають найцікавіший варіант та розігрують його. Вчитель обирає двох учнів (ведмідь та сорока), які розігрують ситуацію. (вчитель дає маски ведмедя і сороки та контролює рольову гру; якщо потрібно, допомагає, підказує) (сл. 8)
+
 
 +
''6. Як ви думаєте, чому ведмідь біжить за сорокою?'' (сл. 7)
 +
 
 +
''7. Рольова гра «Чому ведмідь біжить за сорокою».''
 +
 
 +
Після обговорення питання чому ведмідь біжить за сорокою,  учні обирають найцікавіший варіант та розігрують його.
 +
 
 +
Вчитель обирає двох учнів (ведмідь та сорока), які розігрують ситуацію. (вчитель дає маски ведмедя і сороки та контролює рольову гру; якщо потрібно, допомагає, підказує) (сл. 8)
 +
 
 +
'''ІІ. У ході читання.'''
 +
 
 +
''1. Читання оповідання'' (за підручником).
 +
 
 +
''2. Бесіда''.
 +
 
 +
* Про кого розповідається в оповіданні?
 +
 
 +
* Яка пригода трапилась з Мишком? Хто йому допоміг?
 +
 
 +
* То чому ведмідь біг за сорокою?
 +
 
 +
* Визнач тему оповідання.
 +
 
 +
''3. Фізкультхвилинка''.
 +
 
 +
''4. Читання «під лінгвістичним мікроскопом»'' (сл. 9-15).
 +
 
 +
* Порівняння слів автора з реченнями, які склали учні.
 +
 
 +
* «Сірі хмари». Бесіда про види хмар.
 +
 
 +
* Порівнювати життя Мишки в оповіданні та життя ведмедів взимку (які є ягоди взимку? Чим живляться ведмеді? Де сплять?) (сл. 16-17).
 +
 
 +
''5.Читання в особах'' (у підручнику).
 +
 
 +
''6. Прочитайте картини природи взимку''.
 +
 
 +
* Які характерні ознаки зими?
 +
 
 +
'''ІІІ. Після читання.'''
 +
 
 +
''1. Вікторина'' (сл. 18)
 +
 
 +
* Чим ласував Мишко?
 +
 
 +
* Яка картина природи була на ранок?
 +
 
 +
* Як називається дім ведмедя?
 +
 
 +
* Як називає автор маленьких пташенят?
 +
 
 +
''2. Бесіда.''
 +
 
 +
* Чому сорока допомогла ведмедю?
 +
 
 +
* Що хотів сказати автор?
 +
 
 +
''3. Вирізання ведмедя з паперу''.
 +
 
 +
Підготовка колективної виставки ведмедиків (методом вирізування симетричних зображень, методом складання паперу) (сл. 19).
 +
 
 +
''4. Підсумки уроку''.
  
 +
* Який твір читали? Хто автор?
  
ІІ. У ході читання.
+
* Де народився Юрій Старостенко?
  
1. Читання оповідання (за підручником).
+
* Ким були його батьки?
2. Бесіда.
+
  
• Про кого розповідається в оповіданні?
+
* Чим захоплювався хлопчик, коли переїхав до Києва?
• Яка пригода трапилась з Мишком? Хто йому допоміг?
+
• То чому ведмідь біг за сорокою?
+
• Визнач тему оповідання.
+
  
3. Фізкультхвилинка.
+
* Чим займався письменник, коли став дорослим?
  
4. Читання «під лінгвістичним мікроскопом» (сл. 9-15).
+
* Що любив описувати письменник у своїх творах?
• Порівняння слів автора з реченнями, які склали учні.
+
• «Сірі хмари». Бесіда про види хмар.
+
• Порівнювати життя Мишки в оповіданні та життя ведмедів взимку (які є ягоди взимку? Чим живляться ведмеді? Де сплять?) (сл. 16-17).
+
5. Читання в особах (у підручнику).
+
6. Прочитайте картини природи взимку. Які характерні ознаки зими?
+
  
ІІІ. Після читання.
+
* Яка пора року описується? Чим вона характерна? Як живуть звірі взимку?
  
1. Вікторина (сл. 18)
+
* Чого нас вчить це оповідання?
• Чим ласував Мишко?
+
• Яка картина природи була на ранок?
+
• Як називається дім ведмедя?
+
• Як називає автор маленьких пташенят?
+
  
2. Бесіда.
+
* Створення загальної картини «Ведмежа родина».
• Чому сорока допомогла ведмедю?
+
• Що хотів сказати автор?
+
  
3. Вирізання ведмедя з паперу. Підготовка колективної виставки ведмедиків (методом вирізування симетричних зображень, методом складання паперу) (сл. 19).  
+
* Виставлення оцінок.
  
4. Підсумки уроку.
+
* Повідомлення домашнього завдання.
  
• Який твір читали? Хто автор?
+
[[Категорія:Методичний кабінет]]
• Де народився Юрій Старостенко?
+
[[Категорія:Навчально-методичні праці]]
• Ким були його батьки?
+
[[Категорія:Навчально-методичні праці Педагогічного інституту]]
• Чим захоплювався хлопчик, коли переїхав до Києва?
+
[[Категорія:Урок читання]]
• Чим займався письменник, коли став дорослим?
+
• Що любив описувати письменник у своїх творах?
+
• Яка пора року описується? Чим вона характерна? Як живуть звірі взимку?
+
• Чого нас вчить це оповідання?
+
• Створення загальної картини «Ведмежа родина».
+
• Виставлення оцінок.
+
• Повідомлення домашнього завдання.
+

Версія за 16:48, 2 березня 2013

Шапченко Віра - магістрантка Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка, Київського університету імені Бориса Грінченкаспеціальність «Початкова освіта»

Тема уроку

Урок читання для 3 класу : «Оповідання Ю. Старостенко «І трапиться ж таке...»

Мета уроку

  • формувати навичку усвідомленого читання;
  • вчити визначати тему оповідання;
  • вчити учів аналізувати оповідання, використовуючи прийом «читання під лінгвістичним мікроскопом»;
  • дати знання про дитячого письменника Ю. Старостенка;
  • поширювати знання про характерні особливості зими, про життя звірів взимку;
  • поглиблювати знання про ведмедів; вчити вирізати ведмедя з паперу;
  • розвивати мислення, пам'ять, уяву, увагу, творчі здібності;
  • розвивати вміння передбачення;
  • виховувати бережливе ставлення до природи, звірів;
  • виховувати доброзичливість, бажання допомагати.

Хід уроку

І. До читання.

1.Організація класу (слайд 1).

Знову день почався, діти!

Всі зібрались на урок.

Тож пора нам поспішати –

Личе в подорож дзвінок.

2.Чистомовка (сл. 2).

Ят-ят-ят – у нас багато хороших ... (свят).

Яр-яр-яр – я уже ... (школяр).

Як-як-як – до нас приїхав ... (моряк).

Ян-ян-ян – вирвемо весь ... (бур`ян).

Яч-яч-яч – забив у ворота ... (м`яч).

Ящ-ящ-ящ – спіймався великий ... (лящ).

3. Складіть речення за малюнками (сл. 3-5).

4.Розповідь про автора (сл. 6).

Народився Юрій Семенович Старостенко в Білорусії. Батько його був лікарем, а мати — медсестрою. Юрко мало не щодня навідувався до лісу, милувався його красою і непомітно для себе переймався глибокою любов'ю до рідної природи...

Коли Юрію виповнилось 11 років, родина Старостенків переїхала до нової столиці України — Києва. Краса зустріла його і тут. Скільки близького, спорідненого до білоруської природи побачив хлопець у цьому краї, і скільки нового, небаченого потрапило в око пильного природолюба! Тут закінчив Юрій десятирічну школу. Під час війни хлопець весь час працював на полі, збираючи жнива.

Пізніше Юрію Старостенкові випало служити у військах . Але коли Юрію Старостенкові виповнилося всього тридцять літ, його спіткало непоправне горе — він тяжко захворів.

Довгими безсонними ночами згадувалось життя, наповнене багатьма незабутніми подіями, марились білоруські бори, українські ліси — в пам'яті, виявляється, не згасли малюнки природи. То чому б не розповісти про все це людям?

Твори письменника лаконічні та щирі. Автор часто вдається до персоніфікації — надає явищам природи, тваринам та рослинам людських властивостей. Письменник любив повторювати: «Коли я пишу для дітей про нашу прекрасну природу, я відчуваю, що знайшов своє місце в житті».

5.Прочитайте заголовок та подивіться на малюнок.

  • Як ви думаєте, про що буде оповідання?

6. Як ви думаєте, чому ведмідь біжить за сорокою? (сл. 7)

7. Рольова гра «Чому ведмідь біжить за сорокою».

Після обговорення питання чому ведмідь біжить за сорокою, учні обирають найцікавіший варіант та розігрують його.

Вчитель обирає двох учнів (ведмідь та сорока), які розігрують ситуацію. (вчитель дає маски ведмедя і сороки та контролює рольову гру; якщо потрібно, допомагає, підказує) (сл. 8)

ІІ. У ході читання.

1. Читання оповідання (за підручником).

2. Бесіда.

  • Про кого розповідається в оповіданні?
  • Яка пригода трапилась з Мишком? Хто йому допоміг?
  • То чому ведмідь біг за сорокою?
  • Визнач тему оповідання.

3. Фізкультхвилинка.

4. Читання «під лінгвістичним мікроскопом» (сл. 9-15).

  • Порівняння слів автора з реченнями, які склали учні.
  • «Сірі хмари». Бесіда про види хмар.
  • Порівнювати життя Мишки в оповіданні та життя ведмедів взимку (які є ягоди взимку? Чим живляться ведмеді? Де сплять?) (сл. 16-17).

5.Читання в особах (у підручнику).

6. Прочитайте картини природи взимку.

  • Які характерні ознаки зими?

ІІІ. Після читання.

1. Вікторина (сл. 18)

  • Чим ласував Мишко?
  • Яка картина природи була на ранок?
  • Як називається дім ведмедя?
  • Як називає автор маленьких пташенят?

2. Бесіда.

  • Чому сорока допомогла ведмедю?
  • Що хотів сказати автор?

3. Вирізання ведмедя з паперу.

Підготовка колективної виставки ведмедиків (методом вирізування симетричних зображень, методом складання паперу) (сл. 19).

4. Підсумки уроку.

  • Який твір читали? Хто автор?
  • Де народився Юрій Старостенко?
  • Ким були його батьки?
  • Чим захоплювався хлопчик, коли переїхав до Києва?
  • Чим займався письменник, коли став дорослим?
  • Що любив описувати письменник у своїх творах?
  • Яка пора року описується? Чим вона характерна? Як живуть звірі взимку?
  • Чого нас вчить це оповідання?
  • Створення загальної картини «Ведмежа родина».
  • Виставлення оцінок.
  • Повідомлення домашнього завдання.
Особисті інструменти
Ми в мережі
Реклама